Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22362

Hankkeen nimi: Puuosaamista Pirkanmaalle

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ekokumppanit Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1801748-4

Jakeluosoite: Valssipadonraitti 3, 33100 TAMPERE

Puhelinnumero: +358407044099

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: http://www.ekokumppanit.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Holm Suvi Maaria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: suvi.holm(at)tampere.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407044099

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomessa ja Pirkanmaan alueella puurakentamiseen liittyvissä rakennusalan mikro- ja pk-yrityksissä on haasteena löytää töihin puurakentamisen alan ammattilaisia. Yrityksillä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia kouluttaa sisäisesti työntekijää alan työtehtäviin.

Puuosaamista Pirkanmaalle hankkeessa selvitetään yhteistyössä mikro- ja pk-yritysten kanssa puurakentamisen alan koulutustarpeita ja kehitetään alan koulutustarjontaa kaikki oppilaitostasot huomioiden. Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen seudun ammattioppilaitos Tredu kokoavat koulutuspaketteja, joita yritysten henkilökunta testaa pilottikoulutuksissa.

Kaupunkien konserniyrityksillä on tulevaisuudessa haasteena vastata tiukentuviin vähähiilisen julkisen rakentamisen vaateisiin. Hankkeessa selvitetään konserniyritysten henkilöstön hankintaosaamisen nykytila ja määritetään tarvittava osaamistaso sekä luodaan koulutusmalli, joka tukee hankintaosaamisen kehittymistä.

Hankkeen tuloksena saadaan koko alan tarpeisiin vastaavaa laadukasta koulutusta, jonka avulla puurakentamisen alalle saadaan osaajia vastaamaan kasvavaan työvoiman kysyntään. Samalla vahvistetaan oppilaitosyhteistyötä, sidosryhmätyöskentelyä ja yritysyhteistyötä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Mikro- ja pk-yritykset rakennusalalla sekä niiden henkilöstö (arkkitehdit, rakennusinsinöörit, suunnittelijat ja ammatilliset työntekijät.

Oppilaitokset (TAU, TAMK, Tredu)
Pirkanmaan kunnat
Pilottikoulutuksiin osallistuvat rakennusalan ammattilaiset

4.2 Välilliset kohderyhmät

Mikro- ja pk-yritykset rakennusalalla, sekä niiden henkilöstö (arkkitehdit, suunnittelijat ja ammatilliset työntekijät)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 543 287

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 528 094

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 689 383

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 674 029

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Lounais-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Mänttä-Vilppula, Punkalaidun, Nokia, Vesilahti, Ruovesi, Valkeakoski, Urjala, Orivesi, Lempäälä, Tampere, Pirkkala, Virrat, Kangasala, Hämeenkyrö, Parkano, Ikaalinen, Ylöjärvi, Sastamala, Pälkäne, Akaa, Juupajoki, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 20

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 65

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tilastojen mukaan tekniikan alalla työskentelee naisia n. 25%. Tarkempaa selvitystä Pirkanmaan tilanteesta ei ole tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnassa pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa ja markkinoinnin keinoin edistää toimialan yleistä houkuttelevuutta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Koulutettavia kohdellaan kursseilla tasa-arvoisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 9
Rakennuksen energiatehokkuus ja hiilineutraalius. Parempi perusosaaminen lisää rakentamisen laatua ja ymmärtämystä energiatehokkuudesta ja hiilineutraaliudesta. vaikuttaa välittömästi energia- ja materiaalitehokkuuteen ja välillisesti luonnonvaroja säästävästi. Puurakennukset toimivat hiilinieluina.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Koulutus auttaa ymmärtämään ilmastomuutoksen aiheuttamia muutoksia sääoloihin ja näiden vaikutusta puurakennuksiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 4
Koulutus keskittyy enemmän puuhun materiaalivalintana ja hiilineutraaliuteen jolloin biodiversiteetti ei ole painopistealueena. Välillisesti rakentamisen ratkaisut vaikuttavat materiaalikäyttöön ja erityisesti uudiskohteissa materiaalien kierrätykseen joka vähentää neitseellisten materiaalien käyttöä ja säästää luontoa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 9 8
Hanke vaikuttaa välittömästi energiankulutukseen ja rakentamisen materiaalivalintoihin samalla välillisesti voimakkaasti KHK vähenemiseen rakentamisen päästöissä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Rakennuskanta sijaitsee rakennetussa ympäristössä ja vaikutus natura-alueisiin on vähäinen välittömästi sekä välillisesti. Puumateriaali tuotetaan kestävällä tavalla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Puu materiaalivalinnoissa vaikuttaa voimakkaasti syntyviin jätteisiin ja uudelleenkäytön mahdollisuuksiin. Tämän takia materiaalit ja erityisesti kierrätys rakentamisessa on tärkeä osa hanketta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 6
Koulutus ei suoraan keskity energiatehokkuuteen, mutta suunnitteluvalinnat vaikuttavat uusiutuvien käyttömahdollisuuksiin rakennuksissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 5
Puurakennusala kärsii osaavien työntekijöiden pulasta. Koulutus auttaa alueellisesti erittäin paljon parantantamaan yritysten työvoimatilannetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Koulutus tuottaa ammattilaisille uuden teknologian tietämystä, lainsäädännön tietoa, jne eli nimeomaan aineetonta osaamista. Koulutus on vientituote.
Liikkuminen ja logistiikka 8 7
Puun käyttö materiaalina vähentää uusiutumattomien materiaalien käyttöä ja niistä syntyviä päästöjä. Lähellä tuotettu puumateriaali tarkoittaa pienempää määrää liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Koulutus parantaa rakennusalan yrityksien työvoiman saantia. Samalla ammattilaisten osaaminen paranee ja työtyytyväisyys kohenee joka edistää työllisten työhyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 6 7
Rakennusteollisuus on perinteisesti ollut miesten työtä, mutta enenevässä määrin nykyään on myös naisten työtä. Koulutuksessa kannustetaan naisia alalle ja etenkin naisten paremmat sosiaaliset (kielelliset) taidot olisivat tarpeen alalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Koulutukseen saa osallistua siviilisäätyyn, rotuun, uskontoon, sukupuoleen, kansallisuuteen ihonväristä riippumatta kuka vain.
Kulttuuriympäristö 8 9
Uudet ja vanhat rakennukset muodostavat kulttuurihistoriallisia arvoja ja niiden hyvä suunnittelu on siksi tärkeää. Rakennukset ovat pitkäikäisiä.
Ympäristöosaaminen 8 8
Koulutus sisältää monta ympäristönäkökulmaa (kierrätys, hiilineutraalius, energiatehokkuus jne.) ja sisältää siten runsaasti ympäristönäkökulmaa sekä välittömästi että välillisesti

9 Loppuraportin tiivistelmä

Korona sekä terveysturvallisuus vaikuttivat hankkeen toimintaan. Koulutukset siirtyivät etätapahtumiksi ja kun aika salli niin hybriditapahtumiksi. Tämä aiheutti huomattavaa hankaluutta saada esimerkiksi aloitus- ja lopetuslomakkeet, koska edellytys oli saada autenttisesti käsin allekirjoitetut lomakkeet. Terveysturvallisuus toi myös hyviä asioita. Hankkeelle muodostettiin yksi digitaalinen tiedonjakopaikka, TEAMS kanava päätoteuttajan toimesta. Tällöin hankehenkilöstöllä oli läpinäkyvä, ajantasainen ja tasa-arvoinen tiedonjakopaikka. Hankkeessa järjestettiin viikkokokouksia, joka toinen viikko viestintä ja joka toinen viikko hankekokous. Hankekokouksissa käsiteltiin operatiivisia toimintoja kuten tapahtumien järjestelyitä, seurattiin hankkeen etenemistä, valmisteltiin muutoshakemustyötä ja vaihdettiin tietoja yli hanketoimijoiden. Ohjausryhmän kokouksia järjestettiin kuusi kappaletta hankkeen aikana.

Hankkeen tuloksina koulutuksien materiaalit ovat saatavilla Puuosaamista Pirkanmaalle hankkeen puuosaamista.fi sivustoilla. Koulutukseen osallistuneista, sekä aloitus- ja lopetuslomakkeiden jättäneistä oli 73 henkilöä (tavoite oli 65, joka hieman ylitettiin), joista naisia oli 15 ja miehiä oli 58. Heistä alle 25-vuotiaita oli 4 henkilöä joista 2 naisia. Vastaavasti ikäluokasta 25–29 vuotiaat jokainen 7 henkilöstä oli miehiä. Yli 54-vuotiaita osallistui 17 henkilöä, joista vain yksi oli nainen. Koulutus kiinnosti selkeästi kokeneita ammattilaisia ja tässä ryhmässä heijastui alan miesvaltaisuus.


Horisontaalisiin tavoitteisiin kiinnitettiin huomiota koko hankkeen ajan. Hankkeen tilaisuuksiin esiintyjiksi pyrittiin saamaan puolet miehiä ja puolet naisia. Esimerkiksi hankintaosaamisen 15.6.2021 tilaisuudessa esiintyjistä naisia oli 6 henkilöä ja miehiä oli 2 ja vastaavasti 27.10.2022 kustannustehokkuutta puurakentamiseen kuntien hankintaosaamisella seminaarissa esiintyjistä 4 henkilöä oli naisia ja 3 oli miehiä. Mitään sukupuolikiintiöitä ei lähtökohtaisesti ollut tarkoituksenmukaista lyödä lukkoon koulutettavien osalta, vaan ne henkilöt otettiin mukaan omaehtoiseen pilottikoulutukseen, joille pilotista oli hyötyä. Poikkeuksena oli loppuseminaari, jossa yrityksiä kilpailutettiin kouluttamaan ja kouluttajista miehiä oli 6 ja naisia 2 henkilöä. Tämäkin heijasti rakennusalan miesvaltaisuutta. Puuosaamista Pirkanmaalle hankkeen koulutusmateriaali ovat sukupuolineutraalia, koulutuksien tiedot ja opit ovat käytettävissä yli sukupuoliroolien.

Tapahtumia järjestettiin hankkeen aikana useita. Puuosaamista hankkeen sivuilta löytyy yhteensä 9 seminaaria sekä vierailua. Osa oli kaksipäiväisiä tai sen yli, kuten Kuhmon ja Viron puuosaamisen matkat sekä loppuseminaari. Omaehtoisen pilottikoulutuksen koulutuspäivien materiaaleja puuosaamista sivuilta löytyy 32 kappaletta. Lisäksi alussa oli haastatteluja (osa nauhoitettuja sekä litteroituja), asukastyytyväisyyskysely sekä yrityskysely puurakentamisen osaamisen kehittämiseen liittyen. Hankeen tuloksia esiteltiin muun muassa valtakunnallisesti suurimmassa puualan tapahtumassa, puupäivässä 3.11.2022 kolmessa eri puheenvuorossa sekä TAD (Tampere architecture and design week) vuoden 2022 päätapahtumassa.

Tilaisuuksien kutsuissa sekä materiaalien tiedottamisessa toimittiin yhteistyössä mm. Motivan HankintaKeinon kanssa. Lisäksi hankinnoista ja koulutuksista kerrottiin myös LinkedIn alustalla läpinäkyvyyden ja avoimuuden saavuttamiseksi.

TP1: Puurakennesuunnittelijaksi tähtäävässä täydennyskoulutustyöpaketissa TP 1 (TAU) kerättiin aluksi tarvittavat lähtötiedot koulutuksen räätälöimiseksi. Tämän jälkeen suoritettiin tarkentava kysely yrityksille rakennesuunnittelijoiden osaamisesta sekä osaamisen päivittämis- ja täydennyskoulutustarpeesta, jotta pilottikoulutus osattaisiin suunnitella sisällöltään ja toteutustavaltaan vastaamaan tämänhetkisiä ja lähitulevaisuuden tarpeita mahdollisimman hyvin. Kysely lähetettiin pirkanmaalaisille yrityksille ja joillekin sidosryhmien edustajille (puualaa edustavia yhdistyksiä) sekä alan asiantuntijoille. Tämän jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin ammattilaisten osaamisen päivityskoulutusmalli yhdessä alan yritysten kanssa. Samalla tuotettiin tarvittava materiaali vuoden 2022 aikana järjestettyyn pilottikoulutukseen, johon osallistui syksyn ja kevään 2022 aikana yhteensä 20 rakennesuunnittelijaa. Materiaalit jäävät sekä TAU:n puurakentamisen opetukseen, että julkiseen käyttöön hankkeen päättymisen jälkeen.

TP2: Työpaketissa TP 2 (TAMK ja TAU) kohderyhmänä oli insinöörien (rakennesuunnittelijat, rakennuttajat, urakoitsijat, valvojat sekä työnjohtajat) ja arkkitehtien jatkokoulutus. Muutoin toimittiin vastaavalla tavalla kuin TP 1:ssä. Koulutettavia osallistui kevään ja syksyn 2022 koulutuksiin noin 30 ammattilaista, joista 15 oli arkkitehteja pirkanmaalaisista arkkitehtitoimistoista. Kevään 2022 koulutus oli TP 1:lle ja TP 2:lle yhteinen. Panostettiin erityisesti syksyn 2022 koulutuksessa myös koulutusta palvelevien työmaa- ja tehdasvierailujen järjestämiseen. Valittiin koulutuksen kannalta kaikkein tarkoituksenmukaisimmat rakennuskohteet ja tuotantolaitokset, jotka saivat sijaita myös Pirkanmaan ulkopuolella. Opintomatkavierailuja järjestettiin mm. Kuhmoon, ohjanmaalle ja Viroon. Nämä vierailut olivat hankkeen sisällön kannalta erinomaisia.

TP3: Opetusympäristöjen ja koulutusmallin luominen puuelementtirakentamisen ja elementtien kasaamisen koulutukseen. Kartoitettiin nykyisen henkilöstön osaaminen ja kehitystarpeet. Kartoitettiin Tredun yhteistyökumppaneista yritykset, jotka ovat kiinnostuneita osallistumaan hankkeeseen. Suunniteltiin puuelementtirakentamisen ja elementtien asennuksessa tarvittavan osaamisen koulutuskokonaisuudet yhdessä alan yritysten ja toimijoiden sekä muiden hankkeessa mukana olevien oppilaitosten kanssa. Suunniteltiin koulutukset sekä alalle kouluttautuville että jatko- ja muuntokoulutettaville soveltuviksi. Suunniteltiin koulutusta puuelementtien rakentamisen sekä asennuksien suorittamisesta puurakennuskohteissa yhteistyössä alan edustajien ja hankekumppaneiden avulla. Selvitettiin ja suunniteltiin puuelementtirakentamisen ja asentamisen oppimisympäristöt. Henkilöstön yritys- ja puurakennusvierailujen kautta Suomessa ja Virossa hankittiin osaamista ja näkemystä, jonka perusteella suunnitellaan opetushalleihin tai muihin oppimisympäristöihin aidot työskentelytilat. Selvitettiin tilat, tarvittavat välineet ja laitteet. Suunniteltiin ja otettiin käyttöön manuaalinen elementtipöytä ja koulutettiin valtionosuusrahalla 16 aikuisopiskelijalle elementtirakentaminen.

Koulututettiin opetushenkilöstöä roboteista ja otettiin käyttöön isohko robotti puuseppien osastolla elementtiliitoksien ja CLT:n käsittelyyn. Oppilaita koulutettiin valtionosuusrahalla robotin ja cnc:n ohjelmointiin. Kartoitettiin Tredun muiden alojen robotiikan sovelluksia ja niiden mahdollinen hyödyntäminen puurakentamisessa. Kontaktoitiin robottivalmistajia, käytiin läpi laitteiden mahdollisuuksiin perehtyminen ja soveltamistavat heidän johdollaan.



TP4. Hankintaosaamisen työpaketissa järjestettiin Pirkanmaan kunnissa hankkijoille suunnattu hankinosaamisen kartoitus luottamuksellinen kysely. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin. Haastatteluissa olivat Ekokumppaneiden lisäksi mukana Metsäkeskus sekä TAMK/TP2. Haastatteluja oli 7 kappaletta nauhoitettuina, Pirkanmaa oli laajasti katettuna koska osa haastateltavista henkilöistä edustivat yli Pirkanmaan kuntarajojen toimivia hankintayksiköitä. Hankinnoissa järjestettiin 21.4.2021 kuntien hankintaosaamisen seminaari, 6.10.2021 taloudellisesti kestävä rakentaminen seminaari, 12.10.2021 kestävä kaupunki rakentuu puusta hankintaosaamisen seminaari, 27.10.2022 kustannustehokkuutta puurakentamiseen kuntien hankintaosaamisella sekä hanketoimijoiden kanssa yhteistyössä järjestetyille vierailuille osallistumista. Työssä hyödynnettiin myös hankkeessa luotuja asukastyytyväisyys- sekä yrityskyselyn tuloksia, kuin myös TP1, TP2 sekä TP3 koulutusmateriaaleja sekä löydöksiä. Materiaalit löytyvät hankkeen julkisilta www-sivuilta, samoin kuin matkakertomukset sekä opas kunnille hankinnoista. Motivan HankitaKeino henkilö oli mukana toiminnassa, mm. esiintyjänä ja tietoa siirrettiin HankintaKeinon käyttöön.

TP5. Projektinhallinta, viestintä ja verkostoituminen työpaketissa hankkeen alussa toteutettiin toiminnanohjaus- sekä viestintäsuunnitelmat sekä rahoittajan kanssa sovittu maksatusaikataulu sekä vastuuhenkilöistä sopimiset. Hankkeelle toteutettiin hanketoimijoille yhteinen Teams kanava läpinäkyvyyden ja avoimuuden takaamiseksi. Hankkeessa operatiivinen toiminta ohjattiin säännöllisten viikkokokousten avulla, joka toinen viikko kokoontui viestintä ja joka toinen viikko oli hankekokous. Talouden tunnusluvut ja kommunikaatio rahoittajalle hoidettiin päätoteuttajan kautta. Hankkeessa oli kolme muutoshakemusta, jotka käsiteltiin mm. Viikkokokouksissa ja päätoteuttaja kommunikoi rahoittajalle. Päätoteuttaja hyväksytytti ohjausryhmän koostumuksen rahoittajalla ja järjesti kokoukset. Ohjausryhmän kokouksia oli kuusi kappaletta hankkeen aikana. Sidosryhmäyhteistyötä tehtiin hankkeessa yhdessä hanketoimijoiden kanssa. Erityisesti Metsäkeskuksella oli vahvat linkitykset kuntiin sekä yrityksiin. Osallistuimme esiintyjinä mm. PuuSuomi verkoston tilaisuuksiin sekä aktiivisesti seurasimme Ympäristöministeriön puurakentamisen hankintaoppaan ja toimien etenemistä välttäen päällekkäisyydet. Osallistuimme hankkeen tulosten esittelyssä mm. Puupäiville vuonna 2022 sekä vuoden 2022 TAD viikon (Tampereen arkkitehtuuri- ja design) järjestämille päiville Puuosaamista Pirkanmaalle hankkeen puhujina. GDPR sekä saavutettavuusdirektiivi huomioitiin tekstityksessä sekä tilaisuuksissa olivat ESR (TEM materiaali) sekä Ekokumppanit (tietosuojaseloste) näkyvissä.