Hankekoodi: S22383
Hankkeen nimi: KulttuuriOsaaja- Kulttuurinen osaaminen sote-alan työyhteisöissä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.6.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: Pentti Kaiteran katu 1
Puhelinnumero: 0294485617
Postinumero: 90570
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: https://www.oulu.fi/yliopisto/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heli Kuivila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopisto-opettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heli-maria.kuivila(at)oulu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407404735
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
KulttuuriOsaaja-hankkeen keskeisinä tavoitteina on luoda yhteinen toimintamalli ja digitaalinen verkosto koulutusorganisaatioiden, maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden, sosiaali- ja terveysalan opettajien, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) sektorilla toimivien esimiesten ja opiskelijaohjaajien välille; kehittää maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden valmistautumista työharjoitteluun virtuaalisen (VR) simulaation kautta, sekä luoda koulutuskokonaisuus opiskelijaohjaajille ja yksiköiden lähiesimiehille kulttuurisen ja johtamisosaamisen kehittämiseksi digitaalisessa oppimisympäristössä. Toimintamallissa huomioidaan nykyisiä ja tulevaisuuden sote-sektorin osaamistarpeita ja vastataan sektorin kasvavaan työvoimapulaan. Toimintamalli tukee maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden saavuttamista, siirtymistä ja sitoutumista sote-sektorin työkenttään. Hankkeessa kehitetään maahanmuuttajataustaisille sairaanhoitajille ja -opiskelijoille uusi digitaalinen verkosto työelämään integroitumisen tukemiseksi. Digitaalisen verkoston kautta he löytävät tietoa koulutuksista, työllistymismahdollisuuksista ja laatuvaatimuksista suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Osallistujien kulttuurisen ja kielellisen osaamisen kehittämiseksi hankkeessa kehitetyt VR-simulaatiot ja koulutus 1) Lisäävät maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja -opiskelijoiden valmiutta toimia kliinisissä harjoitteluympäristöissä potilasturvallisesti; 2) Lisäävät sote-sektorilla toimivien opiskelijaohjaajien ja lähiesimiehien osaamista toimia ohjaajana ja tukea eri kulttuureista tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista ja ammatillista kehittymistä. Lisäksi koulutus lisää lähiesimiesten osaamista monikulttuurijohtamiseen.
Hankkeen työpaketit täydentävät toisiaan ja tarjoavat synergisen ja selkeän polun maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja –opiskelijoiden työhön integroitumiseen. Hankkeessa valmistellaan ja tuetaan tulevia sairaanhoitajia toimimaan sote-työympäristöissä kehittämällä heidän kielitaitoaan ja osaamistaan innovatiivisella tavalla hyödyntäen VR-simulaatiota. Lisäksi koulutuksen avulla pyritään siihen, että sote-työyhteisöissä olisi osaavia ja kulttuurista monimuotoisuutta hyväksyviä ohjaajia ja esimiehiä, jotka tukevat maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja –opiskelijoiden integroitumista. Ensimmäisessä työpaketissa rakennetaan integroitumista tukeva malli ja varmistetaan, että on käytettävissä tarvittavat arviointityökalut hankkeen kohderyhmien osaamisen kehittymisen arvioimiseksi. Tämä työpaketti on olennainen osa hanketta ja luo hankkeen muille paketeille hyvän ja luotettavan pohjan.
Hankkeen keskiössä on tiivistää yhteistyötä ulkomailta tulevien sairaanhoitajien valmentavan koulutuksen, sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksen ja työelämän välillä. Yhteistyössä luoduilla VR-simulaatiolla, koulutuksella ja toimintamallilla vaikutetaan terveydenhuollon- ja koulutusorganisaatioiden myönteisen asenteen kehittymiseen maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajia ja -opiskelijoita kohtaan.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat:
• Maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajaopiskelijat.
• Maahanmuuttajataustaiset Suomessa asuvat sairaanhoitajat.
• Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat
• Sote-sektorilla toimivat opiskelijaohjaajat ja lähiesimiehet
Hankkeen toteuttajaorganisaatiot ovat Oulun yliopisto (OY, koordinaattori), Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK) ja Lapin ammattikorkeakoulu (Lapin AMK). Hankkeen kesto on 2 vuotta.
Hanke toteutetaan seuraavissa työpaketeissa:
TP1. Digitaalisen verkoston luominen maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajien integroimiseksi työelämään: Alkukartoitus, työkalut, arviointi ja toimintamallin kehittäminen.(OY)
TP2. Suomen kielen ja kulttuuristen tilanteiden harjoitteleminen VR-simulaatioissa valmentaa maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajaopiskelijoita työharjoitteluun. (LapinAMK)
TP3. Koulutus sote-sektorilla toimivien opiskelijaohjaajien ja sote-yksiköiden lähiesimiesten kulttuurisen osaamisen kehittämiseksi digitaalisessa oppimisympäristössä.(OAMK)
TP4. Hankkeen koordinointi ja hallinto.(OY)
Hankkeen tuloksena syntyy nykyiset ja tulevaisuuden sote-sektorin työelämän tarpeet huomioiva KulttuuriOsaaja -toimintamalli ja digitaalinen verkosto maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajan tai sairaanhoitajaopiskelijan siirtymiseen ja sitouttamiseen alueemme sote-työkenttään. Lisäksi hankkeessa rakennettava digitaalisen oppimisympäristön avulla maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajaopiskelijat voivat harjoitella työelämässä vastaan tulevia tilanteita turvallisesti. VR- ja PC alustalla toimivia simulaatioita kehitetään kielen, kulttuurin ja kliinisten taitojen oppimista varten. Hankkeen tuloksena maahanmuuttajataustaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla on riittävä kulttuurinen ja kielellinen osaaminen toteuttaa potilasturvallista hoitoa sote-organisaatioissa. Hankkeessa kehitetyn koulutuskokonaisuuden myötä sote-yksiköiden lähimiesten osaaminen monikulttuurijohtamiseen lisääntyy ja myös maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita ohjaavilla opiskelijaohjaajilla on riittävä osaaminen tukea ja varmistaa näiden tulevaisuuden sairaanhoitotyön osaajien osaamista.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on:
• Maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajaopiskelijat.
• Maahanmuuttajataustaiset Suomessa asuvat sairaanhoitajat.
• Ammatillisen oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat.
• Sote-sektorilla toimivat opiskelijaohjaajat ja organisaatioiden esimiehet.
Kohderyhmät aiotaan tavoittaa:
• maahanmuuttajataustaiset opiskelijat: Lapin AMK ja Centria AMK (englanninkielisen koulutuksen; kv-vaihto-opiskelijat), OAMK (kv-vaihto-opiskelijat; suomenkielisen koulutuksen), Diak AMK tutkinto-opiskelijat (suomenkielisen koulutuksen)
• maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajat: etsitään maahanmuuttajien kanssa toimivien viranomaisten (esimerkiksi TE toimisto), kuntien, kolmannen sektorin toimijoiden sekä olemassa olevien ja päättyneiden hankkeiden avulla.
• sote-organisaatioiden työntekijät ja esimiehet: ValOpe - valtakunnallinen kliinisen opettajan verkosto (sisältyy kaikki valtakunnalliset sairaanhoitopiirit), erityisesti yhteistyö PPSHP, Oulun kaupunki ja Lapin keskussairaala.
• Koulutusorganisaatioiden henkilökunta: SHaREducation verkosto - valtakunnallinen terveystieteen
opettajakoulutuksen verkosto (sisältyy kaikki 6 yliopiston terveystieteen opettajankoulutuksen tutkintovastaavat). Oulun yliopisto koordinoi verkostoa. Ammattikorkeakoulujen henkilöstö.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat:
• Hankkeen ulkopuoliset koulutusorganisaatiot ja sote-organisaatiot henkilöstöineen (tehokkaan viestinnän myötä)
• Sote-opiskelijat (tehokkaan viestinnän myötä)
• Elinkeinoelämä (kasvava osaaminen ja maahanmuuttajataustaisten osaajien sitoutuminen alueemme työelämään)
• Sote-palveluita käyttävät asiakkaat ja sitä kautta koko suomalainen yhteiskunta
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 430 563
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 428 129
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 538 205
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 535 162
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen, Oulun
Kunnat: Oulu, Rovaniemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 630
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Luonnonvarojen käytön kestävyyden näkökulma huomioidaan kaikissa hankkeen toimenpiteissä. Hankkeen viestinnästä ja materiaalintuotannossa hyödyntää suurissa määrin monikanavaisuutta ja digitaalisia välineitä. (välitön vaikutus) | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
OY:n tutkimus- ja kehitystyössä (hanketoiminnassa) on sitouduttu kestävän kehityksen periaatteisiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Hankkeen aikana pyritään siihen, että hankkeen järjestämissä työpajoissa materiaalit jaetaan osallistujille sähköisessä muodossa, jotta paperin kulutus ja kopiointi vähenevät. Työpajoissa materiaalit ja jätteet kierrätetään OY:n kestävän kehityksen ohjelman ohjeistuksen mukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Hankkeen toiminnot tukevat maahanmuuttajien jatkokoulutusmahdollisuuksia ja työelämään siirtymistä. Hanke lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta yhteisön ja yhteiskunnan eri tasoilla - tuetaan maahanmuuttajien yhdenvertaisuuden toteutumista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 6 |
Hankkeessa edistetään maahanmuuttajien osaamista sekä siirtymistä suomalaiseen työelämään. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 4 |
Hankkeessa hyödynnetään laajasti sähköisiä alustoja. Digitaalisuutta hyödyntävä koulutus- ja kehittämistyö vähentää liikkumisen tarvetta eri paikkoihin. Hanketiimin toiminnassa huomioidaan virtuaaliset kokoustyökalut ja kokeillaan erilaisia digitalisoituja alustoja ja palveluja tiedon keräämiseen ja jakamiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa edistetään maahanmuuttajien osaamista ja siirtymistä suomalaiseen työelämään. Hankkeella lisätään kohderyhmän osaamista, joka edistää heidän hyvinvointia, tiedonsaantia ja myöhemmässä vaiheessa työllistymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 7 |
Hankkeen koulutus ja työelämäyhteistyön avulla voidaan kehittää ammatillista ja kulttuurillista osaamista. Hanke vahvistaa maahanmuuttajien roolia aktiivisina toimijoina suomalaisessa yhteiskunnassa sekä tasa-arvoista mahdollisuutta päästä korkeakoulutasoiseen tutkintoon ja työelämään siirtymistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 7 |
Hankkeen avulla tuetaan kohderyhmään kuuluvien yhdenvertaisia mahdollisuuksia korkeakouluopinnoissa etenemiseen, ja ulkomailla työllistymiseen. Hankkeen toiminnot lisäävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 9 |
Hanke edistää suomalaisten opiskelijoiden tietoisuutta eri maiden kulttuureista sekä ammatillisista käytänteistä. Hanke tukee samalla maahanmuuttajien asettautumista ja integroitumista yhteiskuntaan. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Kestävän kehityksen näkökulmat huomioidaan hankkeen toiminnoissa. |
KulttuuriOsaaja-hankkeen tavoitteina oli (TP1) luoda yhteinen toimintamalli ja digitaalinen verkosto maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden, sosiaali- ja terveysalan opettajien, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) sektorilla toimivien esimiesten ja opiskelijaohjaajien välille; (TP2) kehittää maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden valmistautumista työharjoitteluun virtuaalisen(VR) simulaation kautta, sekä (TP3) luoda koulutuskokonaisuus opiskelijaohjaajille ja yksiköiden lähiesimiehille kulttuurisen- ja johtamisosaamisen kehittämiseksi digitaalisessa oppimisympäristössä.
Hankkeessa Työpaketissa 1 laadittu toimintamalli ohjaa maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajia ja sairaanhoitajaopiskelijoita integroitumaan työelämään ja suomalaiseen yhteiskuntaan. Toimintamallissa kuvataan 1) työskentely Suomessa (Lainsäädäntö, ammattiliitot, verkostot, kansallisuuden hakeminen, Suomessa työskentely tiedot); 2) Tuke työelämään (Työelämä Suomessa, Työnhaku, Kielen oppiminen, Opiskelu Suomessa); 3) Osaamisen kehittyminen (Työnantajan tuki maahanmuuttajalle, oppilaitoksen tuki maahanmuuttajalle, urakehitys). Toimintamallissa kuvataan hyviä käytänteitä ja ohjeita, joilla organisaatiot ja oppilaitokset voivat tukea maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajia ja sairaanhoitajaopiskelijoita integroitumisessa sekä kielitaidon kehittymisessä. Perustettu verkosto kokoaa yhteen sote -alan organisaatiot sekä yksittäisiä henkilöitä, toimien maahanmuuttajahenkilöstön integraation helpottamiseksi sekä integraation arvioijana ja kehittäjänä, sote alan kulttuurisen osaamisen kehittäjänä sekä muussa yhteistyössä. Hankkeessa laadittiin 7 työkalua, joiden avulla voidaan arvioida maahanmuuttajataustaisen työvoiman ja opiskelijoiden integraatiota sekä esihenkilöiden, opettajien kulttuurista osaamista sekä käsityksiä integraatiosta.
Hankkeessa työpaketissa 2 rakennetun digitaalisen oppimisympäristön avulla maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajaopiskelijat voivat jatkossa harjoitella kahta eri hoitotyön tilannetta VR-laitteistolla, ja näin valmistauta työharjoitteluun. Opiskelijat voivat harjoitella omatoimisesti, itsenäisesti ja turvallisesti suomen kielellä hoitotilanteissa käytettävää suomen kieltä ja toimintamallia. VR-simulaatiot on kytketty hoitotyön opetukseen ja hoitotyön opetussuunnitelmaan hankeorganisaatioissa. Näissä kahdessa simulaatiotilanteessa opittuja taitoja voidaan käyttää myös muissa hoitotyön tilanteissa käytännön hoitotyötä harjoiteltaessa, ja simulaatiot ovat valmiita otettavaksi käyttöön myös hankkeen ulkopuolisissa organisaatioissa.
Hankkeessa, työpaketissa 3 valmistui kaksi erillistä KulttuuriOsaajaksi! sosiaali- ja terveysalalle MOOC-täydennyskoulutuskokonaisuutta: Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen (0,5 op, 14 osallistujan työtuntia), koulutus sote-alan lähiesihenkilöille sekä Monikulttuurinen opiskelijaohjausosaaminen (3 op, 81 osallistujan työtuntia), koulutus maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien opiskelijaohjaajille sekä valmisvaiheessa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Koulutusten avulla voidaan kehittää esihenkilöiden monikulttuurista johtamisosaamista sekä monikulttuuristen opiskelijoiden ja työntekijöiden ohjausosaamista. Kummallekin koulutukselle suunniteltiin digitaaliset oppimisympäristöt Moodleen, jossa KulttuuriOsaajaksi! sosiaali- ja terveysalalla (0,5-3 op) MOOC (Massive Open Online Course)-täydennyskoulutus toteutetaan. Koulutusten tarkoituksena on parantaa maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden integraatiota sote-alalle ja suomalaiseen yhteiskuntaan. MOOC-koulutukset pilotoitiin kahdesti hankkeen aikana. Lisäksi järjestettiin KulttuuriOsaajaksi! -lähikoulutuskiertue riittävän osallistujamäärän ja koulutusten sisällön sopivuuden varmistamiseksi. Pilotoidut MOOC-koulutukset on myös pedagogisesti vertaisarvioitu. Esihenkilöille suunnattu koulutus julkaistiin avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi) kesäkuussa 2023 ja ohjaajien koulutus tarjotaan tammikuusta 2024 lähtien maksuttomina Oulun avoimen ammattikorkeakoulun opintoina sekä CampusOnlinessa.