Hankekoodi: S22406
Hankkeen nimi: Mekaniikan opetuksen digitalisointi
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 36
Puhelinnumero: 0294465000
Postinumero: 53850
Postitoimipaikka: Lappeenranta
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Similä Neea
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: neea.simila(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505265923
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke suuntautuu koronatilanteen aiheuttamiin tarpeisiin. Mekaniikan opetuksessa siirtyminen etä- ja virtuaaliopetukseen on aiheuttanut sen, että perinteinen lähiopetusmenetelmä ei palvele uutta toimintatapaa. Digitaaliset työkalut ja automaattisten tehtävien kautta tuleva koottu palaute tarjoavat keinon osoittaa tukiopetusresursseja juuri niille opiskelijoille ja juuri niihin teemoihin, joissa opiskelijoilla on vaikeuksia. Massa- ja verkkoluennoilla opiskelijan tipahtaminen kyydistä on usein vaikea havaita.
Tavoitteena on putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden auttamisen lisäksi nostaa työelämään siirtyvien mekaniikan osaamisen tasoa. Haastaviksi koetut mekaniikan kurssit ovat putoamisvaarassa olevilla opiskelijoilla usein niitä jotka jäävät viimeisiksi roikkumaan ja estävät valmistumisen. Tavoitteena olevalla opetusmallilla voidaan edesauttaa valmistumista sekä lisätä opiskelijan valmiuksia työelämään siirryttäessä. Tavoitteena on myös aikaansaada opiskelijoiden itsenäisempää otetta ja sitä kautta kykyä toimia koronatilanteen vuoksi muuttuneessa työympäristössä.
Hankkeessa arvioidaan digitaalisten alustojen (mm. Stack) mahdollisuudet ja käytettävyys mekaniikan tehtävien automatisoinnissa erityisesti ammattikorkeakoulutason mekaniikan opetuksessa, alustojen tarjoamat mahdollisuudet kohdennettuun opetukseen sekä pedagogisten näkökulmien kautta työkalujen toimivuus etä- ja verkko-opetuksessa. Lisäksi hankkeessa kehitetään mekaniikan kurssiin automatiikkaa hyödyntävä lähiopetuksen ja henkilökohtaisen ohjauksen malli jolla syrjäytymis- tai putoamisvaarassa oleva opiskelija havaitaan riittävän ajoissa.
Hankkeen tuloksina saadaan itseopiskelumateriaali, automaattisesti tarkastettavat tehtävät sekä oppimistulosten/tehtävien osaamisen arviointimalli. Tulosten vaikutusten arvioinnista tehdään raportti.
Pääkohderyhmä: Ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat, erityisesti putoamisvaarassa olevat opiskelijat.
Välilliset kohderyhmät: Ammattikorkeakoulun avoimen puolen opiskelijat, sisältäen lukiolaiset. Ammattiopiston opiskelijat, joilla on aikomus hakea insinööriopintoihin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 775
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 113 158
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 170 371
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 150 881
Maakunnat: Etelä-Karjala, Päijät-Häme
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan, Lahden
Kunnat: Sysmä, Padasjoki, Lahti, Rautjärvi, Taipalsaari, Hollola, Kärkölä, Savitaipale, Asikkala, Luumäki, Lemi, Lappeenranta, Orimattila, Ruokolahti, Parikkala, Hartola, Imatra, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 4 |
Välillisesti digitaalisen opetusmateriaalin käyttäminen vähentää liikennettä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Printtimateriaalien käyttö vähenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Välillisesti digitaalisen opetusmateriaalin käyttäminen vähentää liikennettä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Ehkäistään nuorten syrjäytymsitä ja opiskelupolusta tippumista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Automatiikka edesauttaa opiskelijoiden tuen saantia tasa-arvoisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Automatiikka edesauttaa matalammalla lähtötasolla olevien opiskelijoiden tuen saantia tasa-arvoisesti. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Mekaniikan opetuksen digitalisointi –hanke lähti liikkeelle koronatilanteen aiheuttamista tarpeista, kun opetus siirtyi verkkoon. Mekaniikka oli haasteellinen aihe jo lähiopetuksena, joten oli tarve kehittää pedagogisesti uudenlaisia ratkaisuja digitaalisuuden keinoin sekä löytää keinoja havaita erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat.
Päätavoitteet hankkeelle olivat:
• koronaviruksen seurauksena kasvanut riski opiskelijan putoamisesta ja syrjäytymisestä pienenee ja
• opiskelijan motivaatio vaikeaksi koettuun aiheeseen lisääntyy
• opiskelijan itseohjautuvuuden, verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen, itsearvioinnin ja itsenäisen työn taidot kehittyvät.
Hankkeessa testattiin ja arvioitiin digitaalisia menetelmiä kuten STACK-tehtävien mahdollisuuksia ja käytettävyyttä mekaniikan tehtävien automatisoinnissa. STACK-tehtävät toimivat hyvin Moodle-alustalla ja automatiikkaa pystyi hyödyntämään oppimisen tukena, kun ne rakennettiin tukemaan konstruktivistisesti linjakasta opetusta, ja tehtävien opiskelijoille antamaan palautteeseen panostettiin huolellisesti ja niiden avulla ohjattiin oppimista oikeaan suuntaan. Selkeällä ja oikea-aikaisella palautteella vahvistettiin opiskelijoiden itseohjautuvuutta, ja itsearvioinnin tueksi kehitettiin mm. tehtäväkohtaisia tarkistuslistoja. Opiskelijan tehtäviin käyttämä aika ja suorituskerrat auttoivat havaitsemaan erityistuen tarvitsijoita.
Hankkeen aikana konetekniikan mekaniikan opintomateriaalit uudistettiin tukemaan verkko-opetusta ja tuotettiin itseopiskeluun soveltuvaa materiaalia. Myös opintojakson tentit muutettiin sähköisiksi ja tueksi tehtiin harjoituskokeita, joiden avulla koealuetta oli mahdollista treenata. Tällä saatiin lisättyä mekaniikassa tärkeää laskurutiinia. Vielä enemmän tukea tarvitseville opiskelijoille kehitettiin Treenikaistamalli, jossa opiskelijoilla oli mahdollisuus ohjatusti keskittyä opintojakson perusasioiden opetteluun rauhallisemmassa tahdissa. Lisäksi oppimisen tueksi tuotettiin digitaalisia itseopiskeltavia materiaaleja, kuten mekaniikan matematiikan materiaalipaketti.