Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22337

Hankkeen nimi: Tyrskyn sisarhanke

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0211675-2

Jakeluosoite: PL 217

Puhelinnumero: 03565611

Postinumero: 33101

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Kalliokoski

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.kalliokoski(at)tampere.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0417305808

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pirkanmaalla on käynnistynyt laaja ammatillisen koulutuksen sekä yrittäjäjärjestöjen yhteishanke Työelämän rajapinta koulutuksen kehittämisen ytimessä - TYRSKY, jota tämä hanke täydentää. Tässä TYRSKYn sisarhankkeessa keskeistä on edellä mainittujen hankkeiden välinen yhteistyö, toimenpiteiden yhteensovitus yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Ekosysteemiajattelun avulla tavoittelemme työelämäyhteistyöhön liittyviä yhdenmukaisia palveluita ja prosesseja Pirkanmaan toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille. Osallistamme kehittämistoimintaan työelämäyhteistyön eri osapuolia siten, että kaikki osallistuvat osapuolet sekä tuottavat lisäarvoa, että saavat lisäarvoa osallistumalla hankkeen toimiin. Tavoitteena, että työelämä kokee ammatillisen koulutuksen lisäarvoa tuovana kumppanina ja työpaikoilla tiedetään mitä palveluja ammatilliset oppilaitokset voivat tarjota. Työpaikat tiedostavat tärkeän roolinsa tulevaisuuden ammattilaisten kasvattajina ja yhdessä ammatillisen koulutuksen toimijoiden kanssa tarjoavat oppijoille monipuolisia oppimisympäristöjä ja laadukasta ohjausta.

Hanke rakentuu Tredun strategian mukaisesti tavoitteenaan yhä kiinteämpi yhteys työelämään, monialaisuuden vahvistaminen sekä laadukkaampien työelämän oppimisympäristöjen kehittäminen. Hankkeen avulla edistetään myös ammatillisen koulutuksen laatustrategian teemoja, jatkuvan oppimisen uudistusta sekä ammatillisen koulutuksen reformin juurruttamista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Osatoteuttajien ammatillisen koulutuksen opiskelijat mukaan lukien erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja hakeutumisvaiheen opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä toimintaan osallistuvat yritykset ja työpaikkaohjaajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat muut hankkeen kehittämistoimintaan osallistuvat osapuolet, Pirkanmaan alueen yritykset, työpaikkaohjaajat, kaikki toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjät sekä kaikki Pirkanmaan osaamisen kehittämisestä kiinnostuneet tahot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 402 938

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 334 349

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 503 673

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 417 936

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Orivesi, Ruovesi, Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Virrat, Ylöjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat hankkeen keskeisiä periaatteita ja niiden toteutumista edistetään hankeyhteistyön toteutuksessa. Hankkeessa kiinnitetään huomiota sukupuolijakaumaan eriyhteyksissä ja toteutetaan sukupuoltentasaarvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kiinnitetään huomiota sukupuolijakaumaan eri yhteyksissä ja toteutetaan sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamista perinteisesti miesvaltaiseksi koetuilla aloilla.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tredussa edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta suunnitelmallisesti osana perustehtäväämme Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmamme mukaisesti. Tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa Tredussa kaikilla on mahdollisuus opiskella ja työskennellä ilman syrjintää. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus näkyvät kaikessa opiskelijoiden ja henkilökunnan vuorovaikutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 5
Hankkeessa etsitään aktiivisesti vaihtoehtoja digitaalisten viestintävalineiden ja palveluiden kehittämiseksi ja tuetaan niiden käyttöönottoa. Näin pyritään välttämään turhaa matkustamista ja paperin käyttöä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hankkeen toimenpiteillä voidaan välillisesti vaikuttaa ilmaston muutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen esimerkiksi huomioimalla se tulevaisuuden osaamistarpeissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Hankkeessa on vähäiset vaikutukset ko. kohteeseen. Toiminnassa edistetään digitaalisten menetelmien ja työkalujen käyttöä. Tarvittavat materiaalivalinnat tehdään kestävyys ja ekologisuus huomioiden.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen päätavoitteena on parantaa alueen työvoiman osaamispääomaa ja näin vastata ennakoiden yritysten ja elinkeinoelämän osaamistarpeisiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa toteutetaan verkostoyhteistyötä, josta syntyy aineetonta hyötyä kaikille osallistuville osapuolelle, kehitetään osaamista sekä yhtenäisiä toimintaprosesseja, malleja ja palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Hankkeen toimenpiteet vaikuttavat hieman energiatehokkuuteen ja vähähiilisyyteen. Hankkeessa kehitettävää verkostoyhteistyötä tehdään ensisijaisesti digitaalisten välineiden avulla ja matkustattaessa ja toimenpiteiden suunnittelussa valitsemme vähähiiliset vaihtoehdot.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Hankkeessa päätavoitteena on opiskelijoiden, koulutusmahdollisuuksista kiinnostuneiden henkilöiden ja yritysten osallistaminen ja osallisuuden edistäminen. Hankkeen toimenpiteillä edistetään tiedon saatavauutta ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista sekä parannetaan ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeen toimenpiteillä on jonkin verran vaikutusta tasa-arvon edistämiseksi. Hankkeessa pyritään takaamaan kaikille, niin miehille kuin naisille tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet mm. tiedostamalla perinteiset ammatteihin liitetyt sukupuoliroolit. Toimenpiteisiin pyritään osallistamaan molempien sukupuolten edistajia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Hankkeen toimenpiteillä on jonkin verran vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Hankkeen toimenpiteiden avulla mahdollistamme yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille yhteiskuntaryhmille saada tarvitsemaansa koulutusta ja osaamista sekä tämän avulla lisätä mahdollisuuksia työllistyä. Huomioimme myös erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden tuentarpeita työelämässä oppimisessa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

TYRSKY- hankkeessa yhdeksän pirkanmaalaista ammatillisen koulutuksen järjestäjää kehittivät alueellisen yhteistyö- ja verkostorakenteen, jossa kirkastettiin ammatillisten oppilaitosten roolia sekä rakennettiin konkreettisia toimintatapoja osaksi Pirkanmaan osaamisen kehittämisen ekosysteemiä. Tyrsky sisarhankkeen tehtävänä oli täydentää ja toimia täysimääräisesti mukana verkostoyhteistyössä.

Ekosysteemiajattelun avulla on pyritty vastaamaan hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin, jotka ovat lähtöisin alueemme työ- ja elinkeinoelämän tarpeista ja ammatillisen koulutuksen entistä vahvemmasta roolista työelämän ja koulutuksen rajapinnalla. Keskeisiä tavoitteita ovat olleet tietoisuuden ja näkyvyyden lisääminen ammatillisen koulutuksen tarjoamista yhteistyömahdollisuuksista työelämälle, jatkuvan oppimisen tukeminen työelämän ja opiskelun nivelvaiheissa, työelämän palveluprosessin yhdenmukaistaminen sekä palveluiden ja tuen tarjoaminen työpaikoille opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien saataville.
Hanke on tarjonnut koko oppilaitosverkostolle mahdollisuuden rakentaa systeemiajattelun avulla yhteistyölle rakenteita sekä yhteistyössä muotoilla niitä tukevat strategia, arvot sekä yhteiset toimintatavat. Hankkeen ansiosta verkosto on kehittynyt ekosysteemin suuntaan ja yhteistyö on synnyttänyt ensimmäisen yhteisen palvelun, www.tyoelamanrajapinta.fi palvelusivuston.

Hankkeen päätösvaiheessa Tredu on aktiivisesti mukana Pirkanmaan ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjien ekosysteemissä, jossa vastataan yhdessä työelämän palvelutarpeisiin.
Yhteistyö moninkertaistaa jatkossa mahdollisuudet onnistua työelämän palvelussa, mikä parantaa myös opiskelijoiden mahdollisuuksia löytää polkuja työelämään.