Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S21833

Project name: Transit

Policy: 4. Education, professional skills and lifelong learning

Specific objective: 9.1. Improving services supporting transition stages and educational equality

Planned completion time: Start 1.8.2019 and end 31.12.2021

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment North Ostrobothnia

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä

Organisation type: Vocational institute

Business ID: 0213834-5

Street: Sibeliuksenväylä 55

Telephone number: 0927381

Postal code: 04400

City/town: Järvenpää

Website: http://www.keuda.fi

Project contact person's name: Arto Lehtola

Contact person's position in the organisation: Toimialapäällikkö

Contact person’s email address: arto.lehtola(at)keuda.fi

Contact person's phone number: 0401744414

Number of applicants or subsidy transfer:

Co-organisers

3 Plan-specified summary of the project completion

Summary
Transit – supporting inmates in their transitions to and thru secondary education
Transit project will produce a model to support and clarify inmates` educational transitions to and thru secondary education. Project find out the critical process steps of transition and then start to work with five main objectives: empowered career plan and turn key route to employment, improved IT skills and readiness to use digital services in educational and public services, produce a model to provide support within transitions, provide pedagogigal coaching for criminal sanctions agency workers and to create model to cover also the special target group of NEET-youngsters.
Transit project brings together several employers and officials to collaborate with career paths creation and employment support.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

RISEn sekä vankilaopetusta järjestävien koulutuksen järjestäjien
henkilöstö, yhdyskuntaseuraamustoimistojen henkilöstö

4.2 Indirect target groups

Vangit, yhdyskuntaseuraamustoimistojen asiakkaat, Vankilan, yhdyskuntaseuraamustoimistojen sekä koulutuksen järjestäjien henkilöstö, KELA-, TE- virkailijoita sekä työantajien henkilöstöä.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 420 000

EU and State funding used: 384 717

Planned public funding (total): 496 926

Planned public funding used (total): 455 181

6 Geographical target area

National project operations

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 6

Completed according to monitoring information: 7

7.2 Number of participating persons

Planned: 210

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: Yes
Vangit muodostavat hyvin miesvaltaisen ryhmän. Vuonna 2017 oli keskimäärin 3035 vankia, joista naisia oli keskimäärin 230. Kaikista vangeista noin 70 prosentilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa. Ei ole mitattua tietoa, miten tämä jakautuu sukupuolten välillä, mutta oletus on, että vankien kohdalla opintopolun päättyminen peruskouluun on etenkin miesten/poikien ongelma, kuten se on yleisissäkin koulutustilastoissa.
: Yes
Vankien koulutussiirtymien tukeminen ja koulutusmahdollisuuksien lisääminen tukee sukupuolten tasa-arvon toteutumista vahvistamalla miesten inkluusiota koulutukseen, työmarkkinoille ja yhteiskuntaan laajemmin. Tarkoituksena on toteuttaa myös konkreettisia lyhyitä opiskelukokonaisuuksia hankkeen aikana.
: No
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei varsinaisesti ole hankkeen lähtökohta. Vankien koulutussiirtymien tukeminen ja koulutusmahdollisuuksien lisääminen kuitenkin lisää sukupuolten tasa-arvoa koulutuksen kentellä ja työmarkkinoilla.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 5
Projektin toimenpiteet edistävät paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä ennen kaikkea välillisesti lisäämällä vankien inkluusiota koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen, kehittämällä heidän osaamistaan ja sitä kautta vahvistamalla heidän asemaansa työmarkkinoilla. Tässä voidaan huomioida yhteiskunnan myös elinkeinoelämän osaamistarpeet.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 2
Projektissa ei suoraan kehitetä yritysten aineettomia tuotteita tai palveluja. Tukemalla vankien koulutusmahdollisuuksia ja asemaa työmarkkinoilla vastaamaan elinkeinoelämän tarpeita, projektilla voi olla välillinen vaikutus näiden kehittymisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Hyvinvoinnin edistäminen 9 8
Hankkeen tavoite on vankien koulutustason nostaminen lisäämällä koulutusmahdollisuuksia. Tällä on suora vaikutus vankien hyvinvoinnin edistämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 8 9
Hankkeessa vahvistetaan vankien inkluusiota koulutukseen ja työmarkkinoille. Hankkeen tavoitteena on tuoda koulutus vahvaksi osaksi vangin motivointia ja kuntoutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hankkeen tavoite on tukea vankien yhdenvertaisuutta lisäämällä inkluusiota koululutukseen ja sitä kautta työmarkkinoille. Projekti huomioi myös vankien moninaisuuden, erilaisuuden ja yksilölliset lähtökohdat osana koulutussiirtymien kehittämistä ja koulutusmahdollisuuksien tarjoamista.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei ole hankkeessa varsinaisesti huomioitu asia.
Ympäristöosaaminen 5 3
Hankkeessa edistetään sitä, että vangeilla on mahdollisuus suorittaa ammatillisten perustutkintojen tutkinnon osia (ei kuitenkaan järjestetä hankkeen varoin), joiden arviointikriteereissä on huomioitu kestävän kehityksen periaatteiden hallitseminen työtoiminnassa. Näin hanke kehittää suoraan vankien ympäristöosaamista. Voidaan myös katsoa, että koulutuksen merkityksen vahvistaminen osana vankien motivointia ja kuntoutusta tukee tätä päämäärää välillisesti laajemminkin.

9 Final report summary

TRANSIT – Supporting prisoners in transitions to and through secondary education

Access to secondary education, and gaining vocational qualifications during inprisonment enhances inmates’ possibilities to employment after release. Employment promotes the integration into society, and more likely leads to crime-free lives after prison. However, transitions during secondary education easily end up dropping out. Prisoners need support to set and achieve educational goals, as well as to find out their strengths and reach their potential.

The aim of the project was to produce a model to support and clarify inmates’ educational transitions as well as to increase the amount of studing inmates, and increase the impact of prison education. The target group were staff working with, guiding, counselling or teaching inmates in prisons, community sanctions offices, and for example employment services.
At first the project pointed out the critical factors of transition. These factors either impeded applying to seconcary education or training, or made the transitions more difficult during the penalty period. Critical factors were connected to prisoners’ individual characteristics and operating environment. After identifying the critical factors the project worked to achieve the main objective with five sub-objectives described through the project activities.

1) The project described the educational paths from primary school through secondary/vocational education to employment. We pointed out the measures and actors, and defined actors’ responsibilities in transitions. These definitions were done with the target group.
We also created an employer network to enhance the empoyment of inmates.
These results are available https://sites.google.com/view/transit-poluttamo-keuda/etusivu

2) The project improved staff’s IT skills and ability to guide inmates to use the most common applications needed in studies as well as to use e-services before release. During the project we teached the staff in prisons. The content of teaching was related to Office 365, PowerPoint, Word, Excel and e-services. In the end also the inmates participated. These results are available https://sites.google.com/inlive.fi/transit-osaamo/koulutusmateriaalit/transit-digiohjaus

3) The project defined the inmates’ needs for support, provided online know-how of recognizing the needs, as well as tools and methods to support the inmates in transitions and during the educational paths and the penalty period to strengthen their self-confidence and resilience. The use of this online resource was piloted and disseminated. Through this online resource there is access to all materials produced in TRANSIT project. These results are available https://sites.google.com/inlive.fi/transit-osaamo

4) The project created and provided a pedagogigal coaching programme for the target group. The aim was to gain understanding of inmates’ special needs, provide tools and methods to support inmates through transitions and during their studies, as well as to give approach to strength-based and positive pedagogy. In addition the programme increased abilities to multiprofessional collaboration. The programme included webinars, workshops, online studies and online materials for independent studies. The programme was piloted and disseminated in Finland. These results are available https://sites.google.com/inlive.fi/transit-osaamo/koulutusmateriaalit/transit-valmennus

5) The project modeled the educational transitions of the clients of the community sanction offices from the community service to the studies, and created a model and a guide for studying during the community service. Staff from community sanction offices participated in the planning. The identification and recognition of competence took place in a successful pilot. In the process it was taken into account, that at different stages of the community service e.g. interrupted or former studies are noticed, learning difficulties are recognized, and the penalty period is used to start studies or planning the future employment. These results are available https://sites.google.com/view/transit-poluttamo-keuda/koulutus/opinnollistaminen/yhdyskuntapalvelussa-opinnollistaminen

TRANSIT project aimed to reach 210 participants. However, during the project it reached 378 people. The ESF project participation starting form was returned by 245 participants and the end form by 173 participants. Lack of returned forms was probably due to electric collection. The participants represented e.g. staff from the Criminal Sanctions Agency, vocational education providers, employment services and the Social Insurance institution of Finland.