Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22013

Hankkeen nimi: Uudet keinot lisätä liikettä. E-urheilu osaksi seuratoimintaa.

Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta

Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.10.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Juniori-Kalpa r.y.

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 0786601-8

Jakeluosoite: Tietäjäntie 2

Puhelinnumero: 0440552122

Postinumero: 70900

Postitoimipaikka: Toivala

WWW-osoite: http://www.juniorikalpa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Koski Herkko Arvid

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Urheilujohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: herkko.koski(at)kalpa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440552122

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa on kaksi osaa, jossa ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on saada nykyiset harrastajamme ja heidän perheensä aktivoitua liikkumaan. Tähän toimenpiteinä tuotamme sähköistä materiaalia ja otamme käyttöön uusia keinoja kohdata ja auttaa pelaajiamme. Tuloksina haluamme nähdä, että nyt poikkeuksellisessa tilanteessa käyttöön otettavat työkalut, siirtyvät pysyvästi seuratoiminnan ja valmennuksen hyötykäyttöön, ja mahdollistavat jatkossa entistä yksilöllisemmän ja motivoivan tavan kehittää pelaajiamme.

Toisena kohtana haluamme käynnistää E-urheilu toiminnan, jonka kohderyhmänä ovat pelaamisesta kiinnostuneet, ensisijaisesti seuratoiminnan ulkopuolella olevat lapset ja nuoret. Tavoitteena on synnyttää lisäarvoa, osallisuuden ja pystyvyyden kokemusta hankkeeseen osallistuvien arkeen. Toimenpiteinä alkuvaiheessa etävalmennuksien aloittaminen, ja heti kun kohtaamiset ovat mahdollisia, ryhmäohjauksien käynnistäminen. Tuloksina uskomme näkevämme uudenlaisen seuratoiminnan mahdollistumisen, ja syrjäytymisuhan alla olevien lasten ja nuorten aktivoimisen. Pysyvä toiminta joka mahdollistaa perinteisiin toteutustapoihin nähden erilaisen mahdollisuuden kiinnittyä seuran logon alle, harrastajaksi, ammattilaiseksi tai faniksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmät ovat:
- Nykyiset harrastajat- ja heidän valmentajansa. Uudet harrastajat jotka tätä kautta tavoitetaan Somen välityksellä.
- E-sportin osalta pelaamisesta kiinnostuneet lapset- ja nuoret, jotka eivät välttämättä ole kiinnittyneet mihinkään järjestötoimintaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Välillisinä kohderyhminä ovat perheet, ja lasten ja nuorten lähipiiri.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 22 400

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 13 301

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 22 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 13 301

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Siilinjärvi, Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Lajimme näkökulmasta olemme erittäin poika-/miesvoittoinen laji. Olemme seurana valinneet strategian, jossa haluamme olla tyttö-ja naiskiekon keskittämisseura. Olemme palkanneet kaksi päätoimista tyttökiekon- ja naiskiekon tekijää. Haluamme kasvattaa omassa toimintaympäristössä tyttöjen ja naisten osuutta kaikissa seuratoiminnan rooleissa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tukitoimenpiteet kohdentuvat molemmille sukupuolille. E-sport valmentajarekrytoinnissa tavoittelemme tilannetta jossa, palkattavissa olisi molemmat sukupuolet edustettuna.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Emme ole eritelleet tätä asiaa erityiseksi painopisteeksi, haluamme että se on osa toimintaamme, nyt ja tulevaisuudessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei juurikaan vaikuttavuutta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 0
Perheiden omatoiminen liikkuminen, vähentää harrastustoimintaan liittyvää kuljettamista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 0
Autolla liikkumisen väheneminen vähentää kasvihuone kaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutuksia
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutuksia
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Ei vaikutuksia
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei vaikutuksia
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Liikkumisen väheneminen, etävalmennuksen kautta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 5
Lasten liikkumisen tukeminen. Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kuuluvuuden tunteen vahvistaminen. Perheiden hyvinvoinnin tukeminen
Tasa-arvon edistäminen 5 0
Lajiharrastamisen mahdollistaminen kaikille, easy hockey toiminnan ja E-sport toiminnan kautta kustannus tehokkaasti. Tyttöjen- ja naisten roolien huomioiminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 0
Useampien osallistumisen mahdollistaminen, fyysiseen kuntoon yms. asioista riippumatta
Kulttuuriympäristö 5 0
Paikallisen seura identiteetin vahvistaminen, pääsee kuulumaan tiettyyn "heimoon". Kuuluvuuden tunne lisääntyy, ja paikallinen kelta-musta väri lisääntyy paikallisesti.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutuksia

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessamme oli kaksi eri osa-kokonaisuutta. Uudet keinot lisätä liikettä, toteutui suunnitellusti ja saimme projektin aikana työstettyä kirjallisista ohjeistuksista ja tukimateriaaleista paljon videoituja ohjeita/harjoitemalleja jäsenistömme käyttöön. Myös uudet sähköiset oppimisalustat saatiin käyttöön ja ne ovat toimineet valmennuksen ja urheilijoiden tukena, etenkin vanhemmissa ikäryhmissä, joissa yksilöllisyys entisestään kehityksen suunnittelussa ja toteutuksessa korostuvat.

Toisessa vaiheessa halusimme kokeilla minkälaista kysyntää E-sport kerhotoiminnalla olisi. Kaupungin nuorisopalveluiden kanssa yhteistyössä, käynnistimme hankkeen loppuvaiheilla E-sport kerhotoimintaa, jota järjestettiin kahdessa ryhmässä 4.-6. luokkalaisille ja 7.-9. luokkalaisille. Toiminta lähti nuorempien ryhmässä hyvin liikkeelle ja sen toiminta onkin jatkunut vielä nyt hankekauden päätyttyä. Vanhempien ryhmä ei jatkanut toimintaa, kokeilijoita kävi ryhmässä seitsämän kappaletta.