Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22140

Hankkeen nimi: OHTO+ Ohjauksen tehostaminen digi- ja verkkopalveluja hyödyntämällä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.10.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0208201-1

Jakeluosoite: PL 472

Puhelinnumero: 0403415111

Postinumero: 40101

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.gradia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sirpa Joensuu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektisihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sirpa.joensuu(at)gradia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 341 6211

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opinto-ohjaajien, uraneuvojien ja muiden ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijoiden kykyä käyttää aktiivisesti Opintopolku.fi -palvelua, tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelutoimijoiden yhteisiä verkko-ohjausalustoja sekä muita digitaalisia palveluja opintojen suunnittelun ja asiakkaan ohjausprosessin tukena. Edellä mainittujen valmiuksien kehittäminen kytketään hakeutumisvaiheen ja opintojen aikaisten opinto- ja ohjausprosessien toimintatapojen kehittämiseen.

Hankkeessa vahvistetaan Opintopolku.fi:n palvelukykyä kouluttamalla Opintopolku.fi-palvelua hyödyntäviä opinto-ohjaajia, uraneuvojia sekä muita ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijoita. Hankkeessa jaetaan yhteisesti hyviä käytänteitä ja kokemuksia erilaisten digitaalisten palveluiden ja ohjausalustojen käytöstä (vertaisoppiminen), opitaan käyttämään tarkoituksenmukaisella tavalla digitaalisia ohjauspalveluja sekä tuodaan käyttäjäkokemusta Opintopolku.fi -palvelun ja muiden verkkopohjaisten alustojen sekä digitaalisten palvelujen kehittämiseen.

Hankkeen toiminnan kautta erilaiset ohjausta tarjoavat organisaatiot ja yhteisöt, yksittäiset ohjaajat ja heidän asiakkaansa oppivat käyttämään digitaalisia ohjauspalveluja tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi mahdollistetaan dialogi kehittäjien sekä digi- ja verkkopalveluja käyttävien ja asiakasrajapinnassa toimivien välillä siten, että eri ohjaustoimijoilla on mahdollisuus tuoda omia käyttäjäkokemuksia Opintopolku.fi-palvelun sekä muiden verkkopohjaisten palvelujen kehittämiseen.

Hankkeen toimenpiteet:

1. Kehittäjäverkoston toiminta
1.1 Koordinaatio ja viestintä
1.2 Hyvien digitaalisten palveluiden ja ohjauskäytänteiden kartoitus ja tuottaminen
2. Koulutusten järjestäminen
4. Vertaisoppiminen ja -kehittäminen

Hankkeen tuloksena

• Opintopolku.fi-palvelun käyttö ohjauksessa laajenee. Koulutuksen järjestäjät hyödyntävät Opintopolku.fi-palvelun tarjoamia mahdollisuuksia ja muita digi- ja verkkopalveluja omassa toiminnassaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tunnistetaan käytössä olevien opintohallintajärjestelmien rajapinnat ja kehittämiskohteet suhteessa Opintopolku.fi-palveluun. Henkilökohtaistamisprosessiin liittyvä tiedonsiirto sekä tekniseen dokumentointiin liittyvät käytänteet yhtenäistyvät.
• Opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat osaavat käyttää aktiivisesti Opintopolku.fi -palvelua, tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelutoimijoiden yhteisiä verkko-ohjausalustoja sekä muita digitaalisia palveluja opintojen suunnittelun ja asiakkaan ohjausprosessien tukena.
• Asiakkaan ohjausprosessi tehostuu ja sujuvoituu digi- ja verkkopalveluja hyödyntämällä. Koulutusten ja vertaisoppimisen kautta syntyy uusia digitaalisen ohjauksen toimintamalleja sekä palveluprosesseja erityisesti hakeutumisvaiheen ja opintojen aikaiseen suunnitteluun ja ohjaukseen.
• Digi- ja verkkopalvelujen hyödyntämisen hyvät käytänteet ohjauksessa kootaan. Kohderyhmän käyttöön syntyy digitaalisten ohjauspalveluiden arviointityökalu.



Hankkeen päätoteuttaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Osatoteuttajat: Tampereen kesäyliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajankoulutus
Kehittäjäkumppanit: Toisen asteen koulutuksen järjestäjien verkosto: OSAO, Tredu, WinNova, Redu, SAMIedu ja Riveria

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat Opintopolku.fi-palvelua sekä muita digi- ja verkkopalveluja ohjauksessaan hyödyntävät opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat.

Kohderyhmästä muodostuu hankkeen kehittäjäverkoston ydin. Koulutuksen järjestäjien edustajien (opinto-ohjaajat, muut ohjaajat, opintosihteerit ym. sähköisiä ohjauspalveluja, erityisesti Opintopolku.fi -palvelua käyttävät, ylläpitävät ja suunnittelevat henkilöt) lisäksi kehittäjäverkostoon kutsutaan TE-palveluiden asiantuntijoita, kuntien työllisyys- ja nuorisopalveluiden soveltuvaa henkilöstöä, yksityisten uraohjaus- ja koulutuspalveluja tuottavien yritysten henkilöstöä, kolmannen sektorin toimijoita, jotka tekevät ohjaus- ja neuvontatyötä, sekä muita ohjaus- ja koulutusalan asiantuntijoita, ml. Osaamismatkalla-hankeverkoston toimijat ja muut sidosryhmien edustajat. Kohderyhmien tavoittamisessa hyödynnetään hanketoimijoiden omia verkostoja sekä alueellisia sidosryhmiä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat digitaalisia ohjauspalveluja käyttävät/hyödyntävät opiskelijat, koulutukseen hakeutumassa olevat henkilöt, TE-toimistojen ja kuntien työllisyys- ja nuorisopalveluiden asiakkaat sekä muut ohjausasiakkaat. Lisäksi hankkeen toiminnasta hyötyvät välillisesti koulutuksen järjestäjät sekä muut digi- ja verkko-ohjauspalveluja kehittävät asiantuntijat ja organisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 358 862

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 320 143

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 444 751

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 401 493

6 Maantieteellinen kohdealue

Hankkeen toiminta on valtakunnallista

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 30

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 250

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on laadittu analyysi hankkeeseeen osallistuvien henkilöiden sukupuolijakaumasta. Naisten osuus ohjaus- ja neuvontahenkilöstössä on korostunut. Hankkeessa kehitetään digitaalisia ohjauspalveluja ja ohjauksen periaatteisiin kuuluu lähtökohtaisesti tasa-arvoinen ohjauspalvelu. Hankkeen ensisijainen kohderyhmä ovat ohjauksen asiantuntijat, joiden ammattiperiaatteisiin kuuluu arvioida ohjaustilannetta yksilön lähtökohdista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteitä suunniteltaessa toimintaympäristön analyysi sukupuolijakaumasta on huomioitu. Hankkeen toimenpiteiden toimeenpanossa kiinnitetään huomiota sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumiseen ja pyritään ennaltaehkäisemään kaikkea sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Kohteena olevissa ohjauspalveluissa huomioidaan asiakkaan vahvuudet ja elämäntilanne. Ohjauksen tavoite on tukea yksilön valintoja ja vahvuuksia. Digitaalisten ohjauspalveluiden lähtökohta on tuottaa saavutettavaa ohjauspalvelua sukupuoleen katsomatta siten, että kaikilla olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet toteuttaa omia koulutusvalintojaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolta ei nähdä itseisarvona tai valintoja ohjaavana tai rajoittavana tekijänä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 0
Hankkeessa kehitetään digitaalisia ohjauspalveluja. Hankkeen toiminnassa suositaan sähköistä viestintää (videoneuvottelut, webinaarit). Painotuotteiden sijaan hankkeen koulutuksia, työpajoja ja muita tilaisuuksia markkinoidaan mahdollisimman paljon sähköisesti. Liikkumisessa suositaan julkista liikennettä ja yhteiskyytejä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 0
Hankkeessa toimitaan pääosin virtuaalisesti ja maantieteellisestä näkökulmasta kansallisesti, jolloin yhteydet ovat pääosin saavutettavissa ilman lentoyhteyksiä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Eivät välillisesti, eivätkä välittömästi liity hankkeeseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Eivät välillisesti, eivätkä välittömästi liity hankkeeseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Eivät välillisesti, eivätkä välittömästi liity hankkeeseen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hankkeessa suositaan digitaalisia tallenteita, aineistoja ja viestintää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 0
Hankkeen mahdollisissa materiaalihankinnoissa priorisoidaan uusiutuvien materiaalien käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Ohjauspalvelujen ja -prosessien kehittäminen ja parempi saatavuus tehostaa välillisten kohderyhmien kiinnittymistä koulutukseen sekä siirtymistä työelämään, ja parantaa näin myös paikallista elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa toimitaan verkostomaisesti ja vertaisoppien kehittäjäverkoston kautta. Kartoitus aloitusvaiheen interventiona sitouttaa sekä organisaatioita että ohjausalan asiantuntijoita suuntaamaan kehittämistarpeitaan. Pitkällä aikavälillä syntyy vakiintuneita palvelumalleja ja -prosesseja. Ohjauksen laatu paranee.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeen tilaisuuksia ja tapahtumia tuotetaan pääosin virtuaalisesti. Päätösseminaariin sekä työpajoihin liikkuminen toteutetaan logistisesti järkevällä tavalla. Verkostomainen toimintatapa sekä digitaaliset ratkaisut ja niiden kehittäminen mahdollistavat välilliset ja välittömät vaikutukset.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 4
Oman osaamisen ja työn prosessien kehittäminen sekä vertaisoppiminen ja -jakaminen lisäävät ohjaushenkilöstön työhyvinvointia. Ohjauspalvelujen kehittäminen lisää välillisten kohderyhmien osallisuutta yhteiskuntaan ja näin ollen myös hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 8 6
Hankkeen toimeenpanossa kiinnitetään huomiota sukupuolten välisen, kulttuurisen sekä maantieteellisen tasa-arvon toteutumiseen ja pyritään ennaltaehkäisemään kaikkea syrjintää. Hankkeen tavoitteisiin kuuluu digitaalisten ohjauspalveluiden ja ohjaustoimijoiden osaamisen vahvistaminen, ja huomioidaan myös erityistarpeita vaativien asiakkaiden tarpeet. Hankkeella pyritään saavutettavuuden parantemiseen ja tasa-arvoisen ohjauksen toteutumiseen valtakunnallisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 6
Yhdenvertaisuuden edistäminen kuuluu peruslähtökohtana kaikkeen hankkeen toimintaan. Hankkeen tilaisuuksia järjestetään myös ruotsinkielisinä. Kielinäkökulmat huomioidaan myös hankkeen viestinnässä ja tiedottamisessa. Digitaalisten ohjauspalvelujen tehostaminen lisää myös välillisten kohderyhmien yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Eivät välillisesti, eivätkä välittömästi liity hankkeeseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Eivät välillisesti, eivätkä välittömästi liity hankkeeseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

OHTO+ Ohjauksen tehostaminen digi- ja verkkopalveluja hyödyntämällä -hankkeen tavoitteena oli kartuttaa ohjausalan asiantuntijoiden osaamista digitaalisin työvälinein suoritettavassa ohjauksessa. Tavoitteena oli osaamisen vahvistamisen myötä kartuttaa Opintopolku.fi-palvelun palvelukykyä. Lisäksi tavoitteena oli jakaa käyttäjäkokemuksia Opintopolku.fi-palvelusta muiden digitaalisten palveluiden ohella sekä tätä kautta tehostaa ja kehittää kumppaniverkoston toimijoiden ohjausprosesseja.

Hankkeessa tehtiin kartoitustyötä selvittääksemme, miten ja kuinka paljon Opintopolku.fi-palvelua ja muita ohjauksessa hyödynnettäviä työkaluja ja ympäristöjä käytetään. Selvitystyö toi tietoa siitä, millaisia webinaariaiheita ja työpajoja hankkeessa toteutetaan. Hankkeessa toteutettiin yhteensä 17 webinaaria ja 10 vertaisoppimisen työpajaa. Hankkeen koulutustilaisuudet tavoittivat yli 1300 osallistujaa.

Hankkeen tuloksena Opintopolku.fi-palvelun käyttö tehostui kehittäjäkumppaniverkoston keskuudessa yhteisten keskustelutilaisuuksien ja kokemusten vaihdon myötä. Kehittämistyötä suunnattiin erityisesti hakuvaiheen prosessien ja jatkuvan haun prosessien kehittämiseen. Opetushallituksen kanssa tehtiin yhteistyötä Opintopolku.fi hakemuspalvelun kehittämiseksi ja palvelun käyttöön ottamisen edistämiseksi hankeverkoston toimijoiden kesken. Hankkeessa muodostettiin kehittäjäkumppaneista tiivis yhteistyöverkosto, joka jatkaa hankkeen jälkeen itsenäisesti keskustelua prosesseista ja Opintopolku.fi- Hakemuspalvelun käytöstä.

Hankkeen tuotoksina syntyi Digitaalisen ohjausosaamisen itsearviointityökalu, joka on julkaistu sähköisenä ja tulostettavana versiona. Työkalu on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi. Hankkeessa tuotettiin myös koulutussisältöjä ja muita tuloksia kokoava virtuaalinen ympäristö, jonka avulla ohjaaja voi kootusti tutustua digitaalisen ohjausosaamisen teemoihin mielenkiintonsa mukaan. Hankkeen tuotokset on koottu hankeblogisivustolle osoitteeseen https://blogit.gradia.fi/ohtoplus/.