Hankekoodi: S22289
Hankkeen nimi: Jatkuva oppiminen korkeakouluissa energia-, sähkö- ja talotekniikka-aloilla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: PL 222
Puhelinnumero: 020 611 0200
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saku Leskelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäälikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: saku.leskela(at)oamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5919208
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa energia-, sähkö- ja talotekniikka-aloilla -hankkeessa toteutetaan Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston Linnanmaan yhteiskampukselle alan johtava elinikäisen oppimisen keskus. Oulun ammattikorkeakoulun uusiin tiloihin Linnanmaan kampukselle on rakennettu energia-, talotekniikka-, sähkö- ja automaatioalojen oppimisympäristö eli hybridilaboratorio. Hybridilaboratorio tarjoaa koulutukseen paitsi kansallisella, myös kansainvälisellä tasolla kilpailukykyistä teknologiaa. Hankkeen tavoitteena on tarjota hybridilaboratorion oppimisympäristöissä alan ammattitaidon kehittämiseen moderneja ja monialaisia pedagogisia toimintamalleja edellä mainituille aloille.
Pedagogiset toimintamallit toteutetaan siten, että osaamistavoitteiden mukainen osaamisen kehittäminen voidaan toteuttaa yksilöllisesti käyttäjänäkökulmasta sopivimmalla tavalla. Koulutusvaihtoehtoina ovat oppimista tukevien laboraatioiden toteuttaminen joko hybridilaboratoriossa paikan päällä, etähallintajärjestelmiä hyödyntäen etänä tai simulaatiolaboraatioina. Laboraatioissa hyödynnetään fyysisistä oppimisympäristöistä luotuja digitaalisia kaksosia eli simulaatiomalleja esim. ilmiö- ja osallistuvaan oppimiseen perustuvissa toimintamalleissa. Menettelyt mahdollistavat koulutuksen tavoitteellisen tekemisen itsenäisesti riippumatta asuinpaikasta, työllisyystilanteesta, iästä, työkyvystä tai sosiaalisesta statuksesta.
Hankkeessa kartoitetaan työelämän tarpeet energia-, talotekniikka- ja sähköalojen täydennys- ja lisäkoulutukselle. Kartoituksen pohjalta koulutuskokonaisuudet toteutetaan yhteistyössä Oamkin energia, talotekniikka ja sähkö -puolten asiantuntijoiden kanssa ja samalla varmistetaan opetuskokonaisuuksien pedagoginen pätevyys. Oulun yliopisto tuo erityisosaamista simulaatiolaboraatioiden pedagogisten toimintamallien toteuttamiseen.
Alustavia koulutusteemoja ovat kaksisuuntainen kaukolämpöverkko, joka mahdollistaa teollisuuden hukkalämmön hyödyntämisen kaukolämpönä, sähkön kysyntäjousto, jolla voidaan vähentää yhteiskunnan sähköistymisestä aiheutuvien sähkönkulutuspiikkien aiheuttamaa kuormaa, sekä energian käytön tehostaminen. Pedagogisia toimintamalleja kehitetään edellisten teemojen ympärillä. Koulutussisällöissä tuodaan vahvasti esille myös kasvihuonekaasujen vähentäminen.
Pedagogisten toimintamallien toteutuksessa huomioidaan erityisesti se, että ne mahdollistavat joustavan ja kustannustehokkaan täydennyskoulutuksen yksilöllisesti, aikaan ja paikkaan sitomatta. Pedagogiset ratkaisut nostavat fyysisten oppimisympäristöjen käyttöastetta ja mahdollistavat jatkossa laboratorioiden nopeamman ajanmukaistamisen taloudellisin perustein. Luodut pedagogiset ratkaisut mahdollistavat myös ympärivuotisen opiskelun.
Hankkeen tuloksena Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston Linnanmaan yhteiskampuksessa sijaitsevasta hybridilaboratoriosta kehittyy työelämälähtöinen tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymä. Oulun Linnanmaan kampuksen hybridilaboratoriosta tulee kansallisesti ja kansainvälisesti kiinnostava korkean teknologian ja elinikäisen oppimisen keskus, joka kykenee reagoimaan energia-, talotekniikka- ja sähköalojen kasvupotentiaaliin myös pitkällä aikavälillä.
Hankkeessa toteuttava koulutustarjonta palvelee työntekijöitä, yrittäjiä, työttömiä, opiskelijoita sekä työmarkkinoiden ulkopuolella olevia sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla. Osaamista tulee kehittää niin alan mikro- ja pk-yrityksissä työntekijä ja työnantaja -puolella, kuin kuntasektorillakin.
Välillisiä kohderyhmiä ovat esimerkiksi koulutusorganisaatioiden opinto-ohjaajat, uraneuvojat tai muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat, jotka välittävät tietoa koulutustarjonnasta asiakkailleen. Välillisiä kohderyhmiä voivat olla myös lukiolaiset ja ammattikoulut, jotka voivat tutustua alaan oppimisympäristöjen avulla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 319 966
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 306 086
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 399 960
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 382 610
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Hailuoto, Muhos, Kempele, Oulu, Tyrnävä, Lumijoki, Liminka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 45
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 16
Suunniteltu: 92
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Oppimisympäristöissä keskitytään uusiutuvien energiavarojen hyödyntämisen lisäämiseen sekä hyödynnettävien energiavarojen mahdollisemman tehokkaaseen hyödyntämiseen ja koulutuksessa työntekijöiden saamat opit siirtyvät käytäntöön yrityksissä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 8 |
Oppimisympäristöissä keskitytään uusiutuvien energiavarojen hyödyntämisen lisäämiseen ja koulutuksessa työntekijöiden saamat opit siirtyvät käytäntöön yrityksissä. Erityisesti talotekniikan yksi keskeisimmistä tavoitteista on kasvihuonepäästöjen vähentäminen toimialalla. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Materiaalin käyttö vähenee yhteiskäytössä olevien oppimisympäristöjen ja etälaboratorioiden myötä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 9 |
Oppimisympäristöissä keskitytään uusiutuvien energiavarojen hyödyntämisen lisäämiseen ja koulutuksessa työntekijöiden saamat opit siirtyvät käytäntöön yrityksissä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 10 |
Varmistetaan alueella tapahtuva laadukas työllisten koulutus alueelle tärkeillä osaamisalueilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 0 |
Laadukkaan ja laaja-alaisen koulutuksen kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Oppimisympäristöt perustuvat osittain etäkäytettävyyteen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 0 |
Alueen osaamistaso kasvaa ja yritykset saavat osaavampaa työvoimaa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Hankkeessa edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa laajentamalla koulutusmahdollisuuksia aloille. Kaikki hankkeen toimenpiteet, suunnittelusta toimintaan, toteutetaan niin, että ne soveltuvat molemmille sukupuolille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Energia-, sähkö- ja talotekniikan oppimisympäristöissä koulutetaan parantamaan energiatehokkuutta ja lisäämään uusiutuvan energian käyttöä huomioimalla ympäristönäkökohdat ja elinkaariajattelu. |
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa energia-, sähkö- ja talotekniikka-aloilla hankkeen tavoitteena oli toteuttaa työelämätarpeita vastaavia lisä- ja täydennyskoulutuksia. Hanke toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteishankkeena. Koulutuksissa hyödynnettiin oppimisalustana Linnanmaan kampukselle aikaisemmin rakennettua (EaaSlab -hanke) hybridilaboratiota ja sen moderneja laitteistoja sekä digitaalisia kaksosia lämpö- ja sähköverkoista.
Hankkeessa kartoitettiin työelämän tarpeet energia-, sähkö- ja talotekniikka-alojen täydennys- ja lisäkoulutukselle. Työelämätarpeita kerättiin yrityksiltä keskusteluilla, kyselyillä sekä tapahtumissa, joissa esiteltiin Jatkuva oppiminen korkeakouluissa -hanketta sekä koulutusalustana toimivaa hybrilaboratoriota ja sen moderneja laitteita. Kartoitusten pohjalta rakennettiin 6 työelämälähtöistä koulutuspakettia, joita toteutettiin Linnanmaan kampuksen hybridilaboratoriossa paikan päällä sekä verkkoalustalla itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumatta. Hankkeen aikana koulutettiin 88 henkilöä, joten koulutuksille oli selvästi tarvetta.
Työelämän koulutusteemoissa esiin nousivat ajankohtaiset aiheet energiatehokkuudesta, erilaisista kysynnänjoustoista, energiatehokkuus sekä yleinen tarve vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja pyrkiä pois fossiilisista polttoaineista. Tarpeiden perusteella kehitetyt koulutusteemat muodostuivat aurinkoenergian, lämpöpumppujen, mikroverkkojen sähköenergian tuotannon ja varastoinnin sekä valokuitutekniikan ympärille, joissa huomioitiin yritysten koulutus tarpeet.
Jatkuva oppiminen -hankkeessa kehitettiin pedagogisia toimintamalleja, joilla oppimista mahdollistettiin monipuolisesti myös ajasta tai paikasta riippumatta verkkoalustalla. Erityisesti lämpöverkosta ja sähköverkosta tehtyjä digitaalisia kaksosia kehitettiin tukemaan pedagogisesta näkökulmasta ilmiöiden havainnointia monipuoliset oppimismahdollisuudet huomioiden. Ilmiöiden havainnollistaminen digitaalisten kaksosten avulla mahdollisti myös ympärivuotisen opiskelun esim. aurinkoenergian hyödyntäminen talvella, kun aurinkoenergiaa ei ole merkittävästi saatavilla. Varsinkin osallistuneiden yritysten suosiossa näytti olevan osallistuminen paikan päällä toteutettuun koulutuksiin.
Hankkeen kohderyhminä olivat mikro- ja Pk-yritykset, työttömät, työmarkkinoiden ulkopuolella olevat sekä opiskelijat. Maantieteellisesti hankkeen koulutukset suunnattiin Oulun alueelle ja sen ympäryskuntiin.