Hankekoodi: S22268
Hankkeen nimi: SILTA - Siirry luontevasti toiselta asteelta ammattikorkeakouluun
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Yliopistokatu 9
Puhelinnumero: 020 611 0200
Postinumero: 90570
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janne Karjalainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janne.karjalainen(at)oamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401415207
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
TAVOITTEET:
Hankkeen päätavoitteena on kehittää valtakunnallisesti hyödynnettävä joustava koulutuskokonaisuus ja koulutuspolku, joka tehostaa koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheita ammatilliselta toiselta asteelta korkeakouluun sekä korkeakoulusta työelämään. Tavoitteen saavuttaminen vaatii opetushenkilöstön osaamisen vahvistamista; henkilöstön jatkuva osaamisen kehittäminen ja elinikäinen oppiminen ovat nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä elintärkeää.
Toisena päätavoitteena kehitetään projektioppimisen malli ja menetelmät, jotka tukevat avoimien ja joustavien SILTA-opintokokonaisuuden luomista. Hankkeeseen osallistuvat ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö, jotka oppivat projektioppimisen pedagogiikan ja kykenevät siten tukemaan opiskelijoita innovatiivisemmassa työskentelyssä. Oppimisen sisältönä ovat yrittäjyysopinnot, koska projektioppiminen sopii hyvin yrittäjyysopintoihin ja tukee samalla myös opetushenkilöstön substanssiosaamisen sekä verkosto-osaamisen kehittymistä.
TOIMENPITEET
Hankkeessa suunnitellaan koulutuskokonaisuus ns. SILTA-opinnot, jossa siirtyminen ammatilliselta toiselta asteelta korkeakouluun tai työelämään helpottuu. Opettajien osaamisen päivittämiseksi yhteiskehitetään pedagoginen malli, johon osallistuu opiskelijat, opetushenkilöstö ja työelämän edustajat. Tämä koulutuskokonaisuus kehitetään hankehenkilöstön, opettajien, opiskelijoiden ja työelämäkumppaneiden (tässä hankkeessa etenkin yritykset ja yrittäjät) yhteistyönä. Koulutuskokonaisuus on osa hankkeessa kehitettävää pedagogista mallia, joka sisältää 1) opintokokonaisuuden (yrittäjyys ilmiönä), 2) pedagogisen projektioppimisen, 3) yhteistarjonnan kehittäminen ammatillisella toisella asteella ja ammattikorkeakoulussa ja 4) mentorointiprosessin ja siihen liittyvät menetelmät. Hankkeen aikana tehdään jatkuvaa arviointia ja kehittämistä.
TULOKSET
Hankkeessa syntyvät tulokset:
- Tarjonta ammatillisen toisen asteen koulutuksen aikana suoritettavista ammattikorkeakoulussa hyväksiluettavista opinnoista
- Opiskelijalähtöiset toimintatavat ammattikorkeakouluopintojen suorittamiseen jo ammatillisella toisella asteella
- Ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun verkostoyhteistyö opintotarjonnan suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja kehittämiseen
- Opintokokonaisuus, joka tukee opiskelijoita siirtymävaiheessa ammatilliselta toiselta asteelta korkeakouluun tai korkeakoulusta työelämään. Opintokokonaisuuden sisältönä on yrittäjyyteen liittyvät teemat, koska se ilmiönä sopii eri alojen opiskelijoille.
- Pedagoginen malli projektioppimiseen
- Suositukset opettajien täydennyskoulutuksen sisällöistä projektioppimisen käyttämiseksi laajemmin ammatillisen toisen asteen ja korkeakoulun opetuksessa
- Mentorointiprosessi ja menetelmät
Hankkeen toimenpiteiden kohderyhmänä ovat alueen ammatillisen toisen asteen ja korkeakoulun opetushenkilöstö, opinto-ohjaajat ja ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Välillisenä kohderyhmänä ovat yrittäjät ja yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 319 991
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 307 981
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 399 989
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 384 977
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Koillismaan, Oulun
Kunnat: Utajärvi, Kempele, Muhos, Taivalkoski, Hailuoto, Lumijoki, Oulu, Ii, Tyrnävä, Kuusamo, Vaala, Pudasjärvi, Liminka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 32
Suunniteltu: 190
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Opintosisällöissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Opintosisällöissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
neutraali | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
neutraali | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Opintosisällöissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Opintosisällöissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Yrittäjyyden ja yritysverkostojen edistäminen yhteistyössä sidosryhmien kanssa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 4 |
Nuorten käynnistämistä pienyrityksistä suuri osa keskittyy aineettomiin palveluihin ja tuotteisiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 4 |
Opintosisällöt pyritään toteuttamaan kestävästi mm. koulutusteknologiaa ja etäopetusta hyödyntäen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 4 |
Opiskelijoiden joustava siirtyminen opinnoista työelämään edistää hyvinvointia. Myös sujuva siirtyminen korkeakouluopintoihin lisää hyvinvointia. Nuorten yritystoiminta lisää yhteisön hyvinvointia yritysten kasvaessa ja kehittyessä. Hyvinvointi lisääntyy myös, kun yritystoiminnassa on mukana mentorointia ja verkostoja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
neutraali | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Kannustamalla yrittäjiä ja opetushenkilöstöä elinikäiseen oppimiseen ja nuoria yrittäjiä yritystoiminnan kehittämiseen, kehitetään yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
neutraali | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Opintosisällöissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. |
Silta-hanke oli Oulun Ammattikorkeakoulun (Oamk) ja Koulutuskuntayhtymä OSAOn yhteishanke jossa oli tavoitteena oli kehittää sujuvia siirtymiä toiselta asteelta ammattikorkeakouluun ja ammattikorkeakoulusta työelämään. Silta-hankkeessa pyrittiin omalta osaltaan vastaamaan siihen koulutuspolittiiseen tavoitteeseen, että vuonna 2030 vähintään puolet nuorista aikuisista suorittaa korkeakoulututkinnon. Opiskelupolun nivelvaiheiden tukeminen on nähty tärkeäksi teemaksi. Hankkeen aikana toiseen asteen opiskelijoiden jatko-opiskelumahdollisuuksien tuntemus todettiin yllättävän heikoksi ja hankkeessa tehtiin lukuisia toimenpiteitä tietoisuuden parantamiseksi sekä suoralla opiskelija viestinnällä että henkilöstön osaamisen vahvistamisella. Lisäksi hankkeen avulla määriteltiin opintokokonaisuus, jonka suorittamalla toisen asteen opiskelijat voivat varmistaa itselleen korkeakouluopiskelupaikan. Opintokokonaisuutta rakennettiin ja arvioitiin pilotoimalla sitä hankkeen aikana. Väyläopintojen prosessissa korostuivat ohjauksen merkitys ja opiskelijoille tarjottava tuki ja kannustus. Selvityksissä kävi ilmi että kaikki tieto amk-opintoihin liittyen koettiin tervetulleeksi. Väyläopintojen aikana tärkeänä pidettiin etenkin käytännön tietoa siitä, mitä opinnoissa tehdään ja miten ammattikorkeakoulu ja sen järjestelmät toimivat. Siirtymiä tukemaan hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin toisen asteen opiskelijoille soveltuva mentorointi-malli ja laadittiin sitä tukeva työkirja. Hankkeessa kehitettiin opettajien kanssa yhteistyössä projektioppimisen pedagoginen mallia laajentaen opiskelijoiden joustavia opintomahdollisuuksia. Koulutuksen aikana opettajat oppivat käytännössä, mitä opiskelijakeskeinen, projektityöhön perustuva oppiminen on ja millaisia tekemiseen perustuvia menetelmiä siinä voidaan käyttää. Hankkeen tuloksista kirjoitettiin artikkeleita, niitä esiteltiin seminaareissa ja verkkosivuilla.