Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22338

Hankkeen nimi: Training 4.0: XR

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2539767-3

Jakeluosoite: PL64 (Tekniikan yksikkö)

Puhelinnumero: 0201243000

Postinumero: 60101

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://seamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jukka Mattila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jukka.mattila(at)seamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408300379

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

XR-teknologiat (eXtended Reality) ovat saaneet Koronaviruksen vuoksi jalansijaa nopeammin kuin koskaan. XR-teknologiat on jaettu kolmeen pääkategoriaan, joita ovat virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) sekä sekoitettu todellisuus (MR). Pk-yritykset pyrkivät löytämään uusia innovatiivisia ratkaisuja, millä hyödyntää ao. teknologioita oman toimintansa kehittämiseen ja toteuttamiseen. XR-teknologiat mahdollistavat virtuaalisen maailman luomisen eri tavoin. Niiden tehokkuus on osoitettu käytännössä eri yhteyksissä. Näistä hyvänä esimerkkinä ovat erilaiset koulutustilaisuudet, joita on suhteellisen helppo järjestää nykypäivänä VR-ympäristöissä. Etelä-Pohjanmaan alueen pk-yritykset voisivat hyödyntää nykypäivänä XR-teknologioita huomattavasti enemmän. Niiden käytön mahdollisuudet tarjoaisivat parhaimmillaan uutta liiketoimintaa yrityksiin, millä olisi suora vaikutus myös yritysten ja niiden henkilökunnan hyvinvointiin.

Training 4.0: XR -hankkeen päätavoitteena on parantaa yritysten valmiuksia XR-teknologioiden hyödyntämiseen sekä nostaa alueen teknologiaosaamista liittyen XR-teknologioihin. Hanke tavoittelee konkreettisesti teknologiaosaamisen nostoa sekä XR-teknologioiden tunnettuutta alueen pk-yrityksissä. Koronavirus on pakottanut yritykset etsimään uusia mahdollisuuksia toteuttaa liiketoimintaa eri tavoin, joka omalta osaltaan luo muutospainetta toiminnalle. Tällä hankkeella ollaan mukana toteuttamassa muutosta yhdessä alueen pk-yritysten kanssa nostamalla tietoisuutta XR-teknologioihin liittyen.

Hankkeen toteutus on jaettu viiteen eri työpakettiin, joita ovat
TP1. XR-koulutuksen sisällön määrittely
TP2. XR-koulutusaineistojen ja oppimisympäristöjen kehitys
TP3. XR-pilottikoulutukset
TP4. XR-sovellusten pilotointi ja koulutusmallin kehittäminen
TP5. Hankkeen hallinto ja viestintä

Hankkeen tuloksena syntyy muun muassa uutta XR-osaamista alueen pk-yrityksiin, uudenlainen oppimisympäristö, XR-teemaisia koulutusmateriaaleja, pilottikoulutuksia sekä koulutusmatriisi. Hankkeen aikana erilaiset kokonaisuudet jalkautetaan alueen pk-yrityksiin oppimisen näkökulmasta. Hankkeessa syntyneet koulutusmateriaalit jäävät opiskelijoiden ja alueen toimijoiden hyödynnettäväksi myös hankkeen jälkeen ja niitä on tarkoitus soveltaa myös korkeakouluopetuksessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankeen ensisijaiseen kohderyhmään kuuluvat Etelä-Pohjanmaalla toimivat alueen mikro- ja pk-yritykset, joilla on mahdollista hyödyntää XR-teknologioita omassa toiminnassa.

Hankkeen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa projektista on kiinnostunut useampi eteläpohjalainen yritys. Lista mukaan lupautuneista yrityksistä on hakemuksen liitteenä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat eri asteiden opiskelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 178 913

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 160 373

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 223 642

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 200 467

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Järviseudun, Seinäjoen

Kunnat: Lapua, Lappajärvi, Kurikka, Seinäjoki, Teuva, Kauhajoki, Kauhava, Alajärvi, Karijoki, Soini, Vimpeli, Ähtäri, Evijärvi, Isojoki, Alavus, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 25

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tekniikan ala on jakaantunut melko vahvasti sukupuolen mukaan. Hankkeessa huomioidaan sukupuolinäkökulma arvioitaessa työn kuormittavuustekijöitä ja fyysistä rasitusta. Osaamista vaativat tulevaisuuden työpaikat antavat naisille ja miehille yhtäläiset mahdollisuudet, sillä ne eivät vaadi erityistä fyysistä voimaa. XR-teknologioilla edistetään tätä teemaa entisestään, koska virtuaaliympäristössä ei tarvita fyysistä voimaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
XR-teemaiset tehtävät sopivat molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen luonteesta johtuen sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 10
Hankkeessa kehitetään XR-teknologiaan liittyvää koulutusta, joka edesauttaa etäoppimista eri tilanteissa, jolla on taas suora vaikutus matkustamiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 8
XR-teknologiaa hyödyntäen eri asiat tehdään virtuaaliympäristöissä, joilla on suora vaikutus taas käytettäviin materiaaleihin. Jätettä ei synny, koska fyysisiä materiaaleja ei hyödynnetä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 9
Hankkeella edistetään uusia innovatiivisia tapoja toimia pk-yrityksissä. Osaaminen laajenee yrityksissä, jolla on myös pitkällä aikavälillä positivinen vaikutus elinkeinorakenteeseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 8
Pk-yritykset oppivat käyttämään XR-teknologiaa, jolloin myös uusia tuotteita tai palveluita voi syntyä pitkällä aikajänteellä yrityksissä. Tämä ei kuitenkaan ole hankkeen varsinanen tavoite.
Liikkuminen ja logistiikka 5 8
XR-teknologiaa hyödyntäen henkilöiden ei tarvitse liikkua ollenkaan vaan sisältö voidaan tuoda suoraa henkilöiden omille työpöydille, kun henkilöillä on lasit. Tällä tavoin vähennetään tarpeetonta liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Hankkeella edistetään hyvinvointia yrityksissä sekä Koronaviruksesta elpymistä uusilla innovatiivisilla toimenpiteillä.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Tämä ei ole hankkeen varsinainen suora toimenpide, mutta hankkeessa huomioidaan tasa-arvo kaikissa toimenpiteissä. Hankkeessa hyödynnetään verkkoalustoja, jotka mahdollistavat opiskelun osittain omaan tahtiin, jolloin mm. erilaiset oppijat tulevat huomioiduksi.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei relevantti tässä projektissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-