Hankekoodi: S21872
Hankkeen nimi: RubberEdu - Osaamisen varmistaminen kumialalla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0155651-0
Jakeluosoite: PL 15
Puhelinnumero: 03 2361 111
Postinumero: 33821
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: http://www.takk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Timo Sälli
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.salli(at)takk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7906 282
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
RubberEdu on kumiteollisuusalan hanke, jonka päätavoitteena on kehittää täysin uusia ja monipuolisia koulutusohjelmia yritysten henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Hankkeen avulla pyritään varmistamaan osaavan työvoiman saatavuus ja kumiteollisuuden elinkelpoisuus ja siten myös alan kilpailukyky ja kasvu Pirkanmaalla. Kehitettävät koulutusohjelmat ovat modulaarisia, jotta ne ovat räätälöitävissä erilaisiin modernin kumiteollisuuden tarpeisiin. Hankeen taustalla oleva asiantuntijaverkosto ja hankkeessa tehtävä selvitystyö takaavat, että koulutusohjelmat ovat tarvelähtöisiä sekä teollisuuden nykyisille, että tuleville tekijöille. RubberEdu-hankeen aikana Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ja Tampereen yliopisto myös pilotoivat ja jatkojalostavat kehitettyjä koulutushankkeita.
Hankkeen kohderyhmänä ovat kumialan yritykset, niiden nykyinen henkilöstö sekä kumialalle tulevat uudet työntekijät.
Tarkemmin määriteltynä mm.
• alan nykyiset työntekijät, kuten tuotannon ja kunnossapidon työntekijät, laitesuunnittelijat, koneiden ja laitteiden sisäänajoon liittyvät henkilöt, tuotannon ohjaamisen liittyvät erikoisosaajat, tuotekehittäjät ja suunnittelijat, projektijohto ja esimiehet, myyntihenkilöstö sekä muut toimihenkilöt
• alalle tulevat uudet työntekijät, kuten ammatillisesta koulutuksesta valmistuvat nuoret ja aikuiset, työelämään palaavat, alan vaihtajat sekä maahanmuuttajat.
Välillisiä kohderyhmiä ovat mm.
- opinto-ohjaajat, opettajat ja kouluttajat, jotka tekevät ohjaus- ja neuvontatyötä nuorten ja aikuisten parissa
- TE-hallinnon henkilöstö, joka tekee työnvälitystyötä sekä ohjaa asiakkaitaan ammatilliseen koulutukseen
- henkilöstöpalveluyritykset, joiden tietoisuus kumialan työ- ja koulutusmahdollisuuksista lisääntyy
- työnantaja- ja työntekijäjärjestöt, jotka omalta osaltaan kehittävät alan koulutusta ja tiedottavat koulutusmahdollisuuksista
- raaka-ainetuottajat ja –myyjät sekä alihankkijat
- korkeakouluopiskelijat ja –tutkijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 331 091
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 292 013
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 348 359
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 307 243
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Lounais-Pirkanmaan, Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan
Kunnat: Vesilahti, Ikaalinen, Orivesi, Mänttä-Vilppula, Virrat, Pirkkala, Tampere, Parkano, Nokia, Ruovesi, Kangasala, Urjala, Punkalaidun, Valkeakoski, Lempäälä, Hämeenkyrö, Sastamala, Juupajoki, Ylöjärvi, Pälkäne, Akaa, Kihniö
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 7
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7
Suunniteltu: 126
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 8 |
Kumialalla on jatkuvaa kehitystä materiaaleissa ja tuotantomenetelmissä sekä voimakasta siirtymistä ympäristöystävällisimpiin raaka-aineisiin ja prosesseihin, joihin liittyvät myös kierrättäminen, lajittelu ja uusiokäyttö. Tämä huomioidaan hankkeen puitteissa suunniteltavissa koulutusohjelmissa sekä tuotettavassa oppimateriaalissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Kumialan materiaalikehityksen johdosta raaka-aineiden hankintatavat monipuolistuvat, kun siirrytään öljypohjaisista materiaaleista uusiutuviin. Nykyinen öljyteollisuus on hyvin varautunut ilmastonmuutokseen, joten alan riskit ilmastonmuutoksen näkökulmasta ovat vähäisiä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 4 |
Kumialan kehittyessä yhä ympäristöystävällisempään suuntaan, samalla myös vaikutukset eliöihin vähenevät. Esimerkiksi siirryttäessä öljypohjaisista materiaaleista kasvipohjaisiin öljyntuotannon haitalliset vaikutukset ympäristöön vähenevät. Tämän hankkeen puitteissa tarjottava lisäkoulutus vähentää öljyntuotannosta aiheutuvia päästöjä suoraan koulutettavien henkilöiden materiaaliosaamisen kehittysessä ja edesauttaa välillisesti, kun koulutettu henkilökunta pystyy tekemään ympäristöystävällisempiä hankintapäätöksiä kumialan yrityksissä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 3 |
Kumialan kehittyessä yhä ympäristöystävällisempään suuntaan, myös alan ilmasto- ja muut ympäristövaikutukset vähenevät. Tämän hankkeen puitteissa tarjottava lisäkoulutus vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjä suoraan koulutettavien henkilöiden materiaaliosaamisen kehittyessä ja edesauttaa välillisesti alan ilmastokuorman vähentämisessä, kun koulutettu henkilökunta pystyy tekemään ilmastoystävällisempiä hankintapäätöksiä kumialan yrityksissä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 5 |
Hankkeessa suunniteltavissa koulutusohjelmissa yksi tärkeä painopiste on kumiteollisuudessa käytettävät kierrätysmateriaalit ja niiden käyttömahdollisuudet. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Projektihallinnossa suositaan sähköisen toimiston mahdollisuuksia, minimoidaan ympäristön kuormitus sekä huomioidaan tämä näkökohta kaikessa toiminnassa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeen kohderyhmänä on paikalliset yritykset Pirkanmaalla ja yhtenä tavoitteena on kehittää yritysten tuotantoa ja prosessia kestävän kehityksen kaikkien periaatteiden (ekologinen, taloudellinen ja sosiaaliskulttuurillinen) mukaisesti hyödyntäen mm. kierrätysmateriaaleja sekä kehittämällä yritysten sosiaalisen- ja kulttuurillisen kehityksen osaamista mm. johtamiskoulutuksella. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeeseen liittyvissä oppimateriaaleissa ja koulutusohjelmien suunnittelussa digitaalisuus on voimakkaasti mukana. Perinteistä kirjallista materiaalia ei hankkeessa tehdä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Koulutusohjelmat suunnitellaan siten, että ne voidaan toteuttaa mahdollisuuksien mukaan sähköisin menetelmin, joka puolestaan vähentää lähiopetuksen määrää ja matkustamista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 3 |
Työntekijöiden osaaminen ja koettu työn hallinta lisäävät hyvinvointia ja työssäjaksamista. Hankkeen tavoitteena on nimenomaan osaamisen lisääminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Hankkeessa järjestettävissä toimenpiteissä huomioidaan tasa-arvo. Nykyaikainen teollinen tuotanto soveltuu sekä miehille että naisille ja tämä huomioidaan mm. rekrykoulutusten suunnittelussa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 4 |
Hankkeen merkittävät yhteiskunnalliset edut kehittävät koulutus- ja työmarkkinoita entistä joustavampaan suuntaan. Kohdeyrityksissä on runsaasti työntekijöinä eri kulttuuritaustan henkilöitä, jotka tulevat osallistumaan järjestettäviin toimenpiteisiin yhdenvertaisesti. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei kulttuuriympäristöllisiä vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 7 |
Hankkeessa suunniteltavissa koulutusohjelmissa ja oppimateriaaleissa on yhtenä tärkeänä osana kierrätys, uusiomateriaalit ja biotalous. Lisäksi huomioidaan EU-lainsäädännön ja kemikaaliasetusten osaamisen ja tuntemuksen vahvistaminen yrityksissä. |
RubberEdu oli kumiteollisuusalan hanke, jonka päätavoitteena olit kehittää täysin uusia ja monipuolisia
koulutusohjelmia yritysten henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Hankkeen avulla pyrittiin varmistamaan osaavan työvoiman saatavuus ja kumiteollisuuden elinkelpoisuus ja siten myös alan kilpailukyky ja kasvu Pirkanmaalla.
Kehitettävät koulutusohjelmat suunniteltiin modulaarisiksi, jotta ne olisivat räätälöitävissä erilaisiin modernin kumiteollisuuden tarpeisiin. Hankeen taustalla oleva asiantuntijaverkosto ja hankkeessa tehtävä selvitystyö takasivat, että koulutusohjelmat olivat tarvelähtöisiä sekä teollisuuden nykyisille että tuleville tekijöille. RubberEdu-hankeen aikana Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ja Tampereen yliopisto myös pilotoivat ja jatkojalostivat kehitettyjä koulutushankkeita.
Hankkeessa kehitettiin KUMIALALLE YRITYSTEN TARPEITA VASTAAVA MONIPUOLINEN KOULUTUSOHJELMATARJONTA.