Hankekoodi: S21862
Hankkeen nimi: VÖLJYSSÄ
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.7.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Hengitysliitto ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0201472-1
Jakeluosoite: PL 389
Puhelinnumero: 0207574000
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.luovi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Irene Konttinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanketoiminnan asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: irene.konttinen(at)luovi.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403193232
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VÖLJYSSÄ-hanke perustuu koulutusta koskeviin tutkimustuloksiin, joissa erityisesti huolta herättää koulutuksensa opintojen alkuvaiheessa keskeyttävät, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret sekä toimintarajoitteiset nuoret. Hankkeessa pyritään vastaamaan keskeyttämisvaarassa olevien, erityistä ja vaativaa tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin saada opintoihinsa tukea kokonaisvaltaisesti ja oikea-aikaisesti. Samalla tuetaan heidän positiivista, realistista opiskelijaidentiteettiään sekä elämänhallintataitoja. Tavoitteeseen pääseminen ja opintojen keskeyttämisen vähentäminen edellyttää monialaista ammatillista yhteistyötä yli ammattirajojen. Hankkeessa kehitetään konkreettinen VÖLJYSSÄ-toimintamalli keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden ennakoivaan tunnistamiseen sekä tuen, ohjauksen ja muiden palveluiden yksilölliseen räätälöimiseen. Oikea-aikaisesti toteutetut toimenpiteet vähentävät opintojen keskeyttämistä ja parantavat mahdollisuutta valmistua opinnoista ja löytää polku työelämään.
Hankkeen päätavoitteena on erityistä ja vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevien opiskelijoiden opintojen keskeyttämisen vähentäminen. Osatavoitteita ovat: VÖLJYSSÄ-toimintamallin kehittäminen ja pilotointi sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittäminen VÖLJYSSÄ-toimintamallin mukaisen toiminnan toteuttamiseksi.
VÖLJYSSÄ-toimintamalliin sisältyy systemaattinen toimintatapa ja menetelmät tunnistaa keskeyttämisvaarassa olevat, erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat oikea-aikaisesti ja opiskelijalähtöisesti, uudenlainen ryhmätoimintamuoto keskeyttämisvaarassa olevien, erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työelämälähtöiseen ja työvaltaiseen opiskeluun sekä toimintatavat ja työvälineet positiivisen opiskelijaidentiteetin ja elämänhallintataitojen vahvistamiseen. Hankkeessa kehitetään myös opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista VÖLJYSSÄ-toimintamallin mukaiseen toimintaan. VÖLJYSSÄ-toimintamalli on käyttöönotettavissa muissa ammatillista koulutusta järjestävissä oppilaitoksissa ja sitä on levitetty hankkeen aikana.
Pidemmän aikavälin vaikutuksena vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevien opiskelijoiden opintojen läpäisy on parantunut. Moniammatillisella opetus- ja ohjaushenkilöstöllä on aikaisempaa enemmän osaamista tunnistaa keskeyttämisvaarassa olevat, vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja toteuttaa opiskelijoiden opintopolun yksilöllistä ja oikea-aikaista tukemista. Hankkeen vaikutuksesta keskeyttämisvaarassa olevan, erityistä ja vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevan opiskelijan opetuksen ja ohjauksen näkökulma vahvistuu asiakaslähtöiseksi sekä asiakkaan osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevaksi. Pitkällä aikavälillä moniammatillisen yhteistyön muodot näkyvät pysyvinä käytänteinä, jotka vähentävät opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä ja näin ennaltaehkäisevät syrjäytymistä, mikä tukee myös koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista.
Hankkeen kohderyhmänä ovat erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat ammatillista tutkintoa opiskelevat nuoret, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä, sekä ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheessa olevat erityistä tai vaativaa erityistä tukea tarvitsevat hakijat, joiden kohdalla opintojen keskeyttämisriskin ennakoidaan olevan tavanomaista korkeampi.
Hankkeen kohderyhmää ovat myös ammatillisen koulutuksen opettajat, ohjaajat, opinto-ohjaajat sekä uraneuvojat ja opiskeluhuollon henkilöstö. Kohderyhmään kuuluvat niin ikään etsivän nuorisotyön toimijat sekä muut ohjaavat ja nivelvaiheileyhtistyötä tekevät tahot, jotka ovat vahvasti mukana keskeyttämisvaaran ennakoinnissa, keskeyttämisen ehkäisyssä sekä opiskelijalähtöisen arjen toteuttamisessa.
Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOKS) laadintaan osallistuvat verkostot kuten huoltajat sekä hoitavan- ja kuntouttavan tahon asiantuntijat.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös eri työpaikat ja erityisen tuen muut palveluntuottajat kuten TE-palvelut ja KELA.
Välilliset kohderyhmät hyötyvät hankkeesta moniammatillisen yhteistyön kautta sekä palvelujen resurssien tarkoituksenmukaisen kohdentamisen myötä (työnjako). Lisäksi he saavat käyttöönsä hankkeessa tehdyn VÖLJYSSÄ-toimintamallin oheismateriaaleineen. Työpaikat hyötyvät pitkällä aikavälillä motivoituneista ja osaavista työnhakijoista, jotka ovat jo opiskeluaikana hankkineet alan keskeisiä työtaitoja käytännönläheisesti ja tekemällä oppien. Näin on mahdollista mm. suunnata opiskelijan osaamista räätälöityihin työtehtäviin jo opiskeluvaiheessa tulevan työnantajan tarpeiden mukaisesti.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 265 434
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 255 952
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 265 434
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 255 952
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Veteraanikatu 2
Postinumero: 90130
Postitoimipaikka: Oulu
Suunniteltu: 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2
Suunniteltu: 112
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Sisältyy hankkeen kohderyhmänä olevien opiskelijoiden ammatillisiin opintoihin. Toteutuksessa noudatetaan oppilaitoksen kestävän kehityksen suunnitelmaa ja huomioidaan peruaatteet hankkeen toteutuksessa esimerkiksi digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen tiedonhallinnassa ja yhteydenpidon välineenä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Voidaan huomioida hankkeen toteutuksessa lähinnä lentoliikenteen minimoimisella ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisenä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei merkittäviä välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei merkittäviä välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei merkittäviä välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Noudatetaan oppilaitoksen kestävän kehityksen suunnitelman periaatteita ja toimintatapoja, joiden mukaisesti vältetään jätteiden tuottamista, kierrätetään tarkoituksenmukaisesti, hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja ja pyritään aineettomien hyödykkeiden ja palvelujen suosimiseen. Näitä periaatteita välitetään myös osana opiskelijakohderyhmän ammatillisia opintoja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei merkittäviä välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia. Periaatteita välitetään myös osana opiskelijakohderyhmän ammatillisia opintoja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 0 |
Opintojen keskeytymisen ehkäisy ja läpäisyn tukeminen lisää koulutetun ammattityövoiman saatavuutta alueen työnantajen tarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 0 |
Hankkeessa tuotettava toimintamalli ja toimenpiteet kohdentuvat pääosin syrjäytymisvaarassa oleviin nuoriin. Henkkeen sisältö ja tulokset keskittyvät näin ollen aineettoman pääoman tuottamiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeen toteutuksessa liikkumisessa hyödynnetään julkisia kulkuvälineitä ja yhteiskuljetuksia. Suunnitellaan toiminta ennakoivasti siten, että tapaamiset ovat mahdollisen helposti saavutettavissa. Hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja, kuten verkkokokouksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 0 |
Hanke perustuu vahvuusperustaiseen toimintakykyajatteluun. Toimenpiteillä vahvistetaan vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan minäpystyvyyden kokemusta, ja mahdollistetaan onnistumisen kokemukset. Yksilöllisen tuen välityksellä opiskelijan edellytykset jatkaa opintoja ja saavuttaa tutkinto ja työllistyä vahvistuvat, mikä lisäää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 0 |
Hanke edistää heikoimmassa asemassa olevien, koulutuksessa aliedustettuihin ryhmiin kuuluvien nuorten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia, mikä tukee tasa-arvon toteutumista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 0 |
Hankkeen toimenpiteet edistävät aliedustettujen, heikoimmassa asemassa olevien ryhmien yhdenvertaisuutta ja mahdollisuutta kiinnittyä osaksi yhteiskuntaa. Yksilöllisen tarvelähtöisen ja opiskelijaa osallistavan suunnittelu, toiminnallisuuden sekä tuen ja ohjauksen avulla lisätään osallisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia. |
VÖLJYSSÄ-hankkeen toteutti Ammattiopisto Luovi Oulussa 1.3.2020 - 31.7.2022. Hankkeen tavoitteena oli vähentää erityistä ja vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevien opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä sekä vastata keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden yksilöllisiin tuen tarpeisiin oikea-aikaisesti sekä positiivista opiskelijaidentiteettiä ja elämähallintataitoja vahvistaen. Hankkeen aikana kehitettiin ja pilotointiin VÖLJYSSÄ-toimintamalli vastaukseksi tähän tarpeeseen. Luovi Oulun henkilöstö perehdytettiin toimintamallin mukaiseen työtapaan sekä koulutusten että verkkosivuilta vapaasti hyödynnettävissä olevan materiaalin ja VÖLJYSSÄ-julkaisun tarjoaman teoreettisen viitekehyksen avulla. Toimintamalli työstettiin sellaiseen muotoon, että se on otettavissa käyttöön myös muissa ammatillista koulutusta järjestävissä oppilaitoksissa. Hankkeen lopussa, levittämisvaiheessa, hanketyöntekijät perehdyttivät Luovin toimijat henkilökohtaisesti toimintamallin ja materiaalin käyttöön eri puolilla Suomea toteutetuissa VÖLJYSSÄ-päivissä.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat ammatillista tutkintoa opiskelevat nuoret, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä, sekä ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheessa olevat erityistä tai vaativaa erityistä tukea tarvitsevat hakijat, joiden kohdalla opintojen keskeyttämisriskin ennakoidaan olevan tavanomaista korkeampi. Hankkeen kohderyhmää olivat myös ammatillisen koulutuksen opettajat, ohjaajat, opinto-ohjaajat sekä uraneuvojat ja opiskeluhuollon henkilöstö. Kohderyhmään kuuluvat niin ikään etsivän nuorisotyön toimijat sekä muut ohjaavat ja nivelvaiheyhteistyötä tekevät tahot, jotka ovat vahvasti mukana keskeyttämisvaaran ennakoinnissa, keskeyttämisen ehkäisyssä sekä opiskelijalähtöisen arjen toteuttamisessa.
Hankkeessa kehittämistyön näkökulma oli opiskelijalähtöisen ja oikea-aikaisen tuen tarjoaminen keskeyttämisvaarassa olevalle opiskelijalle aivan uudenlaisen VÖLJYSSÄ-valmennuksen mukaisesti. VÖLJYSSÄ-valmennus toimintamuotona sijoittui lähelle opetusta ja ohjausta sekä opiskeluhyvinvointia tukevaa toimintaa sitouttaen opiskelijan lisäksi myös hänen toimijansa osaksi prosessia. Hankkeen aikana kehitettiin opintojen keskeyttämisriskin ennakointiin liittyviä työkaluja kuten GAS-tavoitteenasettelumenetelmään pohjautuvaa valmennusjakson tavoitteiston asettelua varten laadittua VÖLJYSSÄ GAS-lomaketta sekä luotiin kattava VÖLJYSSÄ-toimintamallin kuvaus ja materiaalipakki, jotka ovat saatavissa sekä sähköisessä että painetussa muodossa VÖLJYSSÄ-julkaisuna. VÖLJYSSÄ-toimintamalli ja materiaalit herättivät hankkeen aikana mielenkiintoa ja yhteistyöinnokkuutta myös muiden oppilaitosten toimijoiden keskuudessa.
Hankkeessa järjestettiin koulutuksia keskeyttämisriskin ennakointiin ja yksilölliseen tavoitteenasetteluun sekä VÖLJYSSÄ-valmennukseen liittyen sekä Luovi Oulun toimijoille että levittämisvaiheessa eri yhteistyötahoille. Hankkeen Luovi Oulun opiskelijoista koostuva “varjo-ohjausryhmä” osallistui aktiivisesti hankkeen toiminnan ideointiin, opiskelijalähtöisten tapahtumien ja toimintapäivien organisointiin sekä tiedon siirtämiseen VÖLJYSSÄ-valmennuksesta hankkeen varsinaiselle kohderyhmälle. Hankkeen aikana hanketyöntekijät verkostoituvat tehokkaasti sekä Luovin omien hankkeiden että myös muiden nuorten osallisuutta ja syrjäytymisen ennakointia ja ehkäisyä keskittyvien hanketoimijoiden kanssa. Luovin hankkeista mainittakoon mm. VETOVOIMALA (S21269) ja Virtuaalisesti vierellä (S21878) -hankkeet. Oppilaitoksen ulkopuolisista hankkeista yhteistyötä tehtiin säännöllisesti ja monipuolisesti mm. Turvallinen Oulu-hankkeen toimijoiden sekä Kuopion Navigaattorin toimijoiden kanssa.
Toiminnan tuloksena saatiin lisää tietoa, taitoa ja materiaalia erityisen ja vaativan erityisen tuen opiskelijan keskeyttämisriskin ennakointiin ja opiskelijalähtöisen, oikea-aikaisen sekä yksilöllisen tuen tarjoamiseen, opintojen etenemiseksi ja realistisen, positiivisen opiskelijaidentiteetin vahvistamiseksi. VÖLJYSSÄ-hankkeessa jalkautuva yhteistyö opiskelijoiden toimijoiden kanssa osoittautui tehokkaaksi, toimivaksi ja opiskeluarkea palvelevaksi työtavaksi. VÖLYSSÄ-valmennukseen tuli lopulta enemmän asiakastarpeita kuin mihin hankkeessa pystyttiin vastaamaan. Hanketyöntekijät olivat opiskelijoiden HOKS-neuvotteluissa mukana ratkaisemassa vaativan erityisen tuen opiskelijan opintojen keskeyttämisriskiin liittyviä haasteita yhdessä opiskelijoiden, huoltajien ja ohjaushenkilöstön kanssa. Toiminta oli moniammatillista ja työnjako selkeää, mikä loi valmennukseen vahvan struktuurin ja mahdollisti opiskelijoiden turvallisen sitoutumisen ja kiinnittymisen toimintaan koko VÖLJYSSÄ-valmennusjakson ajaksi.
VÖLJYSSÄ-hankkeen päättöseminaari toteutettiin 7.6.2022 koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi vuorovaikutteisena verkkotapahtumana. Seminaarissa kuultiin asiantuntijapuheenvuoroissa väitöskirjatutkija Iines Palmua Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista aiheenaan “Keskeyttäminen toisella asteella ja kouluakäymättömyys”. Toinen asiantuntijamme, Esa Bärlund Turun Ammattikorkeakoulun fysioterapian lehtori, perehdytti kuulijat puheenvuorossaan yksilölliseen tavoitteen asetteluun GAS-menetelmällä. Loppuseminaarin valinnaisissa pajoissa hanketyöntekijät esittelivät VÖLJYSSÄ-valmennuksen toimintamallin, keskeyttämisriskin ennakointiin sekä tavoitteen asetteluun liittyvät lomakkeet sekä VÖLJYSSÄ-julkaisun.