Hankekoodi: S21903
Hankkeen nimi: Vauhtia uralle - joustavia polkuja työelämän osaamistarpeisiin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0212371-7
Jakeluosoite: PL 70
Puhelinnumero: 013244200
Postinumero: 80101
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.riveria.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Kristiina Sallinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.sallinen(at)riveria.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503100745
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Vauhtia uralle – joustavia polkuja työelämän osaamistarpeisiin -hankkeessa kehitetään yrityksille nopeita ja ketteriä ratkaisuja osaavan työvoiman varmistamiseksi hyödyntämällä ennakoivaa analytiikkaa sekä eri tutkintojen ja tutkinnon osien mahdollisuuksia tarjota uudenlaisia koulutuspalveluja tutkinto- ja koulutusasteiden yli.
Hankkeessa mallinnetaan sekä työelämässä että työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville joustavia opintopolkuja henkilökohtaisten koulutuspalvelujen avulla. Yksilöllisiä, tulevaisuusorientoituneita osaamiskokonaisuuksia rakennetaan oppilaitosten yhteistyönä simuloimalla osaamistilin periaatetta Hollannissa kehitetyn Brug-WW -mallin pohjalta.
Hankkeessa on 2 työpakettia:
1.Yritysten osaamistarpeiden selvittäminen tulevaisuusorientoituneesti
Tekoälyn, erityisesti koneoppimisen keinoin yhdistetään olemassa olevia koulutus- ja työvoimatarpeiden ennakointimenetelmiä. Tuotettua tietoa välitetään yrityksille ja muille hankkeen yhteistyökumppaneille kasvokkaisissa kohtaamisissa tai digitaalisilla työskentelyalustoilla.
2. Tarvelähtöisten koulutuspalvelujen rakentaminen, osaamistilikokeilu
Hankkeessa tuotetaan yksilöllisiä ja joustavia sekä tulevaisuusorientoituneita koulutuspolkuja, joita kehitetään eri kouluasteiden ja työelämän välisessä vuoropuhelussa.
Työpakettien tuloksena saadaan
• kuvaus palveluprosessista yrityksen näkökulmasta,
• kuvaus palveluprosessista oppijan/osaajan näkökulmasta,
• kuvaus palveluprosessista koulutuksen tarjoajien näkökulmasta (yhteinen palvelutarjotin),
• koulutuspolku korkeakouluun tai ammatillisen toisen asteen koulutukseen–malli (tulevaisuusorientoituneet koulutuspolut ja osaamisen todentaminen digitaalisilla työkaluilla, osaamistilimalli),
• ennakointityökalu (datamalli).
Hankkeen avulla saadaan yrityksille osaavaa työvoimaa ja tekoälyn avulla koottua tietoa eri toimialojen tulevaisuuden näkymistä. Koulutuksiin osallistuvat henkilöt lisäävät osaamistaan ja työllistymismahdollisuuksiaan työn murroksen ja digitalisaation edellytysten mukaisesti.
Hankkeen kohderyhmänä ovat yritykset ja niiden henkilöstö, jonka osaaminen varmistetaan monialaisten, oppilaitosrajat ylittävien koulutuspalvelujen avulla.
Kohderyhmänä ovat myös koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat yksittäiset henkilöt, joiden työllistymismahdollisuuksia voidaan parantaa hankkeessa kehitettävillä, työelämätarpeisiin pohjautuvalla täydennyskoulutuksella.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat koulutuksen järjestäjien opetus- ja ohjauspalvelujen tuottajat sekä muut koulutuksenjärjestäjät Suomessa ja ulkomailla, joille hankkeessa kehitettävää toimintamallia voidaan levittää.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös Pohjois-Karjalan maakunnan ihmiset ja elinkeinoelämä, jotka hyötyvät koulutuksenjärjestäjien kanssa tehtävästä yhteistyöstä saamalla ajantasaista koulutuspalvelua ja osaamista. Hankkeen datamallin kautta tuotettava ennakointitieto jaetaan hankkeen yhteistyökumppaneille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 777 234
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 698 581
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 971 545
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 873 228
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan
Kunnat: Tohmajärvi, Liperi, Outokumpu, Lieksa, Rääkkylä, Nurmes, Kontiolahti, Polvijärvi, Joensuu, Juuka, Ilomantsi, Kitee
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 31
Suunniteltu: 75
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen vähentää paikasta toiseen liikkumisen tarvetta hankkeessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen vähentää paikasta toiseen liikkumisen tarvetta hankkeessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 5 |
Hankkeen tavoitteita ovat osaamisen kehittäminen ja työllisyyden paraneminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa kehitetään ennakoivaa analytiikkaa, digitaalisia osaamismerkkejä ja yksilöllisiä koulutuspolkuja (osaamistilimalli). | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen vähentää paikasta toiseen liikkumisen tarvetta hankkeessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Lisääntynyt osaaminen lisää yksilön hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
Hankkeen koulutusmahdollisuuksista tiedotetaan ja niitä tarjotaan sukupuolisensitiivisesti. Hankkeen yhteistyöyritykset edustavat sekä nais- että miesvaltaisia aloja. Tämä otetaan huomioon ja mahdollistetaan sekä rohkaistaan kohderyhmää kehittämään osaamistaan ja hakeutumaan töihin myös vastakkaisen sukupuolen dominoimille aloille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Hankkeessa tavoitellaan myös koulutuksen ja työn ulkopuolella olevien työllistymistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Työvoiman saatavuuden turvaamiseksi tulevaisuudessa Pohjois-Karjalassa tarvittiin ketteriä koulutusratkaisuja ja joustavia opintopolkuja tutkintokoulutusten rinnalle. Maakunnan koulutusorganisaatiot ryhtyivät yhdessä kehittämään niitä yli koulutusasteiden. Hankkeessa kehitettiin ja kuvattiin koulutuspolkuja ja -tarjottimia työvoimaa tarvitseville aloille. Hankkeessa koottiin opettajien yhteistyönä yhteen koulutusorganisaatioiden koulutustarjontaa ja ennakoitiin työelämän koulutustarpeita. Hanke organisoi eri puolilla Pohjois-Karjalaa työpajoja, joissa kartoitettiin työelämän ja ohjauksen ammattilaisten tarpeita sekä luotiin asiakasprofiileja koulutuksen suunnittelun tueksi. Useita seminaareja sekä erilaisia täydennyskoulutuksia järjestettiin Riverian, Karelian ja UEFin yhteistyönä. Opinnot sisälsivät sekä verkkokursseja että lähipäiviä sisältäviä opintoja. Koulutusten sisällöissä oli elementtejä ja kouluttajia eri koulutusasteilta. Hanke otti käyttöön digitaaliset osaamismerkit. Koulutuksia tullaan järjestämään yhteistyössä myös jatkossa. Palvelumuotoilun työpajoissa kehitettiin yhteinen toimintamalli joustavien oppilaitosrajat ylittävien koulutusten toteuttamiseen. Myös koulutusten järjestämisen kuluja selvitettiin. Yhteisten koulutusten koordinointiin perustettiin ammattioppilaitos Riverian, Karelia-amk:n ja Itä-Suomen yliopiston kesken oma tiimi, ”board”. Hankkeessa rakennettiin suomen kielellä toimiva osaamistarpeita ennakoiva tekoälyprototyyppi. Tekoälyn soveltuvuutta koulutustarpeiden ennakointiin sekä opinto-ohjaukseen testattiin ja arvioitiin. Tekoälyteemasta järjestettiin myös seminaari.