![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21840
Hankkeen nimi: RekryKainuuLive - osaavaa työvoimaa Kainuuseen modernein keinoin
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.3.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 2296962-1
Jakeluosoite: PL 115
Puhelinnumero: 029 502 3500
Postinumero: 87101
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pasi Loukasmäki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yksikön päällikkö, Työvoima- ja yrityspalvelut
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pasi.loukasmaki(at)ely-keskus.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295 023 568
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
Kainuun ikärakenne ja sen kehityksen näkymä aiheuttaa jatkuvaa ja kasvavaa työvoiman saatavuusongelmaa, johon on löydettävä osaratkaisuja monin eri toimenpitein. Työvoimapula estää jo tällä hetkellä yritysten kasvamista ja kehittymistä ja voi joissain tapauksissa jopa johtaa yritysten sijoittumiseen muualle. Samaan aikaan kilpailua osaavasta työvoimasta käydään maan sisällä yhä kovemmin. Rekrytointiongelmat ovat monitahoisia haasteita, joita purkamaan tarvitaan uusia innovatiivisia keinoja ja ratkaisuvaihtoehtoja sekä moderneja ja kehittyviä rekrytointitaitoja entisten lisäksi.
Hankkeen konkreettisina tavoitteina on lisätä työttömien työnhakijoiden työnhakumahdollisuuksia ja auttaa ottamaan käyttöön digitaalisia palveluita työllistymisen parantamiseksi, lisätä yritysten ja työnantajien rekrytointiosaamista, kuten modernien ja kehittyvien digitaalisten välineiden ja menetelmien sekä rekrytointikanavien käyttöä, kartuttaa yritysten ja työnantajien tietoutta työsuhteen solmimisen kynnystä madaltavista palveluista sekä tuoda työnhakijalle ja potentiaaliselle maakuntaan muuttajalle niin Suomessa kuin ulkomailla ajankohtaista tietoa maakunnan työpaikoista ja muista palveluista ja lisätä työvoiman liikkuvuutta ja siten poistaa työvoiman alueellista kohtaanto-ongelmaa. Lisäksi hankkeen tavoitteena on juurruttaa toimintatapa osaksi Kainuun Te-palveluita.
RekryKainuuLive - osaavaa työvoimaa Kainuuseeen modernein keinoin -hanke vastaa tähän tarpeeseen luomalla tehokkaan ja vuorovaikutteisen verkkoalustan rekrytointiin. Sivustolle tuotetaan videomateriaalia suorina lähetyksinä sekä tallenteina. Videotuotantoa tehdään ns. kiinteässä studiossa tai yritysten toimipisteillä, koulutusorganisaatioiden tiloissa tai Kainuun mainetyön kannalta merkittävissä paikoissa. Videotuotannolla esitellään myös ELY-keskusten ja TE-toimistojen sekä muiden sidosryhmien hankkeen kohderyhmille tarkoitettuja palveluja. Tuotettua materiaalia jaetaan aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa.
Hankkeen tuloksena yritysten rekrytointiosaaminen lisääntyy, työnhakijoiden työnhakumahdollisuudet paranevat ja työnantajien ja työnhakijoiden paremman kohtaamisen seurauksena työpaikat täyttyvät nopeammin. Koulutustarjonta saadaan paremmin ja kattavammin esille, oppilaspaikat täyttyvät ja nuoret sekä vaikeasti työllistyvät saadaan kouluttautumaan aloille, joilla työllistyminen on odotettavissa. Hanke tuo pysyvän toimintakonseptin ja jatkuu hankkeen jälkeen osana Kainuun TE-palveluita.
Hanke on samalla keskeinen osa isompaa kuvaa, jolla Kainuun mainetyötä ja työllisyyden hoitoa tehdään. Pitkän aikavälin vaikutuksena Kainuun osaajapula taltutetaan.
Varsinaiset kohderyhmät ovat työttömät työnhakijat Kainuussa ja Kainuun ulkopuolella, alueesta kiinnostuneet työnhakijat, potentiaaliset työperäiset maahanmuuttajat, kainuulaiset yritykset, erityisesti pk- ja mikroyritykset ja muut työnantajat, koulutuksen tarjoajat sekä TE-toimiston henkilökunta sekä muut työttömille palveluja tarjoavat tahot.
Hankkeen toimintakonsepti mahdollistaa potentiaalisten työnhakijoiden, paluumuuttajien, opiskelijoiden jne. tiedon saannin yrityksistä ja rekrytarpeista aiempaa tehokkaammin. Kaikki kuvattava materiaali on katsottavissa hankeportaalissa myös jälkikäteen. Työnhakijoille tarjottavat mahdollisuudet oman osaamisensa esittelyyn ovat myös keskeinen osa hanketta.
Koulutuksen tarjoajat voivat esitellä omia koulutuksiaan tietoiskujen muodossa ja ovat siten myös tärkeä kohderyhmä työvoiman tarjonnan vahvistamiseksi. Koulutuksia toteutuu eri muodoissaan hyvin suuri määrä, mutta tieto niistä ei välttämättä leviä kaikkialle. RekryLive -palvelu mahdollistaa samalla koulutuksen tarjoajille erinomaisen mahdollisuuden näkyä ja tavoittaa aiempaa suuremman kohderyhmän. TE-toimiston mahdollisuus ohjata RekryLiven pariin auttaa suoraan työ- ja koulutustarjonnan esittämisessä.
Välillisinä kohderyhminä ovat kaikki ei-työttömät työnhakijat sekä uudelleen kouluttautujat. Hanke edesauttaa välittämällä tietoa työvoimapula-aloista ja koulutuksista, joiden avulla työllistyminen on helpompaa.
Kunnat ovat hankkeessa keskeinen yhteistyökumppani paitsi suoraan työnantajien ja työntekijöiden kohtauttamisen mutta myös Kainuun mainetyön ja työllisyyden hoidon näkökulmasta. Mahdolliset tulevat kaupunkikokeilut hyötyvät hankkeesta ja mahdollisten päällekkäisyydet on huomioitu hankkeen suunnittelussa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 390 640
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 318 835
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 390 640
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 318 835
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kajaanin, Kehys-Kainuun
Kunnat: Paltamo, Ristijärvi, Suomussalmi, Kajaani, Puolanka, Sotkamo, Hyrynsalmi, Kuhmo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 73
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 36
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 6 |
Rekrytoinnissa ja muissa hankkeen toimenpiteissä siirrytään somemarkkinointiin entisten painotuotteiden (lehtimainokset, esitteet) sijaan. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Yritysten rekrytointiosaamisen parantuessa työpaikat täyttyvät nopeammin ja osaajapula helpottuu. Yritykset uskaltavat kasvaa ja myös investoida alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa tuotettu palvelu on aineetonta, netin välityksellä toimivaa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Iso osa hankkeen toimenpiteistä tapahtuu verkossa internetin välityksellä, mikä vähentää liikkumista. Pitkien etäisyyksien maakunnassa tällä on suuri merkitys. Hankkeen tarjoamat videoiden kautta välitettävät infot, tilaisuudet ja muut toiminta säästävät yritysten aikaa ja kustannuksia ja työnhakijoiden turhaa liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Työntekijöiden työllistyessä nopeammin hyvinvointi kasvaa. Yritysten löytäessä työntekijöitä yritykset uskaltavat kasvaa ja investoida, verotulot kasvavat ja kuntien talous paranee. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 6 |
Kainuussa erityisesti ikääntyneiden miesten työmarkkina-asema on heikko ja tällä hankkeella pyritään vaikuttamaan tämän kohderyhmän aseman parantumiseen. Lisäksi pitkien etäisyyksien maakunnassa tasa-arvoa luo se, että hankkeen toimenpiteet ovat netin välityksellä kaikkien ulottuvilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 5 |
Videolähetykset ovat kaikkien saatavilla verkon välityksellä, lähetyksiä tehdään useilla eri kielillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
-