![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21854
Hankkeen nimi: Digikehittämistä tekemiseen! Digitaalisen osaamisen lisääminen palvelujen kehittämiseksi.
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 2265875-1
Jakeluosoite: PL 4
Puhelinnumero: 017-27241
Postinumero: 74101
Postitoimipaikka: Iisalmi
WWW-osoite: http://www.ylasavonsote.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juha Jalkanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.jalkanen(at)ylasavonsote.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 660 1452
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä toimii Iisalmen ja Kiuruveden kaupunkien sekä Vieremän ja Sonkajärven kuntien alueella järjestäen niiden asukkaille terveys-, hyvinvointi-, hoito- ja hoivapalveluja sekä ympäristö-, terveysvalvonta- ja eläinlääkintäpalveluja. Kuntayhtymässä on noin 1 500 työntekijää ja väestöpohja on hieman alle 40 000 asukasta.
Kaikissa kuntayhtymämme jäsenkunnissa ja -kaupungeissa ikäihmisten osuus väestöstä on suurempi kuin koko maassa keskimäärin, ja määrä kasvaa merkittävästi vuoden 2020 jälkeen. Väestökehitys johtaa verotulojen vähentymiseen ja palvelutarpeen merkittävään kasvamiseen. Lisäksi väestö on pienituloista ja runsaasti sairastavaa. Kasvavaan palvelutarpeeseen ja samanaikaisesti tapahtuvaan verotulojen vähentymiseen on tarve vastata uudentyyppisillä ja tehokkaammilla palveluilla hyödyntäen muun muassa erilaisia digitaalisia ratkaisuja. Pitkän aikavälin tavoitteena on väestön hyvinvoinnin parantaminen palvelujen saavutettavuuden ja saatavuuden parantuessa muun muassa omahoitoa tukevilla ratkaisuilla, ja erilaisten etäpalveluratkaisujen avulla. Pitkällä aikavälillä tämä vähentää palvelutarvetta.
Hankkeen tavoitteena on lisätä eri henkilöstöryhmien osaamista digitalisaation johtamisesta, suunnittelusta ja hyödyntämisestä palvelujen ja toimintamallien kehittyessä. Lisätavoitteena on organisaation toiminnan tilannekuvan saaminen lähemmäksi reaaliaikaisuutta reagointinopeuden kasvattamiseksi sekä kustannusten ja henkilöstötarpeiden hillitseminen työn tehostumisen ja kansalaisten omahoidon kautta.
Hankkeen aikana kehitetään uudet toimintamallit sekä johdolle digitalisaation strategiseen johtamiseen, että digikehittäjille uusien digitaalisten palvelujen ja ratkaisujen käyttöönottamisen kehittämiseen. Tavoitteena on osata hyödyntää ja soveltaa valtakunnallisia linjauksia ja ratkaisuja omassa organisaatiossa käyttäen apuna palvelumuotoilua ja leania. Lisäksi hankkeessa toteutetaan digitalisaatiokoulutusta johdolle, päälliköille, esimiehille ja digikehittäjille nykytilasta ja tulevaisuuden kehityssuunnista, perehdytään oman organisaation digitalisaation tavoitteisiin sekä muutosjohtamiseen.
Hankkeen kautta saadaan luotua toimintamalli digitalisaation johtamiseen sekä asiakaslähtöiseen palvelujen kehittämiseen ja prosessien tehostamiseen digitalisaatiota hyödyntäen. Samalla saadaan ketterä toimintamalli, palvelumuotoilu ja lean, joita käytetään tässä menetelminä, osaksi organisaation työskentelytapaa.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat organisaatiomme henkilöstö: johto, nimetyt digikehittäjät ja lähiesimiehet. Johto (9 henkilöä) suunnittelee ja ottaa käyttöön toimintamallin digitalisaation strategiseen johtamiseen.
Nimetyt digikehittäjät (13 henkilöä) osallistuvat työpajapäiviin ja itsenäiseen työskentelyyn. He luovat uuden toimintamallin digitalisaation kehittämiseen ja ovat mukana uusien ratkaisujen ja palvelujen käyttöönotossa.
Lisäksi hankkeen aikana toteutetaan koulutusta johdolle, päälliköille, lähiesimiehille ja digikehittäjille (yhteensä 81 henkilöä) nykytilan ja tulevaisuuden kehityssuunnista sekä perehdytään oman organisaation digitalisaatiotavoitteisiin ja esimiehille suunnataan koulutusta digitalisaation muutosjohtamiseen.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat lisäksi alueen jäsenkuntien asukkaat (yhteensä lähes 40 000), kolmas sektori, järjestöt sekä kuntayhtymän jäsenkunnat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 386 819
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 227 067
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 483 524
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 283 834
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Ylä-Savon
Kunnat: Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 81
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Välillisesti digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 9 |
Välillisesti digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Välillisesti digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 8 |
Välillisesti digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Välillisesti digitalisaation edetessä paperin ja siihen liittyvien tekijöiden käyttö vähenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 7 |
Pienyrittäjien toimintamahdollisuuksien kasvaminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää mahdollisuuksia aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Välillisesti digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on digitaalisilla palvleuilla turvata väestön palvelujen saatavuus ja saavutettavuus ja tukea omahoitoon. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
-