![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21954
Hankkeen nimi: Roolipeli
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 28.2.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maisa Anttila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maisa.anttila(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085234
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Suomen koulutus- ja työelämä on sukupuolen mukaan yhä voimakkaasti eriytynyt eli segregoitunut, ja segregaatio on voimakkaampaa kuin Euroopassa keskimäärin. Pohjoismaista sukupuolten mukainen segregaatio on kaikkein voimakkainta Suomessa.
Tässä hankkeessa pyritään muuttamaan niiden ammattilaisten toimintaa, jotka työkentelevät koulutus- ja työuravalintojaan tekevien nuorten kanssa. Keskeisiä hankkeen kohderyhmiä ovat opettajat, oppilaanohjaajat, nuorisotyöntekijät, ohjauspalveluissa työskentelevät ammattilaiset sekä nuorten harrastusohjaajat. Hankkeen tavoitteena on tarjota näille ammattiryhmille konkreettisia työvälineitä sukupuolisegregaatiota vahvistavan toiminnan tunnistamiseen sekä siihen, millä keinoilla ammattilaiset voivat lieventää segregaatiota omassa työssään.
Hankkeen tuloksena
1) syntyy tuotteistettu valmennusohjelma nuorten kanssa työskenteleville kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisille. Valmennusohjelman avulla osallistujat tiedostavat paremmin sukupuolisegregaatioon vaikuttavia ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä ja heillä on käytössään erilaisia menetelmiä vaikuttaakseen ilmiöön omassa työssään lieventävästi.
2) vähintään 20 organisaatiossa on toteutettu kaksi kehittämistehtävää sukupuolisegregaation näkökulmasta. Näiden interventioiden seurauksena on vahvistettu 200 nuoren ymmärrystä sukupuolisegregaation ja sukupuolistereotypioiden vaikutuksesta valintaprosesseissa ja tuettu heitä tekemään valintoja näiden vaikuttumien ulkopuolelta.
3) vähintään 20 erilaista työkalua ja/tai toimintamallia sukupuolisegregaation vähentämiseksi on pilotoitu ja kuvattu, ja tieto niistä on levitetty valtakunnallisesti nuorten parissa toimiville kasvatus -ja ohjausalan ammattilaisille sekä alan verkostoihin.
Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu ja Outward Bound Finland ry.
Hankkeen kohderyhmä on koulutus- ja uravalintojaan tekevien nuorten parissa toimivat henkilöt. Näitä ovat erityisesti
- opettajat
- oppilaanohjaajat
- nuorisotyöntekijät
- ohjauspalveluissa työskentelevät henkilöt (esim. työvoimapalveluissa, nuorisotoimessa, kolmannella sektorilla, tukioppilastoiminnan ohjaajat)
- harrastustoiminnassa toimivat ohjaajat (esm. valmentajat, kerho-ohjaajat, Partion, 4H:n, SPR:n ohjaajat)
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat nuoret, jotka ovat varsinaiseen kohderyhmään kuuluvien henkilöiden ohjauksessa ja jotka osallistuvat näiden organisoimiin interventioihin valmennuksen aikana tai sen jälkeen. Näitä ryhmiä ovat
- oppilaat ja opiskelijat
- tukioppilaat
- ohjauspalveluiden (esim. Ohjaamo Lahti) asiakkaat
- nuorisotoimen toimintoihin osallistuvat
- harrastustoimintaan osallistuvat nuoret (urheilijat, kerhojen osallistujat, partiolaiset jne. )
Toinen välillinen kohderyhmä on valmennukseen osallistuvien henkilöiden työyhteisöt, jotka saavat käyttöönsä osallistujien kokemukset ja konkreettiset työkalut, joita voivat jatkossa itse höydyntää omassa työssään,
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 219 152
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 142 358
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 261 210
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 169 678
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Kärkölä, Asikkala, Sysmä, Hollola, Lahti, Padasjoki, Heinola, Hartola, Orimattila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 4 |
Hanke edistää osallistuijen hyvinvointia elämyksellisen ja kokemuksellisen pedagogiikan kautta. Hankkeen työvälineiden ja toimintamallien kautta hankkeesta hyötyvät hyvinvoinnin näkökulmasta myös ne nuoret, joiden parissa osallistujat toimivat, koska hanke edistää heidän työllistymismahdollisuuksiaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää sukupuolten tasa-arvoa vähentämällä sukupuoliin liittyviä stereotypioita ja niistä aiheutuvia rajoituksia ammatinvalinnassa ja koulutuksiin hakeutumisessa. Hanke vaikuttaa välittömästi mukana oleviin ohjaajiin ja opettajiin ja heidän organisaatioissaan toimiviin nuoriin. Pidemmällä aikavälillä vaikutus ulottuu myös laajasti, koska hankkeen toimintamallit ja työkalut mallinnetaan, niistä viestitään nuorten parissa toimiville ja ne ovat vapaasti hyödynnettävissä hankkeen päättymisen jälkeen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta ja tuottaa tietoa muutoksen edistämiseksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. |
-