Hankekoodi: S21886
Hankkeen nimi: Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa - KEOSKI
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2020 ja päättyy 30.6.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0211675-2
Jakeluosoite: PL 487
Puhelinnumero: 03 565 611
Postinumero: 33101
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.tampere.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sami Hasila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yrityskoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sami.hasila(at)tampere.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504418819
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kiertotalous tulee vaikuttamaan tulevaisuuden työpaikkoihin ja työn tekemisen malliin. Kiertotalousajattelu osana ammatillista osaamista edesauttaa työllistymistä ja osaamistarpeiden kohtaamista työelämän kanssa. Yhteistyökumppanit mahdollistavat laajemman näkökulman ja ajattelumallin kehittämisen koulutussisällöissä.
Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa -hanke mahdollistaa alueellisten toimijoiden yhteistyön syventämisen ja koulutusmahdollisuuksien laajentamisen. Samalla verkoston tiedonsiirtäminen monipuolistuu. Yhteistyön kautta opetusmenetelmien laajempi kokeilu ja levittäminen tulevat olemaan helpompaa ja monipuolisempaa.
Yritysyhteistyön laajentaminen ja syventäminen alueen yritysten ja kiertotaloustoimijoiden kautta auttaa löytämään yhteisiä tavoitteita ja kokonaisuuksia. Yritysten keräämän tiedon ja yritysten henkilöstön osaamisen vahvistamisen tarpeen kautta löydetään yhteisiä kehittämiskohteita ja koulutusmalleja. Tuloksien avulla suunnitellaan ja kehitetään kiertotalouden koulutusmalleja ja oppimispolkuja. Näillä varmistetaan uusien ammattilaisten osaamisen kohtaaminen työelämän vaatimuksiin. Samalla tuloksena syntyneitä oppimispolkuja voidaan tarjota alueen yritysten henkilökunnan osaamisen varmistamiseksi.
Monialaisen hankeverkoston kautta saamme aikaan tutkimustulosten käyttöönoton oppimisympäristöissä,
opetusmenetelmissä ja opetussisällöissä. Vertaisarviointi ja vertaisoppiminen tulee mahdolliseksi hankeverkoston avulla.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat toteuttajana, osatoteuttajana tai kumppanina olevien oppilaitosten opiskelijat ja henkilökunta, alueen ja hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilökunta. Kohderyhmien tarkentaminen ja sisällön kohdentaminen tapahtuu hankkeen alussa tehtävän kartoitustyön perusteella (osaamistarve - täydennyskoulutus).
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Pirkanmaan kuntien asukkaat ja työllisyyspalvelujen asiakkaat, jotka hyötyvät uusista toimintatavoista kiertotaloudessa tai saavat uutta osaamista työllistymisen edistämiseksi.
Välillisesti hyötyvät yritykset ja niiden henkilökunta, jotka toimivat kumppanina tai alihankkijana Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa-hankkeessa mukana oleville yrityksille. Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat myös kiertotalouden työpaikkoja tarjoavat yritykset, jotka kehittävät liiketoimintaansa ja ottavat osaa oppimisympäristöjen rakentamiseen tai mahdollistamiseen. Yritykset, jotka antavat asiantuntijapanoksen uusien toimintapajojen löytämiseen ja käyttöönottoon.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 392 871
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 392 871
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 506 948
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 506 948
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Pirkkala, Tampere, Nokia, Kangasala, Lempäälä, Ylöjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 36
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 150
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 10 |
Kiertotalous on osa kestävän kehityksen teemaa ja luonnonvarojen käytön kestävyys tärkeä osa hankkeen tavoitteita. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Kiertotalous on osa kestävän kehityksen teemaa ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen on tärkeä osa hankkeen tavoitteita. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 8 | 8 |
Kiertotalous-teema pureutuu luonnon monimuootisuuden säilyttämiseen. Pitkän aikavälin vaikutukset ovat tavoitteena | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 9 |
Kiertotalous-teemam tavoitteena on kasvihuonekaasujen väheneminen tai hyödyntäminen. Pitkän aikavälin vaikutukset ovat vaikuttavampia kuin lyhyen aikavälin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 6 | 8 |
hankkeen pääpaino: kestävä kehitys ja kiertotalous välillinen vaikutus kohtalainen | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 9 | 10 |
Kiertotalous-teeman ja toimintamallien mukaista toimintaa on taloudellinen kestävyys. Toisen jäte on toisen raaka-aine. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 9 | 10 |
Uusiutuvan energialähteiden löytäminen ja kehittäminen kiertotalousteeman on mukaista toimintaa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Paikalliset yritykset sitoutetaan osaksi hankeverkostoa. Elinkeinorakenne tukee kiertotalousmallin kehittämistä. Pitkä aikaväli vaikuttavampi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 9 |
Yhteiskäyttö ja uudet omistussuhteet-palvelujen kehittäminen, kiertotalouden toimintamallin mukaisiksi. Pitkä aikaväli vaikuttavampi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Kuuluu tärkeänä osana kiertotalous-mallin mukaista toimintaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Uusi ajattelumalli ja toimintamalli edistää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Työskentelymalleista löytyy jokaiselle soveltuvat osat. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Yksilön päätöksillä on suuri merkitys koko toimintamallin kannalta. Yhdessä ajatusmallin mukaisesti toimien se palvelee koko yhteiskuntaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 8 |
Koulutuskulttuuri koskee suurinta osaa alueen nuorista, jotka tulevat opiskelemaan oppilaitoksiin. | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 9 |
Kiertotalous - täydentää ympäristöosaamista |
Kehitä osaamisesi kiertotaloudessa -hankkeen (KEOSKI) keskeisenä tavoitteena on ollut, että ammatillisesta oppilaitoksesta valmistuu työntekijöitä, joilla on valmiudet toimia kestävästi ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti työpaikoilla. Näin toisen asteen ammatillisen koulutuksen rooli tulevaisuuden rakentajana vahvistuu. Hanke on ollut hyvin ajankohtainen: ammatillisten oppilaitosten vihreä siirtymä ja kestävyysteemat nousivat hankkeen aikana vahvasti esiin.
Hanketoimijat eri aloilta paneutuivat hankkeessa kiertotalouteen, kestävään kehitykseen ja oman alansa kiertotalouteen liittyviin erityispiirteisiin. Hanketoimijat ovat vahvistaneet kiertotalousajattelua ja tuoneet kiertotalouden mukaisia toimenpiteitä opetukseen esimerkiksi erilaisten kiertotalouskokeilujen avulla.
Hankkeen aikana on kehitetty ammatilliseen koulutukseen soveltuvia, kiertotalouden mukaisia pedagogisia sisältöjä, tehtäviä ja toimintamalleja kiertotalousosaamisen vahvistamiseksi. Koulutussisältöjen suunnitteluun on hyödynnetty muun muassa hanketoimijoiden tekemiä osaamistarvekartoituksia, joiden avulla on saatu tietoa yritysten kiertotalouteen liittyvistä osaamistarpeista. Tutkintoaloilla on kiinnitetty huomiota kiertotalousajatteluun kuten resurssien säästämiseen, korjaamiseen ja huoltamiseen, kierrättämiseen ja uudelleenkäyttöön. Opiskelijoiden kanssa on löydetty tapoja toimia niin, että hävikistä syntyy uudenlaisia tavara- tai materiaalivirtoja tai hävikin synty estetään kokonaan - näistä esimerkkeinä muun muassa hävikkiruokakurssi tai paperin valmistaminen järviruokosilpusta puun sijaan.
Koska koronapandemia-aikaan eivät yritysvierailut olleet mahdollisia, yritykset päätettiin tuoda virtuaalisesti opiskelijoiden ja henkilökunnan luo kertomaan kiertotaloustoimistaan. Tunnin pituisissa webinaareissa yritykset esittelivät, millä tavoin kiertotalous ja vastuullinen toiminta liittyy niiden arkeen, ja opiskelijat ja henkilökunta pääsivät esittämään omia kysymyksiään yritysten edustajille. Ratkaisu koettiin onnistuneeksi: tiiviit webinaarit keskittyivät nimenomaan yritysten vastuullisuustoimiin. Osatoteuttaja TTS on järjestänyt eri alojen opiskelijoille aamukahvitilaisuuksia, joihin kutsutaan vieraaksi yrittäjä kertomaan yrityksensä kiertotaloutta ja vastuullisuutta vahvistavista toimenpiteistä.
Hankkeen aikana selvisi, että henkilökunnan kiertotalous- ja kestävyysosaaminen vaihtelee paljon. Jotta organisaation toimintatapoja ja opetuksen sisältöjä saadaan muokattua kiertotalouden toimintaperiaatteet huomioiviksi, on ensisijaisen tärkeää varmistaa henkilökunnan osaaminen. Myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa opetushenkilöstön osaaminen on nostettu yhtenä olennaisena ja kaikkia oppilaitoksia koskevana haasteena esille. Tätä haastetta lähdettiin hankkeessa ratkaisemaan erilaisin kiertotalous- ja kestävyysosaamista vahvistavin tilaisuuksin ja koulutuksin. Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettu Kiertotalouden pedagogiset perusteet -koulutukseen osallistui yli 30 opettajaa Tampereen seudun ammattiopisto Tredun eri tutkintoaloilta.
Erilaiset oppilaitos- ja hankeverkostot ovat olleet suurena tukena, kun hankkeessa on kartoitettu kestävyysosaamiseen ja kiertotalouteen liittyviä toimintamahdollisuuksia ja -haasteita ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeen toimijoille on hanketyöskentelyn myötä syntynyt näkemys ammatillisen opetuksen merkityksestä ekologisesti kestävän kehityksen edistämisessä. Hanketoimijat ovat myös oppineet tunnistamaan oman ammattialansa keskeiset kytkökset kiertotalouteen sekä sen, kuinka heidän omalla alallaan voidaan hidastaa ilmaston lämpenemistä ja käyttää luonnonvaroja viisaammin.
Hankkeessa on koottu opetusmateriaali Ilmastovastuullinen toiminta -tutkinnonosaan (15 osp). Kyseessä on ammatillinen valinnainen tutkinnonosa, jota on mahdollista hyödyntää kaikkialla ammatillisessa koulutuksessa - ja sitä on hyödynnetty jo pilottivaiheessa useissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Lisäksi liiketoiminta-, logistiikka- sekä ravintola ja catering -aloilla on rakennettu hankkeen aikana ns. vastuulliset opintopolut. Tavoitteena on, että tällaisen polun valinnut opiskelija suorittaa pääosan kaikista opinnoistaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden painotuksella. Näin valmistuvilla ammattilaisilla on työelämässä tarvittavat mahdollisuudet ja taidot edistää kestävää kehitystä omassa työssään.
Kiertotalousosaamisen vahvistamiseksi hankkeessa on tuotettu muun muassa seuraavia materiaaleja:
- Ilmastovastuullinen toiminta -tutkinnonosa ja tutkinnonosan arviointimittaristo (www.aoe.fi)
- ns. vastuulliset opintopolut logistiikka-, liiketoiminta- ja ravintola- ja catering-alalle
- Kestävän liiketoiminnan työkalu (yhteistyö VASKI-hankkeen kanssa)
- kiertotalouden starttikortit
- työelämäselvitys kiertotalouden vaikutuksista työelämään.