Hankekoodi: S22236
Hankkeen nimi: Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja - ARKO
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2020 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan kesäyliopistoyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0832545-9
Jakeluosoite: Puistokatu 5
Puhelinnumero: 0447730998
Postinumero: 57100
Postitoimipaikka: Savonlinna
WWW-osoite: http://www.savonlinnankesayliopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna-Riikka Karjalainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna-riikka.karjalainen(at)savonlinnankesayliopisto.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447730996
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeella vastataan maakuntastrategian mukaisesti osaava työvoiman saatavuuteen ja yritysten kilpailukykyyn. Hankkeessa kehitetään malli, jolla tuotetaan räätälöidyllä koulutuspalvelulla osaavaa työvoimaa yrityksille ja kehitetään olemassa olevan työvoiman osaamista.
Hankkeen tavoitteena on kehittää sellainen korkea-asteen koulutusta alueelle tuova malli, jolla pystytään kustannustehokkaasti ja täsmällisesti vastamaan juuri paikalliseen osaamistarpeeseen. Tavoitteena on myös sisällyttää malliin toimivat keinot työn ohella tapahtuvan opiskelun tueksi siten, että opintoja ei keskeytettäisi itseohjautuvuuden puutteen tai muiden oppimiseen liittyvien syiden vuoksi. Tavoitteena on myös kehittää tietotekniikan ja teknisten alojen toisia reittejä eli avoimen väyliä yliopistoon.
Hankkeessa kehitetään, testataan ja kuvataan toimintamalli alueellisesti räätälöityjen korkea-asteen opintojen toteuttamiseksi Savonlinnan kaltaisen kaupungin tarpeisiin. Toimintamallin kehittämiseksi:
• Kerätään ja analysoidaan tietoa Savonlinnan kokoiseen kaupungin yritysten ja muiden kohderyhmien osaamistarpeista ja tunnistetaan niistä koulutustarpeita.
• Selvitetään tarjolla olevien valmiiden koulutusmahdollisuuksien yhteensovittamista ja tarvittavien kokonaisuuksien räätälöimistä tarpeisiin vastaaviksi
• Kehitetään yhteistyössä toteuttamistapoja räätälöityjen koulutuksen toteuttamiseksi
• Suunnitellaan opintopaketteja, joilla yleisimpiin osaamisvajeisiin vastataan.
• Konseptoidaan räätälöityjen osaamisen kehittämisen kokonaisuuksien toteutusketju.
• Kuvataan pilottikokeilun avulla polkuopintojen uudenlaisen toteutustavan rekrytointi, markkinointi ja paikallinen ohjaus.
Toimintamallia kehitetään ja testataan ICT-alan koulutuskokonaisuudella, joka kattaa avoimet korkeakouluopinnot (ml. yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa), tutkintokoulutukseen johtavat väyläopinnot, tutkinto-opintoihin liittyvän etäopiskelun tuen, puitteet opiskelun ja työelämän yhteensovittamiselle sekä työnantajien tarpeista lähtevät täsmäkoulutukset.
Hankkeen välittömänä tuloksena syntyy Savonlinnan kokoiseen kaupunkiin sopiva toimintamalli, jolla voidaan vastata yritysten osaamisen täydentämistarpeeseen. Mallia varten toteutettu osaamistarpeiden kokoaminen yrityksistä mahdollistaa nopean reagoimiseen osaamistarpeeseen vastaamiseen ja malliopintopaketit vastaavat todelliseen tarpeeseen ja niitä voidaan toteuttaa.
Pitkän aikavälin tuloksina kehitettyä mallia hyödynnetään koulutuksen katvealueilla tarvittavan osaamisen kehittämiseksi.
Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat hankkeen pilotteihin ja opintopaketteihin osallistuvat henkilöt, joiden kanssa toimintamallia testataan: mm. Etelä-Savon yrityksissä työskentelevät tietotekniikka-alan ammatilliset, jotka haluavat kehittää osaamistaan, tai alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt, jotka haluavat uudelleen suuntautua tietotekniikka-alalle.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on koulutusorganisaatiot, elinkeinon kehittämisyksiköt, yritykset ja yritysten henkilöstöosastot ja yritykset, jotka ovat aktiivisia osaamistason nostamisessa. Lisäksi välillisenä kohderyhmä ovat lukiolaiset, jotka kaipaavat kurkistuksia korkea-asteen opintoihin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 240 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 229 710
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 268 650
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 261 378
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Sulkava, Rantasalmi, Enonkoski, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15
Suunniteltu: 31
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ekologiseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ekologiseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ekologiseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ekologiseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ekologiseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ekologiseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ekologiseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ekologiseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ekologiseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ekologiseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa taloudelliseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä taloudelliseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa taloudelliseen kestävyyteen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä taloudelliseen kestävyyteen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 2 |
Hankkeen tavoitteena on korkea-asteen koulutuksen alueellista saatavuutta tukevan mallin kehittäminen. Mallin käyttöönotto mahdollistaa paikallisen elinkeinorakenteen kestävän kehityksen tuottamalla alueelle koulutusta, joka vastaa tähän tarpeeseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeen tavoitteena on aineettoman palvelun, korkea-asteen koulutuksen alueellista saatavuutta tukevan mallin, kehittäminen. Jatkossa malli mahdollistaan muiden aineettomien palvelujen tuottamista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
Hankkeessa valmisteltava koulutusmalli vähentää kouluttautumiseen liittyvän matkustamisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 2 |
Hanke edistää hyvinvointia mahdollistamalla opiskelua ja itsensä kehittämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Hanke edistää alueellista tasa-arvoa kehittämällä mallin, joka mahdollistaa korkea-asteen opiskelua myös pienillä paikkakunnilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta kehittämällä mallin, joka sekä mahdollistaa korkea-asteen opiskelua myös pienillä paikkakunnilla että tukee opiskelua niin, että mahdollisimman moni opinnot aloittava pystyy myös suorittamaan ne. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa kulttuuriympäristöön. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä kulttuuriympäristöön, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke ei ota suoraan kantaa ympäristöosaamiseen. Hankkeessa kehitettävän mallin avulla saavutettavien koulutusten sisällöt voivat liittyä ympäristöosaamiseen, jolloin välillinen vaikutus on myönteinen. |
Savonlinnassa korkea-asteen koulutuksen saatavuus on ollut niukkaa ja ICT-alan osaajapula huomattava. Tavoitteena oli myös selvittää, onko tutkinto-opintoja mahdollista tehdä alueelta käsin, niin ettei opiskelijan tarvitsisi muuttaa opintojen perässä ja hän voisi tehdä opinnot työnsä ohessa. Tavoitteena oli vastata osaamistarpeeseen. Tavoitteena oli kuvata toimintamalli, jolla pystytään vastaamaan koulutuksen avulla alueen osaajapulaan.
Hankkeessa koottiin aiemmin tehtyjä osaamistarvekartoituksia yhteen ja tuotettiin yrityksille yliopistotasoisia täydennyskoulutuksia ja tuotettiin kuvaus yliopistokampusten ulkopuolella opiskelevien opiskelijoiden tukemiseksi. Hankkeen tuloksena oli onnistunut väyläopintojen etäsuorituspilotti. Opiskelijoiden ohjauksessa ohjaajan aktiivinen rooli oli merkittävä tekijä opintojen etenemisessä.
Hankkeen aikana Savonlinnassa oli mahdollisuus tehdä tietotekniikan väyläopinnot ja niiden myötä päästä tutkinto-opiskelijaksi Jyväskylän yliopistoon. Opiskelijoita tuettiin paikallisesti niin väyläopinnoissa kuin tutkinto-opinnoissakin. Alueella järjestettiin useita lyhytkoulutuksia yritysten tarpeista lähtien. Näillä koulutuksilla pyrittiin täydentämään alueen koulutustarjontaa yliopistotasoisilla täydennyskoulutuksilla. Hankkeessa kuvattiin malli yliopisto-opintojen tuomiseksi alueille, jossa ei ole omaa yliopistoa.