Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22004

Hankkeen nimi: RoboCont

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Järviseudun Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 1807931-9

Jakeluosoite: Erkkiläntie 2

Puhelinnumero: 044 4657165

Postinumero: 62600

Postitoimipaikka: Lappajärvi

WWW-osoite: http://www.jammin.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ilkka Ylinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vs. rehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ilkka.ylinen(at)jamin.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 4657165

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomalainen teknologiateollisuus on kärsinyt viime vuosien aikana työvoimapulasta, joka on koskettanut eri-tyisesti metallialan yrityksiä. Puutetta on ollut ammattitaitoisista insinööreistä, mutta myös hitsareista ja ko-neistajista. Teknologiateollisuuden vetovoimaa on pyritty kasvattamaan erilaisilla hankkeilla ja kampanjoilla, joita ovat toteuttaneet niin ammatilliset oppilaitokset kuin ammattikorkeakoulut yhdessä Teknologiateollisuus ry:n ja alan yritysten kanssa. Ponnisteluista huolimatta vetovoima ei ole kasvanut kaikkialla toivotusti.
Teknologian kiihtynyt kehitys haastaa valmistavaa teollisuutta rakentamaan tuotantoaan uudella tavalla otta-en huomioon uudet tekniset ratkaisut. Robotiikan lisääntyminen valmistavassa teollisuudessa on väistämätön-tä. Laitteiden ohjauksessa otetaan käyttöön enenevässä määrin tekoälypohjaisia (AI: Artificial Intelligence) ratkaisuja. Järjestelmät suunnitellaan ja niitä ohjelmoidaan yhä enemmän virtuaaliympäristöissä (VR: Virtual Reality) ja huolletaan käyttäen lisätyn todellisuuden (AR: Augmented Reality) mahdollisuuksia. Näiden tekno-logioiden käytön tulisi näkyä yhä enemmän myös teknologia-alan oppimisympäristöissä.
Ammatillisen koulutuksen reformi suuntaa ammatillista koulutusta yhä työelämäkeskeisemmäksi. Yhä suu-rempi osa oppimisesta ja ohjaamisesta tapahtuu työpaikoilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, että opettajat ovat työpaikoilla ohjaamassa ja valmentamassa opiskelijoita. Järviseudun koulutuskuntayhtymä toteutti vuosina 2012-2015 mittavan alumiinialan koulutuksen kehityshankkeen, jossa hankittiin moderni alumiinin työstön oppimisympäristö. Syksyllä 2019 oppilaitos siirsi koko kone- ja tuotantotekniikan koulutuksensa oppimisympä-ristöineen yritysten sisälle samoihin tiloihin. Tällä pyritään tiivistämään entisestään oppilaitoksen ja yritysten välistä yhteistyötä ja laitteiden yhteiskäyttöä. Ratkaisu on myös kasvattanut alalle hakeutuvien määrää.
Useissa oppilaitoksissa on toteutettu hankkeita, joissa uuden teknologian opetusta on tuotu ammattikorkea-kouluista ja ammatillisista oppilaitoksista myös peruskoulun yläkoululaisille. Näillä hankkeilla on pyritty vaikut-tamaan alalle hakeutuvien määrän kasvattamiseen. Tarjonnan tulisi kuitenkin olla yhä enemmän käytännön tekemiseen painottuvaa, osallistavaa, yhteisöllistä tekemistä. Tässä hankkeessa tämä on lähtökohtana, uusi teknologia tuodaan yläkoululaisille tutuksi käytännön tekemisen kautta. Tarjontaa tulisi mahdollisesti jatkossa suunnata entistä nuoremmille ja saada käytännön kokeilemisen ja tekemisen kautta syttymään kipinä hakeu-tua myöhemmin alalle.

Tavoitteet
VeTek- ja Robocont- hankkeet muodostavat yhteisen kehitysohjelman, jonka kärkitavoite ja visio on lisätä teknologisten alojen vetovoimaa ja saada osaajia maakuntaan
Hankkeet operoivat sisarhankkeina, Niillä on yhteinen maakunnallinen johto-/ohjausryhmä ym. lisäarvoa tuottavia yhteisiä konsepteja mm. teknisten alojen työelämä- ja opettaja-/ohjaajafoorumeja. Hanketoimijoista muodostetaan tiimi, joka tekee operatiivista yhteistyötä ja yhteistä kehittämistä. Selvitellä, pilotoida ja arvioida hankkeen aikana Etelä-Pohjanmaan eri kouluasteiden yhteistyötä ja siirtymiä tekniikan eri aloilla. Kehitysohjelmalla luodaan pohjaa maakunnalliselle teknologiakasvatuksen ohjelmalle ja koulutusjatkumolle sekä laaditaan alustava teknologiakasvatuksen ohjelma ja koulutusjatkumo.

Tässä hankkeessa on tavoitteena rakentaa liikkuva robotiikan sekä AR/VR-teknologioiden oppimisympäristö, jota voidaan käyttää ammatillisen koulutuksen tarpeisiin, mutta myös peruskoulun 9 luokkalaisten oppilaiden opetukseen sekä yritysten koulutuksiin. Oppimisympäristö rakennetaan konttiin, joka voidaan tuoda paikalle siellä missä koulutusta tarvitaan. Hankkeeseen haetaan rahoitusta koskien oppimisympäristön suunnittelua ja rakentamista, koulutusten suunnittelua (verkko-oppimisympäristöön) sekä peruskoululaisten kouluttamista Etelä-Pohjanmaan alueella. Oppimisympäristö sisältää useita pieniä robotteja, kuljettimia, sekä VR/AR laitteistoja sekä 3D-tulostimia. Tavoitteena on lisätä tekniikan alan koulutusten vetovoimaa sekä kehittää koulutusta vastaamaan entistä paremmin työelämän tarpeita.

Toimenpiteet
Hanke on suunniteltu alkavaksi tammikuussa 2020, jolloin käynnistyisi oppimisympäristön suunnittelu ja raken-taminen sekä kurssien suunnittelu. Ensimmäiset peruskoululaisille suunnatut kurssit voidaan toteuttaa syksyllä 2020. Toteutukset suunnitellaan siten, että kurssit ovat hyödynnettävissä myös ammatillisen koulutuksen pe-rustutkinnoissa sekä mahdollisesti osana ammattikorkeakoulututkintoja. Näillä toimenpiteillä kiinnitetään erityisesti huomiota sujuviin ja nopeutettuihin siirtymiin koulutusasteelta toiselle. Toteutuksia on määrä jatkaa koko hankkeen ajan 2022 kesään asti. Hankkeelle on määrä palkata yksi päätoiminen projektipäällikkö, joka toimii hankkeen oppimisympäristön suunnittelijana, koulutusten suunnittelijana ja kouluttajana yhteistyössä Järviseudun koulutuskuntayhtymän konetekniikan opettajien ja kouluttajien kanssa.

Toimenpiteet
Oppimisympäristön suunnittelu
Oppimisympäristön hankinta ja rakentaminen
Kurssien suunnittelu ja verkkototeutukset (ItsLearning alustalle)
Robotiikan kurssit
VR-kurssit
AR-kurssit
3D-tulostus
Robotiikan kurssien pilotointi
VR-kurssien pilotointi
AR-kurssien pilotointi
3D-tulostus pilotointi
Pilottitoteutusten palautteiden analysointi
Kurssien kehittäminen palautteiden perusteella
Parannettujen kurssien toteuttaminen maakunnan yläkouluissa
Palautteen analysointi
Toimintamallin vakiinnuttaminen
Hankkeen raportointi

Tulokset

Hankkeen tavoitteena on lisätä teknologia-alan koulutusten vetovoimaa sekä sujuvoittaa siirtymistä perusasteelta toisen asteen ammatilliseen koulutukseen.
RoboCont oli liikkuva robotiikan oppimisympäristö, joka kiersi Etelä-Pohjanmaan yläkouluilla opettaen koulun 9-luokkalaisille robotiikan perusteita ja sen lisäksi VR- ja AR-teknologian alkeita. RoboContissa oli mahdollisuus tutustua robotiikan ohjelmointiin opetuskäyttöön tarkoitetuilla Dobot-roboteilla. Roboteille on useita työkaluja ja oheislaitteita, joilla voidaan tehdä yksinkertaisista harjoituksista aina hieman vaativimpiin harjoituksiin robottiohjelmia.
Kontissa oli Dobot-robotit 10kpl:

Dobot Magician Educational, No laser 10 kpl

Dobot Micro Production Line 10 kpl

Dobot Linear Rail 1 kpl

Dobot Vision Kit 1 kpl

Dobot Arduino Suite

VR-lasit: HTC Vive Pro 2 FullKit -järjestelmä

Kannettavat tietokoneet: Lenovo V155-15 R5 10 kpl

RoboContissa oli tarjolla opetusta 10 hengelle per ryhmä. RoboContin kurssit kestivät 1-2 päivää. Robotiikan perusteissa käytiin läpi robottien perusasioita ja teoriaa sekä hieman VR- ja AR- tekniikkaa. Robotiikan jatkokurssilla jatkettiin kesken jääneitä harjoituksia, tehtiin omia projekteja ja tutustuttiin konenäköön ja mikrokontrollereihin.Osa ryhmistä halusi myös lyhyempiä vierailuja. Myös näitä räätälöitiin opettajien toiveiden mukaan. Käytetty opetusmateriaali löytyy liitteenä.
Peruskoulujen lisäksi RoboCont-rekka vieraili myös työelämää opiskelijoille, alanvaihtajille ja erilaisista työtehtävistä kiinnostuneille suunnatulla Ready4Life-messuilla Alajärvellä. Ammattioppilaitoksissa rekka vieraili Järviseudun ammatti-instituutin Alajärven, Vimpelin sekä Lappajärven toimipisteissä, joissa opiskelijat pääsivät tutustumaan käytännön robotiikkaan.

Kouluvierailujen lisäksi RoboContissa on järjestetty yritysvierailuja, jossa Järviseudun alueen yritykset ovat päässeet tutustumaan RoboConttiin ja hankkeen toimintaan. Yrittäjiä vieraili tutustumassa toimintaan myös Alavuden messuilla 22.-24.4.2022, Ready4Life- messuilla Alajärvellä sekä teknologiateollisuuden seminaarissa Hotelli Almassa Seinäjoella syksyllä 2022.

Vertailimme yhteishaun hakijamääriä vuosilta 2019 ja 2023. Isoin kasvu oli metallialalla, jossa yhteishaun hakijamäärä nousi 117% neljässä vuodessa. Maltillisempaa kasvua oli myös logistiikassa (22,2%) sekä sähköalalla (14,3%)

Oppimisympäristö on ollut käytössä myös hankkeen jälkeen. Dobotit ovat olleet käytössä ammatillisessa koulutuksessa osana opetusta eri aloilla, mutta myös peruskoululaisten täsmäpäivissä, kun oppilaat ovat tulleet tutustumaan heitä kiinnostaviin aloihin ammatillisessa koulutuksessa. Jamin Palvelut Oy kautta voidaan järjestää koulutuksia myös hankkeen jälkeen yrityksille.

Kunnat, joiden kouluilla RoboCOnt vieraili: Alajärvi, Alavus (myös Töysä), Evijärvi, Kankaanpää (Honkajoki), Isojoki, Isokyrö, Kauhajoki, Kauhava (myös Kortesjärvi), Karvia, Kuortane, Kurikka (myös Jurva), Lappajärvi, Seinäjoki (myös Ylistaro, Peräseinäjoki, Nurmo), Soini, Vimpeli ja Ähtäri.
Maakunnan kunnista vierailut jäivät toteuttamatta Lapualla, Teuvalla ja Karijoella. Kaikkien paikkakuntien yläkouluihin oltiin yhteydessä, mutta joko sopivaa aikaa ei saatu sovittua tai ketään ei saatu koululta kiinni.

Hankkeen osallistumisilmoituksen täytti yhteensä 1641 koululaista, joista naisia oli 777. Kouluilla kaikki opetuspäivät olivat lähipäiviä, RoboCont vieraili yhteensä 85 päivänä alueen kouluilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Peruskoulun yläkoulun oppilaat ja erityisesti 9. luokkalaiset. Oppimisympäristöä ja siihen liittyvää kurssitarjontaa voidaan hyödyntää myös ammatillisessa koulutuksessa ja yrityskoulutuksissa. Pilottikouluina toimii Vimpelin ja Alajärven yläkoulut. Muut osallistuvat oppilaitokset selviävät hankkeen aikana. Pilotoinnin aikana kehitetään konseptia, jota voidaan sitten esitellä potentiaalisille osallistuville muille Etelä-Pohjalaisille yläkouluille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Teknologia-alan yritykset, hankkeen kautta pyritään lisäämään alalle hakeutuvien määrää ja suuntaamaan koulutusta siten, että se vastaa uuden teknologian kautta entistä paremmin teknologia-alan yritysten tarpeita. Yritykset osallistuvat hankkeeseen antamalla palautetta oppimisympäristön ja opetuksen toteuttuksen soveltuvuudesta teknologia-alan koulutukseen ottaen huomioon teollisuusyritysten henkilöstön osaamistarpeet. Avainasemassa tässä ovat La Alucenter -yritykset eli alumiinialan yritysverkosto (pääosin Alajärven ja Vimpelin alueelta)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 171 123

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 146 058

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 228 164

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 194 744

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Kauhava, Soini, Teuva, Karijoki, Alajärvi, Vimpeli, Lapua, Lappajärvi, Ähtäri, Seinäjoki, Kurikka, Kauhajoki, Ilmajoki, Alavus, Evijärvi, Isojoki, Isokyrö, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 430

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
teknologia-alalle hakeutuu vähän naisia
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pyritään innostamaan erityisesti myös nuoria tyttöjä teknologia-alalle
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen avulla pyritään innostamaan erityisesti myös nuoria tyttöjä teknologia-alalle. Peruskoululaisista tyttöjä on noin puolet, koulutusta tarjotaan taasapuolisesti kaikille opiskelijoille, ei vain esimerkiksi teknisen työn opiskelijoille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 2
oppimisympäristö palvelee useta oppijoita eri oppilaitoksissa, oppimisympäristö siirtyy ei useat oppilaat
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
oppimisympäristö palvelee useta oppijoita eri oppilaitoksissa, oppimisympäristö siirtyy ei useat oppilaat
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
oppimisympäristö palvelee useta oppijoita eri oppilaitoksissa, oppimisympäristö siirtyy ei useat oppilaat
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 2
oppimisympäristössä ilmalämpöpumppu lämmitykseen ja viilennykseen
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
oppimisympäristö palvelee useta oppijoita eri oppilaitoksissa, oppimisympäristö siirtyy ei useat oppilaat. Sirtokuljetuksissa hyödynnetään logistiikka-alan opiskelijoiden ammattipätevyysajoja
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 2 2
koulutusta tarjotaan tasa-arvoisesti eri ryhmille
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

RoboCont- hankkeen tarkoituksena oli luoda liikkuva oppimisympäristö robotiikalle ja lisätylle- & virtuaaliselle todellisuudelle (AR & VR).
Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan yläkoulujen 9-luokkalaiset oppilaat. Oppimisympäristön avulla oppilaat pääsivät näkemään ja kokeilemaan robotiikan ohjelmointia ja robottien käyttöä. Hankkeen tavoitteena oli lisätä teknisten alojen vetovoimaa työn ja opiskelun suhteen ja madaltaa kynnystä hakeutua opiskelemaan ja työllistää alalla.

Alkutoimenpiteet: RoboContia varten hankittiin levittyvä puoliperävaunu joka rakennettiin & kalustettiin sopivaksi luokkatilaksi. Lisäksi hankittiin opetukseen sopivaa laitteistoa mm. Dobot-nimisiä opetusrobotteja ja niihin sopivia lisälaitteita ja työkaluja sekä AR- ja VR-laitteita, joilla voitiin demonstroida niiden käyttöä.

RoboCont kiersi tammikuusta 2021 alkaen yläkouluja, viimeinen kouluvierailu tehtiin toukokuussa 2023. 22 yläkoulua tilasi RoboContin koululleen ja muutama tilasi kontin vielä toisenkin kerran vierailulle eri oppilaita varten. Covid-19 pandemia katkaisi kouluvierailujen järjestämisen osaksi hankeaikaa.

Vierailujen aikana hankkeeseen osallistuneilta oppilailta kerättiin aloitus- ja lopetuslomakkeet joissa kysyttiin koulutukseen liittyviä mielipiteitä ja kokemuksia.
Oppilaiden kokemukset olivat pääosin myönteiset hankkeen suhteen, vaikkakin osallistuja määrä kasvoi paljon suunniteltua isommaksi.
Hankeen aikana myös RoboContin tilanneilta opettajilta kysyttiin sähköpostitse mielipidettä ja parannusehdotuksia hankkeelle ja sen mahdolliselle jatkolle. Opettajien mielestä hanke oli hyvä ohjelmoinnin opetuksen kannalta, toi vaihtelua koulupäivään ja toi oppilaille mieluisen ja mielenkiintoisen koulupäivän.
Opettajat kyselivätkin mahdollisesta jatkosta hankkeelle sen loppumisen jälkeen. Yksi syy RoboContin suosioon kouluilla oli ohjelmoinnin harjoittelu roboteilla. Useilla kouluilla ei ollut tarpeeksi osaamista opettaa perus ohjelmointia vaikka se opetussuunnitelmassa olikin.
Opettajat olisivat myös halunneet hankeeseen myös kohderyhmää nuoremmat oppilaat.

Yleisesti RoboCont ja Vetek- hankkeen toiminnan aikana alkoivat myös tekniikan alalla hakijamäärien nousu. Vastaavanlaisia hankkeita tarvittaisiin siis tulevaisuudessa lisää, jotta saataisiin nuorille vietyä tietoa ja osaamista tekniikan puolen tarpeista ja sen tarjonnasta.