![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22210
Hankkeen nimi: Uuden osaamisen lukio - UuLops
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Nivalan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0186757-0
Jakeluosoite: PL 10
Puhelinnumero: 040 344 7211
Postinumero: 85501
Postitoimipaikka: Nivala
WWW-osoite: http://www.nivala.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leila Rahkonen-Navia
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leila.rahkonen-navia(at)nivala.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 344 7397
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Uuden osaamisen lukio -hankkeessa kehitetään lukioiden elinkeinoelämä- ja korkeakouluyhteistyöhön luontevan vuoropuhelun ja käytännön yhteistyön toimintamalli. Opettajien täydennyskoulutusten ja valmennusten avulla edistetään opetushenkilöstön yrittäjyys- ja työelämäosaamisen, muuttuvan toimintaympäristön ennakoimisen sekä yrittäjämäisen toimintakulttuurin rakentamisen valmiuksia.
Hankkeessa kartoitetaan lukioiden luontaiset elinkeinoelämäyhteistyötahot sekä korkeakouluopintojen mahdollisuudet. Lukioiden työelämään tutustumisjaksoja, yritysvierailuja ja yrittäjien kouluvierailuja luodaan ja kehitetään vuorovaikutteiseen ja toiminnalliseen suuntaan. Samalla kehitetään alueen erityispiirteet huomioivia käytänteitä, jotka mahdollistavat korkeakoulujen kurssien valitsemisen osaksi lukio-opintoja. Lisäksi hankkeessa kehitetään alueen elinkeinoelämä- ja korkeakoulutoimijoiden sekä lukioiden yhteisiä tapahtumia, jotka voidaan jatkossa sijoittaa elinkeinoelämä- ja korkeakouluyhteistyön vuosikelloon.
Hankkeen tuloksena on uusi lukioiden elinkeinoelämä- ja korkeakouluyhteistyön toimintamalli, joka on pilotoitu ja raportoitu sekä jonka vaikuttavuus on arvioitu. Uusi toimintamalli tuo käytännönläheisiä elinkeinoelämän ja korkeakouluopintojen sisältöjä osaksi lukio-opintoja ja konkretisoi lukiossa saatavan tietotaidon merkityksen tulevaisuuden työllistymisen ja korkeakouluopintojen näkökulmasta. Alueen lukiot tunnistetaan elinkeinoelämätoimijoiden merkittävänä kumppanina ammatillisen koulutuksen rinnalla. Niissä toimivalla henkilöstöllä on ajantasainen yrittäjyys- ja työelämäosaaminen. Uuden osaamisen lukiot tarjoavat opiskelijoilleen erinomaiset mahdollisuudet työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittämiseen ja edistävät opiskelijoiden työllistymistä alueen yrityksiin sekä hakeutumista korkeakouluopintoihin.
Hankkeessa on laaja toteuttajajoukko: Päätoteuttaja Nivalan kaupunki ja sen lukio, lisäksi kahdeksan muuta lukiota, kaksi korkeakoulua ja kaksi muuta osatoteuttajaa, yhteensä 13 toteuttajaa. Mukana olevien lukioiden opettajamäärä on yhteensä 164 henkilöä, jotka kuuluvat hankkeen kohderyhmään. Lukioiden opiskelijamäärä on yht. noin 1.340 opiskelijaa (Nivala 170, Ylivieska 300, Kalajoki 250, Oulainen 140, Haapavesi 140, Haapajärvi 140, Sievi 100, Siikalatva 50, Reisjärvi 50. Hankkeessa kehitettävien toimintamallien pilotointiin lasketaan mukaan vajaa yhden ikäluokan opiskelijamäärä, eli 400 opiskelijaa.
Yrittäjät ja muut yritysten avainhenkilöt sekä yrityspalveluorganisaatioiden työntekijät sekä korkeakoulutoimijat ovat hankkeessa pilotoitavien yhteistyömallien kohderyhmänä. He osallistuvat elinkeinoelämä- ja korkeakouluyhteistyömallien suunnitteluun ja pilotointiin.
Kohderyhmän korkeakoulutoimijat ovat pääkampusten toimijoita, joiden tehtäviin koulutusten sisällöt ja tarjonta kuuluu.
Kohderyhmä:
Lukioiden opetushenkilöstö
Lukioiden opiskelijoista vajaa yhden ikäluokan opiskelijamäärä
Yrittäjät ja muut yritysten avainhenkilöt
Yrityspalveluorganisaatioiden työntekijät
Korkeakoulutoimijat
Hankkeen välilliseen kohderyhmään lasketaan em. lukioiden muut 940 opiskelijaa. Lisäksi välilliseen kohderyhmään lasketaan mukaan opettajat ja opiskelijat niistä Pohjois-Pohjanmaan eteläosan lukioista, jotka olisivat halunneet osallistua, mutta eivät eri syistä pystyneet ottamaan osatoteuttajan roolia, mutta haluavat saada tulokset käyttöön (Kärsämäki, Pyhäjärvi, Raudaskylän aikuislukio/ iltalukio – joissa opiskelijoita yht. 160 ja opettajia 40 henkilöä)
Välilliset kohderyhmät:
Osatoteuttajalukioiden opiskelijat, jotka eivät kuulu hankkeen varsinaiseen kohderyhmään
Opetushenkilöstö ja opiskelijat Pohjois- Pohjanmaan eteläosassa, jotka eivät ole hankkeen osatoteuttajia
Korkeakoulujen pääkampukset
Lukiokoulutuksessa opiskelevat
Pohjois-Pohjanmaan alueen oppilaitosten opetushenkilöstö ja elinkeinotoimijat
Valtakunnalliset yrittäjyyskasvatustoimijat
Yrittäjyyskasvatuksen sidosryhmät ja verkostotoimijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 470 820
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 162 496
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 588 501
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 203 112
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Ylivieskan, Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan
Kunnat: Siikalatva, Kärsämäki, Ylivieska, Reisjärvi, Kalajoki, Merijärvi, Alavieska, Oulainen, Pyhäjärvi, Sievi, Haapajärvi, Haapavesi, Nivala, Pyhäntä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 33
Suunniteltu: 630
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Hanke suosii verkkopohjaisia järjestelmiä ja paperittomuutta, ja siinä hyödynnetään virtuaalisia toimintaympäristöjä. Maaseutualueen elinvoimaisuuden vahvistamisen voidaan välillisesti nähdä vähentävän ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Hanke suosii verkkopohjaisia järjestelmiä ja paperittomuutta. Taloudellisen kestävyyden osalta hankkeella arvioidaan olevan merkittävää välitöntä ja välillistä myönteistä vaikutusta. Hankkeen tulokset vahvistavat yrittäjyys- ja työelämäosaamista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 5 |
Uusiutuva energia ja sen tiedostaminen kaikessa toiminnassa on mukana koulutusten sisällöissä. Yrittäjyyskasvatuksen sisällöissä otetaan vahvasti huomioon ekologisuus. Hankkeen koulutuksissa saadun tietotaidon siirryttyä opetukseen, tuloksilla on välillinen vaikutus tuleviin yrittäjiin ja työntekijöihin. Hankkeen hankinnoissa käytetään mahdollisuuksien mukaan kierrätettäviä materiaaleja | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Harvaan asutun maaseutumaisen alueen toimijoiden yhteistyön edistäminen vahvistaa alueen kilpailukykyä. Taloudellisen kestävyyden osalta hankkeella arvioidaan olevan välitöntä ja välillistä myönteistä vaikutusta elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Harvaan asutulla maaseutumaisella alueella kasvokkain tapahtuvaan verkostotapaamiseen on välttämätöntä käyttää kulkuvälinettä. Hankkeessa hyödynnetään aktiivisesti virtuaalisia kommunikaatiokanavia ja edistetään niiden käyttöä. Välttämättömiin kasvokkain tapaamisiin käytetään yhteiskuljetuksia mahdollisuuksien mukaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeella arvoidaan olevan hyvinvointia edistävää toimintaa elinkeinoelämän ja lukioiden lähentymisestä johtuen. Toimijuus ja vaikuttaminen paikalliseen elinkeinoelämään yritysten rajanpinnassa parantaa henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Lievää positiivista vaikutusta. Toisen asteen ammatillinen koulutus on tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Hankkeen kautta myös lukio tulee osaksi paikallista yhteistyöverkostoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Harvaan asutun alueen elinvoimaisuus ja sen edistäminen ovat hankkeen yksi tavoite. Yrittävän kulttuurin rakentaminen lukioissa mahdollistaa yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden eri koulumuotojen välillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke on arvioitu pääsääntöisesti neutraaliksi |
-