Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21886

Hankkeen nimi: Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa - KEOSKI

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2020 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0211675-2

Jakeluosoite: PL 487

Puhelinnumero: 03 565 611

Postinumero: 33101

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tampere.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sami Hasila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yrityskoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sami.hasila(at)tampere.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504418819

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kiertotalous tulee vaikuttamaan tulevaisuuden työpaikkoihin ja työn tekemisen malliin. Kiertotalousajattelu osana ammatillista osaamista edesauttaa työllistymistä ja osaamistarpeiden kohtaamista työelämän kanssa. Yhteistyökumppanit mahdollistavat laajemman näkökulman ja ajattelumallin kehittämisen koulutussisällöissä.

Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa -hanke mahdollistaa alueellisten toimijoiden yhteistyön syventämisen ja koulutusmahdollisuuksien laajentamisen. Samalla verkoston tiedonsiirtäminen monipuolistuu. Yhteistyön kautta opetusmenetelmien laajempi kokeilu ja levittäminen tulevat olemaan helpompaa ja monipuolisempaa.

Yritysyhteistyön laajentaminen ja syventäminen alueen yritysten ja kiertotaloustoimijoiden kautta auttaa löytämään yhteisiä tavoitteita ja kokonaisuuksia. Yritysten keräämän tiedon ja yritysten henkilöstön osaamisen vahvistamisen tarpeen kautta löydetään yhteisiä kehittämiskohteita ja koulutusmalleja. Tuloksien avulla suunnitellaan ja kehitetään kiertotalouden koulutusmalleja ja oppimispolkuja. Näillä varmistetaan uusien ammattilaisten osaamisen kohtaaminen työelämän vaatimuksiin. Samalla tuloksena syntyneitä oppimispolkuja voidaan tarjota alueen yritysten henkilökunnan osaamisen varmistamiseksi.

Monialaisen hankeverkoston kautta saamme aikaan tutkimustulosten käyttöönoton oppimisympäristöissä,
opetusmenetelmissä ja opetussisällöissä. Vertaisarviointi ja vertaisoppiminen tulee mahdolliseksi hankeverkoston avulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat toteuttajana, osatoteuttajana tai kumppanina olevien oppilaitosten opiskelijat ja henkilökunta, alueen ja hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilökunta. Kohderyhmien tarkentaminen ja sisällön kohdentaminen tapahtuu hankkeen alussa tehtävän kartoitustyön perusteella (osaamistarve - täydennyskoulutus).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Pirkanmaan kuntien asukkaat ja työllisyyspalvelujen asiakkaat, jotka hyötyvät uusista toimintatavoista kiertotaloudessa tai saavat uutta osaamista työllistymisen edistämiseksi.

Välillisesti hyötyvät yritykset ja niiden henkilökunta, jotka toimivat kumppanina tai alihankkijana Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa-hankkeessa mukana oleville yrityksille. Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat myös kiertotalouden työpaikkoja tarjoavat yritykset, jotka kehittävät liiketoimintaansa ja ottavat osaa oppimisympäristöjen rakentamiseen tai mahdollistamiseen. Yritykset, jotka antavat asiantuntijapanoksen uusien toimintapajojen löytämiseen ja käyttöönottoon.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 392 871

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 392 871

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 506 948

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 506 948

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Ylöjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 36

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 150

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat hankkeen keskeisiä periaatteita ja niiden toteutumista edistetään hankeyhteistyön toteutuksessa. Hankkeessa kiinnitetään huomiota sukupuolijakaumaan eri yhteyksissä ja toteutetaan sukupuolten tasaarvoa
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kiinnitetään huomiota sukupuolijakaumaan eri yhteyksissä ja toteutetaan sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamista perinteisesti miesvaltaiseksi koetuilla aloilla.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on kehittää kiertotalouden toimintamalleja, joilla erilaisten opetusmenetelmienitoimien avulla nostetaan osaaminen kohtaamaan työelämän vaatimalle tasolle.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Kiertotalous on osa kestävän kehityksen teemaa ja luonnonvarojen käytön kestävyys tärkeä osa hankkeen tavoitteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Kiertotalous on osa kestävän kehityksen teemaa ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen on tärkeä osa hankkeen tavoitteita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Kiertotalous-teema pureutuu luonnon monimuootisuuden säilyttämiseen. Pitkän aikavälin vaikutukset ovat tavoitteena
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 9
Kiertotalous-teemam tavoitteena on kasvihuonekaasujen väheneminen tai hyödyntäminen. Pitkän aikavälin vaikutukset ovat vaikuttavampia kuin lyhyen aikavälin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 6 8
hankkeen pääpaino: kestävä kehitys ja kiertotalous välillinen vaikutus kohtalainen
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 10
Kiertotalous-teeman ja toimintamallien mukaista toimintaa on taloudellinen kestävyys. Toisen jäte on toisen raaka-aine.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 9 10
Uusiutuvan energialähteiden löytäminen ja kehittäminen kiertotalousteeman on mukaista toimintaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Paikalliset yritykset sitoutetaan osaksi hankeverkostoa. Elinkeinorakenne tukee kiertotalousmallin kehittämistä. Pitkä aikaväli vaikuttavampi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 9
Yhteiskäyttö ja uudet omistussuhteet-palvelujen kehittäminen, kiertotalouden toimintamallin mukaisiksi. Pitkä aikaväli vaikuttavampi.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Kuuluu tärkeänä osana kiertotalous-mallin mukaista toimintaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Uusi ajattelumalli ja toimintamalli edistää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Työskentelymalleista löytyy jokaiselle soveltuvat osat.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Yksilön päätöksillä on suuri merkitys koko toimintamallin kannalta. Yhdessä ajatusmallin mukaisesti toimien se palvelee koko yhteiskuntaa.
Kulttuuriympäristö 10 8
Koulutuskulttuuri koskee suurinta osaa alueen nuorista, jotka tulevat opiskelemaan oppilaitoksiin.
Ympäristöosaaminen 9 9
Kiertotalous - täydentää ympäristöosaamista

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa -hankkeen (KEOSKI) keskeisenä tavoitteena on ollut, että ammatillisesta oppilaitoksesta valmistuu työntekijöitä, joilla on valmiudet toimia kestävästi ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti työpaikoilla. Näin toisen asteen ammatillisen koulutuksen rooli tulevaisuuden rakentajana vahvistuu. Hanke on ollut hyvin ajankohtainen: ammatillisten oppilaitosten vihreä siirtymä ja kestävyysteemat nousivat hankkeen aikana vahvasti esiin.

Hanketoimijat eri aloilta paneutuivat hankkeessa kiertotalouteen, kestävään kehitykseen ja oman alansa kiertotalouteen liittyviin erityispiirteisiin. Hanketoimijat ovat vahvistaneet kiertotalousajattelua ja tuoneet kiertotalouden mukaisia toimenpiteitä opetukseen esimerkiksi erilaisten kiertotalouskokeilujen avulla.

Hankkeen aikana on kehitetty ammatilliseen koulutukseen soveltuvia, kiertotalouden mukaisia pedagogisia sisältöjä, tehtäviä ja toimintamalleja kiertotalousosaamisen vahvistamiseksi. Koulutussisältöjen suunnitteluun on hyödynnetty muun muassa hanketoimijoiden tekemiä osaamistarvekartoituksia, joiden avulla on saatu tietoa yritysten kiertotalouteen liittyvistä osaamistarpeista. Tutkintoaloilla on kiinnitetty huomiota kiertotalousajatteluun kuten resurssien säästämiseen, korjaamiseen ja huoltamiseen, kierrättämiseen ja uudelleenkäyttöön. Opiskelijoiden kanssa on löydetty tapoja toimia niin, että hävikistä syntyy uudenlaisia tavara- tai materiaalivirtoja tai hävikin synty estetään kokonaan - näistä esimerkkeinä muun muassa hävikkiruokakurssi tai paperin valmistaminen järviruokosilpusta puun sijaan.

Koska koronapandemia-aikaan eivät yritysvierailut olleet mahdollisia, yritykset päätettiin tuoda virtuaalisesti opiskelijoiden ja henkilökunnan luo kertomaan kiertotaloustoimistaan. Tunnin pituisissa webinaareissa yritykset esittelivät, millä tavoin kiertotalous ja vastuullinen toiminta liittyy niiden arkeen, ja opiskelijat ja henkilökunta pääsivät esittämään omia kysymyksiään yritysten edustajille. Ratkaisu koettiin onnistuneeksi: tiiviit webinaarit keskittyivät nimenomaan yritysten vastuullisuustoimiin. Osatoteuttaja TTS on järjestänyt eri alojen opiskelijoille aamukahvitilaisuuksia, joihin kutsutaan vieraaksi yrittäjä kertomaan yrityksensä kiertotaloutta ja vastuullisuutta vahvistavista toimenpiteistä.

Hankkeen aikana selvisi, että henkilökunnan kiertotalous- ja kestävyysosaaminen vaihtelee paljon. Jotta organisaation toimintatapoja ja opetuksen sisältöjä saadaan muokattua kiertotalouden toimintaperiaatteet huomioiviksi, on ensisijaisen tärkeää varmistaa henkilökunnan osaaminen. Myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa opetushenkilöstön osaaminen on nostettu yhtenä olennaisena ja kaikkia oppilaitoksia koskevana haasteena esille. Tätä haastetta lähdettiin hankkeessa ratkaisemaan erilaisin kiertotalous- ja kestävyysosaamista vahvistavin tilaisuuksin ja koulutuksin. Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettu Kiertotalouden pedagogiset perusteet -koulutukseen osallistui yli 30 opettajaa Tampereen seudun ammattiopisto Tredun eri tutkintoaloilta.

Erilaiset oppilaitos- ja hankeverkostot ovat olleet suurena tukena, kun hankkeessa on kartoitettu kestävyysosaamiseen ja kiertotalouteen liittyviä toimintamahdollisuuksia ja -haasteita ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeen toimijoille on hanketyöskentelyn myötä syntynyt näkemys ammatillisen opetuksen merkityksestä ekologisesti kestävän kehityksen edistämisessä. Hanketoimijat ovat myös oppineet tunnistamaan oman ammattialansa keskeiset kytkökset kiertotalouteen sekä sen, kuinka heidän omalla alallaan voidaan hidastaa ilmaston lämpenemistä ja käyttää luonnonvaroja viisaammin.

Hankkeessa on koottu opetusmateriaali Ilmastovastuullinen toiminta -tutkinnonosaan (15 osp). Kyseessä on ammatillinen valinnainen tutkinnonosa, jota on mahdollista hyödyntää kaikkialla ammatillisessa koulutuksessa - ja sitä on hyödynnetty jo pilottivaiheessa useissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Lisäksi liiketoiminta-, logistiikka- sekä ravintola ja catering -aloilla on rakennettu hankkeen aikana ns. vastuulliset opintopolut. Tavoitteena on, että tällaisen polun valinnut opiskelija suorittaa pääosan kaikista opinnoistaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden painotuksella. Näin valmistuvilla ammattilaisilla on työelämässä tarvittavat mahdollisuudet ja taidot edistää kestävää kehitystä omassa työssään.

Kiertotalousosaamisen vahvistamiseksi hankkeessa on tuotettu muun muassa seuraavia materiaaleja:

- Ilmastovastuullinen toiminta -tutkinnonosa ja tutkinnonosan arviointimittaristo (www.aoe.fi)
- ns. vastuulliset opintopolut logistiikka-, liiketoiminta- ja ravintola- ja catering-alalle
- Kestävän liiketoiminnan työkalu (yhteistyö VASKI-hankkeen kanssa)
- kiertotalouden starttikortit
- työelämäselvitys kiertotalouden vaikutuksista työelämään.