Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22170

Hankkeen nimi: Osaamismatkalla

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: Tulevaisuuden tutkimuskeskus

Puhelinnumero: +358 40 5200 222

Postinumero: 20014

Postitoimipaikka: Turun yliopisto

WWW-osoite: http://www.ffrc.utu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Ollila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.ollila(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 5200 222

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tulevaisuuden työelämässä korostuvat jatkuva oppiminen, koulutusalojen ja -asteiden ylittävät osaamiset ja osaamisyhdistelmät sekä kyky nähdä osaaminen osana erilaisia urapolkuja. Ohjauksen tarve on elinikäistä ja tavoitteena pitäisikin olla uraohjauksen jatkumo, jossa ohjausta on tarjolla kaikille sitä tarvitseville riippumatta siitä, ovatko he koulutuksen piirissä, työelämässä tai työelämän ulkopuolella. Tarvitaankin monialaisen uraohjauksen kehittämistä sekä ohjauksen näkemistä kaikkien tehtävänä. Osaamismatkalla-hankkeessa keskitytään erityisesti yksilöllisten siirtymien ohjaamiseen sekä oppilaitosten ja muiden ohjaustahojen yhteistyön ja monialaisen uraohjauksen kehittämiseen.


Kehittää alueellisia ohjauspalveluita tuottavien tahojen sekä 2. ja 3. asteen koulutustahojen välistä yhteistyötä monialaisten ohjauspalveluiden hyödyntämisessä ja kehittämisessä.


Osaamismatkalla-hankkeessa tuotetaan monialaisen uraohjauksen verkkovalmennus, jossa perehdytetään osallistujat osaamisidentiteetin rakentumiseen, uraohjaukseen, Opintopolun ja muiden digitaalisten palveluiden käyttöön sekä siirtymien ohjaukseen. Valmennuksen suorittaneille tarjotaan mahdollisuus osoittaa oma osaamisensa suorittamalla osaamismerkki.

Hankkeen tavoitteena on:
1) Vahvistaa ohjaustyötä tekevien osaamista hakeutumis- ja siirtymävaiheiden monialaisessa ohjauksessa Opintopolun, Työmarkkinatorin ja muiden digitaalisten palveluiden hyödyntämisessä.
2) Kehittää ohjauspalveluita tuottavien tahojen, kuten Ohjaamoiden, nuorisotoimen ja järjestöjen sekä 2. ja 3. asteen koulutustahojen välistä yhteistyötä monialaisten ohjauspalveluiden hyödyntämisessä ja kehittämisessä.
3) Lisätä ohjaustyötä tekevien tietoa ja osaamista erilaisten opinto- ja urapolkujen ohjaamisesta ja opintojen joustavista suoritusmahdollisuuksista yli tutkintorajojen.
4) Kouluttaa ohjaajia osaamisidentiteettiä tukevan, tulevaisuussuuntautuneen ja normitietoisen ohjauksen menetelmien ja palveluiden hyödyntämiseen.

Hankkeen tuloksena syntyy:
- Verkostoyhteistyönä kehitettyjä monialaisen uraohjauksen palveluita ja toimintamalleja toteuttajaoppilaitoksille ja niiden yhteistyötahoille
- Valtakunnallinen monialaisen uraohjauksen verkkovalmennuksen kehittäminen ja pilotointi
- Monialaisen uraohjauksen osaamismerkin suunnittelu ja pilotointi

Hankkeen ensisijaiset kohderyhmät ovat:
- ohjauspalveluita tuottavien tahojen työntekijät (TE-toimistot, nuorisotoimi, Ohjaamot, järjestöt, vapaa sivistystyö, säätiöt)
koulutusorganisaatioiden Opintopolku.fi -palvelun kehittäjät ja käyttäjät
- perusasteen ja toisen asteen opettajat ja ohjaajat

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat a) opiskelijat, hakeutuvat ja siirtymiä suunnittelevat ohjauspalveluiden käyttäjät, b) opettajiksi ja ohjaajiksi opiskelevat sekä c) korkeakoulujen ohjauspalvelujen tuottajat

Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä 2. ja 3. koulutusasteen toimijoiden sekä eri ohjauspalveluita tuottavien tahojen yhteistyönä, jotta pystytään luomaan konkreettisia toimintatapoja ja yhteistyötä jatkokoulutukseen ja työelämään siirtymiseen. Yhteistyötä tehdään muiden Osuvaa osaamista teeman hankkeiden sekä seuraavien tahojen kanssa: Suomen opinto-ohjaajat ry, Turun yliopiston opiskelija- ja hakijapalvelut/TNO-palvelut ja Talous ja nuoret ry (TAT).

Hankkeen vahvuutena on 2. ja 3. asteen välinen moniammatillinen yhteistyö sekä koulutuskentän monipuolinen tuntemus ja verkostot. Hankkeessa tuotettuja materiaaleja ja koulutuksia kehitetään yhdessä kohderyhmän kanssa työpajoissa ja pilotoinneissa.

Hankkeen toteuttajat: Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Hämeen ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö, Raahen koulutuskuntayhtymä Brahe, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu ja Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaiset kohderyhmät ovat:
- Ohjauspalveluita tuottavien tahojen työntekijät (kuten nuorisotoimi, järjestöt, vapaa sivistystyö, säätiöt, TE-toimistot)
- koulutusorganisaatioiden Opintopolku.fi -palvelun kehittäjät ja käyttäjät
- perusasteen ja toisen asteen opettajat ja ohjaajat

Lisäksi 3. sektorin toimijat tekevät merkittävää työtä esim. osatyökykyisten kanssa sekä työpajojen kautta. Tärkeässä roolissa ovat myös perusasteen ja toisen asteen opettajat ja ohjaajat, jotka tekevät yhteistyötä mm. Ohjaamoiden, VALMA ja TELMA-koulutusten kanssa ja jotka ovat myös avaintekijöinä edistämässä siirtymävaiheiden sujuvoittamista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat a) opiskelijat, hakeutuvat ja siirtymiä suunnittelevat ohjauspalveluiden käyttäjät, b) opettajiksi ja ohjaajiksi opiskelevat sekä c) korkeakoulujen ohjauspalvelujen tuottajat

Ohjauspalveluita käyttävät osallistuvat myös hankkeen toimintaan pilottivaiheissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 266 361

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 244 267

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 332 201

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 304 646

6 Maantieteellinen kohdealue

Hankkeen toiminta on valtakunnallista

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 85

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen taustalla on runsaasti tutkimustietoa koulutuksen työelämän vahvasta sukupuolittumisesta ja siksi yksi hankkeen tavoitteista on lisätä opettajien, ohjaajien ja kouluttajien ymmärrystä tasa-arvosta ja segregaatiosta sekä näiden huomioon ottamisesta ohjauksessa (normi-, sukupuoli- ja kulttuuritietoinen ohjaus)
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa edistetään tasa-arvo ja yhdenvertaisuusajattelua tuomalla opettajilla ja ohjaajille tietoa koulutukseen ja työhön liittyvien valintojen sukupuolittuneisuudesta sekä välineitä nuorten omannäköisten valintojen tukemiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tavoitteena on lisätä ohjaajien ja opettajien tietoa työhön ja koulutukseen liittyvistä vaihtoehdoista ja luoda ohjaustyöhön välineitä nuorten erilaisten valintojen tukemiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 0
Ympäristötietoisuus ja kestävä kehitys ovat tärkeä osa nykyisiä ja tulevia työtehtäviä ja ne pyritään ottamaan huomioon ohjaajien koulutuksessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Hankkeen toimijat pyrkivät toiminnassaan vähäiseen kuormitukseen mm matkustusjärjestelyiden osalta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 2
Hanketoimijat noudattavat oman organisaationsa kierrätys. ja kestävyysperiaatteita.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 0
Hankkeessa hyödynnetään alueellisia palveluita kohderyhmätoiminnassa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 6
Hankkeessa tuotetut menetelmät ovat pääosin aineettomia tuotteita ja palveluita
Liikkuminen ja logistiikka 3 0
Hanke on valtakunnallinen, joten liikkumisvalintojen ekologisuuteen kiinnitetään huomiota
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Hankkeessa kehitetään ratkaisuja, jotka tukevat ohjaustoimijoiden kykyä hyödyntää opintopolku.fi -palvelua ja sen työkaluja monenlaisissa ohjaustilanteissa erityisesti yksilöllisissä siirtymissä. Hankkeen avulla ohjaajat ja opettajat pystyvät tukemaan ohjattavaa entistä paremmin ja auttamaan ohjattavaa tunnistamaan uusia opintopolkuja ja työmahdollisuuksia.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeessa kehitetyt menetelmät ja ohjaajien asiantuntemuksen kehittäminen edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. .
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hankkeessa pyritään purkamaan mahdollisia ennakko-oletuksia ja stereotypioita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Ympäristöosaaminen 4 4
Ympäristötietoisuus ja kestävä kehitys ovat tärkeä osa nykyisiä ja tulevia työtehtäviä ja ne pyritään ottamaan huomioon ohjaajien koulutuksessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Osaamismatkalla-hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin monialaisen uraohjauksen verkkovalmennus, joka on kaikille avoin ja maksutta käytettävissä osoitteessa: https://monialainenuraohjaus.utu.fi/

Hankkeessa tuotettiin laajan tarvekartoituksen pohjalta oppimateriaalia, harjoituksia ja pilottivalmennus monialaisen uraohjauksen osaamisen kehittämiseksi. Hankkeessa kartoitettiin lisäksi digitaalisia ohjauspalveluita sekä vahvistettiin paikallisten ja alueellisten ohjausverkostojen toimintaa monialaisen ohjauksen teemoihin liittyen.