Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22326

Hankkeen nimi: ExpertZones - asiantuntijoiden hyvinvoinnin ja osaamisen vahvistaminen Pohjois-Suomessa

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245895-5

Jakeluosoite: PL8000

Puhelinnumero: 0294 48 0000

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://oulu.fi/yliopisto

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuonanoja Liisa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopisto-opettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: liisa.kuonanoja(at)oulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 443311329

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on Oulun yliopiston suomalaisten ja kansainvälisten väitöstutkijoiden psykologisen hyvinvoinnin, osaamisen ja työllistymisedellytysten parantaminen ja sitä kautta koko Pohjois-Suomen pitovoiman ja väestön hyvinvoinnin tukeminen. Oulun yliopisto on keskeinen Pohjois-Suomen kilpailukyvyn ja houkuttelevuuden rakentaja ja siksi väitöstutkijoilla tulevaisuuden huippuasiantuntijoina on keskeinen rooli alueellisessa kehityksessä.

Väitöstutkijat tulee nähdä asiantuntijoina koko väitöstutkimuksensa aikana. Ammattimaisuuden ja väitöstutkijoiden asiantuntijaidentiteetin vahvistaminen tulee olla systemaattinen ja laaja-alainen prosessi, joka tukee väitöstutkijan urakehitystä ottaen huomioon mahdollisuudet työelämän eri sektoreilla. Väitöstutkijoiden, erityisesti kansainvälisten tutkijoiden, on saatava monipuolisesti kokemusta ja kontakteja yritysten, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tiiviimmän verkostoitumisen ja vaihtoehtoisten urapolkujen selkiyttämisen myötä myös yritysten osaamistarpeisiin voidaan tulevaisuudessa vastata paremmin tutkijakoulutuksessa.

Vaativa tutkimustyö ja asiantuntijaidentiteetin rakentaminen edellyttävät kuitenkin rinnalleen erityishuomion kiinnittämistä väitöstutkijan psykologiseen hyvinvointiin. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa rinnakkain sekä väitöstutkijan psykologista hyvinvointia että osaamista. Hankkeen toimenpiteenä rakennetaan ExpertZones-toimintamalli, jonka avulla ylläpidetään psykologista hyvinvointia ja ohjataan asiantuntijan kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille tärkeiden työelämä-, viestintä- ja sosiaalisten taitojen kehittämistä tutkijakoulutuksessa. Toimintamallin avulla väitöstutkija hahmottaa asiantuntijuutensa moniulotteisuuden, omat vahvuutensa, voimavaransa sekä asiantuntijuutensa kehitettävät alueet. Hankkeen tuloksina odotetaan väitöstutkijoiden asiantuntijuuden kehittymistä sekä psykologisen hyvinvoinnin parantumista. Hanke rakentaa uraohjauksen osaksi asiantuntijaksi kasvamisen polkua. Hankkeen toimenpiteinä muodostettavat vertaisryhmätoiminta sekä hyvinvointitiimi parantavat asiantuntijoiden hyvinvointia ja lisäksi hankkeen koulutusten sekä uraohjauksen myötä väitöstutkijoiden valmiudet ja mahdollisuudet työllistyä Pohjois-Suomen alueelle laajenevat sekä monipuolistuvat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat Oulun yliopiston suomalaiset sekä kansainväliset väitöstutkijat kaikista tiedekunnista sekä heidän ohjaajansa. Tavoitteena on kiinnittää erityisesti huomiota kansainvälisten väitöstutkijoiden ja yritysten väliseen vuorovaikutukseen ja tarpeisiin. Myös väitöstutkijoiden ohjaajille tarjotaan koulutusta tavoitteena kehittää heidän ohjaustaitojaan väitöstutkijoita parhaiten tukeviksi. Kohderyhmänä olevat ohjaajat eivät ole hankehenkilöstöä tai ostopalvelujen kautta palkattuja asiantuntijoita.

Eri verkostoitumistapahtumat kokoavat laajasti yhteen alueen yrittäjiä sekä väitöstutkijoita. Yritysten henkilöille tarjotaan laajat mahdollisuudet toimia yhteistyössä hankkeen kanssa jakaen tietoaan yritysten ja elinkeinoelämän tarpeista.

Hankkeen tavoitteena on luoda ExpertZones–toimintamalli, joka palvelee Oulun yliopiston tutkijakoulun UniOGS:n toimintaa ja koulutusta ja täten koko Pohjois-Suomen asiantuntijuuden kehittymistä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Eri verkostoitumistapahtumat kokoavat laajasti yhteen alueen yrittäjiä sekä väitöstutkijoita. Näin ollen yritysten henkilöt ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä, jotka hyötyvät väitöstutkijoiden kanssa tapahtuvasta verkostoitumisesta. Asiantuntijuuden ja huippuosaajien psykologisen hyvinvoinnin kehittymisestä hyötyy koko Pohjois-Suomi.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 201 129

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 179 858

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 268 171

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 239 810

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pentti Kaiteran katu 1

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 9

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 267

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke kohdistuu koko Oulun yliopiston tutkijakoulutukseen. Väitöstutkijoiden sukupuolijakauma vaihtelee alojen mukaan. Esimerkiksi luonnontieteen, tekniikan ja lääketieteen tohtorinkoulutuksessa pääsääntöisesti miehillä on aloilla kokonaisuutena lievä yliedustus. Yliopistosta löytyy myös naisten yliedustamia aloja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan naisten tutkijanuran edistäminen ja naisten kannustaminen työllistymään yrityksiin aloilla, joissa miehillä on yliedustus. Sukupuolinäkökulma huomioidaan vastaavasti urapoluissa, joissa naisilla on yliedustus.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on väitöstutkijoiden psykologisen hyvinvoinnin ja osaamisen vahvistaminen. Hanke pyrkii takaamaan koulutusten sekä uraohjauksen tasa-arvoisen tarjonnan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Yliopistotutkimuksessa huomioidaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joista yksi on ympäristön kestävän kehityksen turvaaminen. Eettinen tutkimustoiminta pyrkii luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Yliopistotutkimuksessa huomioidaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joista yksi on ympäristön kestävän kehityksen turvaaminen. Eettinen tutkimustoiminta pyrkii ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei toimenpiteitä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei toimenpiteitä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei toimenpiteitä
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei toimenpiteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei toimenpiteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Väitöstutkijoiden pitkäjänteinen hyvinvoinnin, osaamisen ja verkostoitumisen vahvistaminen lisää asiantuntijoiden pitovoimaa koko pohjois-Suomen alueella ja mahdollistaa alueen elinkeinorakenteen kehittämisen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Kehitetään urapalveluja ja osaamisen koulutuksia väitöstutkijoiden asiantuntijuuden vahvistamiseksi.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Etäkoulutusten tehokas hyödyntäminen sekä koulutusten kehittäminen erityisesti covid-19 tilanteessa vähentää liikkumisesta aiheutuvia kuluja sekä päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 8
Hankkeen päätarkoituksena on väitöstutkijoiden psykologisen hyvinvoinnin edistäminen eri toimin ja koulutuksin.
Tasa-arvon edistäminen 7 6
KV-väitöstutkijoille mahdollistetaan parempi integroituminen suomalaiseen työkulttuuriin ja yhteiskuntaan hankkeen koulutusten ja verkostoitumistapahtumien kautta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
KV-opiskelijoiden työllistyminen suomessa on kantaväestöä haastavampaa. Hankkeen myötä odotetaan, että KV-väitöstutkijoiden työllistymismahdollisuudet Suomessa lisääntyvät sekä verkostoitumismahdollisuudet kasvavat.
Kulttuuriympäristö 4 6
Yliopisto ja yliopistossa opiskeleva kantaväestö pääsee työskentelemään monikulttuurisemmassa ympäristössä ja kehittämään toimenpiteitä, joiden myötä monikulttuurisuus lisäääntyy mm. vertaisryhmätoiminnan kautta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei toimenpiteitä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

ExpertZones -hankkeen toteutuksen aikana maailma muuttui koronapandemian vuoksi valtavasti ja tavalla jota ei voinut ennakoida. Muutos näkyi monella tavalla myös Oulun yliopiston ja väitöskirjatutkijoiden arjessa. Pandemia ja sen moninaiset seuraukset korostivat hankkeen aiheiden tärkeyttä erityisesti psykologisen hyvinvoinnin osalta. Tutkimusten ja hankkeen kokemusten valossa lukuisat väitöskirjatutkijat kamppailevat väitöskirjan tekemiseen liittyvien haasteiden kanssa, joita työskentely etänä pahensi monen kohdalla entisestään. Hankkeessa koimme tärkeäksi tarjota väitöskirjatutkijoille keinoja ja tilaisuuksia oman psykologisen hyvinvoinnin ja urakehitykseen liittyvien taitojen kehittämiseksi. Hankkeessa opituista taidoista on kaikille hyötyä ei vain väitöskirjaprosessin aikana, vaan myös tohtoriksi valmistumisen jälkeen.

Hankkeessa toteutimme lukuisia erilaisia toimenpiteitä, joita jatkokehitimme sopimaan yhä paremmin väitöskirjatutkijoiden tarpeisiin. Osa toimenpiteistä oli lyhyempiä webinaareja, seminaareja ja työpajoja, osa puolestaan säännöllisesti kokoontuvia ryhmiä. Halusimme tarjota sisällöltään monenlaisia toimia, jotta jokainen voisi löytää niistä itselleen sillä hetkellä sopivimmat. Osa toimenpiteistä järjestettiin etänä, mutta hankkeen edetessä ja rajoitusten poistuessa järjestimme toimenpiteitä kampuksella. Vaikka etänä osallistuminen on helppoa, tekee fyysinen läsnäolo osallistumisesta syvempää ja merkityksellisempää. Erityisesti hyvinvointiin ja verkostoitumiseen liittyvissä toimenpiteissä läsnäolon merkitys oli suuri: keskustelut olivat syvempiä ja osallistuminen aktiivisempaa.

Säännölliset kokoontuvat, työnohjaajien ohjaamat ryhmät toimivat hankkeen toimintaympäristössä erityisen hyvin. Työnohjaajat pystyivät ammattitaidollaan luomaan ryhmiin luottamuksellisen ilmapiirin, jossa väitöskirjatutkijat saivat ja pystyivät jakamaan omia tunteitaan ja kokemuksiaan. Lisäksi työnohjaajat antoivat ryhmiin osallistuville lukuisia keinoja, joiden avulla väitöskirjatutkijat pystyvät muun muassa organisoimaan haastavaa työtään ja jakamaan suuria työkokonaisuuksia hallittaviksi paloiksi pitäen samalla huolen hyvinvoinnistaan.

Verkostoituminen ja urakehitykseen liittyvät taidot olivat myös tärkeässä roolissa hankkeessa. Verkostoitumisen osaaminen voidaan itsessään jo katsoa tärkeäksi taidoksi, jolla on vaikutusta niin uraan kuin hyvinvointiinkin liittyen. Verkostoitumalla muihin väitöskirjatutkijoihin voi saada ja antaa vertaistukea, mikä pitkän väitöskirjaprosessin aikana on tärkeää. Verkostoituminen auttaa myös tutkimuspuolella uusien tutkimushankkeiden kehittämisessä sekä urakehityksen kannalta. Lisäksi väitöskirjatutkijat hyötyvät monenlaisista urakehitykseen liittyvistä taidoista, joita ei perinteisesti olla tohtorikoulutuksessa systemaattisesti opetettu. Näihin kuuluvat mm. omien taitojen tunnistaminen, hissipuheen ja erottuvan CV:n sekä työhakemuksen tekeminen sekä LinkedIn-palvelun hyödyntäminen.

Hankkeessa tunnistimme lisäksi väitöskirjaohjaajien ohjaustaitojen merkityksen väitöskirjatutkijoiden edistymiseen ja jopa hyvinvointiin. Tämän vahvistaa lukuista aiheesta tehdyt tutkimukset niin Suomessa kuin maailmallakin. Ohjaajien ohjaustaidoissa sekä tahdossa kehittää omia taitojaan on havaittavissa suuria eroja. Ohjaustaitojen lisäksi ohjaussuhteeseen onnistumiseen vaikuttavat myös muut seikat, kuten ohjaajan ja ohjattavan odotukset. Kaiken kaikkiaan ohjaajien taitojen edistäminen auttaa niin väitöskirjatutkijoita kuin ohjaajia itseään. Ohjaajien taitojen kehittämisellä pystyvään vaikuttamaan suoraan myös väitöskirjatutkijoihin ja heidän edistymiseen väitöskirjan tekemisessä.

Kaiken kaikkiaan hanke ylitti odotuksemme ja tavoitteemme. Hankkeen avulla pystyimme kehittämään ja kokeilemaan käytännössä erilaisia toimenpiteitä. Monet hankkeessa kehitetyt toimet todettiin tärkeiksi ja ne jatkavatkin elämää vielä hankkeen jälkeenkin. Panostaminen väitöskirjatutkijoiden psykologisen hyvinvoinnin-, urakehityksen sekä verkostoitumistaitoihin näkyy väitöskirjojen edistymisessä ja työllistymisessä, sillä nuo taidot eivät hyödytä vain väitöskirjatutkijoita itseään vaan niistä hyötyy myös tohtoreita palkkaavat tahot.