![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22342
Hankkeen nimi: Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Sodankylän kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0193169-1
Jakeluosoite: Jäämerentie 1
Puhelinnumero: 0400 – 618 870
Postinumero: 99600
Postitoimipaikka: Sodankylä
WWW-osoite: http://www.sodankyla.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lakkala Heidi Marjut
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heidi.lakkala(at)sodankyla.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 - 257 847
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa on oppivelvollisuuden laajentaminen. Sodankylän kunnan sivistyssuunnitelma vuosille 2020-2022 sisältää kirjauksen siitä, että toisella asteella valmistaudutaan oppivelvollisuuden pidentymiseen ja kehitetään yhteistyötä lukion ja REDUn Sodankylän toimintayksikön välillä. Muita yhteistyökumppaneita ovat Oulun yliopiston tiedekunnat, Oulun yliopiston geofysiikan observatorio Sodankylässä, Boliden Kevitsa Mining Oy ja Agnico Eagle Finland Oy:n Kittilän kultakaivos.
Tavoitteet
Valmistautua oppivelvollisuuden pidentämiseen tiivistämällä oppilaitosten, Sodankylän kunnan, Oulun yliopiston ja paikallisten työnantajien välistä yhteistyötä.
Sujuvoittaa opiskelijoiden siirtymiä perusopetuksesta toiselle asteelle, siirtymiä toisella asteella lukion ja ammattiopiston välillä sekä siirtymiä toiselta asteelta korkeakouluun ja työelämään.
Vähentää ilman toisen asteen tutkintoa jäävien nuorten määrää Sodankylässä.
Kehittää koulutuksen vetovoimaisuutta.
Hankkeen tavoitteena on taata alueen nuorille laadukkaat mahdollisuudet toisen asteen ja korkea-asteen opintoihin ja (b.) niiden jälkeen työllistyä koulutustaan vastaavasti omalla kotiseudullaan. Tämä tavoite takaa (c.) alueen oppilaitoksille motivoituneet opiskelijat ja (d.) työnantajille osaavat työntekijät eri tehtäviin perustehtävistä esimies- ja asiantuntijatehtäviin.
Hankkeen tavoitteet nousevat alueen akuuteista tarpeista, ja niiden toteuttaminen vaatii kiireellisiä toimenpiteitä.
Toimenpiteet
Työpaketti 1: Ohjauksen kehittäminen opintojen aikana ja nivelvaiheissa
Suunnitellaan oppijanpolusta niin yksilöllinen ja joustava, että sitä voidaan markkinoida myös toisilta paikkakunnilta ja toisista maista tuleville opiskelijoille.
Yksilöllinen ja joustava oppimispolku alkaa jo varhaiskasvatuksesta. Oppimispolun eri vaiheissa ammattitietoutta lisätään, monipuolistetaan ja syvennetään, minkä tarkoituksena on saada oikeat ihmiset tekemään oikeita asioita ja samalla ehkäisemään syrjäytymistä. Järjestetään varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle työpajoja/koulutusta ammattitietouden huomioinnista opetuksessa.
Kehitetään Sodankylän toisen asteen oppilaitoksiin tulevien kotimaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden tukemisen malleja.
Rakennetaan oppilaitosyhteistyöstä niin tiivis, että opiskelija voi lukiolla suorittaa jopa kaikki teoreettiset yleisaineet yksilöllisesti ja joustavasti.
Lisätään oppilaitosten opinto-ohjaajien yhteistyötä, jotta he välittävät opiskelijoille tiedon lukion, REDUn Sodankylän toimintayksikön, Oulun yliopiston laitosten ja yksiköiden opetustarjonnasta ja kaivosten harjoittelupaikoista.
Yhtenäistetään oppilaitosten aikatauluja niin, että käytännön yhteistyö sujuvoituu entisestään.
Työpaketti 2: Opetustarjonnan kehittäminen
Hankkeessa suunnitellaan, miten korkeakoulujen tarjoamat koulutuskokonaisuudet integroidaan osaksi toisen asteen tutkintoa erityisesti hyväksilukujen kautta.
Suunnitellaan ja pilotoidaan opetustarjonnan laajentamista oppilaitosrajat ylittäen, jotta voidaan vastata yksilöllisten ja joustavien oppimispolkujen tarpeita. Sodankylän lukio ja REDUn Sodankylän toimintayksikkö jakavat kurssitarjottimensa siten, että oppilaitosten opiskelijat voivat hyödyntää kummankin oppilaitoksen opetusta joustavien ja yksilöllisten oppimispolkujensa toteuttamisessa.
Kehitetään työelämälähtöistä ja -läheistä koulutusta kaikille toiseen asteen opiskelijoille.
Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan räätälöityjä opetusryhmiä opiskelijoiden tarpeisiin.
Tiivistetään yhteistyötä kansalaisopiston kanssa.
Työpaketti 3:TET ja teemajaksojen pilotointi ja työelämäyhteistyön kehittäminen
Kaivokset ja muut alueen työllistäjät tarjoavat opiskelijoille harjoittelupaikkoja, vierailuja ja tarpeen vaatiessa järjestävät lyhyitä kursseja.
Suunnitellaan ja pilotoidaan toisen asteen TET, jolloin esimerkiksi lukion opiskelijat voivat tehdä käytännönharjoittelua ja työtä REDUn Sodankylän toimintayksikössä.
Suunnitellaan ja toteutetaan oppilaitosten yhteiset kahden viikon teemajaksot vuosittain. REDUn Sodankylän toimintayksikkö, lukio, Oulun yliopisto ja kaivokset suunnittelevat oppijoille erilaisia oppimispolkuun ja ammattiorientoitumiseen liittyviä jaksoja, joista oppija saa valita yksilölliseen ja joustavaan polkuunsa parhaiten soveltuvan tai soveltuvat.
kJotta yhteistyö voidaan vakiinnuttaa jatkuvaksi käytännöksi, rakennetaan yhteinen oppimisalusta, jolle nelikentän yhteistyötoimijat rakentavat omia kokonaisuuksiaan jatkuvasti täydennettäviksi ja niihin oppijoiden uudelleen palattaviksi.
Mallinnetaan teemajaksojen toteutus ja suunnitellaan monialaisten opintokokonaisuuksien resurssoiminen.
Työpaketti 4: Koulutuksen vetovoimaisuuden kehittäminen, hankkeen viestintä ja arviointi
Varsinaiset koulutuksiin haut lisätään houkuttelevasti valtakunnallisen Opintopolku-kanavan kautta. Alueen lehtiin lähetetään kuukausittain tiedote jatkuvasta hausta hankkeen toisen asteen oppilaitoksiin.
Oppilaitosten edustajat ja hankkeen muut yhteistyökumppanit kiertävät alueen perusasteen kouluissa ja esittelevät hanketta ja koulutustarjontaa
Alueen ulkopuolelle suuntautuva oppilaitosmarkkinointi tehdään neljästi vuodessa kvartaaleittain valtakunnallisesti ilmestyviin lehtiin ja verkossa ilmestyviin soveltuviin julkaisuihin.
Laajaa julkisuutta hankkeelle saadaan tarjoamalla alueen lehtiin, Sompioon, Lapin Kansaan ja Kalevaan, pari-kolmejuttuehdotusta aiheesta.
Hankkeen päätösvaiheessa toteutetaan webinaari, jossa esitellään hankkeessa kehitettyjä toimintatapoja
Arviointia tehdään sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin.
Hankkeen toteutusta arvioidaan säännöllisesti ohjausryhmän kokouksissa.
Tulokset
Rakennetaan Sodankylän malli, jolla varmistetaan laadukkaat oppijanpolut alueen nuorille perusopetuksestatoiselle asteelle ja edelleen korkea-asteelle.
Turvataan alueen työnantajille osaavaa työvoimaa eri tehtäviin.
Hanke toteutetaan Sodankylän kunnan ja Lapin koulutuskeskus REDUn yhteishankkeena.
Hankkeen kohderyhmiä ovat Sodankylän lukion, REDUn Sodankylän toimipisteen, Oulun yliopiston tiedekuntien ja Oulun yliopiston geofysiikan observatorion, Kevitsan kaivoksen ja Kittilän kultakaivoksen opiskelijat ja henkilöstö. Ydinkohderyhmä koostuu yläkoulun päättöluokkalaisista toisen asteen nuoriin ja aikuisiin opiskelijoihin ja korkea-asteen opiskelijoihin.
Laajemmaksi kohderyhmäksi ymmärretään Sodankylän ja sen lähikuntien alue ja ihmiset, joiden perheisiin ja elinkeinoihin toiminta kohdistuu. Yksittäisessä perheessä saattaa olla ammattikoulutukseen ja/tai lukiokoulutukseen hakeutuva nuori, jonka ammattihaave liittyy kaivoksen esimiestehtäviin. Tällainen perhe saattaa valita asuinpaikakseen Sodankylän, jos kunta pysty tarjoamaan tulevaisuuden kannalta houkuttelevia elämisen edellytyksiä.
Hankkeen tavoitteena on lisätä alueen elinvoimaa, mikä hyödyttää aluetta kokonaisuutena niin Sodankylässä kuin Kittilässä ja Oulun seudulla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 105 031
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 44 692
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 393 878
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 59 589
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Pohjois-Lapin
Kunnat: Sodankylä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 479
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 2 |
Alueen nuoret pitävät kotiseutunsa elävänä, arvostavat asuinpaikkaansa ja käyttävät kestävästi sen luonnonvaroja. Hankkeessa tuotetaan ja hyödynnetään sähköistä opetusmateriaali, virtuaalitutustumisia ja muita etäyhteyksiä hyödyntäviä ratkaisuja | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Omalle kotiseudulle jääminen vähentää liikkumista ja rasittaa vähemmän myös ilmastoa. Hankkeessa tuotetaan ja hyödynnetään sähköistä opetusmateriaalia, virtuaalitutustumisia ja muita etäyhteyksiä hyödyntäviä ratkaisuja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 2 |
Lähialueella tuotetut palvelut ja koulutus vähentävät myös materiaaalin ja jätteen määrää. tuotetaan ja hyödynnetään sähköistä opetusmateriaalia, virtuaalitutustumisia ja muita etäyhteyksiä hyödyntäviä ratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 9 |
Tämä on hankkeen kannalta erityisen keskeistä. Tavoitteena on turvata lappilaiset elinkeinot ja Lapin asuttaminen Sodankylän elinkeinoelämä tarvitsee uusia osaavia työntekijöitä erilaisiin työtehtäviin. Jotta työvoimatarpeeseen voidaan vastata, tarvitaan uusia opiskelijoita niin toiselle asteelle kuin korkeakoulutukseenkin. Hankkeen toimenpiteillä vaikutetaan sujuvoitetaan oppimispolkuja ja mahdollistetaan entistä joustavammat työelämän tarpeisiin paremmin vastaavat oppimispolut nuorille ja aikuisille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
PAlvelutuotanto ja turismi ovat Lapin kehittyviä elinkeinoja ja mukana tässäkin hankkeessa. Hankkeessa kehitetään koululaisten ja opiskelijoiden ohjauspalveluita sekä yksilöllisiä oppimispolkuja tukevia menetelmiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
PAlvelujen ja turismin tavoin liikkuminen ja logistiikka edustavat nykypäivän lappilaisia elinkeinoja ja ovat hankkeessa keskeisellä sijalla. PAlvelujen ja turismin tavoin liikkuminen ja logistiikka edustavat nykypäivän lappilaisia elinkeinoja ja ovat hankkeessa keskeisellä sijalla. Hankkeen toteutuksessa hyödynnetään esimerkiksi virtuaalisia tutustumiskäyntejä sekä etäopetusmahdollisuuksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Lappilainen nuori on lähtökohtaisesti tiennyt joutuvansa kouluttatutumaan kaukana kotiseudustaan. Hänelle ja hänen perheelleen on luksusta saada jäädä kotiseudulleen opiskelemaan ja työllistyäkin siellä. Opintoihin ja työelämään kiinnittymisellä on suora yhteys yksilöiden hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 5 |
Koulutuksellinen tasa-arvo, syrjäytymisen ehkäisy ja nivelvaiheiden madaltaminen ovat hankkeen keskeisiä tavoitteita. Hankkeessa kehitetään joustavia ja yksilöllisiä oppimisen polkuja, joista hyötyvät sekä naiset että miehet. Hankkeessa kiinnitetään huomiota siihen, että eri koulutusasteilla ammattitietoisuutta lisätessä ja siirtymävaiheiden ohjaustilanteissa ei vahvisteta sukupuolen mukaan stereotypisia käsityksiä ammateista, vaan tuodaan esiin eri alojen ja koulutuspolkujen monimuotoisia mahdollisuuksia niin naisille kuin miehillekin | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Koulutuksellinen ja kulltturinen tasa-arvo (esimekiksi saamelaisuuden huomioiminen) on eräs hankkeen olennainen tavoite. Koulutuksellinen ja kulttuurinen tasa-arvo (esimerkiksi saamelaisuuden huomioiminen) on eräs hankkeen olennainen tavoite. Kehittämällä yksilöllisempiä joustavampia oppimispolkuja edistetään myös heikommassa asemassa olevien kiinnittymistä koulutukseen ja työelämään. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 4 |
Lappilainen kulttuuriympäristö ja identiteetti saavat rakentua hankkeen suojissa. Lappilainen nuori saa kasvaa ja kouluttautua itselleen tutussa ympäristössä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 4 |
Lappilainen ympäristö on uniikki. Siihen voi parhaiten kouluttautua lappilaisissa toisen asteen Lappilainen ympäristö on uniikki. Siihen voi parhaiten kouluttautua lappilaisissa toisen asteen oppilaitoksissa. Teemajaksojen suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan ympäristövaikutusten esiin tuominen. |
-