Hankekoodi: S21875
Hankkeen nimi: Puhtaasti parempaan duuniin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: Kiviharjuntie 6
Puhelinnumero: 010 608 2020
Postinumero: 90220
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Eeva Leena Ronkainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanni.pietila(at)osao.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 435 1894
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on vastata puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan sekä kone- ja tuotantotekniikan kohtaanto -haasteeseen Pohjois-Pohjanmaalla. Haasteeseen etsitään uusia ratkaisumalleja tiivistämällä ammatillisen oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Hankkeen tavoitteena on lisätä alojen vetovoimaisuutta, vaikuttaa alojen imagoon ja sujuvoittaa perusopetuksen yhdeksäsluokkalaisten ja aikuisten alan vaihtajien sekä erityisesti maahanmuuttajien ja osatyökykyisten hakeutumista työllistävien alojen ammattiopintoihin ja tätä kautta työelämään. Hankkeessa toteutetaan oppilaitoksen ja työelämän yhdessä suunnittelemia markkinointitoimenpiteitä alojen koulutuksen ja työpaikkojen vetovoimaisuuden lisäämiseksi.
Hankkeessa kartoitetaan työelämän osaamistarpeita. Osaamiskartoitusten perusteella tunnistetaan työpaikoilta työtehtäviä, joissa tarvitaan useamman eri alan osaamista ja toisaalta työtehtäviä, joihin riittää kokonaisen tutkinnon sijaan yhden tai kahden tutkinnon osan suorittaminen ja jotka voivat sopia esimerkiksi osatyökykyisille työntekijöille tai maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joiden suomen kielen taito vaatii vielä kehittämistä.
Hankkeessa tuetaan maahanmuuttajien suomen kielen ja digitaitojen oppimista siirtymävaiheessa ammatilliseen koulutukseen ja kehitetään menetelmiä näiden taitojen työpaikalla järjestettävään koulutukseen. Osatyökykyisten opiskelua ja työelämään siirtymistä tuetaan kehittämällä työkykyä- ja työhyvinvointia tukevien opiskelu- ja työskentelymenetelmiä. Toimintamallien avulla varmistetaan yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen toteutuminen, jolloin enemmän tukea tarvitsevat opiskelijat saavat riittävät tukitoimet erityisesti siirtymävaiheessa ammatilliseen koulutukseen ja työelämään.
Hankkeen kohderyhmänä ovat maahanmuuttajat, osatyökykyiset, peruskoulun 9. luokkalaiset, tieto, neuvonta ja ohjaustyötä tekevät, alan vaihtoa suunnittelevat työttömät työnhakijat, ammattiopiston opetushenkilöstö sekä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ja kone- ja tuotantotekniikan yritysten työntekijät ja esimiehet. Pilotteihin osallistuvat puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan sekä kone- ja tuotantotekniikan opiskelijat.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ja kone- ja tuotantotekniikan muut opiskelijat sekä peruskoululaisten vanhemmat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 292 770
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 246 703
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 365 962
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 308 378
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Koillismaan, Oulun
Kunnat: Muhos, Kempele, Oulu, Taivalkoski, Liminka, Pudasjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 32
Suunniteltu: 110
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hankkeessa kehitettävien opetusmateriaalien laadinnassa suositaan sähköistä materiaalia, hankkeen toteutuksessa suositaan mahdollisuuksien mukaan etäkokouksia. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Hankkeessa tuotetaan sähköistä opetusmateriaalia. Kokousten ja muiden tilaisuuksien järjestämisessä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan etäosallistuminen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 5 |
Kone- ja tuotantotekniikan sekä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan osaamisen kasvu vaikuttaa siihen, että materiaaleja osataan käyttää tehokkaammin ja jätteitä syntyy vähemmän. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla osaamisen kasvu vaikuttaa kiinteistöjen säilymiseen pidempään hyväkuntoisina ja vähentää näin esim. korjausremontointitarpeita. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 10 |
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla sekä kone- ja tuotantotekniikan alalla on suuri työvoimapula. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan alojen vetovoimaa ja pitovoimaa. Hankkeen tarve on noussut alojen yrityksistä ja hankkeen toimenpiteillä pyritään varmistamaan osaavan työvoiman saanti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 3 |
Hankkeessa kehitetään koulutuksen ja alojen markkinoinnin toimintatapoja sekä ammatillisen opetuksen työelämävastaavuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 1 |
Hankkeen kokouksissa ja muissa tilaisuuksissa suositaan mahdollisuuksien mukaan etäosallistumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 8 |
Hankkeen toimenpiteillä edistetään työllistymistä hyvin työllistäville aloille. Hankkeen välillisenä vaikutuksena pyritään lisäämään puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla työskentelevien ohjausosaamista, joka tukee opiskelijoiden integroitumista alalla ja työpaikkaan.Hankkeessa kiinnitetään erityishuomiota maahanmuuttajien ja osatyökykyisten tukitoimiin erityisen tuen suunnitelmaa laadittaessa. Koulutus ja työllistyminen lisäävät alalle työllistyvien sekä laajemminkin heidän lähipiirinsä hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Puhtaus- ja kiinteistöpalveluala sekä kone- ja tuotantotekniikka ovat molemmat vahvasti segregoituneita aloja. Hankkeessa toteutettavien markkinointitoimenpiteiden avulla aloja tehdään tutuksi myös alalle epätyypillisemmälle sukupuolelle. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 7 |
Hankkeessa toteutettavien osaamiskartoitusten perusteella pyritään tunnistamaan aloilta sellaista työtehtäviä, joita voi tehdä lyhyemmälläkin koulutuksella esim. osatyökykyiset tai maahanmuuttajataustaiset henkilöt, joiden suomen kielen taidoissa on vielä puutteita. Hankkeessa kehitetään opetusjärjestelyitä, joilla parannetaan maahanmuuttajataustaisten sekä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tutkinnon suorittamisen mahdollisuuksia. Hankkeessa tuotetaan selkokielistä perehdytysmateriaalia, jolla voidaan tukea näiden erityisryhmien siirtymistä työelämään. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 2 |
Ammatillisen osaamisen lisääminen lisää työntekijöiden ja tulevien työntekijöiden ympäristöosaamista. Kestävä kehitys on yksi ammatillisen koulutuksen avaintaidoista kaikissa tutkinnoissa. |
Hankkeen tavoitteena oli vastata puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan sekä kone- ja tuotantotekniikan kohtaanto - haasteeseen Pohjois-Pohjanmaalla. Haasteeseen etsittiin uusia ratkaisumalleja tiivistämällä ammatillisen oppilaitoksen ja työelämän välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli lisätä alojen vetovoimaisuutta, vaikuttaa alojen imagoon ja sujuvoittaa perusopetuksen yhdeksäsluokkalaisten ja aikuisten alan vaihtajien sekä erityisesti maahanmuuttajien ja osatyökykyisten hakeutumista työllistävien alojen ammattiopintoihin ja tätä kautta työelämään. Hankkeessa toteutettiin oppilaitoksen ja työelämän yhdessä suunnittelemia markkinointitoimenpiteitä alojen koulutuksen ja työpaikkojen vetovoimaisuuden lisäämiseksi.
Hankkeessa kartoitettiin työelämän osaamistarpeita. Osaamiskartoitusten perusteella tunnistettiin työpaikoilta työtehtäviä, joissa tarvitaan useamman eri alan osaamista ja toisaalta työtehtäviä, joihin riittää kokonaisen tutkinnon sijaan yhden tai kahden tutkinnon osan suorittaminen ja jotka voivat sopia esimerkiksi osatyökykyisille työntekijöille tai maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joiden suomen kielen taito vaatii vielä kehittämistä.
Osaamiskartoitusten tuloksia hyödynnettiin koulutusaloilla, missä kehitettiin työelämän tarpeita vastaavia koulutuksia. Uudet koulutukset pilotoitiin ELY-keskuksen tilaamana työvoimakoulutuksena. Koulutusten kehittäminen ja pilotointi eivät olleet hankkeen toimintaa eikä niistä syntynyt hankkeelle kuluja.
Hankkeessa tuettiin maahanmuuttajien suomen kielen ja digitaitojen oppimista siirtymävaiheessa ammatilliseen koulutukseen ja kehitettiin menetelmiä näiden taitojen oppimisen tukemiseen työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa. Osatyökykyisten opiskelua ja työelämään siirtymistä tuettiin kehittämällä työkykyä- ja työhyvinvointia tukevia opiskelu- ja työskentelymenetelmiä. Toimintamallien avulla varmistetaan yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen toteutuminen, jolloin enemmän tukea tarvitsevat opiskelijat saavat riittävät tukitoimet erityisesti siirtymävaiheessa ammatilliseen koulutukseen ja työelämään.