Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22095

Hankkeen nimi: Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä ja palvelua koronakriisissä

Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus

Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 22

Puhelinnumero: 044 497 3117

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saine Ari Henrik

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.saine(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 497 3117

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ohjatusti kohti Digitaalista myyntiä -hankkeella pyritään tuote- ja palvelumyynnin digitalisointiin antamalla yrityksille suunnatun etävalmennuksen ohessa pienryhmille konkreettista apua kehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä.

Tavoitteena on avata 50-100 pk-yritykselle uusia digitaalisen myynnin kanavia. Touko-/kesäkuussa alkavat valmennukset keskittyvät tavara- ja palvelumyynnin lisäksi digitaalisten palveluratkaisujen kehittämiseen.

Valmennuksien avulla vältymme useilta konkursseilta ja häiriötilanteen aikaisilta irtisanomisilta. Häiriötilanteen aikaiset kehittämistoimet näkyvät myös yritysten kilpailukyvyn parantumisena myös Koronakriisin jälkeisessä ajassa.

Digimyynnin valmennusten lisäksi tarjoamme kaikille yrityksille avoimia yrittäjien ja johdon henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen ryhmävalmennuksia. Valmennusten tarve on tullut esille BusinessOulun kriisiajan asiakaspalvelun yhteydessä. BusinessOululla on satoja asiakaskontakteja päivittäin. Yhä useammin keskustelu siirtyy yrittäjien henkiseen jaksamiseen. Kriisiajan työhyvinvoinnin hallinnan valmennuksilla pyrimme tavoittamaan 100-150 yrittäjää ja yritysjohtajaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä -valmennuksen kohderyhmänä ovat vähittäismyynti- ja palvelusektorin pk-yritykset, joilla koronakriisin on aiheuttanut myynnin ja toiminnan merkittävää hidastumista ja joille nopean digitaalisen myyntikanavan kehittäminen on toiminnan jatkumisen kannalta elinehto.

Kriisiajan työhyvinvoinnin etävalmennukset on suunnattu kaikille yrittäjille ja yritysjohtajille, jotka tuntevat tarvitsevansa tukea oman ja organisaationsa muutosten hallintaan ja jaksamiseen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmän ovat verkkokaupan ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistuneet yritykset ja yksityiset toimijat sekä alan työttömät työnhakijat, joilla olisi mahdollista työllistyä digitaalisen myynnin tukitehtäviin tai aloittaa yritystoimintaa esim. kevytyrittäjänä. Tavoitteena on myös tarjota työllistymisväylä BusinessOulun omien työllisyysvalmennusten opiskelijoille. Esimerkiksi TyöAsema (Diginikkarit toiminta) -hankkeesta on valmistumassa IT-alan osaajia digitaalisen myynnin kehitys- ja tukitehtäviin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 98 720

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 382

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 123 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 100 477

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 100

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 84

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 100

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Oulun seutukunnassa työssäkäyvistä 96 000 henkilöstä 7 650 eli 8 % toimi yrittäjinä vuonna 2015. Heistä kolmannes eli 2 650 henkilöä oli naisyrittäjiä (Oulun seudun elinkeinokatsaus 1/2018). Voidaan olettaa, että hankkeen toimiin osallistuu samassa suhteessa naisyrittäjiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaavon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 1
Digitalisaation keinoin voidaan ehkäistä ilmastonmuutosta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Kohteena olevien koronakriisistä kärsivien yritysten kyky siirtyä verkkokauppaan ja digiratkaisuihin on kriittinen, jotta yritykset voivat välttää konkurssin. Aluetalouden kannalta kysymys on todella merkittävästä asiasta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen sisällöt tukevat vahvasti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Digitalisaation vaikutukset yritysten liiketoimintaan (mm. verkkomyynti) vaikutttavat liikkumiseen ja logistiikkaketjuihin (esimerkiksi vähemmän henkilöliikennettä ja enemmän tavaraliikennettä).
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Digitalisaation ymmärtäminen ja ottaminen käyttöön nykyisessä tilantessa ovat ratkaisevia yritysten säilymisen kannalta ja vaikuttavat täten keskeisesti työntekijöiden hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Hanke parantaa erilaisten yrittäjien yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta mahdollistamalla digitaalisten välineiden käyttöönoton ja pärjäämisen kriisitilanteessa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

BusinessOululla on laadittu valmennusohjelmakokonaisuus, joka mahdollistaa digitaaliseen kaupankäyntiin ja markkinointiin tarvittavan tiedon nopean jakamisen laajasti yrityskentälle. Valmennusohjelmaan sisältyy myös BusinessOulun asiantuntijoiden toteuttama liiketoiminnan analyysi- ja suunnitteluvaihe, jossa yrityksen tarpeet analysoidaan ja toiminnan kehittäminen suunnitellaan.

Ohjatusti kohti Digitaalista myyntiä -hankkeella pyritään tuote- ja palvelumyynnin digitalisointiin antamalla BusinessOulun digitoiminnassa ja muissa hankkeissa toteutettavien webinaarien teemojen mukaisesti pienryhmiin valituille yrityksille konkreettista apua kehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä. Digimyynnin valmennusten lisäksi olemme tarjonneet kaikille yrityksille avoimia yrittäjien ja johdon henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen ryhmävalmennuksia.

Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä -hankkeella olemme pystyneet järjestämään korona-ajan suurryhmien etävalmennusten rinnalla pienryhmävalmennuksia, joilla olemme auttaneet useita yrityksiä digimyynnin ratkaisujen suunnittelussa.Hankkeen aikana järjestettiin 4 eri valmennuskokonaisuutta: Yrittäjän vuosihuolto, Verkkokaupan tehovalmennus, Palvelualan digivalmennus, Digitaalisen palvelun kehittäminen, Valmennuksiin osallistui yhteensä 165 osallistujaa.