Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21878

Hankkeen nimi: Virtuaalisesti vierellä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Silta-Valmennusyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 1618557-2

Jakeluosoite: Vehnämyllynkatu 4

Puhelinnumero: 044 062 4050

Postinumero: 33560

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.siltavalmennus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maija Schellhammer-Tuominen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämisjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maija.schellhammer-tuominen(at)siltavalmennus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503037659

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on luoda uudenlainen matalan kynnyksen väylä kohti opintoja niille nuorille, jotka eivät pysty osallistumaan tuetustikaan opetukseen ryhmämuotoisessa koulutuksessa ja ovat vaarassa syrjäytyä yhä kauemmaksi nuorelle tyypillisestä toimintaympäristöstä.

Hankkeen tavoitteena on lisätä matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksia koulutukseen ja muuhun nuorten itsensä mielekkääksi kokemaan säännölliseen toimintaan, jonka avulla arjen taidot ja opiskeluvalmiudet vahvistuvat. Hankkeen päätavoite on jaettu seuraaviin osatavoitteisiin:

1) Kohderyhmän tavoittamisen ja kiinnittymisen tukemisen toimintatapojen kehittäminen yhteistyössä ulkopuolisten nuorten kanssa työskentelevien tahojen kanssa (mm. etsivä työ, Ohjaamo, mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä järjestöt).
2) Kehittää virtuaalisia matalan kynnyksen koulutukseen ja kuntoutukseen osallistumisen mahdollisuuksia: virtuaalisen ympäristön ratkaisut, alustat ja toimintatavat matalan kynnyksen koulutuksessa ja valmennuksessa.
3) Kehittää ja pilotoida askeleittain opiskeluvalmiuksia parantavaa ja opintoihin osallistumisen kynnystä madaltavaa valmennus- ja koulutusmallia, jossa yhdistetään virtuaaliset ja kasvokkaiset osallistumismahdollisuudet. Luoda toimintatapa, jossa opintoja on mahdollista edistää myös silloin, kun täysipäiväinen opiskelu ei vielä onnistu.
4) Kehittää verkostomaista toimintatapaa nuoren yksilöllisten tuen tarpeiden kartoittamiseksi ja nuoren tarvitseman ohjauksen varmistamiseksi. Hankkeessa kehitettävän työskentelymallin keskiössä on nuoren rinnalla kulkeva yksilötyö, jonka tuella olemassaoleva palvelujärjestelmä (etsivä työ, ohjaamot, oppilaitosten tarjoama tuki jne.) saadaan valjastettua nuoren tueksi. Rinnalla kulkevan ohjauksen avulla varmistetaan, ettei nuori jää yksin hänelle hahmottomaan palveluverkostoon.
5) Lisätä ohjaus- ja opetusalan ammattilaisten osaamista virtuaaliohjauksen ja -opetuksen sekä virtuaalisen ja kasvokkaisen oppimisen ohjaamisessa ja kehittämisessä.

Hankkeen aikana kehitetään ja pilotoidaan yhdessä nuorten kanssa virtuaalisia oppimis- ja ohjausympäristöjä sekä kasvokkain tapahtuvaa ryhmämuotoista toimintaa ja mallinnetaan työtapoja, joilla nuori voi osallistua koulutukseen, vaikka toimintakyky ei mahdollistaisi päivittäistä lähiopetusta.

Hankkeen tuloksena syntyy virtuaalinen kuntoutumista ja opiskelutaitoja systemaattisesti vahvistava oppimisympäristö, johon osallistuminen on mahdollista hyvin matalalla kynnyksellä. Oppimisympäristö tukee osallistujan opiskelukyvyn vahvistumista ja opintoihin siirtymistä ja kiinnittymistä yksilöllisesti. Hankkeen tuloksena Valma-koulutuksen sisältöjä on mahdollista suorittaa aikaan ja paikkaan sitomattomasti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret sekä ne nuoret, joilla on vaarana pudota koulutuksesta. Kohderyhmällä on korostuneesti vaikeuksia osallistua ryhmämuotoiseen opetukseen ja ohjaukseen, eikä heille soveltuvia palveluita ole tarjolla. Kouluakäymättömien joukko on vuosi vuodelta suurempi ja tämän kohderyhmän osallistuminen lähiopetukseen ammatillisessa koulutuksessa on haasteellista. Hankkeessa luotavan toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan nuoret mukaan yhteiseen toimintaan verkossa tapahtuvaa vuorovaikutusta hyödyntäen.

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat lisäksi ohjaus- ja opetusalan ammattilaiset nuorille suunnatuissa palveluissa ja oppilaitoksissa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat oppilaitokset ja työpaikat, joihin ohjautuu opiskelu- ja työkykyisiä nuoria, jotka läpäisevät koulutuksen ja ovat harjaannuttaneet työelämässä vaadittavia vuorovaikutus ja työyhteisötaitoja.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 353 062

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 336 576

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 353 062

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 336 576

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Nokia, Vesilahti, Orivesi, Lempäälä, Tampere, Pirkkala, Kangasala, Hämeenkyrö, Ylöjärvi, Pälkäne

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Erityisesti nuoret miehet jäävät herkästi koulutuksen ulkopuolelle ja pitkittyessään paluu ja kiinnittyminen koulutukseen näyttäisi olevan haastavampaa kuin nuorilla naisilla. Naisten osaltaan erityisesti mielenterveyteen, kuten sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja ahdistuneisuuteen liittyvä koulutuksen keskeyttäminen tai osallistumatta jättäminen on tyypillistä, joskin naiset on helpommin tavoitettavissa avun piiriin. Hankkeen taustalla on myös tutkimustietoa koulutuksen ja työelämän vahvasta sukupuolittumisesta ja sen pohjalta hankkeen tavoitteena on edistää tasa-arvoisen koulutus- ja työelämänäkemyksen kehittymistä. Aikaisempien koulukokemusten ja niiden kautta muodostuneen itsetunnon vaikutukset ovat merkittävät oppimisessa, siksi oppijoiden yksilöllisten vahvuuksien tukeminen alisuoriutumisen torjunnassa on keskeistä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen osallistujiksi tavoitellaan eri sukupuolten edustajia, jotta hankkeessa voitaisiin pilotoida ja kehittää mahdollisimman laajasti erityistarpeita huomioiva toimintamalli eri tilanteissa olevalle kohderyhmälle. Hankkeen toteutuksessa ja arvioinnissa huomioidaan sukupuolinäkökulma ja kiinnitetään erityistä huomiota sukupuolten välisiin eroihin tuen tarpeissa hankekokonaisuuden eri vaiheissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen keskeinen tavoite on koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole päätavoite, mutta huomioidaan keskeisesti hankkeen toiminnassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 1
Luonnonvarojen kestävyys huomioidaan hankkeen toteutuksessa materiaalivalintojen, hankintojen sekä liikkumisen osalta. Lisäksi hankkeessa kehitettävässä toiminnassa vaikutetaan välillisesti osallistujien tietoisuuteen luonnonvarojen käytöstä ja omista vaikutusmahdollisuuksista niihin. Vaikutukset ovat vähäiset.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 1
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen hankkeella on vähäinen vaikutus. Hankkeen toiminnassa huomioidaan vaikutukset hankintoja ja liikkumiseen liittyviä valintoja tehdessä. Välillisesti vaikutetaan lisäämällä osallistujien tietoisuutta ja ymmärrystä ilmastonmuutokseen liittyviin vaikutusmahdollisuuksiin konkreettisesti ja käytännönläheisesti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Vaikutukset ovat vähäiset, mutta lisäämällä osallistujien tietoa, osaamista ja ymmärrystä ekologiseen kestävyyteen liittyvistä vaikutusmahdollisuuksista, voidaan vaikuttaa välillisesti myönteiseen kehitykseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Lisäämällä osallistujien tietoa, osaamista ja ymmärrystä ekologiseen kestävyyteen liittyvistä vaikutusmahdollisuuksista, voidaan vaikuttaa välillisesti myönteiseen kehitykseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Hankkeen tavoitteet kohdentuvat merkittäviltä osin digitaalisissa ympäristöissä toteutettaviin toimenpiteisiin. Näiltä osin hanke on materiaalitehokas, eikä esimerkiksi paperijätettä synny. Hankkeen toiminnallisissa osuuksissa käytetään kierrätettäviä materiaaleja ja kiinnitetään huomiota mahdollisimman vähäisen jätteen määrän syntymiseen. Syntyvä jäte kierrätetään toimijoiden jäteohjelman mukaisesti. Osallistujien osaamista ja ymmärrystä materiaalivalintojen ja jätteen kierrätyksen merkityksestä lisätään hankkeen aikana.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Lisäämällä osallistujien tietoa, osaamista ja ymmärrystä ekologiseen kestävyyteen liittyvistä vaikutusmahdollisuuksista, voidaan vaikuttaa välillisesti uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Hankkeen tavoitteena on lisätä osallistujien toimintakykyä ja osaamista siten, että työmarkkinoille siirtyy nopeammin ja tehokkaammin työelämätaitoisia osaajia. Osallistujien ymmärrystä työelämästä ja yrittäjyydestä lisätään hankkeen aikana.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 4
Hankkeen tavoitteena on kehittää aineettomia palveluita, jotka ovat hankkeen jälkeen käyttöönotettavissa ja edelleen kehitettävissä useissa organisaatioissa ja jotka hyödyttävät kohderyhmän koulutukseen ja työelämään siirtymistä merkittävästi.
Liikkuminen ja logistiikka 4 2
Hankkeen toiminta virtuaalisissa ympäristöissä vähentää liikkumisen tarvetta ja lisää osallistumismahdollisuuksia myös kaukana oppilaitoksista ja palveluista asuville nuorille. Hankkeen aikana lisätään osallistujien ymmärrystä liikkumisen ja liikkumistapojen ekologisista ja taloudellisista vaikutuksista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hankkeen tavoitteena on osallistujien hyvinvoinnin lisääminen kehittämällä osallistumisen ja oppimisen mahdollisuuksia haastavassa elämäntilanteessa. Hankkeella vaikutetaan myös välillisesti osallistujien lähipiirin ja -verkoston hyvinvointiin tukemalla osallistujia kokonaisvaltaisesti.
Tasa-arvon edistäminen 7 8
Hankkeen tavoitteena on erityisesti koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen sekä maantieteellisesti että elämäntilannesidonnaisesti. Hankkeen tausta-ajatuksena on, että riittävä tuki kuuluu kaikille ja sen kehittäminen kustannustehokkaasti on hankkeen keskeinen tehtävä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 7
Hankkeella vaikutetaan nuorten yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja aktiivisuuteen. Hankkeen toimenpiteiden kautta vaikutetaan heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuuksiin vaikuttaa ja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja olla luomassa kulttuurista toimintaympäristöä.
Kulttuuriympäristö 1 4
Hankkeella on vähäiset vaikutukset kulttuuriympäristön kehittämiseen. Hankkeen aikana voidaan edistää monimuotoisen ja suvaitsevan kulttuuriympäristön kehittymistä vaikuttamalla asenteisiin ja saatavilla olevaan tietoon.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hankkeen toimenpiteillä voidaan vaikuttaa osallistujien ympäristöosaamisen lisääntymiseen. Toimintamallin kehittämisessä huomioidaan ympäristönäkökulmia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa luotiin uudenlaisia matalan kynnyksen väyliä kohti opintoja niille nuorille, jotka eivät pysty osallistumaan tuetustikaan opetukseen ryhmämuotoisessa koulutuksessa ja ovat vaarassa syrjäytyä yhä kauemmaksi nuorelle tyypillisestä toimintaympäristöstä. Lisäksi hankkeessa luotiin osallistumismahdollisuuksia muuhun nuorten itsensä mielekkääksi kokemaan säännölliseen toimintaan, jonka avulla arjen taidot ja opiskeluvalmiudet vahvistuvat.

Hankkeen aikana kehitettiin ja pilotoitiin yhdessä nuorten kanssa virtuaalisia oppimis- ja ohjausympäristöjä sekä kasvokkain tapahtuvaa yksilö- ja ryhmämuotoista toimintaa ja mallinnettiin työtapoja, joilla nuori voi osallistua koulutukseen tai muuhun toimintaan, vaikka toimintakyky ei mahdollistaisi päivittäistä lähiosallistumista.

Hankkeessa kehitettiin Vivi-ohjauksen sekä sulautuvan oppimisen ja ohjauksen toimintamallit, sekä kaikille avoin virtuaalinen materiaalipankki ja oppimisympäristö, joka tukee osallistujan opiskelukyvyn vahvistumista ja opintoihin siirtymistä ja kiinnittymistä yksilöllisesti. Hankkeen tuloksena Valma-koulutuksen sisältöjä on mahdollista suorittaa aikaan ja paikkaan sitomattomasti. Lisäksi hankkeessa kehitettiin Astia-ohjaustyökalu yksilöohjauksen tueksi, sekä erilaisia nuoria tukevia pelejä Seppo.io –pelialustalle.

Hankkeessa lisättiin ohjaus- ja opetusalan ammattilaisten osaamista virtuaaliohjauksen ja -opetuksen sekä virtuaalisen ja kasvokkaisen oppimisen ohjaamisessa ja kehittämisessä erilaisten työpajojen, materiaalien ja koulutusten avulla.

Ammattiopisto Luovissa pilotoitiin opiskelijoiden osallisuutta edistävää sulautuvaa oppimista, jossa ammatillisen erityisopetuksen verkkoympäristöt ja lähiopetus vuorottelevat. Sulautuvan ohjauksen kehittäminen kuului keskeiseksi osaksi kokonaisuutta. Lisäksi pilotoimme opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa verkon yli. Hankkeessa kehitettiin henkilöstön valmiuksia hyödyntää erilaisia digitaalisia valmiuksia työssään. Osatoteuttajan lopputuloksena syntyi opintoihin kiinnittymistä tukeva Sulautuvan ohjauksen ja oppimisen -malli sekä malliin sisältyvä Sulautuvat menetelmät -tarjotin, jotka jäävät henkilöstön hyödynnettäväksi hankkeen jälkeen.