Hankekoodi: S22337
Hankkeen nimi: Tyrskyn sisarhanke
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0211675-2
Jakeluosoite: PL 217
Puhelinnumero: 03565611
Postinumero: 33101
Postitoimipaikka: Tampere
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Kalliokoski
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.kalliokoski(at)tampere.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0417305808
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pirkanmaalla on käynnistynyt laaja ammatillisen koulutuksen sekä yrittäjäjärjestöjen yhteishanke Työelämän rajapinta koulutuksen kehittämisen ytimessä - TYRSKY, jota tämä hanke täydentää. Tässä TYRSKYn sisarhankkeessa keskeistä on edellä mainittujen hankkeiden välinen yhteistyö, toimenpiteiden yhteensovitus yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ekosysteemiajattelun avulla tavoittelemme työelämäyhteistyöhön liittyviä yhdenmukaisia palveluita ja prosesseja Pirkanmaan toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille. Osallistamme kehittämistoimintaan työelämäyhteistyön eri osapuolia siten, että kaikki osallistuvat osapuolet sekä tuottavat lisäarvoa, että saavat lisäarvoa osallistumalla hankkeen toimiin. Tavoitteena, että työelämä kokee ammatillisen koulutuksen lisäarvoa tuovana kumppanina ja työpaikoilla tiedetään mitä palveluja ammatilliset oppilaitokset voivat tarjota. Työpaikat tiedostavat tärkeän roolinsa tulevaisuuden ammattilaisten kasvattajina ja yhdessä ammatillisen koulutuksen toimijoiden kanssa tarjoavat oppijoille monipuolisia oppimisympäristöjä ja laadukasta ohjausta.
Hanke rakentuu Tredun strategian mukaisesti tavoitteenaan yhä kiinteämpi yhteys työelämään, monialaisuuden vahvistaminen sekä laadukkaampien työelämän oppimisympäristöjen kehittäminen. Hankkeen avulla edistetään myös ammatillisen koulutuksen laatustrategian teemoja, jatkuvan oppimisen uudistusta sekä ammatillisen koulutuksen reformin juurruttamista.
Osatoteuttajien ammatillisen koulutuksen opiskelijat mukaan lukien erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja hakeutumisvaiheen opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä toimintaan osallistuvat yritykset ja työpaikkaohjaajat.
Välillisenä kohderyhmänä ovat muut hankkeen kehittämistoimintaan osallistuvat osapuolet, Pirkanmaan alueen yritykset, työpaikkaohjaajat, kaikki toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjät sekä kaikki Pirkanmaan osaamisen kehittämisestä kiinnostuneet tahot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 402 938
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 334 349
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 503 673
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 417 936
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen, Ylä-Pirkanmaan
Kunnat: Orivesi, Virrat, Pirkkala, Tampere, Nokia, Ruovesi, Kangasala, Lempäälä, Ylöjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 5 |
Hankkeessa etsitään aktiivisesti vaihtoehtoja digitaalisten viestintävalineiden ja palveluiden kehittämiseksi ja tuetaan niiden käyttöönottoa. Näin pyritään välttämään turhaa matkustamista ja paperin käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Hankkeen toimenpiteillä voidaan välillisesti vaikuttaa ilmaston muutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen esimerkiksi huomioimalla se tulevaisuuden osaamistarpeissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Hankkeessa on vähäiset vaikutukset ko. kohteeseen. Toiminnassa edistetään digitaalisten menetelmien ja työkalujen käyttöä. Tarvittavat materiaalivalinnat tehdään kestävyys ja ekologisuus huomioiden. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen päätavoitteena on parantaa alueen työvoiman osaamispääomaa ja näin vastata ennakoiden yritysten ja elinkeinoelämän osaamistarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa toteutetaan verkostoyhteistyötä, josta syntyy aineetonta hyötyä kaikille osallistuville osapuolelle, kehitetään osaamista sekä yhtenäisiä toimintaprosesseja, malleja ja palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet vaikuttavat hieman energiatehokkuuteen ja vähähiilisyyteen. Hankkeessa kehitettävää verkostoyhteistyötä tehdään ensisijaisesti digitaalisten välineiden avulla ja matkustattaessa ja toimenpiteiden suunnittelussa valitsemme vähähiiliset vaihtoehdot. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa päätavoitteena on opiskelijoiden, koulutusmahdollisuuksista kiinnostuneiden henkilöiden ja yritysten osallistaminen ja osallisuuden edistäminen. Hankkeen toimenpiteillä edistetään tiedon saatavauutta ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista sekä parannetaan ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen toimenpiteillä on jonkin verran vaikutusta tasa-arvon edistämiseksi. Hankkeessa pyritään takaamaan kaikille, niin miehille kuin naisille tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet mm. tiedostamalla perinteiset ammatteihin liitetyt sukupuoliroolit. Toimenpiteisiin pyritään osallistamaan molempien sukupuolten edistajia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hankkeen toimenpiteillä on jonkin verran vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Hankkeen toimenpiteiden avulla mahdollistamme yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille yhteiskuntaryhmille saada tarvitsemaansa koulutusta ja osaamista sekä tämän avulla lisätä mahdollisuuksia työllistyä. Huomioimme myös erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden tuentarpeita työelämässä oppimisessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa ei ole vaikutusta tähän kohteeseen. |
TYRSKY- hankkeessa yhdeksän pirkanmaalaista ammatillisen koulutuksen järjestäjää kehittivät alueellisen yhteistyö- ja verkostorakenteen, jossa kirkastettiin ammatillisten oppilaitosten roolia sekä rakennettiin konkreettisia toimintatapoja osaksi Pirkanmaan osaamisen kehittämisen ekosysteemiä. Tyrsky sisarhankkeen tehtävänä oli täydentää ja toimia täysimääräisesti mukana verkostoyhteistyössä.
Ekosysteemiajattelun avulla on pyritty vastaamaan hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin, jotka ovat lähtöisin alueemme työ- ja elinkeinoelämän tarpeista ja ammatillisen koulutuksen entistä vahvemmasta roolista työelämän ja koulutuksen rajapinnalla. Keskeisiä tavoitteita ovat olleet tietoisuuden ja näkyvyyden lisääminen ammatillisen koulutuksen tarjoamista yhteistyömahdollisuuksista työelämälle, jatkuvan oppimisen tukeminen työelämän ja opiskelun nivelvaiheissa, työelämän palveluprosessin yhdenmukaistaminen sekä palveluiden ja tuen tarjoaminen työpaikoille opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien saataville.
Hanke on tarjonnut koko oppilaitosverkostolle mahdollisuuden rakentaa systeemiajattelun avulla yhteistyölle rakenteita sekä yhteistyössä muotoilla niitä tukevat strategia, arvot sekä yhteiset toimintatavat. Hankkeen ansiosta verkosto on kehittynyt ekosysteemin suuntaan ja yhteistyö on synnyttänyt ensimmäisen yhteisen palvelun, www.tyoelamanrajapinta.fi palvelusivuston.
Hankkeen päätösvaiheessa Tredu on aktiivisesti mukana Pirkanmaan ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjien ekosysteemissä, jossa vastataan yhdessä työelämän palvelutarpeisiin.
Yhteistyö moninkertaistaa jatkossa mahdollisuudet onnistua työelämän palvelussa, mikä parantaa myös opiskelijoiden mahdollisuuksia löytää polkuja työelämään.