Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22357

Hankkeen nimi: DiVa- Digitaalisuudella vahvuutta opiskelun ja työn yhteensovittamiseen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.4.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 020 798 4000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juho Tahkola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho.tahkola(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 836 7104

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapin ammattibarometrin I/2020 mukaan koko Lapin alueella on suuri pula lähihoitajista. Lähihoitajien tarve vain kasvaa väestön ikääntyessä ja hoitajamitoituksen muuttuessa. KEVAn kunta- ja maakuntakohtaisen eläköitymisennusteen mukaan joka kolmas lähihoitaja Lapissa jää eläkkeelle kymmenen vuoden sisään.

Lapin maakunta on Suomen laajin ja harvaan asutuin maakunta. Pitkistä välimatkoista johtuen Lapin koulutuskeskus REDUn hyvinvointi- ja terveysalalla on tunnistettu tarve kehittää entistä joustavampia ja digitalisaatiota paremmin hyödyntäviä koulutuksen toteutustapoja. Alan työssä käyvistä opiskelijoista valtaosa tekee vuorotyötä, joten etä- tai lähiopetukseen osallistuminen tiettynä ajankohtana on haasteellista tai mahdotonta. Jotta alan koulutus säilyy vetovoimaisena ja opintoja ei keskeytetä, tarvitaan entistä laadukkaampia ja monimuotoisempia opetuksen toteutusmalleja, jotka mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman osallistumisen opetukseen kaikkialta Lapin alueelta. Hanke kohdentuu erityisesti neljään osaamisalaan, joissa on suurin pula työntekijöistä: ikääntyvien hoito ja kuntoutuminen, sairaanhoito- ja huolenpito, mielenterveys- ja päihdetyö sekä vammaistyö.

Hankkeen tavoitteena on
- tiivistää oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä
- kehittää lähihoitajakoulutuksen laatua sekä opetusjärjestelyitä vastaamaan paremmin ja joustavammin työelämän ja hakijoiden tarpeisiin
- suunnitella, kuinka lähihoitajakoulutuksen toteutuksessa voidaan entistä paremmin hyödyntää digitaalisia ratkaisuita ja monimuoto-opetusta
- mahdollistaa entistä yksilöllisemmin osallistuminen lähihoitajakoulutukseen kaikkialta Lapista
- mahdollistaa joustavammin työnteon ja opiskelun yhdistäminen.

Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä lähihoitajakoulutuksen vetovoimaisuutta ja vähentää koulutuksen keskeyttämisiä.

Hankkeen toiminta on jaettu neljään työpakettiin.

1. Hankkeen hallinnolliset toimet

- Ensimmäisessä työpaketissa toteutetaan hankkeen hallinnolliset toimenpiteet koko hankkeen toteutusajan.

2. Työelämäyhteistyön käynnistäminen ja opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen

- Hankkeen toteutuksen tueksi kootaan työelämäverkosto, joka toimii hankkeessa työskentelevän projektipäällikön ja asiantuntijaopettajien kehittämiskumppaneina opintopolkujen suunnittelussa tuoden esille työelämän tarpeita ja haasteita.
- Hankkeessa järjestetään opetushenkilöstölle koulutuksia digitaalisista opetusvälineistä ja menetelmistä
- Hankkeessa järjestetään työpaikkaohjaajille ryhmämuotoisia ja työpaikkakohtaisia perehdytyksiä digitaalisten ratkaisuiden hyödyntämisestä työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjauksessa ja yhteyden pidossa opetushenkilöstön kanssa.

3. Työelämälähtöiset joustavat opintopolut

- Hankkeessa suunnitellaan osaamisalakohtaiset joustavat työelämälähtöiset koulutuspolut virtuaaliseen oppimisympäristöön neljän osaamisalan osalta.
- Koulutuspolkujen suunnittelulla tarkoitetaan sekä monimuoto-opetuksen mahdollistavia koulutuksen toteutustapoja ja sisältöjä että opiskelijan sujuvan etenemistä tukevia ohjauksen toimintamalleja.
- Suunnittelussa huomioidaan digitalisaation ja monimuoto-opetuksen mahdollisuudet erityisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja joustavan etäopetuksen mahdollistamiseksi eri puolelta Lappia.
- Virtuaalinen oppimisympäristö mahdollistaa myös opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan välisen joustavan vuorovaikutuksen, palautteen ja henkilökohtaisen opetuksen.
- Hankkeessa tuotetaan koulutuspolkujen mahdollistamiseksi osaamisalakohtaista digitaalista opetusmateriaalia, tehtäviä ja videoita.

4. Viestintä ja alan koulutuksen vetovoimaisuuden kehittäminen

- Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä työelämän edustajien, opiskelijoiden ja REDUn viestinnän kanssa uudenlaisia toimenpiteitä, joilla lähihoitajakoulutusta ja työpaikkoja voidaan markkinoida eri-ikäisille hakijoille.

Hankkeen tuloksena lähihoitajakoulutuksen laatu ja toteutustapa vastaavat paremmin työelämän ja hakijoiden sekä Lapin haja-asutusalueen tarpeita. Koulutuksen toteutuksessa hyödynnetään paremmin ja joustavammin digitalisaation ja monimuotokoulutuksen eri mahdollisuuksia. Työnteon ja opiskelun yhdistäminen on entistä joustavampaa ja koulutusten keskeyttäminen pienenee. Hankkeessa on toteutettu koulutuksen järjestäjän, työelämän ja kuntien yhteisiä markkinointitoimenpiteitä. Hankkeen tuloksena lähihoitajakoulutuksen vetovoima paranee. Lähihoitajakoulutuksen mahdollistamien monipuolisten työtehtävien tunnettuus on lisääntynyt ja koulutukseen sekä työpaikkoihin on enemmän hakijoita. Myös alan koulutukseen hakeutuvien miesten määrä kasvaa. Pitkän aikavälin tuloksena työelämä saa koulutettuja lähihoitajia monipuolisiin tehtäviin ympäri Lappia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lähihoitajakoulutuksen opiskelijat, hakijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä alan työelämän edustajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeen kohderyhmänä on Lapin kunnat ja niiden koko väestö, koska Lapin elinvoimaisena pysyminen edellyttää, että alueella on terveys- ja hyvinvointialan työntekijöitä. Välillisenä kohderyhmänä on myös muualla Suomessa asuvat henkilöt, jotka olisivat kiinnostuneita muuttamaan Lappiin ja opiskelemaan ja työllistymään lähihoitajina.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 254 361

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 224 122

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 317 951

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 280 153

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Kittilä, Sodankylä, Rovaniemi, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 8

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 66

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Terveys- ja hyvinvointiala on sekä valtakunnallisesti että REDUssa hyvin vahvasti naisvaltainen ala. Vuoden 2020 alussa läsnäolevista sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa opiskelevista opiskelijoista 353 oli naisia ja 49 miehiä. Terveys- ja hyvinvointialan opettajat REDUssa ovat yhtä lukuun ottamatta naisia. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvista henkilöistä suurin osa on tästä johtuen naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma. Hankkeen tavoitteena on parantaa lähihoitajakoulutuksen vetovoimaisuutta. Alan koulutus tarjoaa mahdollisuuden työskennellä monipuolisissa tehtävissä. Työnantajat palkkaisivat alalle mielellään lisää miehiä, jos heitä hakijoissa olisi. Erityisesti työpaketin 4 viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa kiinnitetään huomiota sukupuolinäkökulmaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta näkökulma otetaan huomioon hankkeen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 8
Jotta Lappi pysyy elinvoimaisena, on tärkeää, että terveys- ja hyvinvointipalveluihin on osaavaa työvoimaa kaikkialla Lapissa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeessa kehitetään työelämälähtöisiä monimuotoisia oppimispolkuja.
Liikkuminen ja logistiikka 1 4
Hankkeessa kehitetään monimuotokoulutuksen toteutusta, mikä mahdollistaa osaamisalaopintoihin osallistumisen opiskelijan ja työpaikan kotipaikkakunnalta ja vähentää näin matkustamista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 8
Lähihoitajien monimuotokoulutuksen kehittäminen tukee paitsi opiskelijoiden hyvinvointia, myös laajassa mittakaavassa hyvinvointipalveluiden tarjoamisen turvaamista koko Lapin alueella.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma. Hankkeen tavoitteena on parantaa lähihoitajakoulutuksen vetovoimaisuutta. Alan koulutus tarjoaa mahdollisuuden työskennellä monipuolisissa tehtävissä. Työnantajat palkkaisivat alalle mielellään lisää miehiä, jos heitä hakijoissa olisi. Erityisesti työpaketin 4 viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa kiinnitetään huomiota sukupuolinäkökulmaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Hankkeen avulla mahdollisestaan lähihoitajakoulutukseen osallistuminen koko Lapin alueella ja pyritään näin turvaamaan lähihoitajien parempi saatavuus myös haja-asutusalueilla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tuloksena luotiin ajasta ja paikasta riippumattomat opintokokonaisuudet Moodleen, jonne luotiin digitaalisia aineistoja hyödyntäen mielekkäät työtilat jokaiselle hankkeessa kehitetylle osaamisalaopinnoille. Luodut opintokokonaisuudet olivat jo hankkeen aikana käytännön opetustyössä käytössä ja viimeisimmät työtilat ovat koko hankeajan kehitystyön tulokset. Niiden käytön opettajat ja opiskelijat aloittivat viikolla 15 alkuvuodesta 2023.

Työelämäverkosto luotiin tukemaan hankkeen tavoitteita ja tuomaan työelämän näkemys hankkeessa kehitettäviin opintokokonaisuuksiin. Työelämäverkostoon saatiin kolmetoista eri edustajaa ympäri Lappia tuomaan oma näkemyksensä ja ammattitaitonsa hankkeelle. Työelämäverkoston toimintaa on tarkoitus jatkaa myös hankkeen jälkeen.

Hoitoalan vetovoimaisuutta lisättiin REDUn sosiaalisen median kanavilla esitetyillä videoilla, joita hankeajan puitteissa toteutettiin useita. Videoilla esitettiin opintoja ja opiskelija kertoivat kokemuksistaan opinnoista.