Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22304

Hankkeen nimi: Lapin yhteinen harjoittelupolku työelämään

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.3.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 040 594 5773

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Veli-Pekka Laukkanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehitysjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: veli-pekka.laukkanen(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 594 5773

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lappilaisen työharjoittelun ja työelämässä oppimisen mallin luominen on lähtenyt liikkeelle Lapin veto- ja pitovoima –esiselvityshankkeen Learning-työpajassa huhtikuussa 2020. Työpajan tavoite oli pohtia oppimiseen liittyvien Lapin veto- ja pitovoimahaasteita. Suurimmaksi haasteeksi nousi nuorten ikäluokka, jotka lähtevät opiskelemaan muualle Suomeen. Toisena suurena haasteena nuorten työllistyminen alueelle heti opintojen jälkeen, sekä nuorten valmiudet työelämään opiskelujen päättyessä. Työpajassa pohdittiin myös ratkaisuja tunnistettuihin ja tunnustettuihin Lapin veto- ja pitovoimaongelmiin. Ratkaisuksi työpajassa nostettiin esiin lappilaisen työharjoittelun ja työelämässä oppimisen mallin kehittäminen. Toisen asteen koulutuksessa ja korkeakoulukoulutuksessa harjoittelun merkitys on kasvanut ja lappilaisten opiskelijoiden ja yritysten tulisi tunnistaa tämä paremmin. Lapissa on vireä yrityskenttä, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia myös opiskelijoille, mutta näitä mahdollisuuksia ei osata löytää tai hyödyntää. Lappilaisen työharjoittelun ja työelämässä oppimisen mallin luomista jatkettiin työpajan jälkeen pienimmissä sidosryhmätapaamisissa ja lisäksi harjoittelupaikkamallin luomisen kehittelyä jatkettiin yhdessä Lapin Yliopiston kanssa. Mallin ollessa luonnosvaiheessa se hiottiin loppuun yhdessä Lapin oppilaitosverkoston kanssa järjestetyssä kokouksessa. Lappilaisen työharjoittelun ja työelämässä oppimisen mallin suunnitteluun ovat osallistuneet myös Lapin yrittäjien hallitus, sekä lappilaiset henkilöstövuokrausyritykset. Yrityskentän antamien kommenttien perusteella korostettiin työelämätaitojen opiskelun merkitystä, sillä lappilaiset yritykset nostivat esiin hyvin vahvasti sen, että nuorten työelämätaitojen opiskeluun tulisi oppilaitoksissa kiinnittää enemmän huomiota, jotta yrityksille ja muille työnantajille opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden palkkaaminen olisi kannattavampaa.

Hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlainen lappilaiset oppilaitokset yhdistävä työharjoittelupaikkamalli, joka helpottaa opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamista. Hankkeessa kartoitetaan oppilaitoksissa käytössä olevat työharjoitteluun ja työelämässä oppimiseen ohjaamiseen käytetyt keinot ja järjestelmät, joita yhdistetään ja kehitetään toimivammaksi ja yhtenäiseksi toimintamalliksi. Yrittäjien ja muiden työnantajien näkökulmasta selkeä tapa hakea opiskelijoita työharjoitteluun, työelämässä oppimiseen ja töihin yhtenäisen mallin kautta helpottaa opiskelijoiden kiinnittymistä työelämään. Harjoittelun käytäntöjen kehittämisellä halutaan lisätä opiskelijoiden arvostusta työelämässä ja saada yrityksiin uutta osaavaa työvoimaa. Hyvät kokemukset taltioidaan videoin, blogitekstein ja muiden viestinnän keinojen avulla ja niitä hyödynnetään uusien yrityksien ja työnantajien ja opiskelijoiden innostamisessa mukaan. Hankkeessa viedään tuoretta koulutustietoa koko Lapin alueelle ja kehitetään opiskelijaharjoittelijoiden ja yritysten sekä muiden työnantajien kohtaamista Lapin laajuisesti.

Hankkeessa kehitetään koulutusasteet läpäisevä työharjoittelupaikkamalli, jota osatoteuttajat kehittävät yhdessä omista näkökulmistaan käsin. Työharjoittelupaikkamallin tavoite on yhteinen; saada opiskelijaharjoitteluita lisättyä yrityksissä ja muissa työpaikoissa ja turvata osaavan työvoiman saatavuus Lapissa myös jatkossa. Hanke toimii koko Lapin alueella ja yhteishankkeena voidaan vastata erilaisten työnantajien ja eri koulutusasteilla opiskelevien opiskelijoiden tarpeisiin yhteisen harjoittelupaikkamallin kehittämisessä. Jokainen osatoteuttaja tuo malliin omat näkökulmansa ja tietämyksensä opiskelijoiden tarpeista, jolloin työharjoittelupaikkamalli ja -järjestelmä vastaa kaikkien koulutuksen järjestäjien, opiskelijoiden ja työelämän tarpeita.

Hankkeen päätoimenpiteitä on kaksi ja ne sisältävät erilaisia osatoimenpiteitä.

1) Toimijaverkoston kokoaminen ja toimijaverkostotyöskentely
Toimijaverkosto kootaan mukana olevien oppilaitosten, TE-toimiston, lappilaisten yrittäjäjärjestöjen ja työelämän toimijoiden, Lapin liiton, kuntatoimijoiden, ELY-keskuksen ELO-toiminnan ja seudullisen yrityspalvelujen edustajista. Toimijaverkosto ohjaa hankkeen toimintaa ja vie tietoa omia verkostojaan pitkin. Toimijaverkosto kokoaa tietoa Lapin työelämän tarpeista ja antaa ideoita harjoittelupaikkamallin kehittämiseen. Vuosittain verkosto kokoaa hankkeen toiminnoista mediatiedotteen. Kehitetään opiskelijoiden työelämätaitoja yhdessä työnantajien kanssa. Työharjoittelu ja työelämässä oppimisen malli nivotaan työelämätaitojen opiskeluun. Lisäksi tehdään yhteistyötä muiden Lapin veto- ja pitovoimahankkeiden kanssa.

2) Lappilaisen työharjoittelu ja työelämässä oppimisen mallin kehittäminen
Hankkeessa kartoitetaan Lapin koulutusorganisaatioiden käytössä olevat harjoitteluihin ja työelämässä oppimiseen liittyvät toimintatavat ja -järjestelmät. Toimivimpia tapoja yhdistetään siten, että saadaan aikaan yhteinen työharjoittelu ja työelämässä oppimisen malli, joka palvelee niin alueen elinkeinoelämää kuin opiskelijoitakin. Yrittäjille järjestetään opiskelijainfoja ja työpaikkaohjaajien ymmärrystä opiskelijoiden ohjauksesta lisätään. Viestintäsuunnitelma ja viestinnän toteutus Onnistuneista kokemuksista viestitään aktiivisesti ja monikanavaisesti. 5 yritys- ja opiskelijatarinaa dokumentoidaan esim. videoin, haastatteluin ja blogitekstein. Viestinnässä huomioidaan myös kansainväliset opiskelijat. Tarkoitus on tehdä lappilaista työharjoittelua, työelämässä oppimista ja työelämää kiinnostavaksi myös ulkomaisille hakijoille. Viestinnässä hyödynnetään oppilaitosten opiskelijoita. Rajakunnissa selvitetään mahdollisuudet kehittää harjoitteluyhteistyötä yhdessä naapurimaiden kanssa

Hankkeen tuloksena muodostetaan lappilaisten koulutusorganisaatioiden yhteinen työharjoittelun ja työelämässä oppimisen malli, joka helpottaa yrittäjien ja muiden työnantajien mahdollisuuksia saada harjoittelijoita eri koulutusasteilta ja erilaisiin työtehtäviin. Opiskelijat ja työelämä tulevat lähemmäs toisiaan ja onnistuneista kokemuksista viestimällä tehdään Lapista kiinnostava opiskelun ja työskentelyn maakunta. Viestinnässä esiin nostetut onnistuneet kokemukset lisäävät yritysten kiinnostusta ottaa harjoittelijoita ja opiskelijoiden intoa tehdä työharjoittelu ja työelämässä oppiminen Lapissa. Onnistuneet kokemukset vievät kohti työllistymistä ja Lappi saa osaavaa työvoimaa. Hankkeessa koottu toimijaverkosto jatkaa kehittämistyötä osana koulutuskumppanuusmallikoordinaatiotyöryhmää.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lappilaiset yritykset (40 harjoittelupiloteissa), kuntatyönantajat ja Lapin koulutuskeskus REDUn, LAPPIAn, Lapin AMKin, Lapin yliopiston, opiskelijat,

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kunnat, TE-toimistot, muut alueen yritykset sekä julkisen ja 3.sektorin työnantajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 492 110

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 434 337

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 615 139

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 542 922

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 72

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 118

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 151

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on suunnitteluvaiheessa selvitetty tutkimusten ja tilastojen pohjalta, miten sukupuolierot näkyvät opiskelijoiden harjoittelupaikkoihin hakeutumisessa toimialueella eri koulutusasteittain.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnoissa huomioidaan sukupuolinäkökulma kannustamalla opiskelijoita työharjoitteluun alojen sukupuolittuneisuudesta riippumatta oman kiinnostuksen mukaan. Yritysyhteistyössä kiinnitetään huomiota siihen, että alasta riippumatta työharjoittelijoita otetaan eri sukupuolista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo huomioidaan hankkeen toteutuksessa, mutta se ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 3
Hankkeessa hyödynnetään monikanavaista viestintää ja etäyhteyksiä pitkien välimatkojen kulkemisen sijaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Vaikutus vähäinen, viestinnässä painotetaan sähköisiä materiaaleja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitetään kestäviä tapoja saada opiskelijoita työllistymään alueelle. Työharjoittelupaikkojen hyvistä kokemuksista tiedotetaan siten, että alue herättää kiinnostusta myös potentiaalisissa (paluu)muuttajissa ja alueelle saapuu pysyvästi uutta työvoimaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitetään aineeton työharjoittelupaikkamalli, jonka keskiössä on sähköisesti toimiva harjoittelupaikkasovellus oppilaitoksien opiskelijoiden ja alueen työnantajien kohtaamiseksi.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Hyödynnetään etäyhteyksiä tarpeettoman liikkumisen vähentämiseksi ja suuremman ihmismäärän tavoittamiseksi. Kehitetään esimerkiksi työpaikkaohjaajien osaamista etäkoulutuksien avulla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 7
Hyvinvointi edistyy, kun opiskelijat saavat työharjoitteluista mielekkäitä kokemuksia, yrittäjät ja työnantajat saavat uutta osaamista ja kehittävät toimintaansa, alueelle tulee uutta osaamista ja opiskelijoista tulee pysyvää työvoimaa. Työllistyminen lisää hyvinvointia ja yrittäjien hyvinvointi paranee osaavan ja pysyvän työvoiman myötä.
Tasa-arvon edistäminen 7 8
Työharjoittelupaikkamalli ja -järjestelmä mahdollistaa yrityksille yhtäläiset mahdollisuudet tavoittaa ja hyödyntää opiskelijoiden osaamista yrityksissä. Opiskelijoille kaikkien Lapin koulutuksenjärjestäjien yhteinen malli luo yhdenvertaiset lähtökohdat harjoittelupaikkojen hakemiselle ja työllistymiselle alueella riippumatta koulutusasteesta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Hankkeessa kehitetään lappilainen harjoittelupaikkamalli, joka takaa erilaisille yrityksille/työnantajille yhtäläiset mahdollisuudet saada työharjoittelijoita ja sitä kautta työntekijöitä työpaikkaan. Opiskelijoille harjoittelupaikkamalli tuo uusia mahdollisuuksia päästä työelämään riippumatta siitä, millä koulutuksen tasolla opiskelee, mikä lisää yhteiskuntaan kiinnittymistä opiskelujen aikana ja jälkeen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin oppilaitokset ovat suuri alueellinen vetovoimatekijä, jotka tuottavat Lapin alueelle osaavaa työvoimaa. Lapin yhteinen harjoittelupolku työelämään -hankkeella pilotoi ratkaisuja, joilla tulevaisuuden osaava työvoima sitoutetaan Lapin alueelle jo opiskelujen aikana. Työelämässä oppiminen ja harjoittelut ovat yksi merkittävimmistä pitovoimatekijöistä, minkä vuoksi hankkeessa lähdettiin kehittämään opintojen aikaisia työelämän jaksoja erityisesti sähköisen rekrytoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli parantaa työnantajien ja opiskelijoiden välistä kohtaantoa sekä edistää oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä, jotta tulevaisuuden osaajat saadaan työllistettyä työvoimapulasta kärsivän Lapin elinkeinoelämään.

Hankkeen tavoitteisiin päästiin seuraavien toimenpiteiden kautta:
1.Toimijaverkostotyöskentely: Hankkeessa pilotoitiin toimijaverkostoa, jonka toiminnan pohjalta luotiin koulutuskumppanuuskoordinaatiotyöryhmän kanssa uusi suunnitelma, jolla työryhmä lähtee tekemään vahvistettua verkostotyötä työelämän kanssa. Hanke toteutti monipuolista opiskelijayhteistyötä oppilaitoksen ja työelämän välillä.
2.Lapin yhteinen harjoittelupaikkamalli: Hankkeessa toteutetun oppilaitosten ja työelämän välisen yhteistyön pohjalta mallinnettiin viiden kohdan toimintamalli, joka koostettiin Harjoittelut on hyvä rekry -sivustoksi (https://lapinluotsi.fi/tyovoimaalappiin/harjoittelut/). Sivuston sisältö ja materiaali on koostettu hankkeen aikana tuotetusta materiaalista ja kartoitetusta tiedosta sekä hankkeen pilotoinnin hyvistä kokemuksista

Hankkeella vahvistettiin lappilaisten oppilaitosten ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä tulevaisuuden osaavan työvoiman saatavuuden takaamiseksi Lapin elinkeinoelämässä. Hanke toteutettiin vuosien 2021-2023 välillä yhteistyössä Rovaniemen koulutuskuntayhtymän / Lapin koulutuskeskus REDU:n, Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappian, Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston kesken. Hanketta koordinoi REDU.