Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22008

Hankkeen nimi: eEDU -Verkko-oppimisen kehittäminen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Savon koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0207390-8

Jakeluosoite: Pohjolankatu 4-6

Puhelinnumero: 0445506341

Postinumero: 57201

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.samiedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jonna Kokkonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: laatu- ja hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jonna.kokkonen(at)samiedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445506341

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke luo verkkoon rakentuvien koulutuspalveluiden kehittymisen myötä mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan osaamisen hankkimiseen. Koulutuksen vetovoiman positiivisen kehittymisen kannalta on tärkeää, että myös Savonlinnan talousalueella voidaan tarjota mahdollisuus laadukkaaseen verkossa tapahtuvaan oppimiseen ja näin saada uusia opiskelijoita myös Savonlinnan talousalueen ulkopuolelta mahdollisesti kansainvälisestikin.

Koulutuksen järjestäjien on kehitettävä verkko-oppimisympäristöä ja opettajien osaamista, jotta voidaan vastata erilaisten asiakkaiden kouluttautumistarpeisiin. Laadukkaasti toteutetun verkkokoulutuksen avulla voidaan korvata lähiopetuksen lisääntynyttä tarvetta erityisesti nuorilla, hankkeessa kehitetyn pedagogisen mallin myötä opetusta voidaan toteuttaa laadukkaasti myös etänä niin että opiskelijaa ohjataan aktiivisesti ja oppiminen edistyy.

TAVOITTEET:
1. Verkko-oppimisen pedagogiikan kehittäminen ja kokonaisprosessin hallinta, eSAMIedu verkko-oppimiskeskuksen muodostaminen (SAMIedu). Tavoitteena on luoda toimintamalli, jolla voidaan varmistaa verkko-oppimisen pedagogiikan tasalaatuinen toteuttaminen eSAMIedussa, kattaen kaikki SAMIedun toimialat ja koulutukset.
2. Opettajien osaamisen kehittäminen, verkkopedagogiikan yhteiskehittäminen (SAMIedu ja XAMK) Tavoitteena kehittää verkkopedagogiikkaa toisen asteen ja korkea-asteen välillä niin, että saadaan luotua jatkoväyläopintoja tukeva verkko-oppimisen toimintamalli sekä yhteinen verkko-opettajien tuotannon tuki.
3. Verkko-oppimisen vuorovaikutteinen yhteistyö työelämän toimijoiden kanssa (SAMIedu ja XAMK)

TOIMINTA:

Hankkeen toteutuksesta vastaa projektipäällikkö, joka koordinoi hankkeen tavoitteiden toteuttamista kokonaisuudessaan. Hankkeen toteutuksessa ovat mukana e-opettajat (SAMIedu) ja verkkopedagogit (XAMK) sekä opettajat. Lisäksi hankkeessa tuotetaan ostopalveluna asiantuntijoiden toteuttamaa valmennusta, joka hyödyttää molempien koulutuksen järjestäjien opiskelijoita ja opettajia.

Toteutuksessa huomioidaan yksilöllisen oppimisen, verkko-oppimissisältöjen laatimisen ja verkko-oppimisympäristön pedagogiikan toimivuuden ja tasa-arvoisen saavuttamisen näkökulmat. Varmistetaan verkkoturvallisuus ja saavutettavuusnäkökulmat; saavutettavuusdirektiivin noudattaminen koulutuksen järjestäjien toimintaohjeiden mukaisesti verkkoympäristöjen kehittämisen jokaisessa vaiheessa.

1. Verkko-oppimisen pedagoginen kehittäminen ja kokonaisprosessin hallinta, eSAMIedu-oppimiskeskuksen muodostaminen (SAMIedu)
-Hankkeessa luodaan toimintamalli, jonka myötä kehittyy verkko-oppimisen kokonaisprosessin tasalaatuinen toteuttaminen eSAMIedussa niin verkko-opintojen tuottamisen kuin oppimisen ohjauksen ja opinnoissa edistymisen näkökulmasta. Kokonaisprosessin toimivuutta rakennetaan hankkeessa projektipäällikön ja e-opettajien toimesta.
-Luodaan verkossa tapahtuvan koulutuksen kokonaisprosessi eSAMIedun osalta. Määritetään eri toimijoiden roolit ja vastuut.
-Arvioidaan SAMIedun Moodle-oppimisympäristön pedagogista toimivuutta asiakkaiden palautteiden pohjalta sekä uudistetaan verkko-oppimisympäristön toteutusta.
-Kehitetään verkko-oppimistuotteiden pedagogista tuotantoprosessia laadukkaammaksi. Varmistetaan, että verkko-oppimistuotteet rakentuvat tasalaatuisiksi kokonaisuuksiksi.
-Benchmarkkataan XAMKin eKampus toimintamallia sekä verkko-oppimisratkaisuja ja näiden tarjoamia uusia mahdollisuuksia verkko-oppimisen kehittämisessä.
-Kehitetään opiskelijan ohjauksen tukea verkossa tapahtuvassa oppimisessa. Rakennetaan pedagogisia kokonaisuuksia niin, että opiskelijoiden ohjauksen tuki mahdollistuu osana verkkototeutuksia.

2. Opettajien osaamisen kehittäminen / Verkkopedagogiikan yhteiskehittäminen (SAMIedu ja Xamk)
-Luodaan toimintamalli, jolla mahdollistetaan yhteinen verkko-opetuksen tuotannon tuki SAMIedun ja Xamkin opettajille. Hankkeessa kokeillaan uutta yhteistä tuotannon tuen toimintamallia, jossa koulutuksen järjestäjän nimeämät vastuuhenkilöt tiiminä toimivat myös molempien koulutuksen järjestäjien opettajien tuotannon ja verkko-oppimisen osaamsien kehittämisen tukena, näin vältetään päällekäistä resursointia ja saadaan tiivistettyä yhteistyötä ja kehitetään yhtenäistä pedagogista verkkototeututa sekä opettajien osaamista yhteistyössä.
-Toteutetaan hankeverkostossa malli, joka tukee verkossa suoritettavia jatkoväyläopintoja toiselta asteelta korkea-asteelle.
-Hankkeessa toimivat e-opettajat (SAMIedu) ja verkkopedagogit (Xamk) kehittävät yhteistyössä verkko-oppimisen ohjausta ja opettajien osaamista verkossa tapahtuvaan ohjaamiseen.
-Xamk valmentaa SAMIedun opettajia verkko-oppimisen toimintamallin kehittymiseen. Xamkin verkkopedagogiikan asiantuntijat ja opettajat toimivat mentoreina ja opastajina SAMIedun opettajille.
-Hankkeessa sovelletaan ja kehitetään edelleen Xamkin verkko-opintojen laatukriteeristöä ja laadun seurannan menetelmiä oppilaitosten väliseen yhteistyöhön soveltuviksi.
-Laaditaan yhteinen tuotantomalli verkko-oppimisympäristöön laadittavista minikursseista, joilla voidaan esitellä opittavia teemoja / osa-alueita.
-Hankkeen aikana verkkopedagogiikan toimintamallia pilotoidaan hyvinvoinnin,liiketoiminnan ja turvallisuusalan koulutuksilla. Ensimmäinen pilotti: Hyvinvointialan koulutuksien verkkotuotantojen kehittämisessä rakennetaan fysioterapian ja hieronnan koulutuksien verkkototeutuksia, jotka Savonlinnassa toimivat syksystä 2020 alkaen samalla kampuksella.
Toinen pilotti: Liiketoiminnan koulutuksessa pyritään siihen, että opiskelija voi suorittaa koko tutkintopolkunsa verkossa. Toisen asteen liiketoiminnan perustutkinto viedään hankkeen aikana verkkoon ja siitä rakennetaan luonteva väylä liiketalouden tradenomikoulutukseen. Liiketalouden tradenomikoulutus on jo viety Xamkissa verkkoon, joten opiskelija voi suorittaa hankkeen myötä koko tutkintonsa verkossa.
Kolmasm pilotti: hankkeen aikana tapahtuu päiväopiskelijoilla Savonlinnassa. Turvallisuusalan koulutus otetaan pilottikohteeksi, jolloin lisätään turvallisuusalan verkko-opintoja niin SAMIedussa kuin Xamkin uudessa 2020 syksyllä alkavassa turvallisuusalan tradenomikoulutuksessa. Turvallisuuskoulutus on tavoitteena viedä tulevina vuosina myös verkkototeutukseen päiväopintojen lisäksi.
-Hankkeen aikana luodaan yhteistuotantoja (SAMIedu ja Xamk) esimerkiksi täydentävistä opinnoista, jotka sopiva molempien opiskelijoille. Samoin avataan myös turvallisuusalan tradenomiopintoja toisen asteen opiskelijoille, jolloin yhteisten tutkinnonosien tekeminen mahdollistuu. Samaa mallia on mahdollista pilotoida myös liiketaloudessa.
-Opiskelijat osallistetaan verkko-opintojen kehittämiseen. Opiskelijoiden osallistumisen muotoja ovat: Yhteiset webinaarit, aloituskyselyt opiskelijoille ja yhteiskehittämistapahtuma opiskelijoille. Tavoitteena on, että opiskelijat pääsevät kehittämään verkko-opintoja.

3. Verkko-oppimisen vuorovaikutteinen yhteistyö työelämän toimijoiden kanssa (SAMIedu ja XAMK)
-Osallistetaan työelämän toimijoita, verkko-opintojen sisältöjen suunnitteluun
-Luodaan toimintatapoja, joilla työelämän asiantuntijoita osallistetaan verkko- opintojen sisältöjen kehittämiseen ja varmistamaan verkko-opinnoissa, että niiden sisällöt ovat ajantasaisia ja työelämän osaamisvaatimusten mukaisia. Toimintamalleina tässä toimivat digitaaliset 360-perehdytysympäristöt, podcastit sekä lyhytvideot. Luodaan verkkototeutuksia, joissa voidaan simuloida aitoja työelämän toimintaympäristöjä osana verkossa tapahtuvaa oppimista.
-Xamk avaa liiketalouden ja turvallisuusalan tradenomikoulutusten verkko-opintojaksoja suoritettavaksi Avoimen AMK:n kautta. Näille opintojaksoille on mahdollisuus osallistua myös yhteistyöyritysten henkilöstöä. Näin pyritään vastaamaan jatkuvan oppimisen tarpeisiin.
-Kehitetään työelämään kytkeytyvien harjoittelujen ja työssäoppimisjaksojen ohjausta verkossa.

TULOKSET:
-Hankkeena aikana on vertailtu verkko-oppimisen toteuttamista SAMIedussa ja XAMKissa ja yhtenäistetty verkko-oppimisen mallia.
-Hankkeen tuloksena on yhteinen verkko-opetuksen tuotannon tuki SAMIedussa ja XAMKissa.
-Verkko-opintojen yhteensopivuutta on kehitetty hankkeen aikana SAMIedussa ja XAMKissa
-hankkeen aikana sovelletaan yhteisiä laatumittareita ja parannetaan mittaustuloksia
-Hankkeen tuloksena syntyy koulutuspolut verkossa toiselta asteelta korkea-asteelle. Hankkeessa on pilotoitu verkkokoulutuspolkua liiketalouden alalla.
-Hankkeen vaikutuksesta verkossa tapahtuvan ohjauksen laadulle asetetaan kriteereitä ja varmistetaan laadukas toteutus.
-Opettajien osaaminen verkko-pedagogiikassa on parantunut
-Hankkeen tuloksena opintojen joustavuus lisääntyy.
-Työelämän toimijat ovat päässeet osallistumaan verkko-opintojen sisältöjen kehittämiseen.
-Alueellinen ammatillisen ja korkea-asteen koulutuksen vetovoima lisääntyy.
-Hankkeessa on muodostettu toimintamalli, jonka myötä eSAMIedu on laadukkaasti toimiva verkko-oppimisympäristö.
-SAMIedu on kehittänyt verkkototeutusta niin, että tutkinnon osien ja koko tutkinnon suorittaminen verkossa on mahdollista.
-SAMIedu on kartoittanut verkko-oppimiseen soveltuvia tutkintoja ja tutkinnon osia.
-Hankkeen tuloksena on kehitetty SAMIedun Moodle-verkko-oppimisympäristön pedagogiikka paremmin asiakkaiden tarpeita palvelevaksi, selkeämmäksi kokonaisuudeksi.
-Opintojen keskeyttäminen vähenee
-Verkko-opintojen suorittaminen lisääntyy

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

SAMIedun ja Xamkin opiskelijat ja opettajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Työelämän edustajat, lukiot, avoimen AMK:n opiskelijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 409 437

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 339 407

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 511 795

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 424 258

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan

Kunnat: Mäntyharju, Hirvensalmi, Pertunmaa, Rantasalmi, Kangasniemi, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Sulkava, Heinävesi, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 210

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeseen osallituvien yritysten henkilöstön sukupuolijakauma jakaantuu 50% naisten ja miesten kesken. Huomioidaan yhteisöllinen kehittäminen, joka lisää tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa noudatetaan tasa-arvon periaatetta niin rekrytoinnin kuin kehittämistoimintojenkin toteuttamisessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei ole vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
etä-opintojen avulla mahdollistuu oppiminen myös kotoa käsin ja näin voidaan säästää polttoainekuluja ja vaikutetaan päästöihin alentavasti.Myös yhteisöllisessä oppimisessa etäyhteydet mahdollistavat yhteistä oppimista ja alentavat matkustuskuluja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Verkko-oppimisen kehittämisen myötä vahvistetaan osaamista ja turvataan koulutuksen kehittämistä ja saavutettavuutta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Verkko-oppiminen luo asiakkaan kannalta joustavia mahdollisuuksia opiskeluun ja edistää yksilön hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Lisää koulutuksen saavutettavuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Verkko-oppimisen mahdollisuudet vahvistuvat ja edistävät yhteiskunnallista tasa-arvoa
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke käynnistyi Samiedun verkko-opintotarjonnan, verkko-opintojen ja verkko-oppimisympäristöjen kartoituksella. Varhaisessa vaiheessa päätimme uudistaa koko verkko-oppimisympäristön rakenteen ja luoda alusta asti mallin verkko-opinnon toteuttamiselle laadukkaasti. Hankkeessa on kehitetty Samiedun verkko-oppimisympäristöä vastaamaan ajantasaisia digitaalisen saavutettavuuden vaatimuksia, mahdollistamaan laadukkaan ja monipuolisen verkko-opetuksen ja -ohjauksen tarjonta, varmistamaan riittävän ohjauksen tarjoaminen oikea-aikaisesti sekä palvelemaan kaikkia verkko-opintojen parissa työskentelevien henkilöiden tarpeita. Olemme kehittäneet verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyttä sekä digitaalisten opetus- ja oppimateriaalien käyttöä verkkoavusteisen opetuksen tarkoituksiin.

Yhteistyössä Xamk:n kanssa olemme laatineet Samiedun verkko-opintojen toteutukseen ohjeistukset ja laatusuositukset, joita noudattamalla varmistetaan verkko-opintoaihioiden korkealaatuisuus, tasalaatuisuus, monikanavaisuus ja saavutettavuus. Verkko-oppimisympäristöön on kehitetty verkko-opinnon mallipohjia, joihin on laadittu valmiit ohjetekstit opettajien avuksi. Mallipohjissa on opettajille valmiita tehtävä- ja ohjeistuspohjia, joita he voivat hyödyntää sellaisenaan omissa oppimisaihioissaan.

Opettajien ja tiimipäälliköiden käyttöön on laadittu tarkistuslista, jonka avulla verkko-opintojen sisällön ja toteutuksen arviointi helpottuu. Verkko-opintojen sekä opetus- ja oppimateriaalien monikanavaisuutta ja digitaalista saavutettavuutta on kehitetty käyttämällä mm. ulkopuolisia asiantuntijoita. Erilaisten oppijoiden ja oppimiskontekstien moninaisuus on huomioitu tarjoamalla opiskelijoille entistä enemmän videomuotoista opetus- ja oppimateriaalia sekä selkiyttämällä verkko-oppimisympäristön ja oppimistehtävien ohjeistuksia.

Hankkeen aikana on järjestetty useita koulutuksia, valmennuksia ja keskustelutilaisuuksia Samiedun ja Xamk:n henkilöstölle. Xamk tarjosi Samiedun opettajille mahdollisuuden osallistua Xamk:n eKampuksen suunnittelemaan ja toteuttamaan Digipedavalmennukseen syksyllä 2021. Hankkeen projektipäällikkö oli mukana suunnittelemassa valmennuksen toteutusta alusta asti eli keväästä 2021. Valmennukseen osallistui yhteensä 25 opettajaa Samiedusta. Valmennuksen toinen toteutus keväällä 2022 oli hankkeen projektipäälliköiden järjestämä oma malli, jossa valmennukseen sisältyi digipedagogista koulutusta, digipedakahveja ja yhteisiä verkkotapaamisia. Tämän valmennuskokonaisuuden suoritti loppuun 10 opettajaa. Digipedavalmennuksen lisäksi hankkeen projektipäällikkö toteutti syksyllä 2022 yhteistyössä Samiedun verkko-opettajien kanssa koulutuskokonaisuuden, jonka viikoittaisiin koulutuksiin osallistui sekä opetus- että hallintohenkilöstöä. Projektipäällikön järjestämät koulutukset jatkuvat hankkeen päättymisen jälkeenkin ja kouluttajaryhmään on saatu uusia henkilöitä Samiedun opetushenkilöstön keskuudesta. Tavoitteena on tarjota koulutusta tiimeittäin hyödyntämällä digipedavalmennuksen vertaistuen ja -mentoroinnin periaatteita.

Hankkeen aikana hanketoimijat laativat runsaasti sekä kirjallisia että videomuotoisia ohje- ja opastusmateriaalia sekä opettajien että opiskelijoiden käyttöön. Teemat käsittelivät verkko-oppimista ja -ohjausta, digitaalisten työvälineiden käyttöä, tekijänoikeuksia, avoimia oppimateriaaleja ja digitaalista saavutettavuutta. Lisäksi hankkeen aikana on järjestetty runsaasti koulutusta verkko-opinnon suunnitteluun ja sisällöntuotantoon liittyen. Koulutukset on tallennettu ja tallenteet ovat katsottavissa Ammattiopiston omalla Youtube-kanavalla. Koulutusten ja erilaisten ohjeistusten ansiosta Samiedun opettajien verkkopedagogiset taidot sekä digitaalinen osaaminen ovat kehittyneet. Digitaalisia ohjelmia ja sovelluksia käytetään tarkoituksenmukaisemmin ja monipuolisemmin, minkä lisäksi opettajat ovat oppineet huomioimaan digitaalisen saavutettavuuden omassa sisällöntuotannossaan.

Hankkeen aikana on hankittu osaamista digipedagogiikan ajankohtaisista teemoista. Hankkeen projektipäällikkö osallistui yhdessä SoTen eopettajan kanssa pelillisyyttä ja pelipedagogiikkaa käsittelevään koulutussarjaan, jonka tuloksena toteutettiin opettajien täydennyskoulutukseen suunnattu digipedagoginen Verkkovelhoksi-peli. Peli on julkaistu avoimesti Seppo.io-alustalla ja se on esitelty mm. syksyn 2022 ITK-konferenssissa koulutuksenjärjestäjän toimesta. SoTen eopettaja ja projektipäällikkö ovat tehneet koulutuksen tuloksena erilaisia digitaalisia pakopelikokeiluja erilaisilla digitaalisilla sovelluksilla, joista ensiavun pakopelisovellukset ovat jatkuvasti opetuskäytössä.

Erilaisia tuotannollisia kokeiluja tehtiin myös Xamk:n Edufication-tiimin kanssa. Hieronnan ammattitutkinnon opettajat toteuttivat hanketoimijoiden kanssa yhteistyössä Hieronnan perusotteet -nanokurssin ThingLink-alustalle. Xamk:n Edufication-tiimi ohjasi työskentelyä sekä käsikirjoitusvaihetta, jonka jälkeen hanketoimijat toteuttivat monimediaisen opintokokonaisuuden sisällön. Lopuksi hankkeen projektipäälliköt kokeilivat erilaisia tapoja koota aineisto opintoaihioksi. Lopullinen Hieronnan perusotteet -nanokurssi on julkaistu Avointen oppimateriaalien kirjastossa ThingLink-alustalla.

Xamk:n liiketalouden, soten ja turvallisuusalan opettajat toteuttivat väyläopintojen edistämiseksi verkossa suoritettavia kurkistuskursseja, jotka on suunnattu toisen asteen opiskelijoille vapaavalintaisiksi opinnoiksi. Turvallisuusalalle valmistui kolme kurkistuskurssia, jotka muodostavat 15 opintopisteen väyläopintokokonaisuuden toiselta asteelta korkea-asteelle suuntaaville. Liiketalouden alalle valmistui korkea-asteen tradenomiopintoja esittelevä kokonaisuus, minkä lisäksi SoTe-alalle valmistui Kliiniset hoitotaidot -opinto lähihoitajien opintojen täydentämiseen. Kurkistuskurssit ovat tarjolla maksuttomasti Samiedun opiskelijoille Xamk:n Pulse-palvelun kautta.

Samiedun yhteistyötila Teamsiin on perustettu eSamiedu-Samiedun verkko-oppiminen -tiimi, jossa hankkeen projektipäällikkö on tiedottanut hankkeen tapahtumista ja koulutuksista sekä jakanut hankkeessa toteutettuna ohje- ja opastusaineistoja. Lisäksi Samiedun verkko-oppimisympäristöön on rakennettu kaksi opettajille suunnattua verkkokurssia verkko-opintojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Toinen verkkokurssi käsittelee pelkästään verkko-oppimisympäristön käyttöä pedagogisesta ja teknisestä näkökulmasta, kun taas toinen aineistopankki tarjoaa yleisesti tietoa kaikesta digitaaliseen opetus- ja oppimateriaalituotantoon ja verkko-oppimiseen sekä -opetukseen liittyvistä teemoista. Opiskelijoille on rakennettu oma verkko-oppimisen tukikurssi verkko-oppimisympäristöön, minkä lisäksi hankkeen projektipäällikkö on osallistunut Aloittavan opiskelijan oppaan suunnitteluun ja toteutukseen verkko-oppimisympäristöön. Olemme hankkeen aikana ottaneet käyttöömme myös digitaalisen osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen tarkoitetut osaamismerkit, joiden tarkoituksena on varmistaa opetushenkilöstön digiosaamisen ajantasaisuus.

Oppimisen edistymisen seurantaa on kehitetty pilotoimalla oppimisanalytiikkatyökaluja ja kouluttamalla opettajia työvälineiden käytössä. Hankkeen aikana on tutustuttu erilaisiin mahdollisuuksiin tehdä oppijan edistymistä näkyväksi ja mahdollistaa HOKS-ohjaajille sekä opinto-ohjaajille opiskelijan opintojen edistymisen seuranta. Oppimisanalytiikan laajamittainen hyödyntäminen ei ole vielä toteutunut, mutta hankkeen aikana saatu kokemus ja tieto tukee oppilaitosta jatkosuunnitelmien teossa.

Samiedun verkko-opintojen opiskelijamäärä on hankeaikana kehittynyt merkittävästi. Erityisesti liiketoiminnan perustutkinto verkossa on osoittautunut erittäin vetovoimaiseksi. Liiketoiminnan verkko-opintojen toteutusta on rakennettu tiiviissä yhteistyössä hanketoimijoiden kanssa. Hankkeen projektipäällikkö on mentoroinut myös muiden uusien verkkotutkintojen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleita opettajia ja muita henkilöstön jäseniä. Hankkeen projektipäällikkö on ollut mukana myös verkko-opiskelijoiden alkuvaiheen ohjaussovelluksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hankkeen aikana on toteutettu lähes kaikki sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) pakolliset tutkinnon osat verkkoon sekä osa valinnaisista opinnoista. Turvallisuusalan perustutkintoon kuuluva toinen pakollinen tutkinnon osa käynnisti turvallisuusalan monimuotokoulutuksen Samiedussa marraskuussa 2022. Turvallisuusalan eopettaja on vastannut koulutuksen opetus- ja oppimateriaalituotannosta hankkeen aikana ja kehittänyt opetusaineistoaan työelämälähtöisesti. Hankkeessa aiemmin toiminut liiketoiminnan eopettaja on ollut mukana liiketoiminnan verkkototeutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän lopetti työskentelyn Samiedussa huhtikuussa 2022. Teknologia-alan eopettaja aloitti tuottamaan isännöinnin ammattitutkinnon verkko-oppimisalustalle sisältöä, mutta hän päätti työskentelynsä hankkeessa toukokuussa 2021 siirryttyään toisen työnantajan palvelukseen.