Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22139

Hankkeen nimi: Amishelppi

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2020 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0992445-3

Jakeluosoite: PL 213

Puhelinnumero: 0401415141

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.osao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niko Finnilä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepalvelupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: niko.finnila(at)osao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503174648

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ammattikoulun aikana tapahtuva aikuistuminen ei suju kaikilta nuorita ilman haasteita. Ongelmaksi koetaan etenkin opiskelua tukevien peruspalveluiden sirpaloituminen, niihin pääsemisen vaikeus ja resurssien riittämättömyys. Kouluterveyskyselyn 2019 tuloksien mukaan ammatillisten opiskelijoiden osalta opiskeluhuollon palveluiden käyttö on nousussa viime vuosina, samoin kun niiden opiskelijoiden määrä, jotka eivät päässeet opiskeluhuollon palveluihin halutessaan. Tutkimusten mukaan apua tarvitaan erityisesti päihde- ja mielenterveysongelmien selvittelyssä, asumisen ja velkaantumisen asioissa sekä opintojen etenemättömyydessä yleensä.

THL selvitti osana aluehallintovirastojen vuonna 2015 peruspalvelujen arviointia nuorten mielenterveyspalvelujen saatavuutta opiskeluhuollossa. Selvityksen mukaan palvelut ovat entistä paremmin käytettävissä peruskouluissa ja lukioissa, mutta ammatillisissa oppilaitoksissa terveydenhoitaja-, psykologi- ja kuraattoripalvelujen saatavuus on heikentynyt. Tulos on huolestuttava, sillä ammatillisten oppilaitosten opiskelijoilla tiedetään olevan keskimääräistä enemmän terveys- ja hyvinvointiongelmia. Kuraattori-psykologiparien suuri työmäärä on paljolti pois matalan tason asiakastyöstä. Käytännössä apua tarvittaisiin oppilaiden kädestä pitäen saattamiseen esimerkiksi kouluun, terveyspalveluihin tai esimerkiksi opintoihin liittyviin tapaamisiin. Myös kesken päivää luokassa tapahtuvien ahdistuskohtauksien auttamiseen ei tällä hetkellä voida antaa akuuttia apua.

Hankkeen tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen ohjausta OSAOn Kaukovainion ja Kontinkankaan yksikköjen opiskelijoille (yhteensä noin 5500 opiskelijaa). Hankkeessa halutaan luoda Amishelpperi-toimintamalli, jossa opiskelijoita auttava henkilö on mahdollisimman lähellä opiskelijoiden arkea oppilaitosympäristön arjessa. Amishelpperi on helposti lähestyttävä auttaja sekä sosiaalisessa mediassa että oppilaitoksessa. Hankkeen avulla halutaan saada apua opiskelijoille, jotka kärsivät talous- mielenterveys- tai päihdeongelmista tai asumiseen liittyvistä ongelmista. Avun hakeminen on usein hankalaa, etenkin jos se edellyttää jonottamista palveluihin. Toisaalta hoitamattomina ongelmat usein pahenevat, ja niiden myötä opiskelijan kyky hallita omaa elämäänsä heikkenee. Ongelmat vaikuttavat suoraan opiskelijan keskittymiseen ja jaksamiseen opinnoissaan, ja jos kuormitus käy liian suureksi, opinnot voivat keskeytyä. Keskeytyneiden opintojen taas tiedetään tutkimusten valossa johtavan helpommin työttömyyteen ja sitä kautta syrjäytymiseen sekä opinnoista että työmarkkinoilta.

Amishelpperin tavoite on neuvoa nuoria, ohjata heitä tarvittaessa vaikka kädestä pitäen olemassaolevien palveluiden (päihde- ja mielenterveyspalvelut) pariin ja jakaa tietoa asumiseen ja taloudellisiin haasteisiin liittyen (esim. pikavipit, vuokra-asumisen pelisäännöt). Amishelpperi voi olla nuoren tukena myös opintoihin liittyvissä asioissa (rästitehtävien selvittely, opintomenestyksen parantamiseen liittyvä motivointi). Matalan kynnyksen tuki tutussa oppilaitosympäristössä ei vaadi opiskelijalta tietoa paikkakunnan peruspalveluista. Usein palveluihin hakeutumisen syynä ovat myös erilaiset ahdistushäiriöt (vieraiden ihmisten ja vieraiden paikkojen pelko) ja häpeä omaan tilanteeseen liittyen. Matalan kynnyksen walk in -palvelussa työntekijän lähestyminen on helpompaa, ja ensikosketuksen voi ottaa vaikka sosiaalisen median kautta.

Amishelpperin toiminnan avulla saadaan tietoa siitä, millaisten ongelmien kanssa ammatillisen oppilaitoksen oppilaat painivat ja millaista apua he tarvitsevat. Oikein kohdennetulla avulla opiskelijoiden opintomenestystä voidaan parantaa ja keskeyttämisiä vähentää. Ilman tutkintotodistusta jääneiden opiskelijoiden työllistymisen tiedetään olevan hankalaa, ja syrjäytymisriskin suurempi. Hankkeen kautta saadaan myös työkaluja ja tietoa oppilaiden tuen tarpeista oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyen.

Korona -viruksen aiheuttama opintojen siirtyminen etäopetukseen on omiaan aiheuttamaan elämänhallinnan haasteita niille, joilla taidot eivät ole vahvat. Kevään 2020 aikana on ollut nähtävissä opiskelijoiden "katoaminen", eikä heidän tavoittaminen korona-rajoitusten aikana ole mahdollista. Amishelpperi -toiminnan avulla pystymme selvittämään "kadonneiden" tilannetta ja tukemaan opintojen uudelleen aloittamisen edellytyksissä, sekä tukemaan mahdollisten hoitokontaktien palautumista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat OSAOn opiskelijat, joiden opintojen etenemistä haittaavat asumiseen liittyvät pulmat, mielenterveys- tai päihdeongelma tai taloudelliset haasteet. Nämä opiskelijat ovat muita suuremmassa vaarassa keskeyttää opintonsa, sillä heidän jaksamistaan koettelevat opiskeluun liittyvän stressin lisäksi myös edellämainitut asiat. Hankkeen tavoitteena on tukea opiskelijoita, jotka ovat vaarassa keskeyttää opintonsa, mutta toimintaan saavat osallistua kaikki OSAOn opiskelijat, jotka kokevat siitä hyötyvänsä. Hankkeen tuottamasta tiedosta hyötyvät opiskeluhuollon asiantuntijat ovat myös hankkeen kohderyhmää.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hanke koskettaa välillisesti myös opiskelijoiden perheitä. Hankkeen toiminta liittyy välillisesti myös OSAOn opinto-ohjaajien, ryhmänohjaajien ja opettajien työhön.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 131 509

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 92 368

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 164 386

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 115 459

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 6

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 237

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysi on tehty haastattelemalla OSAOn opiskelijahuollon kuraattoreja ja psykologeja. Heidän mukaansa oppilashuollon asiakkaista noin puolet on naisia ja puolet miehiä. Prosentit kuitenkin vaihtelevat suuresti eri yksiköissä, esimerkiksi Kontinkankaalla noin 90 % asiakkaista on naisia ja Kaukovainion tekniikassa 90 % on miehiä. Lukemat vaihtelevat yksiköissä opetettavien alojen mukaan: tekniikan yksikössä opiskelijoiden enemmistö on miehiä, ja sote-yksikössä naisia. Kouluterveyskyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että päihteidenkäyttö ja yksinäisyyden kokemukset ovat pojilla tytöjä yleisempiä. Pojat myös pelaavat rahapelejä huomattavasti tyttöjä enemmän.Tytöillä taas mielenterveyden ongelmat (ahdistuneisuus ja masennus) ovat huomattavasti poikia yleisempiä. Tytöt kokevat poikia useammin, että heillä on vaikeuksia koulunkäynnissä, mutta pojilla on enemmän luvattomia poissaoloja opinnoista. Tytöt kokevat perheen taloudellisen tilanteen huonoksi poikia useammin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminta on tarkoitettu molemmille sukupuolille ja Hankkeen kautta saadaan tärkeää tietoa siitä, millaisia haasteita opiskelijoilla on elämässään ja ovatko ne sukupuolittuneita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on opiskelijoiden tukeminen mielenterveys- päihde-, talous- ja asumisen ongelmissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hanke on paikallinen, eikä juuri edellytä matkustamista. Hankkeessa suositaan sähköistä materiaalia ja digitaalisuutta. Syrjäytymisen ehkäiseminen ennakoiden voi vähentää luonnonvarojen käytön tarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hankkeessa tehtävä opiskelijoiden valistustyö voi vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Suositaan sähköistä viestintää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Opiskelijoiden valmistuminen tukee ammattitaitoisen työvoiman siirtymistä työelämään ja takaa työvoiman riittävyyden.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Amishelpperi pyrkii toimimaan myös sähköisessä ympäristössä ja auttamaan opiskelijoita sen kautta.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Hanke on paikallinen, ja suurin osa liikkumisesta tapahtuu kahden lähekkäin sijaitsevan kampuksen välillä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Hankkeen tavoitteena on parantaa opiskelijoiden hyvinvointia auttamalla heitä sitä huonontavissa asioissa: päihteet, asumisongelmat ja taloudelliset ongelmat.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta keskusteluissa nuorten kanssa pyritään kasvattamaan tasa-arvoista ajattelua ja toisen sukupuolen kunnioitusta. Hanke lisää yhteiskunnallista tasa-arvoa edistämällä matalamman sosioekonomisen taustan opiskelijoiden mahdollisuuksia valmistau ja työllistyä. Näillä opiskelijoilla on tutkitusti suurin riski syrjäytyä ja ajautua yhteiskunnan ulkopuolelle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Tukitoiminnot ulottuvat kouluyhteisön ulkopuolelle yhteiskuntaan. Maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille tarjotaan apua yhdenvertaisesti muihin opiskelijoihin nähden.
Kulttuuriympäristö 5 5
Kulttuuriympäristö lisää parhaimmillaan ihmisten hyvinvointia ja viihtyisyyttä. Kulttuuriympäristöön lukeutuvat suojeltujen kohteiden lisäksi myös tavalliset arkiympäristöt (kuten oppilaitosympäristö). Hanke hyödyntää toiminnassaan ympäristöjen potentiaalia viihtyisyyden lisäämiseksi ja hyvinvoinnin tukemiseksi.
Ympäristöosaaminen 3 5
Tuetaan opiskelijoiden ympäristön ja sen palveluiden tuntemista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana tarjottiin matalan kynnyksen tukea ja ohjausta OSAOn Kaukovainion ja Kontinkankaan yksikköjen opiskelijoille. Hankkeessa luotiin samalla amishelppi-toimintamalli, jossa opiskelijoita auttava amishelpperi on oppilaitoksen arjessa opetus- ja ohjaushenkilöstöön kuuluva ja sen rinnalla toimiva ohjaaja ja aikuinen osana koulutuksen järjestäjän ohjaustoimintaa sekä opiskeluhuoltoa. Amishelpperi osallistuu oppilaitoksessa tiiviisti yhteisölliseen työhön ja osallistuu erilaisiin tilaisuuksiin ja kohtaamisiin yhdessä muiden oppilaitoksen toimijoiden sekä opiskeluhuollon kanssa. Amishelpperi on helposti opiskelijoiden/henkilöstön tavoitettavissa oppilaitoksessa, koska hän ei ole sidottu säännöllisiin oppitunteihin. Amishelpperi voi olla apuna, kun opettaja tai muu ohjaushenkilöstö työskentelee opiskelijaryhmän kanssa. Amishelpperi neuvoo ja opastaa, muistuttaa ja auttaa, lähtee tarvittaessa kaveriksi. Kohtaa arjessa ja kuulee huolen sekä ohjaa tarvittavien palveluiden piiriin.

Amishelppi-hankkeen aikana amishelpperin opiskelijoille tarjoama konkreettinen tuki on ollut palveluihin ohjausta ja opiskelijan tukena olemista hänen asioidessa oppilaitoksen ulkopuolisessa palvelujärjestelmässä. Opiskelijan asioita on hoidettu yhdessä mm. Kelan kanssa, opiskelijaterveydenhuollossa, päihdepalveluissa, sosiaalitoimessa, sekä 3.sektorin toimijoiden kanssa. Amishelpperi ei toimi opiskelijan kanssa yksin, vaan yhteistyössä opiskelijan verkostojen (oppilaitoksen omat verkostotoimijat ja muu verkosto) kanssa. Opiskelijoiden kanssa tehtävässä työssä on yhtenä asiana noussut esille ongelmat uni- ja vuorokausirytmissä ja niihin liittyen opiskelijoita on ohjattu opiskeluterveydenhuollon palveluihin yhdessä oppilaitoksen muun henkilöstön kanssa (opot, omaopettajat, erityisopettajat). Opiskelijoita, joilla on syystä tai toisesta haasteita kouluun tulemisessa ja aamuheräämisissä, amishelpperi on tsempannut aamuisin viestein, puhelinsoitoin tai tarvittaessa käynyt myös hakemassa kouluun. Amishelpperi on myös auttanut opiskelijoita hakemuksien täyttämisessä (asuntohakemukset, Kelan hakemukset).
Amishelpperin ollessa paikan päällä eri yksiköissä häntä on voinut käydä tapaamassa walk in-tyyppisesti. Tätä opiskelijat hyödynsivät vähän.

Hankkeen tuloksena OSAOn opiskelijat saivat apua aikuistumisen haasteisiin. Amishelpperin tavoitteena ei ollut luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita tai järjestää terapiaa, vaan ohjata opiskelijoita jo olemassa olevien peruspalveluiden piiriin. Avun saaminen paransi opiskelijan mahdollisuutta keskittyä koulunkäyntiin ja ehkäisi näin opintojen keskeyttämistä ja nuorten syrjäytymistä. Amishelpperi auttoi ryhmänohjaajia tavoittamaan vähän paikalla olleita opiskelijoita, ja pyrki auttamaan heidät takaisin opintojen pariin.

10 Esimerkkihanke

Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi