Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21836

Hankkeen nimi: AIKU - Aikuisten ohjaustoiminnan konseptointi ja mallintaminen Etelä-Savossa

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Koulutus Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2249317-6

Jakeluosoite: Otavankatu 4

Puhelinnumero: 0405484115

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Hallikainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.hallikainen(at)esedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7115640

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Aikuisten koulutustaso on Etelä-Savossa edelleen valtakunnallisessa vertailussa alhainen. Ilman ammatillista tutkintoa olevia aikuisia on sekä työttömissä työnhakijoissa, mutta on myös paljon työssä olevia aikuisia, joilta puuttuu tutkinto ja ilman tutkintoa he ovat erittäin heikossa asemassa työmarkkinoilla, mikäli nykyinen työsuhde päättyy. Osalla aikuisista on ammatillinen tutkinto, mutta he eivät voi eri syistä työllistyä siihen ammattiin, johon on kouluttautunut tai ao. ammattia ei ole enää olemassa. Työelämän muuttuvilla vaatimuksilla on myös suuret vaikutukset koulutusjärjestelmälle ja sen nopeudelle reagoida näihin muuttuviin tilanteisiin. Muutokseen on pyritty vastaamaan uudella lailla ammatillisesta koulutuksesta, jolla on tuotu mm. jatkuva haku yhteishaun rinnalle, joka pian peittoaa yhteishaun väylänä ammatilliseen koulutukseen.

Jatkuva haku ammatillisiin oppilaitoksiin on lisännyt aikuisten hakijoiden määrää ammatillisessa koulutuksessa. Väestökehityksestä ja nuorten ikäluokkien vähenemisestä johtuen on jatkossa Etelä-Savon oppilaitosten opiskelijamääristä yhä suurempi osa aikuisia ja tämä tosiasia tulee huomioida myös palvelujärjestelmän kehittämisessä.
Maakunnasta puuttuu erityisesti aikuisille ja aikuisia ohjaaville tahoille kohdennettu palvelumalli, josta ohjausta tarvitseva saisi helposti, matalalla kynnyksellä asiakaslähtöistä tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelua ammatillisen osaamisen hankintaan ja työllistymiseen. Hankkeen toimijoina ovat Etelä-Savon suurimmat ammatillisen koulutuksen järjestäjät eli Esedu, SAMIedu ja Seurakuntaopisto.

Hankkeen tavoitteena on selvittää edellytyksiä maakunnalliselle verkostomaisesti toimivalle mallille, jolla voidaan tarjota nivelvaiheen ohjauspalveluja aikuisille, jotka ovat hakeutumassa koulutukseen, vaihtamassa ammattia tai tarvitsevat ammatillisen osaamisen päivittämistä.

Hankkeen toimenpiteet jakautuvat kahteen isoon kehittämisteemaan:

a)Verkostotoiminnan mallin luominen aikuisten koulutusneuvonnalle
Hankkeen tavoitteena on luoda maakunnallinen verkostomainen toimintamalli aikuisten koulutusneuvonnalle, joka perustuu olemassa olevien toimijoiden yhteistyöhön, tiedon jakamisen kehittämiseen ja osaamisen kasvuun. Hankkeessa tehdään yhteistyön näkökulmasta lähtötilanteen selvitys aikuisten koulutukseen ohjauksesta, reunaehdoista, verkostojen toimimisesta, kompastuskivistä ja kehittämisen tarpeista. Selvityksen aineistoa kerätään yhteistyötahoilta sekä asiakkailta esim. kyselyillä ja ohjatuilla työpajoilla.

Selvityksen pohjalta hankkeessa pilotoidaan asiakasläheisiä nivelvaiheen ohjauspalveluja verkostomaisella ja jalkautuvalla työotteella. Piloteista saatujen kokemusten avulla laaditaan verkostotoiminnan malli aikuisten koulutusneuvonnalle.

Sidosryhmien asiakastyön tueksi hankkeessa tuotetaan asiakkaille kohdistettuja infovideoita aikuisten koulutusmahdollisuuksista, opintojen rahoittamisesta jne. Sidosryhmille tarjotaan mahdollisuutta perehdyttää uusia työntekijöitä tai päivittää asiakastyötä tekevien osaamista koulutusneuvonnan keskeisissä sisällöissä esimerkiksi webinaarien avulla.

Hankkeen aikana tehdään myös digitaalisen alustan alustava käsikirjoitus, jossa ajatuksena on esim. chattibotin tmv. hyödyntäminen, joka ohjaa aikuista hakemaan ensivaiheen tietoa koulutukseen hakeutumisesta eri tarpeista käsin (työtön / työssä / ei ammatillista koulutusta / alan vaihtaja). Tarkoituksena on, että hankkeen aikana tehtävä käsikirjoitus toimisi pohjatyönä jatkossa tehtävää ohjaustoimintaa varten.

b)Aikuisten henkilökohtainen koulutusneuvonnan ja palveluohjauksen pilotointi

Henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta asiakkaille pilotoidaan koronatilanteen tuomat haasteet huomioiden hankkeen alussa tehdyn selvityksen pohjalta liikkuen mahdollisuuksien mukaan eri toimipisteissä, esim. TE-palveluissa, kuntien ja kaupunkien työllisyyspalveluissa, oppilaitoksissa tai yhdistysten tiloissa. Asiakaslähtöinen ja jalkautuva toimintatapa tarkoittaa sitä, että asiakasta voidaan tavata myös muualla kuin ns. virallisissa tiloissa. Henkilökohtaisen asiakasohjauksen tavoitteena on löytää asiakkaalle sopiva koulutuspolku, soveltuva tutkinto johon työllistyminen on realistista, hakea paras vaihtoehto osaamisen kartuttamiseen sekä tukea opintojen aikaisen taloustilanteen kartoittamisessa ja olla nivelvaiheen tukena opintoihin siirryttäessä.

Hankkeen aikana kiinnitetään erityistä huomiota myös osatyökykyisten sekä maahanmuuttajien koulutusneuvontaan, jotta mahdollistetaan sujuvat jatkokoulutus- sekä työllistymismahdollisuudet myös heikoimmassa asemassa oleville. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota palvelujen asiakaslähtöisyyteen, saavutettavuuteen (saavutettavuusdirektiivi huomioiden) sekä monikanavaisuuteen.

Hankkeen tuloksena:
-selvitetään edellytykset aikuisten ohjaustoiminnan verkostomaisen, maakunnallisen toteutusmallin rakentamiselle ja mallinnetaan ko palvelua
-pilotoidaan ohjaustoimintoja, joilla voidaan vaikuttaa maakunnan koulutustason nostamiseen


Pitkän aikavälin vaikutuksina hankkeen kautta
-vaikutetaan maakunnan koulutustason nostamiseen tehostamalla aikuiskoulutukseen ohjausta
-tuetaan työvoimapula-aloille työllistymistä ajatuksena tarvittavalla osaamisella töihin ja tiivistetään työnantajayhteistyötä
-tehostetaan maahanmuuttajien ohjautumista ammatillisiin opintoihin sekä
-tehostetaan osatyökykyisten ohjausta ja neuvontaa

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat:
- ilman ammatillista koulutusta olevat työttömät tai työmarkkinoiden ulkopuolella olevat aikuiset
- ilman ammatillista tutkintoa olevat, työssäolevat aikuiset
- lisäkoulutusta tarvitsevat aikuiset
- ammatillisen osaamisen päivittämistä tarvitsevat aikuiset sekä ammatinvaihtajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

- yritykset, työyhteisöt, järjestöt ja viranomaiset
- verkostotoimijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 483 287

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 467 094

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 644 383

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 622 791

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Hirvensalmi, Rantasalmi, Sulkava, Pieksämäki, Pertunmaa, Enonkoski, Puumala, Mäntyharju, Kangasniemi, Mikkeli, Juva, Savonlinna, Joroinen, Heinävesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 230

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysin mukaan isompi osa pitkäaikaistyöttömistä ilman ammatillista koulutusta on maakunnassamme miehiä naisten koulutustason ollessa korkeampi. Toisaalta ammatinvaihtajissa on paljon naisia. Palveluohjauksen keinoja käytetään tässä hankkeessa laajasti, huomioiden jokaisen asiakkaan yksilöllinen elämäntilanne ja realistiset mahdollisuudet kouluttautua ja työllistyä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanketoiminnassa huomioidaan kaikkien sukupuolten mahdollisuudet osallistua ohjaukseen ja neuvontaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja Etelä-Savon maakunnassa painotetaan erityisesti miesten ohjaamista koulutukseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Koulutusasteen ja sitä kautta työllisyysasteen nostamisella turvataan osaavan työvoiman saatavuus ja samalla elinkeinorakenteen kehittäminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeessa mallinnetaan aikuisten ohjaustoiminnan palvelua Etelä-Savoon.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Koulutustason nostaminen lisää hyvinvointia (vrt. tutkimukset perusasteen koulutuksen varassa olevien hyvinvoinnissa havaituista ongelmista) ja sitä kautta työllistyminen ja osallisuuden kokeminen vahvistuu.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeen päätavoite on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja Etelä-Savon maakunnassa painotetaan erityisesti miesten ohjaamista koulutukseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Koulutustason nostaminen lisää hyvinvointia (vrt. tutkimukset perusasteen koulutuksen varassa olevien hyvinvoinnissa havaituista ongelmista) ja sitä kautta työllistyminen ja osallisuuden kokeminen vahvistuu. Hankkeessa pyritään tehostamaan esimerkiksi maahanmuuttajien koulutukseen hakeutumista, joka osaltaan tukee kulttuurisen yhdenvertaisuuden periaatteita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

AIKU-Aikuisten ohjaustoiminnan konseptointi ja mallintaminen -hankkeessa (2020-2022) selvitettiin edellytyksiä maakunnalliselle verkostomaisesti toimivalle mallille, jolla voidaan tarjota nivelvaiheen ohjauspalveluja aikuisille, jotka ovat hakeutumassa koulutukseen, vaihtamassa ammattia tai tarvitsevat ammatillisen osaamisen päivittämistä. Hanketta toteuttivat Etelä-Savon ammattiopisto, Ammattiopisto Samiedu ja STEP-koulutus Pieksämäen kampus.

Hankkeen toimenpiteet jakautuivat kahteen kehittämisteemaan:

1) Verkostotoiminnan mallin luominen aikuisten koulutusneuvonnalle.

Pohjatyönä toteutettiin asiakaslähtöinen ”Selvitys aikuisten koulutusneuvonnan nykytilasta ja kehittämistarpeista Etelä-Savossa 2020”. Se tehtiin Bikva-menetelmällä, jossa asiakkaan äänelle annetaan erityinen sija. Aineisto kerättiin verkkokyselynä. Vastauksia saatiin 432. Aineistoa rikastettiin asiakastyöntekijöiden moniammatillisissa ryhmähaastatteluissa sekä johtajien ryhmähaastatteluissa. Selvityksen avulla avautui kokonaiskuvaa aikuisten ohjaustoiminnan tilanteesta.

Eteläsavolaisten aikuisten palaute nosti esiin mm. palvelujen hajanaisuuden ja vaikeaselkoisuuden, internetistä löytyvän koulutusneuvonnan löytämisen ja ymmärtämisen haasteet sekä tarpeen kasvokkaiselle ohjaukselle. Internetistä löytyvää tietoa halutaan varmistaa ja henkilökohtaistaa, monet kaipaavat rohkaisua päätösten tekemiselle. Osaamisen hankkimista pohtivilla on lukuisia kysymyksiä, joihin he tarvitsevat tietoa ja neuvontaa. Eniten tietoa tarvitaan opintojen rahoitusmahdollisuuksista ja erilaisista etäopintomahdollisuuksista. Tarvetta on myös uraohjaukselle.

Asiakastyöntekijöiden haastattelut vahvistivat asiakkaitten kokemuksia ja toiveita. Johtajien haastatteluissa esiin nousseita haasteita pohdittiin johtamisen näkökulmasta.

Selvitys toi näkyväksi sidosryhmistä muodostuvan koulutusneuvonnan verkoston merkityksen. Asiakkuudessa olevat kohderyhmän edustajat saavat sidosryhmiltä tärkeää ensivaiheen koulutusneuvontaa jo ennen yhteydenottoa koulutuksen järjestäjiin. Huolenaihe on niissä työllisissä aikuisissa, jotka eivät ole esim. kuntakokeilujen asiakkaita, mutta hyötyisivät kasvokkaisesta ohjauksesta.

Koulutusneuvonnan verkostoa ja sen osaamista vahvistettiin tuottamalla seudulliset verkostokartat, webinaaritallenteita ammatillisesta koulutuksesta sekä järjestämällä 10 työpajaa.

2) Aikuisten henkilökohtaisen koulutusneuvonnan ja palveluohjauksen pilotointi

Nivelvaiheen ohjausta oli tarkoitus tarjota sidosryhmien kautta 230:lle kohderyhmän edustajalle. Tämä ei onnistunut tavoitteiden mukaisesti. Koronan aikana asiakasohjaus sidosryhmistä ei toiminut, ihmiset eivät liikkuneet ja etätyömääräykset sitoivat hankkeen työntekijät kotitoimistoihin. Pidempikestoista ohjausta sai lopulta 57 asiakasta. Asiakkaitten määrä alitettiin lomakkeitten osalta, mutta ylitettiin kontaktoituina asiakkaina. Hankkeessa tavoitettiin yhteensä 407 kohderyhmään kuuluvaa, joista kertaluonteista ohjausta sai 84 asiakasta. Koulutusinfoja järjestettiin 21 ja niihin osallistui yhteensä 266 henkilöä. Selvityksen tuloksena henkilökohtaiselle ohjaukselle on tarvetta, ja se näkyi myös tavoitettujen asiakkaitten kohdalla. Vähäiset asiakaslomakkeiden määrät eivät kerro koko totuutta nivelvaiheen ohjauksen tarpeista.

Selvityksen esiin nostamat koulutusneuvonnan haasteet huomioitiin asiakkaan näkökulmasta ja niihin vastattiin erilaisten hankkeessa toteutettujen materiaalien avulla. Näitä olivat infovideot ammatillisesta koulutuksesta sekä Opintojen RahoitusBotti, jotka sijoittuivat osatoteuttajien verkkosivuille sekä savostamo.fi-sivustolle. Infovideoita on katsottu yhteensä noin 13400 kertaa ja RahoitusBotilla on ollut noin 800 eri käyttäjää.

Koulutusneuvonnan toimintatapa Etelä-Savossa muotoutuu käynnissä olevien laajempien rakenteellisten muutosten myötä, esim. TE24. Siksi tarkempaa mallinnusta ei tässä vaiheessa ollut mielekästä laatia. Hankkeessa saatujen kokemusten pohjalta aikuisten ohjaustoiminnan rakentamisessa on hyvä huomioida seuraavia tekijöitä:

- Koulutuksen järjestäjien ja viranomaisten verkkoympäristöissä tarjolla olevan koulutusneuvonnan on oltava asiakaslähtöistä, helposti löydettävää ja aikuiselle tiedonhakijalle suunnattua, jossa käytetty kieli on riittävän selkeää ja ymmärrettävää.
- Kasvavien verkkopalvelujen rinnalla tarvitaan edelleen kasvokkaista ja henkilökohtaista matalan kynnyksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelua. Sen tulee olla helposti löydettävää, asiantuntevaa ja konkreettista. Sitä tulee olla tarjolla sekä työllisille että työttömille.
- Sidosryhmistä ja koulutuksen järjestäjistä muodostuvaa koulutusneuvonnan verkostoa tulee ylläpitää ja vahvistaa esimerkiksi säännöllisillä tapaamisilla, verkostokartoilla jne.
- Koulutuksenjärjestäjien on tärkeää olla dialogissa sidosryhmien kanssa ja tunnistaa heidän merkityksensä koulutusneuvonnan ensivaiheessa. Vastavuoroinen kanssakäyminen antaa parempaa ymmärrystä yhteisistä asiakkaista ja kehittää koulutusneuvonnan laatua.
- Yksittäisten toimijoiden henkilökohtaisiin kontakteihin perustuvasta yhteistyöstä voisi edetä kohti organisaatioiden välisiä sopimuksia yhteisestä työstä.
- Ammatillisten oppilaitosten uraohjauspalveluiden kehittyvää tarjontaa ja toimijoita on tärkeää tehdä tutuksi sidosryhmille.