Hankekoodi: S21882
Hankkeen nimi: Moti, Jeesi, Opinnot, Ammatti
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.2.2020 ja päättyy 29.4.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Invalidisäätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0201375-3
Jakeluosoite: Kiannonkatu 2
Puhelinnumero: 020 147 4040
Postinumero: 02650
Postitoimipaikka: Espoo
WWW-osoite: http://www.livesaatio.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pia Törnvall
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pia.tornwall(at)inlive.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 041-5350547
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Moti, Jeesi, Opinnot, Ammatti -hankkeessa uudistetaan ja luodaan moniammatillista yhteistyötä Invalidisäätiön Ammattiopisto Liven ja Helsingin kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelujen välille. Hankkeessa pyrimme poistamaan byrokraattisuutta toimijoiden omissa organisaatioissa sekä niiden välillä. Tämä selkiyttää palveluita ja vähentää päällekkäistä työtä, jota tehdään kohderyhmän eli lastensuojelupolun; lastenkotiin ja asumisharjoitteluun sijoitettujen ja jälkihuollon asiakkaina olevien nuorten parissa.
Hankkeen tavoitteena on muuttaa toimintamalleja ja organisaatioiden rakenteita niin, että ne tukevat nuorten opintopolkujen järjestämistä oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti, lastensuojelupolun siirtymävaiheet huomioiden. Tavoitteena on, että hankkeen kohderyhmässä olevat erityistä tukea tarvitsevat nuoret saavat suoritettua peruskoulun loppuun sekä hakeutuvat ja suorittavat toisen asteen opintoja nykyistä enemmän.
Hankkeen toiminnassa panostamme myös yhteistyöhön Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan eli KASKO:n peruskoulujen kanssa. Peruskoulun päätösvaiheessa oleville nuorille järjestetään tutustumisia, kokeilujaksoja ja PopUp-opintoja ammatillisiin opintoihin. Toiminnan avulla motivoidaan nuoria suorittamaan peruskoulu loppuun. Ammatillisiin opintoihin tutustumiset ja kokeilut auttavat nuorta hakeutumaan heitä kiinnostaville aloille. Oikean alan löytyminen ja opinnoissa pärjääminen edesauttaa opintoihin kiinnittymisessä sekä keskeyttämisten ennalta ehkäisemisessä.
Hankkeen toiminnan kautta saavutetaan seuraavia tuloksia:
- hankkeen kohderyhmän nuoret ovat aloittaneet opintoja toisella asteella (joko ammatillisissa- tai lukio-opinnoissa) ja saaneet suorituksia opinnoistaan
- nuoret ovat kartuttaneet osaamistaan ammatillisten opintojen kokeilujaksoilla ja saaneet työkokemusta konkreettisissa eri alojen työtehtävissä työharjoitteluiden kautta
- lastensuojelupolkuun soveltuva opintopolku on mallinnettu Invalidisäätiön ammattiopisto Liveen
- on luotu opintokirja/ Portfolio-kansio, jossa nuoren osaamisen kehittyminen ja kertyminen ovat selkeästi esitettävissä
- peruskouluyhteistyö on mallinnettu
- Case-kuvauksia nuorten onnistuneista opintopoluista
Hankeyhteistyön avulla pystymme huomioimaan erityisen tuen tarpeessa olevia nuoria entistä kokonaisvaltaisemmin ja tukemaan heitä heidän opintopoluillaan kohti toisen asteen opintoja, ammatillista kehittymistä ja minäpystyvyyden kasvua. Opintoihin osallistuminen ja työllistymisen mahdollisuudet lisäävät nuorten hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskuntaan.
Hankkeessa huomioidaan sukupuolten välisen tasa-arvon tavoitteet. Sukupuolinäkökulmasta esiin on noussut esimerkiksi se, että tyttöjä ja poikia on määrällisesti sijoitettuna ja jälkihuollon asiakkaina suunnilleen yhtä paljon. Poikien kohdalla on kuitenkin huomattu käytännön työssä eroa ohjauksen ja tuen tarpeen painotuksiin liittyen. Pojat toimivat usein ”joukkoilmiömäisesti” matkien toistensa toimintaa niin hyvässä kuin pahassa. Lisäksi pojat ovat taipuvaisempia jäämään aamuisin makoilemaan silloin, kun pitäisi osallistua arkirutiineihin, koulunkäyntiin tai opintojen suorittamiseen. Nämä sukupuolten väliset erot huomioidaan hankkeen ohjaustyössä ja tukitoimissa yksilölliset tarpeet huomioiden.
Nuorten koulutuspolkuja suunnitellaan yhdessä nuorten omat kiinnostuksen kohteet huomioiden. Uravalintoihin liittyvää informaatiota, tutustumisia ja kokeilumahdollisuuksia järjestetään tasapuolisesti sukupuoleen katsomatta. Kaikki nuoret otetaan huomioon yksilöinä ja heitä kohdellaan tasa-arvoisesti sukupuolesta riippumatta. Tavoitteena lieventää eri ammattialoilla ilmenevää segregaatiota.
Yhteiskunnallisen ja kulttuurinen yhdenvertaisuuden toteutuminen on arvoperustana sekä Invalidisäätiön että Helsingin kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelujen kaikessa toiminnassa.Molempien toimijoiden asiakaskunta on monimuotoista. Yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus toteutuu hankkeessa tasavertaisen kohtelun avulla, jossa nuorille luodaan mahdollisuuksia osallistua koulutukseen heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muista henkilöön liittyvistä ominaispiirteistä riippumatta.
Invalidisäätiö toimii hankkeen päätoteuttajana ja osatoteuttajana toimii Helsingin kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelut. Yhteistyökumppanina hankkeen toteutuksessa on myös mukana Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutus toimiala eli KASKO.
Opiskeluun liittyvän erityisen tuen tarpeessa ja lastensuojelupolun; lastenkotiin ja asumisharjoitteluun sijoitettujen ja jälkihuollon asiakkaina olevat nuoret, jotka ovat peruskoulun päätösvaiheessa tai ovat sen jo päättäneet.
Opetus- ja ohjaushenkilöstö, omahoitajat, opinto-ohjaajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 196 779
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 161 153
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 230 562
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 188 819
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 39
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 6 |
Nuorten koulutuspolkuja tukemalla ja osallisuutta edistämällä myös heidän työelämätaitonsa kehittyvät ja työllistymisen mahdollisuudet paranevat, millä on vaikutusta paikallisen elinkeinorakenteen kehittymiseen ja työvoiman saatavuuteen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 0 |
Hankkeen kohderyhmän nuorille luodaan mahdollisuuksia koulutus- ja laitospolun yhdistämiseen ja sitä kautta peruskoulun sekä ammatillisen tutkinnon tai sen osien suorittamiseen. Hanketoimijoiden välille syntyy vakiintuneita toiminta- ja yhteistyömuotoja, jotka tukevat nuoria heidän koulutus- ja elämänpoluillaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 5 |
Hankkeen kohderyhmän hyvinvointia ja osallisuutta lisätään luomalla nuorille mahdollisuuksia koulutuspolulle osallistumiseen. Koulutukseen kiinnittyminen mahdollistaa tutkinnon suorittamisen ja sitä kautta vahvistaa nuoren mahdollisuuksia työelämään siirtymisen. Yhteiskunnallinen osallisuus koulutuksen ja työllistymisen myötä ehkäisevät syrjäytymisen riskiä ja edistävät yksilöiden hyvinvointia. Hyvinvoinnin edistymistä seurataan havainnoinnin ja kyselyiden avulla, joita tehdään niin kohderyhmän nuorille kuin heidän parissa toivalle henkilöstölle. Hyvinvoinnin edistämistä seurataan havainnoinnin ja nuorille sekä ohjaushenkilöstölle tehdyin kyselyin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 0 |
Hankkeen toiminnan tavoitteena on luoda nuorille yhdenvertaisia mahdollisuuksia koulutuspolulle osallistumiseen sukupuoleen, sosiokulttuuriseen taustaan tai taloudelliseen tilanteeseen katsomatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 7 |
Nuorten osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan hankkeen toiminnan kautta. Nuoria ohjataan suvaitsemaan erilaisuutta ja painotetaan jokaisen arvoa yksilöinä ja yhteisön jäseninä. Yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus toteutuu hankkeessa tasavertaisen kohtelun avulla, jossa nuorille luodaan mahdollisuuksia osallistua koulutukseen heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muista henkilöön liittyvistä ominaispiirteistä riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Moti, Jeesi, Opinnot, Ammatti -hankkeessa luotiin moniammatillista yhteistyötä ja toimintamalleja Live-säätiön/ Ammattiopisto Liven ja Helsingin kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelujen välille.
Lastensuojelupolun asiakkuuksissa nuorten haasteet näyttäytyivät poikien ja tyttöjen keskuudessa jokseenkin samankaltaisilta. Mielenterveyden pulmat, toivottomuus ja oman toimintakyvyn haasteet olivat läsnä enemmistöllä nuorista. Ohjaustyössä keskityttiin nuoren rinnalla kulkemiseen. Alkuvaiheessa pääpaino nuorten kanssa työskentelyssä oli motivoinnilla ja kannustamisella. Tämä oli tarpeen, jotta kohderyhmän nuorilla oli valmiuksia keskittyä opiskelu- ja koulutusasioihin. Pääasiallisena tavoitteena hankkeessa oli tukea varsinaista kohderyhmää, lastensuojelupolun nuoria, suorittamaan peruskouluopinnot loppuun ja hakeutumaan toisen asteen koulutukseen.
Hankkeen toimintakausi osui koronaviruksen kanssa samaan aikaikkunaan. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi jouduttiin luovimaan, muuttamaan ja oppimaan uusia toimintatapoja. Ohjaustapaamisia, infoja ja kokouksia järjestettiin etäyhteyksin ja ammattialoihin tutustumisia livestriimien ja virtuaalisten infojen kautta. Nuorten kanssa kasvokkain toteutetut henkilökohtaiset tapaamiset ja koulutuskokeilut jäivät harmillisen vähäisiksi.
Hankkeen toiminnan kautta saavutettiin seuraavia tuloksia:
- hankkeen kohderyhmän nuoret suorittavat loppuun peruskouluopintojaan ja hakeutuivat toisen asteen koulutukseen tai muihin osaamisen kehittymistä edistäviin palveluihin
- hankkeen kohderyhmän nuoret aloittivat opintoja toisella asteella ja saivat suorituksia opinnoistaan
- lastensuojelupolun nuorille suunnattu TUVA-tutustumisjakso
- luotiin opintokirja/ portfolio-kansiopohjat, joita nuoret voivat hyödyntää osaamisen kehittymisen esittämisessä ja kokoamisessa
- peruskouluyhteistyössä mallinnettiin ja suunniteltiin AMIS-TET jaksot
- case-kuvauksia nuorten jatko- ja opiskelupoluista
- MotiJeesi-malli
MotiJeesi-malli tukee lastensuojelupolun ohjaajien sekä muiden kohderyhmän nuorten kanssa työskentelevien työtä nuorten koulutuspolkujen suunnittelussa. MotiJeesi-malliin on sisällytetty hankkeen aikana tehdyt koulutus- ja infomateriaalit, ja se sisältää mm. käytännön neuvoja ja vinkkejä ohjauksen tueksi eri vaiheissa nuoren polkua sekä tietoa ohjaukseen liittyvistä teemoista. https://motijeesimalli.webnode.fi/
Hankkeessa huomioitiin sukupuolten välisen tasa-arvo. Lastensuojelupolulla on tyttöjä ja poikia on suunnilleen yhtä paljon. Sama suhde oli myös Moti,Jeesi- hankkeen yksilöasiakkuuksissa. Sen sijaan ryhmämuotoisissa ohjaustilanteissa (mm. lastenkotikouluilla) poikien osuus oli isompi.
Moti, Jeesi– hankkeen ohjaustoimenpiteillä pyrittiin kaventamaan segregaatiota huomioiden yksilöllisesti nuorten vahvuudet ja tulevaisuuden toiveet. Niitä kuunnellen kannustettiin nuoria tutustumaan ja hakeutumaan aloille sukupuolinäkökulmasta riippumatta.
Yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus toteutui hankkeessa kohtelemalla nuoria tasavertaisesti. Yhdenvertaisella kohtelulla luotiin nuorille mahdollisuuksia tutustua, hakeutua ja osallistua koulutukseen heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muista henkilöön liittyvistä ominaispiirteistä riippumatta.
Hankkeen loppuwebinaari toteutettiin tallenteena, joka on julkisesti katsottavissa Live-säätiön YouTube- kanavalla. Tallenteeseen päädyttiin saavutettavuuden vuoksi. Vuorotyössä olevat lastensuojelun työntekijät ja muut aiheesta kiinnostuneet voivat katsoa tallenteen heille sopivana ajankohtana.
Moti, Jeesi, Opinnot, Ammatti -hankkeen loppuwebinaarin tallenne https://www.youtube.com/watch?v=dBycE8RfFEE