Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22150

Hankkeen nimi: Nainen 45+ - Voimaantuneena kohti työtä!

Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta

Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Diakonissalaitoksen Säätiö sr

Organisaatiotyyppi: Säätiö

Y-tunnus: 0243004-7

Jakeluosoite: PL 365

Puhelinnumero: 050 3125 611

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.odl.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marja Vanhala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marja.vanhala(at)odl.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503125752

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää, testata, arvioida ja levittää elintapaohjauksen malli työttömien yli 45-vuotiaiden naisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämiseksi ja sitä kautta työkyvyn ja työllistymismahdollisuuksien vahvistamiseksi.

Kohderyhmään kuuluville työttömille 45-64 -vuotiaille naisille järjestetään elintapaohjausta ryhmä- ja yksilömuotoisesti erityisesti naisten elämään vaikuttavien kuormitustekijöiden näkökulmasta. Ohjauksessa hyödynnetään luontoelementtiä sekä jo olemassa olevia Oulun kaupungin elintapaohjausryhmiä ja -palveluita. Ohjauksen tavoitteena on edistää hankkeeseen osallistuvien naisten hyvinvointia ja jaksamista parantamalla unen laatua ja määrää, lisäämällä liikkumista sekä parantamalla ruokavalion laatua. Samalla edistetään muita terveyttä edistäviä elintapoja, kuten tupakoimattomuutta ja päihteettömyyttä. Ryhmätoiminnalla edistetään naisten sosiaalista verkostoa ja hyvinvointia. PAlveluiden tasa-arvoista saatavuutta edistetään erityisesti etäohjausta kehittämällä. Kohderyhmän kokemusten sekä objektiivisten mittausten perusteella ohjausmalleja kehitetään edelleen ja kehitettyä mallia testataan kohderyhmään kuuluvilla naisilla.

Kohderyhmään kuuluvat naiset tavoitetaan yhteistyökumppaneiden ja aktiivisen tiedottamisen ja viestinnän avulla. Asiakkaita hankkeeseen ohjataan Oulun kaupungin työttömien terveystarkastuksista, Oulun kaupungin työllisyyspalveluista, asukasyhdistyksistä sekä kohderyhmälle kohdistuvista muista hankkeista. Aktiivista viestintää hankkeesta toteuteteaan erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Hankkeen tuloksena osallistuvien naisten hyvinvointi ja toimintakyky paranevat siten, että voimavarat omasta hyvinvoinnista, terveydestä, työ- ja toimintakyvystä sekä osaamisen kehittämisestä lisääntyvät ja työllistymismahdollisuudet paranevat. Hankkeen tuotoksena syntyy työttömien naisten elintapaohjauksen malli sekä raportti elintapaohjauksen vaikuttavuudesta naisten vireystilaan, koettuun ja mitattuun hyvinvointiin ja terveysmittareihin sekä työllistymiseen. Elintapaohjusmallin paikallista ja valtakunnallista käyttöönottoa tuetaan hankkeen aikana.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat oululaiset (40)45-64 -vuotiaat työttömät naiset.

Ikäryhmässä 40-45 voi myös olla naisia, jotka hyötyvät hankkeen toimenpiteistä ja myös heille halutaan mahdollistaa hankkeeseen osallistuminen. Pääkohderyhmä on kuitenkin 45-vuotta täyttäneet naiset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston henkilöstö, Oulun työllisyys- ja liikuntapalveluiden henkilöstö, työttömien terveystarkastuksia tekevät henkilöt, asukasyhdistysten toimijat sekä muut työllistymisen ja terveyden edistämisen toimijat sekä hankkeet ja hanketyöntekijät alueella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 301 538

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 298 264

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 339 230

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 335 547

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimintaympäristöä on analysoitu sukupuolinäkökulmasta ODL:n toteuttamissa työllistymistä ja hyvinvointia edistävissä ja työikäisten hankkeissa (kohdealueen väestön sukupuolijakauma). Hanketta valmisteltaessa on tehty analyysiä käytettävissä olevien tutkimusten kautta sukupuolten välisistä eroista mm. ikääntyvän naisen fysiologiset ja psyykkiset erityispiirteet sekä niiden vaikutus työllistymiseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kohderyhmä koostuu naisista. Naisten fysiologisia ja psyykkisiä erityispiirteitä ei ole aiemmissa työttömien toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistämishankkeissa huomioitu. Miesten vastaavantyyppinen hanke on juuri saanut ESR-rahoituksen. Osa verkkokäsikirjaan sisällytetyistä ohjausmenetelmistä soveltuu myös miehille. Hankkeen keskeisinä elementteinä ovat tasa-arvon ja erilaisuuden hyväksymisen periaatteet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on työttömien naisten hyvinvoinnin ja työllistymisen edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 0
Hanke on alueellinen ja sen toteuttaminen edellyttää jonkin verran liikkumista. Hankkeessa pyritään huomioimaan ympäristöystävälliset tavat liikkua. Lisäksi tullaan hyödyntämään digitaalisia vaihtoehtoja toiminnassa. Toiminnassa korostetaan luonnonvaroja säästäviä malleja. Kestävän kehityksen teemat eivät ole hankkeen keskiössä, mutta tarvittaessa niitä nostetaan esiin myös kohderyhmille hyvän elämän eväinä. Kestävä kehitys nähdään hankkeessa niin ekologisena, taloudellisena, inhimillisenä kuin sosiaalisenakin, jolloin kestävä kehitys voidaan nähdä myös kohderyhmän ja hankkeen tavoitteiden kannalta merkittävänä. Hankkeen osatoteuttajatahon ympäristöjärjestelmä on sertifioitu ISO14001:2015 standardin vaatimusten mukaisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Hanke on alueellinen ja sen toteuttaminen edellyttää jonkin verran liikkumista. Hankkeessa pyritään huomioimaan ympäristöystävälliset tavat liikkua, kuten yhteiskuljetukset ja julkinen liikenne. Lisäksi tullaan hyödyntämään digitaalisia vaihtoehtoja toiminnassa. Kestävän kehityksen teemat eivät ole hankkeen keskiössä, mutta tarvittaessa niitä nostetaan esiin myös kohderyhmille hyvän elämän eväinä. Kestävä kehitys nähdään hankkeessa niin ekologisena, taloudellisena, inhimillisenä kuin sosiaalisenakin, jolloin kestävä kehitys voidaan nähdä myös kohderyhmän ja hankkeen tavoitteiden kannalta merkittävänä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 0
Hankkeessa toteutetaan matalan kynnyksen liikuntatoiminnan osana luonnossa ja elinympäristössä tapahtuvaa toimintaa. Toimintojen järjestämisessä huomioidaan ympäristö, sen kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Toiminnassa huomioidaan myös vesiin, maaperään ja ilmaan liittyvät asiat toimintoja organisoitaessa. Nämä eivät ole kuitenkaan hankkeen päätavoitteena.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Toimintoja organisoitaessa huomioidaan tarvittaessa Natura-kohteet, mutta nämä eivät ole hankkeen päätavoite.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Hankkeen toiminnassa otetaan huomioon materiaalien kestävä käyttö. Tiedottamisessa ja viestinnässä käytetään pääasiassa sähköisiä materiaaleja. Hankkeen toteuttajaorganisaatiot toimivat kestävän kehityksen mukaisesti ja kierrättävät jätteensä. Toiminnot ohjaavat kohderyhmään kuuluvia peruselämänhallinnan välineisiin. Jokapäiväinen asia materiaalisuus ja niistä syntyvät jätteet koskettavat peruselämänhallinnan asioita. Tämä ei ole hankkeen päätavoite, mutta toiminnassa pyritään ohjaamaan hankkeen kohderyhmään kuuluvia huolehtimaan omista sekä ympäristön asioista.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö ei ole vahvasti läsnä hankkeen toimenpiteissä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 8
Hankkeen päämääränä on parantaa vaikeasti työllistyvien työllistymismahdollisuuksia. Monialaisen ja verkostoihin yhdistyvän toiminnan kautta alueellisia toimijoiden verkostoja ja alojen rajapinnoilla operoivia toimintamalleja, jotka vaikuttavat pidemmällä aikavälillä myös paikallisen elinkeinorakenteen vahvistumiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Tämä on yksi keskeisimmistä hankkeen päämääristä: tuottaa ja kehittää työttömien naisten hyvinvointipääomaa sekä alueellista toimintamallia siten, että työllistymisen edellytyksen paranevat. Moniammatillisen verkoston toiminnan kautta kehitetään palveluja eri toimijoiden ja sektoreiden välisenä yhteistyönä. Hankkeessa mallinnetaan uudenlaista ohjausmallia, jolloin mallit ovat siirrettävissä ja levitettävissä sekä kehitettävissä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Liikkuminen ja logistiikka 1 1
Hanke on alueellinen ja sen toteuttaminen edellyttää jonkin verran liikkumista. Hankkeessa pyritään huomioimaan ympäristöystävälliset tavat liikkua. Lisäksi tullaan hyödyntämään digitaalisia vaihtoehtoja toiminnassa esim. kokousten ja koulutusten yhteydessä. Kuitenkaan hankkeen tuloksissa liikkumisen ja logistiikan ratkaisut eivät ole keskiössä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Hyvinvoinnin edistäminen kuuluu hankkeen päätavoitteisiin. Työllistymistä edistävän toiminnan avulla pyritään edistämään yli 45-vuotiainen naisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta toiminnassa pyritään vaikuttamaan siihen, että sekä naisilla että miehillä olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet yhteiskunnan jäsenenä olemiseen ja elämässä pärjäämiseen sekä hankkeen toimintaan osallistumiseen. Etäpalveluilla pyritään edistämään palveluiden tasa-arvoista saatavuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Hankkeella edistetään ohjauksen kehittämistä työttömien yli 45-vuotiaiden naisten osallisuuden ja toimintakyvyn vahvistamiseksi, jotta kohderyhmään kuuluvilla olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet hakeutua työelämään ja koulutukseen. Hankkeen toimintaan voivat osallistua kohderyhmään kuuluvat eri kulttuuriryhmistä.
Kulttuuriympäristö 2 0
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta kulttuuriympäristöön. Hanke mahdollistaa välillisesti matalan kynnyksen toiminnan käynnistämisen ja kehittämisen, mikä voi tuoda yrityksille, yhdistyksille ja kunnille uudenlaista toimintaa ja mm. uusia liikuntapaikkojen käyttäjiä.
Ympäristöosaaminen 2 2
Hanke ei suoraan edistä ympäristöosaamisen lisäämistä, mutta toiminnassa välillisesti otetaan huomioon myös ympäristö sekä kaupunkiympäristöihin että luontoon sijoittuvassa matalan kynnyksen toiminnassa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Väestöryhmien väliset erot toimintakyvyssä ja koetussa terveydentilassa ovat merkittäviä, ja etenkin keski-ikäisten naisten pitkittyneen työttömyyden vaikutus terveydentilaan ja hyvinvointiin merkittävä. Tässä Euroopan Sosiaalirahaston, Oulun Diakonissalaitoksen säätiö sr:n ja Oulun kaupungin rahoittamassa hankkeessa pyrittiin kehittämään ja arvioimaan työttömien 45-65-vuotiaiden naisten elintapaohjausta sekä kehittämään elintapaohjauksen malli työkyvyn edistämiseksi.
Hankkeeseen osallistui 181 oululaista työtöntä 45-60-vuotiasta naista. Osallistujille tehtiin hyvinvointikartoituksia 506 kertaa, elintaparyhmiä järjestettiin yhteensä 29, ja yksilöohjausta sai 149 naista. Luentoja ja webinaareja järjestettiin kymmenen. Lisäksi järjestettiin erilaisia hyvinvointitapahtumia. Hankkeen myötä naisten motivaatio elintapojen kohentamiseen kasvoi, pystyvyyden tunne lisääntyi ja elintavat paranivat. Työkykyisyyttä mittaava indeksi nousi.
Hankkeessa luotiin elintapaohjauksen työkaluja elintapaohjauksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Kehitetyt materiaalit on julkaistu hankkeen nettisivuilla https://odl.fi/nainen45/. Hankkeen toiminta jatkuu esim. kuntien liikuntapalveluiden toteuttamana.