Hankekoodi: S22141
Hankkeen nimi: Teollisuuden kasvun tuki myyntiprosessia kehittämällä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: Microkatu 1
Puhelinnumero: 0447857006
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: PL6
WWW-osoite: http://www.savonia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jari Yrjö Niemelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari.niemela(at)savonia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447855753
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Teollisuus on tehnyt tutkimuksia jäsenyrityksiensä menestymisen ja kansainvälisen kasvun hankaluuksista ja esteistä. Myynti ja asiakkaalle lisäarvoa tuottava myynnin osaaminen koetaan osaamisvajeeksi teollisten yritysten henkilökunnan keskuudessa. Hanke tavoittelee pääsääntöisesti kohderyhmiksi kansainvälisessä toimintaympäristössä teollisuudessa toimivia yrityksiä alihankintaverkostoineen. Hankkeen "Teollisuuden kasvun tuki myyntiprosessia kehittämällä" tavoitteena on koulutuksen avulla nostaa teollisien yrityksien myynnin toimintaa koko organisaation tasoilla vastaamaan strategian mukaista asiakaskokemusta globaaleilla markkinoilla. Opiskelijat ovat työnantajayrityksissä erilaisissa myyntiin ja asiakasprosessien hoitamiseen liityvissä työtehtävissä ja haluavat kehittää myyntiprosessin hallintaan liittyvää osaamistaan. Myynti osana asiakkuuden hoitoa tavoitellaan koko organisaation asiakkaiden työskentelevien perusosaamiseksi. Yrityksen tiedonhallintajärjestelmien käyttö ja hyödyntäminen osana opiskelijan päivittäistä työtä kehittyy osaksi päivittäistä työtä.Toimenpiteinä opiskelijoiden kanssa toteutetaan vaiheittaiset teemoitetut koulutusmoduulit ja lähiohjaus opiskelijan soveltaman tiedon muuttamiseksi käytännön toiminnaksi uudella tavalla. Hankkeen koulutuksien jälkeen oppijoilla on mahdollisuus hyödyntää tietoa ja järjestelmiä tuottaessaan myynnin toimintojen avulla aitoa asiakkaan kokemaa lisäarvoa asiakkailleen.
Kohderyhminä ovat modernissa myynnin toimintaprosessissa työskentelevät henkilöt, joilla on suoraan tai välillisesti yhteys asiakkuuksien hoitoprosessissa tai myynnissä asiakkaaseen. Opiskelijoiden työnantajat toimivat pääsääntöisesti valmistavan teollisuuden, kunnossapidon, teknisen kaupan alalla.
Yritykset, joiden asiakkaat hyötyvät tasalaatuisemmasta ja asiantuntevammasta työskentelystä ja myynnin erikoistuneimmista prosesseista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 184 438
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 121 163
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 214 133
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 146 604
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Koillis-Savon, Varkauden, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Kaavi, Tervo, Kiuruvesi, Lapinlahti, Rautavaara, Suonenjoki, Tuusniemi, Pieksämäki, Sonkajärvi, Keitele, Rautalampi, Kuopio, Vesanto, Siilinjärvi, Leppävirta, Joroinen, Pielavesi, Varkaus, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 17
Suunniteltu: 70
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti havaittavaa vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 3 |
Uudet käytänteet vähentävät tarpeetonta työmatkustamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti havaittavaa vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti havaittavaa vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti havaittavaa vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Digitaalisien järjestelmien käytön tehostumisen myötä tarve tulostaa dokumenttejä vähenee samoin pakkausmateriaalien ja väärien esimerkiksi varaosien palautuminen vähenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti havaittavaa vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Tavoitteena on vaikuttaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen teollisuutemme elinvoiman parantamiseen kouluttamalla laadukasta myyntihenkilöstöä. Henkilöstö on motivoituneempaa osaamisen kasvun myötä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 6 |
Koulutuksen avulla opiskelija oppii nostamaan jalostusarvoa ymmärtäessään asiakkaan prosessien jalostusarvon ja tuote- ja palvelu mahdollisuudet siellä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Järjestelmien antaman tiedon hyödyntäminen vähentää turhaa työmatkustamista ja tavaroiden kuljettamista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Myynti on teknologiateollisuuden tekemien tutkimuksien mukaan Suomen menestymisen kannalta ratkaiseva osaamisalue työllisyyden turvaamisen kannalta. Työllistyminen lisää yleistä hyvinvointia tutkimuksien mukaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 4 |
Pyritään opiskelijoita valittaessa olemaan tasapuolinen kaikkia potentiaalisia opiskelijoita kohtaan. Koulutus antaa kaikille tasapuolisen mahdollisuuden menestyä työmarkkinoilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Menestyminen yhdenvertaisuus toteutuu kaikille avautuvien mahdollisuuksien kautta. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Uudet työmuodot ja työtavat muokkaavat työntekokulttuuria ja tapoja radikaalista digitaalisien järjestelmien ja palveluiden myötä. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 2 |
Mahdollistaa esimerkiksi Suomalaisen ympäristöosaamisen viennin lisäämisen. Palveluna myyty tuote perinteisen tuotemyynnin sijaan tukee kiertotaloutta. |
Teollisuuden kasvun tuki myyntiprosessia kehittämällä hanke toteutettiin poikkeavissa pandemia olosuhteissa ja toimintaympäristössä. Suunnitelman mukainen lähiopetus muokkautui nopeasti etäyhteyksillä toteutettavaksi. Haasteista selvittiin, vaikka osallistujamäärä tavoitteista jäätiin harmillisesti. Myynnin kehittäminen ja kouluttaminen prosessiajattelua hyödyntäen eri tasoilla ja vaiheissa koettiin uudeksi osallistujien taholta. Kasvun tavoitteet vaativat digitaalisessa toimintaympäristössä yrityksiltä aiempaa enemmän prosessien vaiheiden tunnistamista ja ymmärrystä kehittämisen pohjaksi. Luontevin tapa osaamisen tuomiseksi yrityksille osaksi toimintaa on kouluttaa henkilökuntaa. Myynninprosessin vaiheissa tarvittavat ominaisuudet vaihtelevat paljonkin, johon koulutuksessa tehty psykologinen testi palautteineen toi itsetuntemusta koulutettaville omaan työhönsä. Hankkeen aikana koulutuskonsepti jalostui kolmeen moduuliin, jotka opinnollistettiin verkkokoulutukseen itseopiskeltavaksi.