Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22083

Hankkeen nimi: Toimintakykyä ja osallisuutta opiskelijoille koronakriisin aikana (TOKA)

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.5.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Peräpohjolan Kansanopiston Kannatusyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0193507-8

Jakeluosoite: Kivirannantie 13-15

Puhelinnumero: 040 356 5447

Postinumero: 95410

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://www.ppopisto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saloniemi Kirsi Maaria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutuksen asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: koulutus(at)ppopisto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400363799

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Peräpohjolan Opisto reagoi keväällä 2020 koronan aiheuttamaan poikkeustilanteeseen siirtämällä vapaan sivistystyön, ammatillisen koulutuksen sekä aikuisten perusopetuksen verkko-opinnoiksi. Nopealla reagoinnilla varmistettiin opetuksen jatkuvuus oppilaitoksen opetustilojen sulkemisesta huolimatta. Muutos oli kuitenkin Opiston opiskelijoille suuri, sillä erityisesti aikuisten perusopetus oli tähän mennessä toteutettu täysin lähiopetuksena.

Aikuisten perusopetuksen opiskelijat ovat maahanmuuttajataustaisia ja poikkeustila on aiheuttanut heissä monenlaisia reaktioita. Osalla verkkoon siirretty opetus on sujunut hyvin, ja he ovat pystyneet ymmärtämään valtakunnassa vallitsevan tilanteen vakavuusasteen. Osa opiskelijoista vasta harjoittelee suomen kieltä ja ovat osaksi vielä luku- ja kirjoitustaidottomia. Näille opiskelijoille verkko-opetuksesta selviäminen ja opiskelumotivaation säilyttäminen on haastavaa. Erityisesti opiskelijat, joilla suomen kielen puhuminen ja ymmärtäminen on heikkoa eli ovat viime syksynä aloittaneet opiskelun, ovat suuressa vaarassa keskeyttää koulutuksensa käsillä olevassa poikkeustilanteessa.

Myös ammatillinen koulutus (kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto) on siirretty verkko-opinnoiksi, opiskelija-asuntola on suljettu ja lisäksi useimmat työssäoppimispaikat ovat sulkeutuneet koronan vuoksi. Tilanne aiheuttaa ammatillista koulutusta suorittavien opiskelijoiden keskuudessa arjen hallinnan haasteita ja opiskelumotivaation heikkenemistä, sillä kevään suunnitelmat muuttuivat suuresti osalla opiskelijoista.

Tavoitteena on tarjota opiskelijoille tukea selvitä poikkeavasta tilanteesta ja pitää langat käsissään arjen muuttuessa. Elämänhallintaa ja arjen rytmiä ohjatusti kehittämällä, opiskelijalla on paremmat edellytykset selviytyä opinnoista sekä säilyttää opiskelumotivaationsa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opiskelijayhteisön kanssakäymistä poikkeustilan aikana, jotta sosiaaliset kontaktit ja niiden tarjoama tuki säilyvät vahvasti opiskelijoiden arjessa. Hankkeen toimintaa toteuttavat Peräpohjolan Opiston ohjaajat.

Hankkeessa kokeillaan erilaisia yksilö- ja ryhmänohjauksen menetelmiä ja kokeilun kautta nähdään millaiset menetelmät ja lähestymistavat toimivat haastavassa tilanteessa olevalle kohderyhmälle. Tukea tarjotaan erilaisin digivälinein ja samalla tuetaan myös taitoja hyödyntää erilaisia etäohjaukseen ja -yhteydenpitoon soveltuvia välineitä ja sovelluksia. Hankkeessa etsitään yhdessä opiskelijoiden kanssa heidän tarvitsemansa ja kaipaamansa lisäpalvelut.

Hankkeen tuloksena Peräpohjolan Opiston opiskelijoiden edellytykset jatkaa opiskelua koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana sekä sen jälkeen on parantunut. Hankkeen toimenpiteiden tuloksena on pystytty ehkäisemään koulutuksen keskeyttämisiä ja vahvistamaan motivaatiota opiskeluun.

Hankkeen tuloksena syntyy toimintatavan/-mallin kuvaus, jossa käydään läpi hankkeen hyvät käytännöt ja kriisistä selviämisen avaimet: yksilö- ja ryhmäohjausmenetelmät, opiskelijoiden tavoittamisen ja tukemisen menetelmät digitaalisuutta hyödyntäen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmässä ovat Peräpohjolan Opiston aikuisten perusopetuksen maahanmuuttajataustaiset opiskelijat sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijat. Kaikilla edellä mainituilla opiskelijoilla on mahdollisuus päästä hankkeen tarjoaman tuen piiriin, mutta tuki keskitetään erityisesti niihin opiskelijoihin, joiden opinnoissa eteneminen on uhattuna elämän- ja arjenhallinnan taitojen ollessa vaillinaiset. Ohjaajat ja opettajat arvioivat ryhmiensä opiskelijoita viikoittaisissa tiimipalavereissa ja arvioivat tuen tarvetta kohderyhmässä. Lisäksi Peräpohjolan Opiston opiskelijahuollon ohjausryhmä toimii tukena.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat kaikki Peräpohjolan Opiston aikuisten perusopetuksen sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijat, myös tulevat opiskelijat, sillä hankkeella kehitetään tukimuotoja, jotka ovat hyödynnettävissä laajemminkin syrjäytymisen ja opintojen keskeyttämisen ehkäisyssä. Kun tarjotaan tukea haastavissa tilanteissa oleville opiskelijoille, parannetaan samalla koko opiskelijayhteisön hyvinvointia ja motivaatiota.

Hankkeessa hyväksi havaittuja ohjauksen menetelmiä, erityisesti verkossa tapahtuvaan ohjaukseen jaetaan laajemmalle kohderyhmälle (kansanopistot ja aikuisten perusopetusta järjestävät oppilaitokset) sosiaalista mediaa ja muita yhteistyöverkostoja hyödyntäen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 18 928

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 18 928

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 18 928

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 18 928

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Torniolaakson, Kemi-Tornion, Rovaniemen

Kunnat: Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Ranua, Simo, Rovaniemi, Pello, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 34

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta. Kohderyhmän osalta ei ole huomattu suuria eroja naisten ja miesten välillä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen alkaessa kartoitetaan jokaisen kohderyhmän kuuluvan henkilön tilanne ja arvioidaan myös sitä, onko sukupuolella merkitystä tukitoimiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoitteena on tarjota kohderyhmän henkilöille sekä henkilökohtaisia että ryhmämuotoisia tukitoimia koronakriisin aikana ja sen jälkeen digitaalisia välineitä hyödyntäen, jotta ehkäistään syrjäytymistä ja koulutuksen keskeyttämisiä. Hankkeen tavoitteena on, että Opiston opiskelijat kokevat kuuluvansa opiskelija- ja oppilaitosyhteisöönsä myös poikkeustilanteen aikana ja ovat valmiita jatkamaan opintojaan, kun oppilaitoksen lähiopetus jälleen sallitaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
-
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
-
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
-
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
-
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
-
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 2
Hankkeessa kehitetään kohderyhmälle aineettomia palveluita, jonka tarkoitus on ehkäistä koulutuksesta sekä sosiaalisesta elämästä syrjäytymistä. Sillä, että koulutuksessa olevat nuoret ja aikuiset saadaan pidettyä myös koronakriisin aikana mukana, on pitkällä aikavälillä myös taloudellista merkitystä. Opiskelijat valmistuvat ajallaan ja heidän voimavaransa riittävät työpaikan tai jatkokoulutuspaikan etsintään.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
-
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 0
Hankkeessa parannetaan Opiston opiskelijoiden hyvinvointia ja osallisuutta tarjoamalla heille tukitoimia koronasta aiheutuvan poikkeustilan aikana ja sen jälkeen. Hyvinvointia vahvistetaan luomalla välittämisen ilmapiiri ohjattavan ja ohjaajan välille sekä vahvistetaan mahdollisuuksia sosiaalisiin kontakteihin.
Tasa-arvon edistäminen 2 0
Hankkeen toimenpiteillä pyritään siihen, että sekä naisilla että miehillä on yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea haastavaan tilanteeseensa. Vaikuttaa siltä, että tukea tarvitsevat yhtälailla sekä naiset että miehet. Hankkeessa ohjaajina työskentelee sekä nainen että mies, jolla voi olla merkitystä avun vastaanottamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 0
Opiskelijoilla on haasteena selviytyä arjen, koulutuksen ja perheen yhdistelmästä poikkeavassa tilanteessa. Hankkeen toimenpiteillä varmistetaan, että he eivät tunne jäävänsä ulkopuolisiksi opiskelijayhteisöstä ja muusta yhteiskunnallisesta toiminnasta. Hankkeen avulla pyritään yhdessä löytämään keinoja, joilla elämä jatkuu koronasta huolimatta ja he eivät syrjäydy kaikesta toiminnasta.
Kulttuuriympäristö 0 0
-
Ympäristöosaaminen 0 0
-

9 Loppuraportin tiivistelmä

TOKA-hankkeen tavoitteena oli tukea maahanmuuttajataustaisia aikuisten perusopetuksen sekä pääosin suomalaisia ammatillisen koulutuksen opiskelijoita koronakriisin aikana. Etäopetuksen sekä muun yhteiskunnallisen sulkeutumisen nähtiin aiheuttavan opiskelijoissa elämänhallinnan haasteita sekä vaikeutta selviytyä opinnoista. Hankkeen toimenpiteitä olivat opiskelijoiden alkukartoitus, yksilöllinen ohjaus, ryhmämuotoinen ohjaus sekä loppukartoitus. Hankkeessa tarjottiin opiskelijoille yksilöllistä tukea ja ohjausta elämänhallinnan haasteissa sekä ryhmämuotoista ohjausta tukemaan opiskelijoiden kokemaa yhteisöllisyyttä myös koronakriisin aikana. Ryhmämuotoista ohjausta toteutettiin etäyhteyksin, ulkona sekä pienryhmissä Opistolla. Tarpeen mukaan opiskelijoita ohjattiin sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin, mikäli hankkeen toimenpiteet ei katsottu enää riittäviksi opiskelijoille.

Hankkeen aikana testattiin erilaisia yksilö- ja ryhmänohjauksen menetelmiä ja arvioitiin niiden toimivuutta. Hankkeen tuloksena opiskelijoiden elämänhallintaa on pystytty tukemaan ja vahvistamaan poikkeusaikana. Toimenpiteiden tuloksena opiskelijat ovat pystyneet jatkamaan opiskelua ja heidän elämänhallintansa on jopa vahvempi kuin ennen korona-aikaa. Hankkeen tuloksena syntyi toimintamalli opiskelijoiden tukemiseen poikkeusaikana. Toimintamallin tärkeänä kulmakivenä on opiskelijan yksilöllinen huomioiminen, luottamuksen syntyminen sekä elämänhallinnan ja arjen tukeminen. Oleellista on myös ryhmämuotoinen eri teemoihin pohjautuva ohjaus, jonka avulla opiskelijoiden yhteys toisiin opiskelijoihin säilyy ja yhteisöllisyys pysyy vahvana.