Hankekoodi: S21822
Hankkeen nimi: Sosiaali- ja terveysalan ammattien välisen koulutuksen asiantuntijakeskus Pohjois-Savossa - SOKK
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: Kuopion kampus, PL 1627
Puhelinnumero: 050 4499436
Postinumero: 70211
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekka (vk.+pk.) Mäntyselkä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikön johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pekka.mantyselka(at)uef.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 4499436
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sote-palvelujärjestelmä muuttuu. Väestö ikääntyy ja sairauksien kirjo muuttuu. Sotejärjestelmän ammattilaisten tulisi osata vahvistaa asiakkaiden ja potilaiden omatoimisuutta ja osallistumista. Työelämätarpeita palveleva koulutus vaatii uusien palvelujärjestelmään sijoittuvien, ammattien välistä oppimista hyödyntävien oppimisympäristöjen rakentamista. Pohjois-Savon koulutustarjonnassa on valtakunnallisesti eniten eri sotealoja, mutta tarjonnan hyötyjä ei ole käytetty alueen eduksi riittävästi.
Alueen vetovoiman kannalta on tärkeää huolehtia Pohjois-Savon sotealojen koulutuksen houkuttelevuudesta. Sote-palvelujärjestelmän muutos vaatii oppilaitoksilta nykyistä tiiviimpää yhteistyötä: opintosuunnitelmien yhteistä koontia ja synergiaetujen aktiivista etsimistä, käytännön opiskelu- ja harjoittelupaikkojen kriteerien määrittämistä sekä uusia, muuttuvaan ympäristöön ja ammattien väliseen opiskeluun soveltuvia sopimuksia koulutuspaikkojen ja palvelujärjestelmän kesken.
SOKK-hankkeen tavoitteena on perustaa oppilaitosten, sote-palvelujärjestelmän yksiköiden ja yritysten kanssa sote-alojen opetuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä (SOKK). Sen ydintehtävänä on suunnitella, kehittää, rakentaa ja koordinoida sekä osittain toteuttaa palvelujärjestelmässä tapahtuvaa ammattien välistä opiskelua. SOKK kehittää sekä perus- että jatko-opiskeluun soveltuvia oppimisympäristöjä etenkin palvelujärjestelmässä. SOKK edistää tulevaisuuden soteammattilaisten valmiuksia ja taitoja käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologisia menetelmiä. SOKK edistää teknologian käyttöönottoa erityisesti palvelujärjestelmässä. SOKK toteutetaan yhteistyössä Kuopion kaupungin, Ylä-Savon soten, Kysterin ja Päihdepalvelusäätiön sekä muiden alueen sotetyöpaikkojen ja yritysten kanssa.
SOKK-hankkeessa tehtävät toimenpiteet ovat:
Työpaketti 1. Ammattien välisen käytännön harjoittelumallin valmistelu
Työpaketti 2. Ammattien välinen oppimisympäristö KYS:n akuuttiosastolle
Työpaketti 3. Ammattien välinen oppimisympäristö perusterveydenhuoltoon
Työpaketti 4. Sote-alan ammattilaisten kouluttaminen ammattienvälisen käytännön harjoittelun ohjaamiseen
Työpaketti 5. Arviointi ja juurruttaminen
Työpaketti 6. Hallinto ja viestintä
Tulokset
Hanke luo uuden osaamiskeskittymän palvelujärjestelmässä tapahtuvan opiskelun ja jatkuvan oppimisen tarpeisiin edistämään sote-palvelujärjestelmän ja oppilaitosten sekä yritysten yhteistyötä. Hanke vastaa työelämän tarpeisiin. Hanke luo uudenlaisen sotealojen ammattien välisen työelämälähtöisen harjoittelumallin sekä terveysteknologiayrityksille uudenlaisen kanavan kehittää, testata ja jalkauttaa tuotteitaan.
Pitkän aikavälin vaikutuksena hanke lisää maakunnan oppilaitosten houkuttelevuutta ja alueen vetovoimaisuutta sekä yrityksille ja muille työpaikoille työvoiman tarjontaa.
Hanke edistää erityisesti alueellista tasa-arvoa luomalla uusia ammattien välisiä toimintamalleja, joilla voidaan turvata sotepalveluiden saatavuutta myös kasvukeskusten ulkopuolella. Sotetoimintaympäristöön sovellettavien etäohjauksen ja –opiskelun sekä käytäntöön sovellettavien toimintamallien avulla on mahdollista muokata opiskelua ja soteammattilaisten työnkuvaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
SOTE-palvelujärjestelmän yksiköt ja niissä toimivat opiskelijoiden ja jatkokoulutettavien ohjaajat, sekä toteuttajina toimivat oppilaitokset ja niiden asiantuntijat sekä sote-alojen opiskelijat.
Työelämä ja sen ammattilaiset, asiakkaat/potilaat, opetus- ja terveysteknologiayritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 043 745
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 672 235
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 304 684
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 840 296
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Koillis-Savon, Varkauden, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Kaavi, Tervo, Kiuruvesi, Rautavaara, Sonkajärvi, Keitele, Kuopio, Vesanto, Leppävirta, Pielavesi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 270
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Lyhyellä aikavälillä (hankkeen aikana) ei vaikuta. Pitemmällä aikavälillä vähentää paperin kulutusta digitaalisten viestintämenetelmien lisääntymisen myötä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Lyhyellä aikavälillä (hankkeen aikana) saattaa lisätä hieman liikenteen päästöjä matkojen vuoksi. Pitemmällä aikavälillä vähentää liikenteen päästöjä, koska etäohjauksen menetelmiä otetaan käyttöön. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole näihin kohdistuvia vaikutuksia | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | -1 | 5 |
Lyhyellä aikavälillä (hankkeen aikana) saattaa lisätä hieman liikenteen päästöjä matkojen vuoksi. Pitemmällä aikavälillä vähentää liikenteen päästöjä, koska etäohjauksen menetelmiä otetaan käyttöön. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia näihin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Etäyhteyksien ja digitaalisten menetelmien käyttöönoton myötä materiaalien tarve vähenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia näihin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 6 |
Edistää innovaatioekosysteemin rakentumista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 6 |
Edistää erityisesti opetukseen, koultukseen ja opetusteknologiaan liittyvien palvelujen ja tuotteiden kehittämistä ja käyttöön ottoa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 5 |
Tietoliikenneyhteyksien, etäyhteyksien ja etäohjauksen avulla sujuvoittaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 7 |
Osallistaa hankkeen kohderyhmää ja auttaa kehittämään työskentelytapoja. Hankkeessa tavoitellaan osaamispohjaa, jolla vaikutetaan suoraan terveyttä edistäviin toimiin ja sairauksien hoidon toteutumiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 3 |
Alueellista tasa-arvoa edistää parantamalla asiantuntijoiden saatavuutta kauempana kasvukeskuksista olevilla alueilla, | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Koulutus tähtää palvelujen laadun ja saatavuuden parantamiseen, jolloin esimerkiksi sosiaalityön asiantuntemusta on saatavilla laajemmin paikasta riippumnatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei suoranaista vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Ei välitöntä vaikutusta. Tekee mahdolliseksi ottaa kestävän kehityksen periaatteet osaksi oppilaitosten ja sotetoimintaympäristön yhteistyötä. |
Itä-Suomen yliopisto ja Savonia-ammattikorkeakoulu sekä palvelujärjestelmän organisaatiot ovat yhdessä kehittäneet monialaista käytännönopetusta Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Sosiaali- ja terveysalan ammattien välisen koulutuksen asiantuntijakeskus Pohjois-Savossa (SOKK)- hankkeessa vuosina 2020–2022. SOKK-hankkeessa on rakennettu monialaiseen oppimiseen kiinnittyvä Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamalli.
Opitaan yhdessä ammattilaiseksi- toimintamalli sisältää palvelujärjestelmään suunnitellut monialaiset oppimisympäristöt sekä monialaista työskentelyä tukevan oppimateriaalin ja ohjaajille suunnatun koulutuksen.
Toimintamallin keskeinen oppimisen fyysinen ympäristö on monialainen oppimisympäristö palvelujärjestelmässä, ja siellä toteutettu monialainen käytännönjakso. Jakson tavoitteena on asiakkaan tai potilaan terveyden edistäminen sekä sotealojen opiskelijoiden ja ammattilaisten osaamisen kehittyminen. SOKK-hankkeen aikana käytännönjaksoja toteutettiin neljällä paikkakunnalla (Iisalmi, Kuopio, Pielavesi ja Rautavaara) ja yhteensä yhdeksässä (9) sote-toimipisteessä.
Oppimismalli on kokonaisuudessaan koottu yhteiskehittämisen alustalle Innokylään:
https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/opitaan-yhdessa-ammattilaisiksi