Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22119

Hankkeen nimi: NEWLOG

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vantaan kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0124610-9

Jakeluosoite: Tennistie 1

Puhelinnumero: +358400297740

Postinumero: 01370

Postitoimipaikka: Vantaa

WWW-osoite: http://www.varia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raino Laakso

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankevastaava, NEWLOG-hanke

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: raino.laakso(at)eduvantaa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405929738

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

NEWLOG -hankkeella tavoitellaan ratkaisua logistiikka-alan voimakkaaseen murrokseen. Kasvu- ja rakennemuutoksiin kehitetään uudenlaisia toimintatapoja työllistämisen varmistamiseksi koulutusten avulla. Hankkeessa on tarkoitus vahvistaa osaamista ja tuoda valmiuksia muuttuviin työtehtäviin logistiikan eri toiminta-alueilla. Lisäksi alan työnkuvat ovat muuttuneet huomattavasti aiemmasta. Tähän tarvitaan laadukasta ja osuvaa koulutustarjontaa, jossa kyetään huomioimaan digitaalisuuden tuomat haasteet.

Hankkeen tavoitteena on parantaa työllisyyttä ja alan osaamista seuraavin osatavoittein:

1. Kartoitetaan työelämän osaamistarpeita, joilla selvitetään osaamisvajeita logistiikka-alan osaamista.
2. Luodaan uudenlaisia ratkaisuja osaamisen varmistamiseksi automatisoituvassa ympäristössä.
3. Kehitetään yksilön opiskelu-, työelämä- ja muutosvalmiuksia yhteistyössä työelämän kanssa sekä yksilöllisiä opiskelu- ja urapolkuja.
4. Aktivoidaan asiatuntijavaihtoa työelämän ja oppilaitoksen välillä.
5. Kehitetään logistiikka-alan koulutusten tarjoajien ja työelämän yhteistyötä ja verkostoja.


Hankkeen tavoitteiden mukaisesti tuloksena ja vaikutuksina
1. Saadaan tietoon ennakoivasti millaista osaamista logistiikka-alalla tarvitaan tulevaisuudessa.
2. Saadaan kehitettyä osaamistarpeiden mukaista sekä tutkinto- että ei tutkintotavoitteista koulutusta erilaisten oppimisympäristöjen avulla. Koulutussisällöt ovat muunnettavissa ja hyödynnettävissä erilaisissa yritys- ja opiskelijatarpeissa.
3. Toteutetaan malleja yksilön muutosvalmiuksien vahvistamiseen muuttuvassa työympäristössä ja urapolkujen luomisessa.
4. Opettajien työelämäosaaminen päivittyy vastaamaan työelämän osaamistarpeita.
5. Saadaan aikaan logistiikan asiakkuuksien ja asiantuntijoiden yhteistyöverkosto.

Hankkeen kohderyhmänä ovat logistiikka-alan yritysyhteistyökumppanit, heidän työntekijänsä sekä logistiikka-alalle hakeutuvat, kouluttautuvat henkilöt ja myös työssä omaa osaamistaan kehittävät henkilöt. Hankeen toteutusaika on 1.1.2020-31.12.2021 ja hankkeen toteuttajina ovat Vantaan kaupunki/Vantaan ammattiopisto Varia, Hyria Koulutus Oy ja Kouvolan kaupunki/Kouvolan seudun ammattiopisto.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä on logistiikka-alan yritysyhteistyökumppanit, heidän työntekijänsä sekä logistiikka-alalle hakeutuvat, kouluttautuvat henkilöt ja myös työssä omaa osaamistaan kehittävät henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat yhteistyökumppaneiden asiakkaat, jotka hyötyvät kehittyneemmän ja toimivamman toimitusketjun tuomasta palvelusta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 527 995

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 474 710

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 703 995

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 632 949

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Hyvinkää, Vantaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 9

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 175

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kuljetus- ja varastoalat ovat perinteisesti miesvaltaisia työympäristöjä. Naisten osuus aloilla on kasvanut tasaisesti viimeisen 20 vuoden aikana. Hankkeessa on hyödynnetty muiden tekemiä analyysejä. SKAL ry:n julkaisun mukaan raskaan kaluston kuljettajista on noin 5 % naisia. Kuljetusalojen työvoimasta 15% on naisia Lähdetieto julkaisussa on EU-komissio ja Ruotsin tilastokeskus (SCB).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Muuttuvat työtehtävät tuovat vetovoimaa alalle naisten osuuden lisääntyessä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on tasa-arvon edistäminen miesvaltaisella alalla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Digitaalisten välineiden käyttö ja suurten kuljetusyksiköiden lisääntyminen vähentää ympäristön kuormittumista. Energia optimoiduilla kuljetusyksiköillä polttoaineen kulutuksen väheneminen/kuljetettu tavaramäärä (21%-25%) joka vuositasolla tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen osalta noin 60 tonnin vähenemää/kuljetusyksikkö(lähde: Auramaa Oy/Turun ammattikorkeakoulu opinnäytetyö)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Digitaalisten välineiden käyttö ja suurten kuljetusyksiköiden lisääntyminen vähentää ympäristön kuormittumista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Automatisoituminen vähentää kasvihuonepäästöjen määrää. Osaamisen kehittäminen vahvistaa trendiä. Energia optimoiduilla kuljetusyksiköillä polttoaineen kulutuksen väheneminen/kuljetettu tavaramäärä (21%-25%) joka vuositasolla tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen osalta noin 60 tonnin vähenemää/kuljetusyksikkö(lähde: Auramaa Oy/Turun ammattikorkeakoulu opinnäytetyö)
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 4
Suuret yksiköt vähentävät ilmaston rasitusta energiatehokkuutta lisäämällä ja huomioimalla ympäristön kuormituksen. Energia optimoiduilla kuljetusyksiköillä polttoaineen kulutuksen väheneminen/kuljetettu tavaramäärä (21%-25%) joka vuositasolla tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen osalta noin 60 tonnin vähenemää/kuljetusyksikkö(lähde: Auramaa Oy/Turun ammattikorkeakoulu opinnäytetyö)
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Esimerkiksi hankintaosaamista kehittämällä huomioidaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Edistetään koulutuksen avulla huomioimaan ja ottamaan käyttöön hiilineutraaleja energiamuotoja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Koulutuksen avulla tarjotaan paikallisille toimijoille uudenlaisia toimintatapoja ja osaamista huomioimaan kestävä kehittäminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Uusien koulutusratkaisujen kehittäminen
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hanke liittyy liikkumisen ja logistiikan kehittämiseen ympäristö huomioiden.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hyvinvoinnin lisääminen koulutustason ja osaamisen kasvattamisella ja varmistamalla työllisyys alalla.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Tasa-arvoa edistetään alalla henkilöstön osaamisen kehittämisellä ja huomioimalla uusien osaamistarpeiden avulla tasa-arvoinen työllistyminen alalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Yhdenvertaisuutta kehitetään henkilöstön osaamisen kehittämisellä ja huomioimalla uusien osaamistarpeiden avulla tasa-arvoinen työllistyminen alalla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 7 7
Vastuulisuuden huomioon ottaminen kuuluu logistiikka-alan koulutuksiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

NEWLOG-hankkeen keskeisiä avainsanoja ovat koulutus, osaamisen kehittäminen, yritysyhteistyö ja tulevaisuus.
Hankkeen tavoitteena oli selvittää Uudellamaalla toimivien yritysten näkemyksiä logistiikka-alan koulutuksesta, oman henkilöstönsä osaamisesta ja kehittämisestä sekä tulevaisuudennäkymistä. Automaatio sekä digitalisaatio muuttavat logistiikka-alaakin ja näissä muutoksissa on pysyttävä mukana. Koulutusta on kehitettävä niin, että voidaan varmistaa koulutettavien työllisyys tarjoamalla yrityksille osaavia henkilöitä.

NEWLOG-hankkeessa kehitettiin logistiikka-alan koulutusta tulevaisuuden työelämän tarpeisiin yhdessä työelämän kanssa. Covid 19 -pandemia asetti hankkeelle omat haasteensa, mutta siitä huolimatta saatiin aikaan paljon hyviä tuloksia.
Hankkeen konkreettisten toimintojen kartoittamiseksi hankkeen alussa tehtiin työnantajille ja opettajille logistiikka-alan tulevaisuuden osaamis- ja koulutustarpeita käsittelevät kyselyt. Lisäksi käytettiin muiden toimijoiden aiemmin tekemiä selvityksiä.
Kyselyjen perusteella voitiin todeta, että murrosvauhti logistiikka-alalla on niin nopeaa, että edes työelämä ei tällä hetkellä tiedä, millaista osaamista muutaman vuoden päästä tarvitsee. Tilanne on suuri haaste myös koulutukselle ja koulutusorganisaatioille.
Nopea reagointi työelämän koulutustarpeisiin edellyttää toisen asteen oppilaitokselta valmiita malleja lyhyisiin täsmäkoulutuksiin. Hankeessa kehitettiin uudenlaiset koulutusmallit Logistiikka Akatemia, Dronepilottikoulutus ja Picking & Packing.
Lisäksi kehitettiin oppimisympäristöjä erilaisilla simulaatiotoiminnoilla: kuormaus- ja purku-simulaatiotila, ajo-opetussimulaattorin käyttöönotto sekä AR/VR-sovellus trukin ajoonlähtötarkastukseen ja tekniikan opiskeluun.

Yksilön muutosvalmiuksien vahvistamiseen muuttuvassa työympäristössä toteutettiin kaikille sopivat kolmiosaiset toteutukset NEWLOG-miniverkkokurssi logistiikka-alan murroksesta ja webinaarisarja teemoilla Tulevaisuuden työelämä, Innostava johtaminen ja esimiestaidot sekä Digitaaliset työmarkkinat.

Opettajien osaamisen vahvistamiseksi järjestettiin koulutusta teemoilla ”Ilmasto, tulevaisuus & logistiikka”, Lean-menetelmä, simulaatio-oppiminen ja dronepilottien koulutus.

Opiskelijoille kehitettiin NEWLOG JobBook sovellus, joka yhdistää elinkeinoelämän, oppilaitoksen sekä opiskelijan ja muodostaa urapolusta portfolion tekoälyn avulla.
Opiskelu- ja työelämävalmiuksien osaamistarpeisiin liittyen KSAO:n logistiikkakampuksella kehitettiin oppimisympäristöä. Palvelumuotoiluprosessilla kehitetyn mallin mukaisesti pyrittiin kasvattamaan opiskelijoiden sosiaalisia taitoja, fysiikkaa sekä henkistä hyvinvointia. Logistiikkakampuksen siirtyminen toiseen paikkaan aiheutti kuitenkin sen, että uutta oppimisympäristöä ei ehditty kunnolla testata.
Hankkeessa pyrittiin hahmottamaan logistiikka-alan erilaisia urapolkuja ja työtehtäviä sekä näihin tarvittavaa osaamista. Urapolkumalli toimi hankeessa muistin tukena sekä ohjaavana taustamateriaalina. Mallia olisi mahdollista jatkokehittää julkaistavaksi interaktiiviseksi urapolkumalliksi esimerkiksi opinto-ohjaajien tai työpaikkaohjaajien käyttöön logistiikka-alan markkinointiin. Jatkokehitys olisi hyvä aihe osana uutta logistiikkahanketta.

Merkittävinä kehityskohtina kyselyissä nousi esiin tarve asiantuntijuuden jakamiseen sekä opettajien työelämäjaksojen tarpeellisuuteen.
Asiantuntijuuden jakamista toteutettiin järjestämällä opettajille koulutusta eri alojen asiantuntijoilta. Näistä koulutuksista merkittävimmät olivat NEWLOG – ilmasto, tulevaisuus & logistiikka -koulutussarja, Lean-päivä logistiikan opettajille, koulutusohjelma dronepilottien kouluttamiseksi sekä koulutus Simulaattoriopetus vs. Simulaatio-oppiminen. Lisäksi laadittiin toimintakäsikirja dronejen opetuskäytöstä.
Opettajien työelämäjaksojen tarpeellisuus ja tärkeys tiedostetaan, mutta käytönnössä niitä on vaikea toteuttaa. Opettajien työaikaresurssit ja vapaajaksojen jaksotus ovat hankalasti muutettavissa työelämän tarpeita vastaaviksi.

Hankkeen aikana kehitettiin yhteistyötä ja rakennettiin verkostoja logiatiikka-alan koulutusten tarjoajien ja työelämän kanssa.
Hanke ja hankkeen toimijat osallistuivat useisiin alan tapahtumiin, näistä merkittävimmät olivat LOGY Ry kuljetus- ja sisälogistiikkapäivä 28.10.2021, Studiamessut 23.-24.11.2021, LOGY Ry Logistics Summit 2.12.2021 ja ITK-konferenssi 3.12.2021.
Hyrian kautta hankkeelle muodostui yhteistyö Limowa ry:n kanssa ja Varian henkilö liittyi mukaan LOGY Ry:n toimintaan.
Hanke itse järjesti useita erilaisia tapahtumia, joihin kutsuttiin oppilaitosten ja yritysten henkilöitä, mm. hankkeen aloitus- ja päätösseminaarit.