Hankekoodi: S22346
Hankkeen nimi: Luovaa osaamista hyötypeleistä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.9.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2029188-8
Jakeluosoite: Ratapihantie 13
Puhelinnumero: 09 229 611
Postinumero: 00520
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Annariikka Rosendahl
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: annariikka.rosendahl(at)haaga-helia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 294471096
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hyötypelit ovat merkittävä pelialan kasvun moottori. Hyötypeliosaamisen kehittäminen lähtee pelialan, liiketalouden sekä taide- ja kulttuurialan koulutuksen laaja-alaisesta yhteistyöstä. Entistä tiiviimpää yhteistyötä tarvitaan niin oppilaitosten välille kuin kyseisten alojen yrityksiin ja yhteisöihinkin.
Luovaa osaamista hyötypeleistä -hanke jatkaa hyvin alkanutta yhteistyötä suomalaisten pelialan oppilaitosten välillä syventäen yhteistyötä entistä laajemmin taiteen ja kulttuurin sekä liiketalouden ja palvelumuotoilun pedagogiikkaan suomalaisen hyötypeliosaamisen kehittämiseksi. Hankkeessa pilotoidaan Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa toimintamalli hyötypelien kehitystyön opettamiseksi ja mentoroimiseksi. Lisäksi hankkeessa toteutetaan monialaisissa opiskelijatiimeissä tehtäviä hyötypeliprojekteja yhdessä TAMKin Hyvinvointi- ja terveysteknologian osaamisyksikön kanssa.
Hankkeessa laajennetaan nykyistä ammattikorkeakoulujen tarjoamaa pelikoulutusta ottamalla mukaan luovien alojen ammattilaiset sekä liiketoiminta- ja palvelumuotoiluosaajat kehittämään hyötypelien opettamiseen ja mentorointiin soveltuvia työskentelytapoja ja palvelumalleja. Laaja-alainen yhteistyö mahdollistaa uudenlaisen pedagogisen mallin, jossa opiskelijat osana opintojaan ja työelämätaitojen oppimista tuottavat yrityksille ja organisaatioille tilauksesta erilaisia pelillistämiseen ja hyötypeleihin liittyviä ratkaisuja. Hyötypelien prototyypeissä on mahdollista kokeilla erilaisia pelialustoja, ja yhdistää esimerkiksi peliin virtuaalisia ja fyysisiä ulottuvuuksia. Alusta päätetään projektin mukaan.
Hankkeen hyötypeliprojekteissa kehitetään hyvinvointi- ja terveysalan liiketoimintaa sekä tarjotaan sektorin yrityksille uusia pelillistämiseen liittyviä työkaluja, jotka vahvistavat yritysten tuote- ja palvelutarjontaa. Pilottien kokemukset kerätään hyötypelin kehittäjän työpakiksi. Hankkeen lopputuloksena on eri alojen opiskelijoiden ja työelämän lähentyminen käytännön tekemisen kautta. Tämä edesauttaa opiskelijoiden työllistymistä tai yrittäjyyttä valmistumisen jälkeen parempien työelämätaitojen ja kontaktien avulla. Tämä luo myös pelialalle uutta monialaista liiketoimintaa sekä uusia työ- ja harjoittelupaikkoja valmistumassa oleville opiskelijoille.
Pelialan opiskelijat
Kaupallisten alojen opiskelijat
Hyvinvointi- ja terveysteknologian opiskelijat
Kulttuurialan ja taidealojen opiskelijat
Kohderyhmää ovat opiskelijoiden lisäksi hankkeeseen osallistuvat luovan alan yritykset. Osallistuvia yrityksiä voivat olla sekä hankkeen kehittämiseen osallistuvat yritykset että yritykset, joille hyötypelejä kehitetään. Nämä vastaanottajayritykset hyötyvät kuitenkin hankkeessa kehitetyistä luovista ratkaisuista, vaikka niiden toimiala ei olisi perinteistä luovaa alaa.
Yritykset ja julkinen sektori
Pelialalle syntyvät uudet yritykset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 75 945
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 74 342
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 101 260
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 122
Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa
Seutukunnat: Tampereen, Helsingin
Kunnat: Tampere, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 14
Suunniteltu: 175
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Sähköisten järjestelmien käyttö vähentää paperin kulutusta ja liikkumisen tarvetta. Lisäksi peleillä voidaan parhaimmillaan simuloida järjestelmiä, jotka tulisi muuten rakentaa aidosti. Toisaalta elektroniset järjestelmät tuottavat koko ajan suuremman osan maailman hiilidioksiidipäästöistä ja tämä syö osittain positiivista vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hanke luo uutta osaamista elinkeinoelämän käyttöön ja näin auttaa luomaan uusia markkinoita pitkällä aikavälillä. Hankkeen tuloksena syntyy myös uusia yrityksiä, jotka luovat työpaikkoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 8 |
Hanke luo uutta osaamista, joka mahdollistaa uusien tuotteiden luomisen ja lisää liiketoimintamahdollisuuksia niin uusille yrityksille, kuin alalla jo toimiville. Lisäksi hankkeen aikana luodaan useita prototyyppejä, joita on mahdollista hyödyntää välittömästi sote-alalla. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Hankkeessa saattaa tulla pilottiprojekteja, jotka vähentävät ihmisten ja tavaroiden liikkumisen tarvetta yrityksissä. Yritysten oppiessa pelillistämään omia prosessejaan, monet ennen liikkumista vaativat prosessit saattavat hoitua jatkossa internetin välityksellä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 8 |
Hankkeessa luodaan sosiaali- ja terveysalalle uusia hyötypelejä, joilla voidaan tehostaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä sekä helpottaa sote-alan toimijoiden työtä | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Peliala on perinteisesti hyvin miesvaltainen. Hanke tuo uuden tuloväylän alalle ja yhdistää naisvastaisia aloja hyötypelien kehitykseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 5 |
Hankkeessa luodaan kulttuurillista sisältöä ja mahdollistetaan uusia ansaintatapoja kulttuurialan osaajille. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Luovaa osaamista hyötypeleistä -hankkeessa kehitettiin ammattikorkeakoulujen pedagogista osaamista ja koulutusmateriaaleja Suomen kasvavan hyötypeliekosysteemin tarpeisiin. Konkreettisena tuloksina hankkeessa luotiin hyötypelien kehittämisestä kiinnostuneille opiskelijoille ammattikorkeakoulutasoinen 15 opintopisteen laajuinen opintopolku sekä sitä tukeva pedagoginen lähestymistapa opetusmateriaaleineen. Opintopolku yhdistää pelialan, kaupallisten alojen ja luovien alojen opintoja. Opintopolku pilotoitiin hankkeen aikana kehitetyssä palvelumallissa, jolla mahdollistetaan yritysten ja luovien alojen opiskelijoiden yhteistyö hyötypelien kehittämiseksi. Toiminnan aikana saatettiin yhteen luovan alojen opiskelijat ja yrityksiä, jotka näkivät hyötypelit kiinnostavina avauksina liiketoimintansa kehittämiseen. Hankkeessa tehtiin yhteensä 12 pelillistettyä projektia terveydenhuollon, pelastustoiminnan ja sosiaalitoiminnan toimeksiantajille. Osa näistä projekteista päätyi hyötypelialan yritysten jatkokehitykseen ja osaa jatkokehitetään muissa hankkeissa.
Hankkeen opit on kerätty julkaisuiksi.
https://esignals.fi/en/category-en/r-d/key-take-aways-from-slush-2021-for-game-development/#71c9784c
https://esignals.fi/pro/2022/04/13/katsaus-pelillistamiseen/#71c9784c
https://esignals.fi/pro/2022/09/27/pelillistaminen-ei-ole-lasten-leikkia/#71c9784c
https://esignals.fi/teemat/vaikuttavuus/yhteispelilla-vaikuttavuutta-hanketyohon/#71c9784c
3UAS-konferenssi – Tulevaisuudenkestävä bisnes – osaaminen systeemeissä, https://julkaisut.haaga-helia.fi/3uas-konferenssi-johtaminen-ja-yrittajyys/#loijas-makelainen-designing-applied-games-and-gameful-apps-46
HHBIC-konferenssi: Building a pedagogical model for learning applied games design in UAS - eSignals Research