![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22375
Hankkeen nimi: PARK - Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3D
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tiina Savallampi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.savallampi(at)xamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447028960
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Peliala on globaalisti vahvimmin kasvava luovien alojen liiketoiminnan alue. Tässä hankkeessa pelialan kasvupotentiaalia sekä teknisiä ja palveluihin liittyviä innovaatioita laajennetaan muiden alojen yritysten käyttöön. Koska peliala on vahvasti digitaalinen ja globaali, toimivat pelialan ratkaisut hyvin myös koronakriisin aikana.
Hankkeessa pelialan koulutuksen yhteydessä järjestetään yrityksille monialaisia tuotekehityksen ja innovoinnin työpajamoduuleja. Työpajoissa kehitetään tuote- ja palveluaihioita luovien alojen liiketoiminnan edistämiseksi. Painopiste on liiketoiminnan lisäarvon tuottamisessa luoville aloille, mutta luonnollisesti monialaisesti kehitetyistä ratkaisuista hyötyvät myös muut alat. Esimerkiksi pelilliset ja digitaaliset innovaatiot hyvinvointiteknologiassa tai matkailussa hyödyttävät ratkaisuja tuottavia peli- ja teknologiayrityksiä sekä ratkaisuja hyödyntäviä terveys- ja matkailualan yrityksiä.
Työpajojen tuloksena syntyy uusien tuote- ja palveluinnovaatioiden aihioita. Näistä aihioista valitaan vaikutukseltaan parhaiksi arvioidut aihiot, joista tehdään hankkeita rakennerahaston ohjelmakaudelle 2021-2027.
Osallistuvat ammattikorkeakoulut valitsevat omat tuote- ja palvelukehityksen teemansa omien vahvuusalojensa ja alueensa elinkeinoelämän tarpeiden mukaisesti. Pelikoulutus on mukana kaikissa teemoissa. Osassa työpajoista peliala toimii fasilitaattorina, saattaen yhteen luovien alojen ja muiden alojen toimijoita.
Hankkeen sisällöllisinä teemoina, joita pelialan menetelmin ja teknologioin vahvistetaan, ovat: 1) tapahtumatuotanto ja matkailu, 2) kiertotalous ja kestävä muotoilu, 3) käyttäjäkokemuksen digitalisointi sekä 4) XR-teknologia pelillisissä hyötysovelluksissa.
- pk-yritykset, erityisesti
-- pk-yritysten tuotekehittelystä vastaava henkilöstö sekä
-- pk-yritysten TKI-henkilöstö
- opiskelijat
- opettajat, tutkijat ja kehittäjät
- kaupungit
- muut yhteisöt
- suuryritykset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 156 225
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 66 460
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 205 253
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 317
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 96
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 22
Suunniteltu: 18
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Pelialan TKI-toiminta edistää elinkeinorakenteen kehitystä kestävämpään suuntaan. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Jos matkustaminen ilmastonmuutoksen torjuntatoimenpiteenä vähenee entisestään, tarjoavat tämän hankkeen tulokset toimenpiteitä yhteistyöhön matkustusrajoitukset huomioiden. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Pelialan koulutuksen ja TKI-toiminnan kehittäminen lisää uusien pelialan yritysten perustamis- ja kasvumahdollisuuksia ja siten uudistaa paikallista elinkeinorakennetta. Pelialan TKI:n ja yritysten yhteistyö edistää uuden liiketoiminnan syntymistä olemassa oleviin yrityksiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen TKI-kehittmistyöpajoissa kokeiltavat ja kehitettävät tuotteet ja palvelut sekä kokeileva julkaisutoiminta luovat aineetonta omaisuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 4 |
Jos matkustaminen ilmastonmuutoksen torjuntatoimenpiteenä vähenee entisestään, tarjoavat tämän hankkeen tulokset toimenpiteitä yhteistyöhön matkustusrajoitukset huomioiden. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 3 |
Pelisuunnittelijoiden ja peliohjelmoijien/ohjelmoijien sekä muiden alojen opiskelijoiden ja asiantuntijoiden tiiviimpi yhteistyön kautta sukupuolten tasa-arvo toteutuu alalla paremmin ja se edistää innovaatioyhteisön hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Pelisuunnittelijoiden ja peliohjelmoijien/ohjelmoijien sekä muiden alojen opiskelijoiden ja asiantuntijoiden tiiviimpi yhteistyö edistää sukupuolten tasa-arvo pelialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Avoin innovaatio ja yhteiskehittäminen ja pelialan globaalisuus toivottavat alan TKItoimintaan kaikki ikään, sukupuoleen, etniseen taustaa tai vakaumukseen katsomatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Hankkeen toimintatapa tuottaa uudenlaista varsinkin digitaalista kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
-