Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22292

Hankkeen nimi: E -urheilusta lappilainen tiekartta

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Hiihtomajantie 2

Puhelinnumero: +3580207984202

Postinumero: 96400

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.santasport.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Teo Jeskanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: teo.jeskanen(at)santasport.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407106381

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

E-urheilu on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti kasvava ala, jonka koulutuksessa on havaittavissa Lapissa selkeä puute, joka näkyy e-urheilu koulutuskokonaisuuden ja e-urheilun urheilijan polun puuttumisena. Hankkeella kehitetään e-urheilun koulutuksellista perusrakennetta ja sen mahdollistavaa yhteistyöverkostoa urheiluseurojen ja oppilaitosten välillä, mitkä mahdollistavat e-urheilun koulutuksen eri koulutusasteille ja toimintamallien kehittämisen osaksi e-urheilijan opintopolkua.

Nykyinen koulutustarjonta ei vastaa kaikilta osin potentiaalisten hakijoiden tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Tarjoamalla koulutusta e-urheiluun voidaan lisätä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen vetovoimaisuutta Lapissa, jossa muun muassa ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärät ovat pienentyneet.

Hankkeella on kolme tavoitetta:

- Rakentaa alan tarpeita vastaava e-urheilun koulutuskokonaisuus, oppiaine
- Mahdollistaa e-urheilun ja opiskelun joustava yhdistäminen, urheilijan polun kehittäminen
- Oppilaitos-seurayhteistyöverkoston synnyttäminen ja sen koordinointi, mikä mahdollistaa e-urheilun koulutuskokonaisuuden tarjoamisen Lapin alueella

Konkreettisia toimenpiteitä hankkeella on 10 kappaletta, jotka tukevat toimillaan tavoitteisiin pääsyä. E-urheilun koulutukseen tulee rakentaa vankka pohja ja toiminnan kehittäminen aloittaa ruohonjuuritasolta, mikä tukee e-urheilun koulutuksen nykytilanteen kehittämistä parhaalla mahdollisella tavalla.

Toimenpide 1. Kartoitetaan Lapin maakunnan koulut ja toisen asteen oppilaitokset, jotka ovat valmiita yhteistyöhön. Toteutetaan yhteistyössä olevien koulujen ja oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstölle perehdytys e-urheiluun ja sitoutetaan heidät e-urheilun koulutuosioiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Toimenpide 2. Suunnitellaan e-urheilun koulutuskokonaisuus ja sitä tukeva opiskelumateriaali (ohjelma) yhteistyössä yläkoulun, toisen asteen ja korkeakoulujen kanssa

Toimenpide 3. E-urheilu koulutuskokonaisuuden markkinointi ja tietoisuuden levittäminen Lapin maakuntaan. Kohteina muun muassa yläkoulujen, toisen asteen oppilaitosten ja korkeakoulujen henkilökunta, oppilaat ja opiskelijat

Toimenpide 4. Tuotetaan e-urheilun koulutusmateriaali ja koulutuskokonaisuus (ohjelma) yläkoulun, toisen asteen ja korkeakoulun opiskelijoille

Toimenpide 5. Luodaan e-urheilu koulutukselle digitaalinen oppimisympäristö, jolloin koulutusta voidaan toteuttaa myös etänä ja osallistuminen Lapin laajuisesti on mahdollista

Toimenpide 6. Kartoitetaan Lapin maakunnan paikallisten urheiluseurojen kiinnostus yhteistyöhön e-urheilua ja koulutuskokonaisuuden kehittämistä kohtaan

Toimenpide 7. Rakennetaan yhdessä lappilaisten urheiluseurojen kanssa verkosto, jonka avulla luodaan pohjaa e-urheilun koulutuskokonaisuuden toteuttamiselle ja e-urheiluakatemiapoluille

Toimenpide 8. Toteutetaan pilottina e-urheilun yläkouluakatemia- ja akatemiapolku, joiden avulla pelaaja voi yhdistää e-urheilun ja opiskelun. Tuotetaan osaamista ammattipelaajana toimimisen mahdollistamiseksi.

Toimenpide 9. Pilotoidaan leiri- ja valmennustoimintaa Lapin maakunnassa, mitkä edistävät pelaajien monipuolista kehittymistä, kouluttautumista ja jatkuvaa oppimista

Toimenpide 10. Toteutetaan kaksi turnaus- ja LAN-tapahtumaa pilottina, joiden avulla tehdään pohjaa tulevaisuuden tapahtumille

Hankkeella kehitetään e-urheilua koko Lapin maakunnassa sekä muiden toimijoiden toimissa. Saadaan luotua koulutuskokonaisuus, toimintamalli ja opetusmateriaalit, jotka edesauttavat vankan tukipilarin rakentamista ja sitä pystytään hyödyntämään jatkossa.
Hanke rakentaa ja vahvistaa ammatillisen oppilaitoksen, ammattikorkeakoulun, työllistäjinäkin toimivien urheiluseurojen ja lajiliiton välistä yhteistyötä sekä luo Lappiin e-urheilun koulutuksen mahdollistavan yhteistyöverkoston urheiluseurojen ja oppilaitosten välille.

Lisäksi hanke mahdollistaa e-urheilun vapaan sivistystyön koulutuksen ja leirityksen, sekä yläkouluakatemian ja urheiluakatemian toiminnan aloittamisen Lapissa. Akatemiakoulutuksen ja seurayhteistyön kehittyessä hanke kehittää paikallista työvoiman osaamista ja luo uusia työllistymismahdollisuuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat lappilaiset yläkoulut, toisen asteen oppilaitokset ja korkeakoulut sekä urheiluseurat.

Hankkeen kohderyhmänä ovat myös koulujen ja toisen asteen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä urheiluseurojen seuratyöntekijät ja pelaajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat urheiluseuroihin kuuluvat vanhemmat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 609

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 238 609

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 298 309

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 298 309

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Posio, Salla, Rovaniemi, Enontekiö, Savukoski, Keminmaa, Tornio, Simo, Ylitornio, Pello, Kolari, Pelkosenniemi, Ranua, Muonio, Inari, Kittilä, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hiihtomajantie 2

Postinumero: 96400

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 250

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Liikunta ja urheilu toimintaympäristöinä lähtökohtaisesti edistävät peruskoulusta alkaen toteutukseltaan sukupuolista tasa-arvoa. Opetus- ja kulttuuriministeriön vuonna 2018 julkaiseman Suomalaiset liikunta- ja urheiluseurat muutoksessa 1986-2016 julkaisun mukaan urheiluseuratoiminta on perinteisesti miesvaltaista. Naisten urheilutoiminta on kuitenkin laajentunut ja naisten osuus seurojen jäsenistöstä on noin 43%. E-urheilu on ollut tähän asti hyvin miesvaltaista, mutta naisten osuus on kuitenkin viime vuosina kasvanut koko ajan. Suomalaiset e-urheilijanaiset ovat pärjänneet myös kansainvälisisissä kilpailuissa, mikä voi kannustaa naisia e-urheilun pariin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet eivät erottele sukupuolia, vaan edistävät sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamista. Hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvonäkökulma. Sekä Suomessa että kansainvälisesti e-urheilussa on välillä uutisoitu jopa sukupuolittuneesta vihasta naispelaajia kohtaan. Naisten osuus pelaajista on kuitenkin kasvamassa koko ajan ja hankkeen kaikessa toiminnassa vahvistetaan sukupuolten tasa-arvoista mahdollisuutta toimia e-urheilukentällä ja koulutuksessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole erityisesti sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta asia huomioidaan hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 2
Hankkeella on ensisijaisesti välillinen vaikutus. Hankkeen aikana, huolimatta maakunnallisen ja kansallisen yhteistyön merkittävästä painotuksesta, pyritään luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen. Lento- ja auto/junamatkojen toteutus harkitaan tapauskohtaisesti ja yhteisiä palavereja, kokouksia ja koulutuksia pyritään pitämään mahdollisuuksien mukaan etänä. Liikunnallisen kulttuurin edistäminen tukee kevyen liikenteen suosimista motorisoidun liikenteen sijaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Hankkeella on ensisijaisesti välillinen vaikutus. Hankkeen aikana, huolimatta useiden tahojen yhteistyön merkittävästä painotuksesta, pyritään luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen. Lento ja auto/junamatkojen toteutus harkitaan tapauskohtaisesti ja yhteisiä palavereja, kokouksia ja koulutuksia pyritään pitämään mahdollisuuksien mukaan etänä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Hankkeessa painotetaan osaamisen kehittämistä ensisijaisesti olemassa olevaa infrastruktuuria hyödyntäen. Hankkeella on ensisijaisesti välillinen vaikutus kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. Hanke toteutetaan jo kokonaan rakennetulla alueella ja rasitus suoraan luontoon on hyvin vähäinen ja lähes olematon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Hankkeella on ensisijaisesti välillinen vaikutus vesistöihin, maaperään sekä ilmaan. Hankkeessa ei ole mukana erityisesti vesiin, maaperää tai ilmaan kohdistuvia toimia, rakentamista, kulkemista tai prosesseja. Ainoa ilmaan kohdistuva toimi on matkustus toimijoiden ja toimipaikkojen välillä. Se ei kuitenkaan ole hankkeen perustoimintaa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole yhteyttä Natura 2000 -ohjelmaan
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Kaikki materiaali pyritään tuottamaan lähes paperittomasti ja hanketta hallinnoidaan sähköisellä työkalulla.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 4
Hankkeella on ensisijaisesti välillinen vaikutus uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Santasport Lapin Urheiluopiston energialähteinä on kaukolämpökeskus, joka toimii biomassalla ja jätteellä. Sähkö tuotetaan paikallisella vesivoimalla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Hankkeella ei varsinaisesti vaikuteta paikallisen elinkeinorakenteen muuttumiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 9
Hankkeella on ensisijaisesti välitön vaikutus oppimisen monimuotoutumiseen ja eri oppimismenetelmien mahdollistamiseen. Hankkeen tuloksena syntyy pääasiassa aineettomia toimintamalleja ja työkaluja opintokokonaisuuksien ratkaisuja.
Liikkuminen ja logistiikka 1 1
Hankkeella on välitön vaikutus ensisijaisesti liikkumiseen ja logistiikkaan, koska koulutuspilotteja ja -esittelyitä tehdään etänä ja vain kouluttajat ja esittelijät liikkuvat. Hanke pyrkii mahdollisimman suuressa määrin paikalliseen ja alueelliseen toimintaan ja edistää siten vähäistä liikkumista sekä joukkoliikenteen käyttöä. Hankkeen koulutuksiin on mahdollista osallistua etäyhteyden kautta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Hankkeen päätavoite voi vaikuttaa välillisesti oppilaiden koulumenestykseen ja henkiseen hyvinvointiin uusien opiskelumenetelmien ja -mallien avulla.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Koulutus- ja esittelytilaisuuksissa kannustetaan myös tyttöjä e-urheilun pariin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankeen vaikutukset ovat neutraalit yhteiskunnalllisesti ja kulttuurillisesti.
Kulttuuriympäristö 3 3
Hankkeella vaikutetaan e-urheilun toimintakulttuuriin ja myönteiseen ajatteluun e-urheilun harrastusta kohtaan.
Ympäristöosaaminen 1 4
Hankkeen osaamiskehitystyössä huomioidaan ympäristövaikutukset monimuotoisesti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

E-urheilusta lappilainen tiekartta -hankkeella lähdettiin kehittämään Lapin alueen e-urheilun koulutuskokonaisuutta sekä e-urheilun urheilijan polun muodostamista. Hankkeella kehitetään e-urheilun koulutuksellista perusrakennetta ja sen mahdollistavaa yhteistyöverkostoa urheiluseurojen ja oppilaitosten välillä, mitkä mahdollistavat e-urheilun koulutuksen eri koulutusasteille ja toimintamallien kehittämisen osaksi e-
urheilijan opintopolkua. Hankkeessa oli kolme päätavoitetta: Rakentaa alan tarpeita vastaava e-urheilun koulutuskokonaisuus, oppiaine; Mahdollistaa e-urheilun ja opiskelun joustava yhdistäminen, urheilijan polun kehittäminen sekä Oppilaitos-seurayhteistyöverkoston synnyttäminen ja sen koordinointi, mikä mahdollistaa e-urheilun koulutuskokonaisuuden tarjoamisen Lapin alueella. Tavoitteiden toteutumista varten laadittiin 10 konkreettista toimenpidettä, joiden avulla tuettiin tavoitteisiin pääsy.

Hankkeen aikana suunniteltiin ja luotiin tavoitteen mukaisesti alan tarpeita vastaava e-urheilun koulutuskokonaisuudet yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille. Suunnittelua varten kartoitettiin kaikki Lapin alueen peruskoulut ja toisen asteen oppilaitokset, mistä saatiin kouluja osallistumaan hankkeen toteutukseen. Koulutuksesta toteutettiin pilotointi, jonka onnistumisen jälkeen Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU otti sen osaksi opiskelijoiden vapaasti valittavia opintoja. E-urheilun opinnot tulevat olemaan jatkossakin osa Rovaniemen koulutuskuntayhtymän opintoja. Lisäksi muutama yläkoulu innostui e-urheilun opinnoista, mikä vaatii jatkotoimenpiteitä ajatellen yhteistyön ja opintojen jatkamista hankkeen päättymisen jälkeen.

E-urheilun ja opiskelun joustava yhdistämistä ja urheilijan polun kehittämistä varten luotiin yläkoululeiritystä sekä akatemiatoimintaa Lapin urheiluakatemiaan, joissa järjestettiin yhden lukuvuoden aikana pilotti e-urheilun yläkoululeirityksestä sekä akatemia toimintaa varusmiehille. Toteutuksen jälkeen Lapin urheiluakatemialle jäi valmius jatkaa e-urheilun yläkoululeiritys- sekä akatemian toimintaa muiden lajien tapaan.

Oppilaitos-seurayhteistyöverkoston synnyttämistä varten kartoitettiin urheiluseuroja luomalla Seuramarkkinat-tapahtuma yhteistyössä Seuratoiminnan työhyvinvoinnin kehittäminen -hankkeen ja Lapin Liikunnan kanssa. Seuramarkkinoilla tavoitettiin useita urheiluseuroja ja saatiin kartoitettua heidän mielenkiintoaan e-urheilun kehittämistä kohtaan. Yhteistyöverkoston toteutus jäi suppeaksi urheiluseurojen osalta, sillä seurojen osalta ei ollut tarpeeksi kiinnostusta ja resursseja lähteä mukaan yhteistyöverkoston synnyttämiseksi ja e-urheilun kehittämiseksi seuratoiminnassa. Yhteistyöverkostoa ei pystytty muodostamaan hankkeen aikana seurojen ja oppilaitosten välille.