![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22075
Hankkeen nimi: Oona 2.0 - Yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 28.2.2023
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elina Förster
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: Elina.Forster(at)metropolia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401841947
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
Oona 2.0 - Yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta -hanke on jatkohanke Oona - Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille (S20771) hankkeelle. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yrittäjänaisten valmiuksia hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia yritys- ja liiketoiminnantoiminnan kehittämisen ja kasvun edistämiseksi. Lisäksi hanke tukee kumppanuusverkostojen muodostumista luoden pohjaa yritystoiminnan vahvistumiselle, yritysten kasvulle sekä (yksin)yrittäjien hyvinvoinnille. Hankkeen tavoitteena on lisätä sukupuolten välistä tasa-arvoa yrittäjyydessä sekä yrittäjänaisten yritysten kasvua.
Hankkeen tavoitteena on
1. Hankkeessa kehitetään uudenlainen, kasvuhaluisten yrittäjänaisten tarpeisiin vastaava koulutuskokonaisuus, joka avaa digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia ja tukee kasvuhaluisten yrittäjänaisten osaamista digitalisaation hyödyntämisessä. Osana koulutusta tarjotaan tarvekartoitukseen perustuvaa yksilöllistä tukea liiketoiminnan kehittämiseen.
2. Hankkeessa tuetaan yrittäjänaisten kasvun mahdollisuuksia ja hyvinvointia tarjoamalla vertaistukea ja vahvistamalla kasvuhalukkuutta tukevaa kumppanuusverkostoa.
3. Hankkeessa tuotetaan yrittäjänaisten kanssa yhteiskehittämällä tasa-arvoa edistävä verkkojulkaisu, jonka tavoitteena on edistää yrittäjänaisten osaamista oman liiketoiminnan kehittämisessä digitaalisuutta hyödyntäen. Verkkojulkaisussa yrittäjänaiset jakavat oman yrittäjyytensä haasteita ja digitalisaatiota hyödyntäviä ratkaisuja. Sisältö rohkaisee muita yrittäjänaisia hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksiin oman yritys- ja liiketoiminnan kehittämisessä vahvistaen pitkällä aikavälillä sukupuolten tasa-arvoa yrittäjyydessä.
Hankkeessa digitalisaatiota lähestytään laajemmalla fokuksella kuin vain digitaalisten työkalujen käyttöön ottona. Lähestymistapa on strateginen. Digitalisaatio nähdään mahdollisuutena liiketoiminnan kehittämiseen. Hankkeessa kehittäminen lähtee liikkeelle yrittäjänaisten tarpeista ja niihin pohjautuvista kehittämissuunnitelmista.
Hankkeen tuloksena syntyy sukupuolten tasa-arvoa edistävä Yrittäjänaisen digivinkit liiketoiminnan kasvuun - verkkojulkaisu. Hankkeessa 90 yrittäjänaista saa tukea oman yrityksensä liiketoiminnan vahvistamiseen ja kumppanuusverkostojen rakentumiseen. 70 yrittäjänaista tekee yrityskohtaisen kehittämissuunnitelman digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä ja 40 yrittäjänaista tekee vähintään yhden yrityksen digitaalisuutta kehittävän teon.
Hankkeen tuloksena yrittäjänaisten valmius hyödyntää digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä vahvistuu. Kumppanuusverkostojen muodostuminen vahvistaa yritystoimintaa, yritysten kasvua sekä yrittäjien hyvinvointia. Sukupuolten välinen tasa-arvo yrittäjyydessä lisääntyy. Pitkällä aikavälillä Uudenmaan yrittäjänaiset ovat verkostoituneet keskenään ja kehittäneet yritystään digitaalisia työvälineitä ja prosesseja hyödyntäen.
Hankkeen toteuttaa Metropolia Ammattikorkeakoulu
Uudenmaan alueen yrittäjänaiset toimialasta riippumatta.
Uudenmaan alueen yrittäjänaisten yritysten työntekijät sekä asiakkaat
Naisyrittäjiä kouluttavat tahot
Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat
Toimintaansa kehittäville yrityksille palveluja tuottavat yritykset (esim. digimarkkinointia, sähköisiä asiakasjärjestelmiä tuottavat yritykset)
Yrittäjäjärjestöt, kauppakamarit, kaupunkien yrityspalvelut ja muut yrittäjille tukea tuottavat organisaatiot
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 316 786
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 894
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 422 380
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 107 858
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Raaseporin, Porvoon, Loviisan
Kunnat: Porvoo, Vantaa, Tuusula, Karkkila, Inkoo, Pornainen, Sipoo, Pukkila, Lapinjärvi, Lohja, Myrskylä, Hyvinkää, Vihti, Nurmijärvi, Espoo, Kirkkonummi, Askola, Järvenpää, Loviisa, Hanko, Kerava, Helsinki, Siuntio, Mäntsälä, Raasepori, Kauniainen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 90
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 51
Suunniteltu: 90
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Hankkeessa Uusmaalaiset yrittäjänaiset kehittävät osaamistaan digitalisaation hyödyntämisessä ja asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Yritykset vahvistavat liiketoimintaansa ja kumppanuusverkostojaan ja siten kestävää kasvua. Hanke voi välillisesti vaikuttaa yritysten haluun ostaa tuotteita ja palveluja muilta yrityksiltä. Hanke kohdistuu maakuntaohjelmissa mainittuihin kärkialoihin - sosiaali- ja terveysalalle sekä digitalisaation edistämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 6 |
Hankkeessa vahvistetaan yritysten kykyä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja sekä kehittää myös aineettomia tuotteita ja palveluja. Hankkeessa yritysten toimialaa ei ole rajattu ja esimerkiksi hyvinvointialan yritysten tuotteet ja palvelut ovat usein aineettomia. Välillisesti hanke voi vaijuttaa yritysten halukkuuteen ostaa tuotteita tai palveluja muilta yrityksiltä itse tekemisen sijaan. Tällaiset palvelut ovat usein aineettomia, kuten markkinointi tai asiakashallintajärjestelmät. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeessa tuetaan naisyrittäjien hyvinvointia yrittäjien osaamista ja kumppanuusverkotoja vahvistamalla sekä välillisesti naisyrittäjien yritysten henkilöstön hyvinvointia. Osaamisen kasvun ja uusien välineiden avulla naisyrittäjät pystyvät myös jatkossa huolehtimaan paremmin omasta hyvinvoinnistaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on tukea naisyrittäjiä oman yrityksen kasvupolulla. Päämäräänä on, että naisyrittäjät kasvattaisivat yrityksiään samalla tavalla kuin miesyrittäjätkin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Yhdenvertaisuuden toteutumista edistetään hankkeessa myös niin, että hankkeen opintojaksoille pyritään saamaan mukaan myös maahanmuuttajayrittäjiä, jotka ovat naisia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei voida osoittaa merkittävää vaikutusta. |
-