Hankekoodi: S22338
Hankkeen nimi: Training 4.0: XR
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: PL64 (Tekniikan yksikkö)
Puhelinnumero: 0201243000
Postinumero: 60101
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jukka Mattila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jukka.mattila(at)seamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408300379
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
XR-teknologiat (eXtended Reality) ovat saaneet Koronaviruksen vuoksi jalansijaa nopeammin kuin koskaan. XR-teknologiat on jaettu kolmeen pääkategoriaan, joita ovat virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) sekä sekoitettu todellisuus (MR). Pk-yritykset pyrkivät löytämään uusia innovatiivisia ratkaisuja, millä hyödyntää ao. teknologioita oman toimintansa kehittämiseen ja toteuttamiseen. XR-teknologiat mahdollistavat virtuaalisen maailman luomisen eri tavoin. Niiden tehokkuus on osoitettu käytännössä eri yhteyksissä. Näistä hyvänä esimerkkinä ovat erilaiset koulutustilaisuudet, joita on suhteellisen helppo järjestää nykypäivänä VR-ympäristöissä. Etelä-Pohjanmaan alueen pk-yritykset voisivat hyödyntää nykypäivänä XR-teknologioita huomattavasti enemmän. Niiden käytön mahdollisuudet tarjoaisivat parhaimmillaan uutta liiketoimintaa yrityksiin, millä olisi suora vaikutus myös yritysten ja niiden henkilökunnan hyvinvointiin.
Training 4.0: XR -hankkeen päätavoitteena on parantaa yritysten valmiuksia XR-teknologioiden hyödyntämiseen sekä nostaa alueen teknologiaosaamista liittyen XR-teknologioihin. Hanke tavoittelee konkreettisesti teknologiaosaamisen nostoa sekä XR-teknologioiden tunnettuutta alueen pk-yrityksissä. Koronavirus on pakottanut yritykset etsimään uusia mahdollisuuksia toteuttaa liiketoimintaa eri tavoin, joka omalta osaltaan luo muutospainetta toiminnalle. Tällä hankkeella ollaan mukana toteuttamassa muutosta yhdessä alueen pk-yritysten kanssa nostamalla tietoisuutta XR-teknologioihin liittyen.
Hankkeen toteutus on jaettu viiteen eri työpakettiin, joita ovat
TP1. XR-koulutuksen sisällön määrittely
TP2. XR-koulutusaineistojen ja oppimisympäristöjen kehitys
TP3. XR-pilottikoulutukset
TP4. XR-sovellusten pilotointi ja koulutusmallin kehittäminen
TP5. Hankkeen hallinto ja viestintä
Hankkeen tuloksena syntyy muun muassa uutta XR-osaamista alueen pk-yrityksiin, uudenlainen oppimisympäristö, XR-teemaisia koulutusmateriaaleja, pilottikoulutuksia sekä koulutusmatriisi. Hankkeen aikana erilaiset kokonaisuudet jalkautetaan alueen pk-yrityksiin oppimisen näkökulmasta. Hankkeessa syntyneet koulutusmateriaalit jäävät opiskelijoiden ja alueen toimijoiden hyödynnettäväksi myös hankkeen jälkeen ja niitä on tarkoitus soveltaa myös korkeakouluopetuksessa.
Hankeen ensisijaiseen kohderyhmään kuuluvat Etelä-Pohjanmaalla toimivat alueen mikro- ja pk-yritykset, joilla on mahdollista hyödyntää XR-teknologioita omassa toiminnassa.
Hankkeen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa projektista on kiinnostunut useampi eteläpohjalainen yritys. Lista mukaan lupautuneista yrityksistä on hakemuksen liitteenä.
Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat eri asteiden opiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 178 913
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 160 373
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 223 642
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 200 467
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Järviseudun, Seinäjoen
Kunnat: Lapua, Lappajärvi, Kurikka, Seinäjoki, Teuva, Kauhajoki, Kauhava, Alajärvi, Karijoki, Soini, Vimpeli, Ähtäri, Evijärvi, Isojoki, Alavus, Ilmajoki, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3
Suunniteltu: 25
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 10 |
Hankkeessa kehitetään XR-teknologiaan liittyvää koulutusta, joka edesauttaa etäoppimista eri tilanteissa, jolla on taas suora vaikutus matkustamiseen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 8 |
XR-teknologiaa hyödyntäen eri asiat tehdään virtuaaliympäristöissä, joilla on suora vaikutus taas käytettäviin materiaaleihin. Jätettä ei synny, koska fyysisiä materiaaleja ei hyödynnetä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 9 |
Hankkeella edistetään uusia innovatiivisia tapoja toimia pk-yrityksissä. Osaaminen laajenee yrityksissä, jolla on myös pitkällä aikavälillä positivinen vaikutus elinkeinorakenteeseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 8 |
Pk-yritykset oppivat käyttämään XR-teknologiaa, jolloin myös uusia tuotteita tai palveluita voi syntyä pitkällä aikajänteellä yrityksissä. Tämä ei kuitenkaan ole hankkeen varsinanen tavoite. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 8 |
XR-teknologiaa hyödyntäen henkilöiden ei tarvitse liikkua ollenkaan vaan sisältö voidaan tuoda suoraa henkilöiden omille työpöydille, kun henkilöillä on lasit. Tällä tavoin vähennetään tarpeetonta liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Hankkeella edistetään hyvinvointia yrityksissä sekä Koronaviruksesta elpymistä uusilla innovatiivisilla toimenpiteillä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Tämä ei ole hankkeen varsinainen suora toimenpide, mutta hankkeessa huomioidaan tasa-arvo kaikissa toimenpiteissä. Hankkeessa hyödynnetään verkkoalustoja, jotka mahdollistavat opiskelun osittain omaan tahtiin, jolloin mm. erilaiset oppijat tulevat huomioiduksi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä projektissa. |
-