Hankekoodi: S22357
Hankkeen nimi: DiVa- Digitaalisuudella vahvuutta opiskelun ja työn yhteensovittamiseen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.4.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 020 798 4000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.redu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juho Tahkola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho.tahkola(at)redu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 836 7104
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lapin ammattibarometrin I/2020 mukaan koko Lapin alueella on suuri pula lähihoitajista. Lähihoitajien tarve vain kasvaa väestön ikääntyessä ja hoitajamitoituksen muuttuessa. KEVAn kunta- ja maakuntakohtaisen eläköitymisennusteen mukaan joka kolmas lähihoitaja Lapissa jää eläkkeelle kymmenen vuoden sisään.
Lapin maakunta on Suomen laajin ja harvaan asutuin maakunta. Pitkistä välimatkoista johtuen Lapin koulutuskeskus REDUn hyvinvointi- ja terveysalalla on tunnistettu tarve kehittää entistä joustavampia ja digitalisaatiota paremmin hyödyntäviä koulutuksen toteutustapoja. Alan työssä käyvistä opiskelijoista valtaosa tekee vuorotyötä, joten etä- tai lähiopetukseen osallistuminen tiettynä ajankohtana on haasteellista tai mahdotonta. Jotta alan koulutus säilyy vetovoimaisena ja opintoja ei keskeytetä, tarvitaan entistä laadukkaampia ja monimuotoisempia opetuksen toteutusmalleja, jotka mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman osallistumisen opetukseen kaikkialta Lapin alueelta. Hanke kohdentuu erityisesti neljään osaamisalaan, joissa on suurin pula työntekijöistä: ikääntyvien hoito ja kuntoutuminen, sairaanhoito- ja huolenpito, mielenterveys- ja päihdetyö sekä vammaistyö.
Hankkeen tavoitteena on
- tiivistää oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä
- kehittää lähihoitajakoulutuksen laatua sekä opetusjärjestelyitä vastaamaan paremmin ja joustavammin työelämän ja hakijoiden tarpeisiin
- suunnitella, kuinka lähihoitajakoulutuksen toteutuksessa voidaan entistä paremmin hyödyntää digitaalisia ratkaisuita ja monimuoto-opetusta
- mahdollistaa entistä yksilöllisemmin osallistuminen lähihoitajakoulutukseen kaikkialta Lapista
- mahdollistaa joustavammin työnteon ja opiskelun yhdistäminen.
Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä lähihoitajakoulutuksen vetovoimaisuutta ja vähentää koulutuksen keskeyttämisiä.
Hankkeen toiminta on jaettu neljään työpakettiin.
1. Hankkeen hallinnolliset toimet
- Ensimmäisessä työpaketissa toteutetaan hankkeen hallinnolliset toimenpiteet koko hankkeen toteutusajan.
2. Työelämäyhteistyön käynnistäminen ja opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen
- Hankkeen toteutuksen tueksi kootaan työelämäverkosto, joka toimii hankkeessa työskentelevän projektipäällikön ja asiantuntijaopettajien kehittämiskumppaneina opintopolkujen suunnittelussa tuoden esille työelämän tarpeita ja haasteita.
- Hankkeessa järjestetään opetushenkilöstölle koulutuksia digitaalisista opetusvälineistä ja menetelmistä
- Hankkeessa järjestetään työpaikkaohjaajille ryhmämuotoisia ja työpaikkakohtaisia perehdytyksiä digitaalisten ratkaisuiden hyödyntämisestä työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjauksessa ja yhteyden pidossa opetushenkilöstön kanssa.
3. Työelämälähtöiset joustavat opintopolut
- Hankkeessa suunnitellaan osaamisalakohtaiset joustavat työelämälähtöiset koulutuspolut virtuaaliseen oppimisympäristöön neljän osaamisalan osalta.
- Koulutuspolkujen suunnittelulla tarkoitetaan sekä monimuoto-opetuksen mahdollistavia koulutuksen toteutustapoja ja sisältöjä että opiskelijan sujuvan etenemistä tukevia ohjauksen toimintamalleja.
- Suunnittelussa huomioidaan digitalisaation ja monimuoto-opetuksen mahdollisuudet erityisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja joustavan etäopetuksen mahdollistamiseksi eri puolelta Lappia.
- Virtuaalinen oppimisympäristö mahdollistaa myös opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan välisen joustavan vuorovaikutuksen, palautteen ja henkilökohtaisen opetuksen.
- Hankkeessa tuotetaan koulutuspolkujen mahdollistamiseksi osaamisalakohtaista digitaalista opetusmateriaalia, tehtäviä ja videoita.
4. Viestintä ja alan koulutuksen vetovoimaisuuden kehittäminen
- Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä työelämän edustajien, opiskelijoiden ja REDUn viestinnän kanssa uudenlaisia toimenpiteitä, joilla lähihoitajakoulutusta ja työpaikkoja voidaan markkinoida eri-ikäisille hakijoille.
Hankkeen tuloksena lähihoitajakoulutuksen laatu ja toteutustapa vastaavat paremmin työelämän ja hakijoiden sekä Lapin haja-asutusalueen tarpeita. Koulutuksen toteutuksessa hyödynnetään paremmin ja joustavammin digitalisaation ja monimuotokoulutuksen eri mahdollisuuksia. Työnteon ja opiskelun yhdistäminen on entistä joustavampaa ja koulutusten keskeyttäminen pienenee. Hankkeessa on toteutettu koulutuksen järjestäjän, työelämän ja kuntien yhteisiä markkinointitoimenpiteitä. Hankkeen tuloksena lähihoitajakoulutuksen vetovoima paranee. Lähihoitajakoulutuksen mahdollistamien monipuolisten työtehtävien tunnettuus on lisääntynyt ja koulutukseen sekä työpaikkoihin on enemmän hakijoita. Myös alan koulutukseen hakeutuvien miesten määrä kasvaa. Pitkän aikavälin tuloksena työelämä saa koulutettuja lähihoitajia monipuolisiin tehtäviin ympäri Lappia.
Lähihoitajakoulutuksen opiskelijat, hakijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä alan työelämän edustajat.
Välillisesti hankkeen kohderyhmänä on Lapin kunnat ja niiden koko väestö, koska Lapin elinvoimaisena pysyminen edellyttää, että alueella on terveys- ja hyvinvointialan työntekijöitä. Välillisenä kohderyhmänä on myös muualla Suomessa asuvat henkilöt, jotka olisivat kiinnostuneita muuttamaan Lappiin ja opiskelemaan ja työllistymään lähihoitajina.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 254 361
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 224 122
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 317 951
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 280 153
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Itä-Lapin, Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin
Kunnat: Kittilä, Sodankylä, Rovaniemi, Kemijärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 66
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 3 |
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 2 |
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 8 |
Jotta Lappi pysyy elinvoimaisena, on tärkeää, että terveys- ja hyvinvointipalveluihin on osaavaa työvoimaa kaikkialla Lapissa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 6 |
Hankkeessa kehitetään työelämälähtöisiä monimuotoisia oppimispolkuja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 4 |
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 8 |
Lähihoitajien monimuotokoulutuksen kehittäminen tukee paitsi opiskelijoiden hyvinvointia, myös laajassa mittakaavassa hyvinvointipalveluiden tarjoamisen turvaamista koko Lapin alueella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 5 |
Hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma. Hankkeen tavoitteena on parantaa lähihoitajakoulutuksen vetovoimaisuutta. Alan koulutus tarjoaa mahdollisuuden työskennellä monipuolisissa tehtävissä. Työnantajat palkkaisivat alalle mielellään lisää miehiä, jos heitä hakijoissa olisi. Erityisesti työpaketin 4 viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa kiinnitetään huomiota sukupuolinäkökulmaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Hankkeen avulla mahdollisestaan lähihoitajakoulutukseen osallistuminen koko Lapin alueella ja pyritään näin turvaamaan lähihoitajien parempi saatavuus myös haja-asutusalueilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta. |
Hankkeen tuloksena luotiin ajasta ja paikasta riippumattomat opintokokonaisuudet Moodleen, jonne luotiin digitaalisia aineistoja hyödyntäen mielekkäät työtilat jokaiselle hankkeessa kehitetylle osaamisalaopinnoille. Luodut opintokokonaisuudet olivat jo hankkeen aikana käytännön opetustyössä käytössä ja viimeisimmät työtilat ovat koko hankeajan kehitystyön tulokset. Niiden käytön opettajat ja opiskelijat aloittivat viikolla 15 alkuvuodesta 2023.
Työelämäverkosto luotiin tukemaan hankkeen tavoitteita ja tuomaan työelämän näkemys hankkeessa kehitettäviin opintokokonaisuuksiin. Työelämäverkostoon saatiin kolmetoista eri edustajaa ympäri Lappia tuomaan oma näkemyksensä ja ammattitaitonsa hankkeelle. Työelämäverkoston toimintaa on tarkoitus jatkaa myös hankkeen jälkeen.
Hoitoalan vetovoimaisuutta lisättiin REDUn sosiaalisen median kanavilla esitetyillä videoilla, joita hankeajan puitteissa toteutettiin useita. Videoilla esitettiin opintoja ja opiskelija kertoivat kokemuksistaan opinnoista.