Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22409

Hankkeen nimi: Step by Step - kohti mahdollisuuksia

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.5.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0626288-8

Jakeluosoite: PL 12

Puhelinnumero: 0403474031

Postinumero: 30100

Postitoimipaikka: Forssa

WWW-osoite: http://www.lhkk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Leena Rantala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: koulutusasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-leena.rantala(at)lhkk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403474031

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän Step by Step - kohti mahdollisuuksia -hankkeella parannetaan ammatillisesta koulutuksesta valmistuvan tai jo valmistuneen työllistymisen edellytyksiä tuottamalla tehostettua palvelua opiskelijoiden ja asiakkaiden käyttöön. Hankkeen aikana luodaan opiskelijoiden työllistymistä konkreettisesti edistävä palvelukonsepti tai hankkeen aikana syntyy opiskelijoiden toimialakohtainen räätälöity yrittäjyyspolku.

Hankkeen toimenpiteet on organisoitu kolmeksi toimenpidekokonaisuudeksi kuitenkin niin, että läpileikkaavana teemana on nuoren työelämäpolut.

1. Tehostetulla ohjauksella kohti töitä

2. Nuorten työllistymisen varmistaminen verkostotyönä

3. Ammatillisista opinnoista yrittäjäksi



1. Tehostetulla ohjauksella kohti töitä:
- Valmistumassa olevan opiskelijan työllistymisen, jatko- ja väyläopintojen näkymän kartoitus ja tarvittava ohjaus
- Nuoren työelämäyhteydet ja verkostot laajenevat sekä ymmärrys työllistymisen mahdollisuuksista kasvaa
- Keskeytymisuhan alla olevien opiskelijoiden tehostettu hoksaus ja sopiviin oppimisympäristöihin ohjaus
- Hyödynnetään kasvokkain tapahtuvan ohjauksen lisäksi nykyaikaisia digitaalisen ohjauksen menetelmiä ja välineitä
- Kartoitetaan työttömistä toisen asteen suorittaneista edeltävän vuoden aikana valmistuneet ja tehdään osaamisen ja motivaation kartoitus, rakennetaan jatko-ohjaus työllistymisen, opintojen tai yrittäjyyden polulle tai tarvittaessa muu palveluohjaus yhteistyössä nuoren asiakkaan kanssa
- Etsitään yhteisiä tekijöitä pitkittyneen työttömyyden syistä ja tuotetaan tietoa opettajille, Hämeen TE-toimistolle, Ohjaamolle tai muulle toimijalle
-Toiminnan tuloksena varmistuu poikkeusoloissakin toimiva seudullinen tehostetun ohjauksen verkostoryhmä ja malli toimia nopeasti poikkeusoloissa

2. Nuorten työllistymisen varmistaminen
- FaiRekry-palveluun yrityksistä kerätyt liidit ja rekrytointi-ilmoitukset tuottavat levitettävää tietoa yritysten tilanteesta ja mahdollisista työpaikoista. Henkilöstöpalveluyritys JobPari:n henkilöstövuokraus tai suora työllistyminen yritykseen edistävät opiskelijan työllistymistä ja osuvan työn löytämistä.
- Verkostoyhteistyö TE-toimiston, Ohjaamon, Forssan Yrityskehitys Oy:n ja työllistymistä tukevien hankkeiden kanssa lisäävät nuorille tietoa työllistymismahdollisuuksista
-Toiminnan tuloksena syntyy osuvampaa, onnistunutta työllistymistä.
- Yritykset ja organisaatiot saavat rekrytointiosaamista ja osaavaa työvoimaa


3. Ammatillisista opinnoista yrittäjäksi
- Kerätään toimialakohtainen yrittäjäksi ohjaava ryhmä.
- Ryhmän tukena oppilaitoksen yrittäjyystiimi ja FAIBusiness -palvelut, kummiyrittäjät, seudun yrityspalvelut
- Hyödynnetään kasvokkain tapahtuvan ohjauksen lisäksi nykyaikaisia digitaalisen ohjauksen menetelmiä ja jo tehtyjä soveltuvia yrittäjyyden koulutusmateriaaleja ja -paketteja
-Toiminnan tuloksena syntyy toimialakohtainen räätälöity yrittäjyyspolku
- Tuloksena yritysten ja oppilaitoksen kumppanuusyhteistyö lisääntyy


Hankkeen päättyessä LHKK:n toimintaan on juurtunut ammatillisesta koulutuksesta työhön-malli, jonka tarkoituksena on varmistaa jokaisen nuoren jatkopolku työhön tai yrittäjäksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat Forssan ammatti-instituutin n. vuoden sisällä valmistumassa olevat opiskelijat ja toisen asteen koulutuksen suorittaneet TE-toimiston alle 30-vuotiaat työttömät työnhakijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilökunta. Ohjaamon ja nuorten palveluissa toimivat. Työllisyyden hoidon parissa toimivat nuorille suunnatut hankkeet sekä yhdistysten ja kolmannen sektorin nuorten palvelujen toimijat. Yritykset ja työnantajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 212 758

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 212 758

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 283 677

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 283 677

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan

Kunnat: Tammela, Jokioinen, Ypäjä, Forssa, Humppila

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 12

Postinumero: 30101

Postitoimipaikka: Forssa

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 13

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 89

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelun taustalla on sukupuolisensitiivinen ohjaus, Hanke tarkastelee osallistujia yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Hankevalmistelussa on on ennakolta huomioitu tilastolliset taustatiedot oppilaitoksesta valmistuvien ja jo valmistuneiden opiskelijoiden tilanteiden osalta sekä seudun alle 30-vuotiaiden työttömien tilastotiedoista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolisensitiivisyys sisällytetään projektin toimenpiteisiin sekä seurantaan koko projektin ajan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke tarkastelee osallistujia yksilöllisten tarpeiden pohjalta ja vaikka sukupuolisensitiivisyys sisällytetään projektin toimenpiteisiin, sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeen materiaalit ovat ensisijassa avoimia ja sähköisiä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Kaikki LHKK:n koulutukset sisältävät kiertotalouden teemoja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Hankkeessa hyödynnetään digitaalisia välineitä. Matkustaminen vähenee ja käytetään biokaasu-hybridiautoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 3
Ohjausta saavan kohderyhmän hyvinvointia, osallisuutta ja toiminnallisuutta lisätään, kun ohjausta on entistä paremmin saatavilla. Ohjaus edistää sopivien palveluiden löytämistä ja tukee sopivan polun löytämistä työllistymiseen.
Tasa-arvon edistäminen 5 3
Edistetään kohderyhmän tasa-arvoa mahdollistamalla tarvittavan ohjauksen seudullista saatavuutta tasavertaisesti kaikille nuorille
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 3
Aliedustettujen ryhmien osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan ohjauksen kautta.
Kulttuuriympäristö 0 3
Huomioidaan koulutusten sisällöissä soveltuvin osin (keramiikka, luontomatkailu)
Ympäristöosaaminen 0 2
Kaikkiin LHKK:n tutkintokoulutuksiin sisältyy alakohtainen ympäristölupaus. Hankkeen kaikessa toiminnassa otetaan huomioon kestävän kehityksen edistäminen sekä hankittu osaaminen

9 Loppuraportin tiivistelmä

LHKK:n, Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän oppilaitoksen Forssan ammatti-instituutin toteuttamassa Step by Step - kohti mahdollisuuksia -hankkeessa kehitettiin ammatillisesta koulutuksesta valmistuvan tai jo valmistuneen nuoren aikuisen työllistymisen edellytyksiä. Hanke kehitti oppilaitoksen ja verkoston uraohjaajien tuottamaa tehostettua palvelua opiskelijoiden ja asiakkaiden käyttöön. Hankkeen aikana luotiin opiskelijoiden työllistymistä edistävä palvelukonsepti, jota toteutetaan lisätyn henkilökohtaisen ohjauksen avulla, oppilaitokseen kehitetyn ura- ja työnhakupajan sekä oppilaitoksen toimintaan liitetyn seudullisen nuorten työpajan avulla. Hankkeen aikana kehitettiin yrittäjyyspolkupolkumalleja eri aloille ja lisättiin opiskelijoiden valmiuksia toimia yrittäjänä.

Kiteytettynä ammatillisesta koulutuksesta työhön -malli toimii oppilaitoksen sisällä yhteisenä ajatuksena ja tavoitteena edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia työelämässä ammatillisten opintojen päättyessä. Verkostotoimijoiden kanssa yhdessä valmistellut nuorten työllistymistä edistävä toimet on nyt lisätty oppilaitoksen arkeen.

TE-toimiston, Ohjaamon ja kuntien etsivien nuorisotyöntekijöiden säännöllinen toiminta ammatillisella oppilaitoksella mahdollistaa nuorelle madaltuneen kynnyksen kysyä apua, mikäli hänellä on tarve tähän. Myös opettajilla ja ammatillisilla ohjaajilla on mahdollisuus löytää sopiva työpari, silloin kun huoli nuoren työelämään siirtymisestä tulee ilmi. Toimintamalli tuo lisäresursseja ja mahdollistaa oikea-aikaista toimintaa. Hankkeen aikana sovittu yhteistyö verkostotoimijoiden kanssa jatkuu hankkeen jälkeen. Oppilaitokselle jalkautuvaan ohjaustoimintaan osallistuvat LHKK:n omistajakuntien lisäksi myös Karkkilan etsivä nuorisotyö on lupautunut mukaan toimintaan.

Ammatillisesta koulutuksesta työhön malliin kuuluu myös yrittäjyydestä kiinnostuneen opiskelijan yksilöllinen ohjaus oppilaitoksella. Työllistyminen ja yrittäjyys LHKK:n strategisina tavoitteina mahdollistaa myös toiminnan jatkuvan kehittämisen. Henkilökohtainen ohjaus, yrittäjyyspaja ja ura- ja työnhakupaja sekä Teams-yritysesittelyt, valmistuvien ryhmien tapaamiset ja verkoston tuottamien palvelujen näkyvyys oppilaitoksella ovat keinoja lisätä opiskelijan työllistymisen tai yrittäjyyden onnistumista. Tavoitteita palvelevat valmistellut rakenteet mahdollistavat myös tätä päämäärää.

Välittöminä tuloksina hanke onnistui lisäämään oppilaitoksen sisällä keskustelua opintojen aikaisen onnistuneen työelämäkokemuksen ja valmistumisen jälkeisen työllistymisen merkityksen tärkeydestä.
Hanke kehitti uudenlaista toimintaa oppilaitokselle, henkilökohtaista uraohjausta, pajatoimintaa ja sähköisten alustojen hyödyntämistä. Yritykset ovat ilmaisseet halunsa lisätä yhteistyötä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Hankkeen toimet vaikuttivat osuvien harjoittelu- ja työelämäjaksojen löytymiseen ja opiskelijan työllistymisen varmistamiseen. Hanke on lisännyt jo opiskelijan jo opiskeluaikana tapahtuvia työllisyyttä edistäviä toimia ja antanut opiskelijoille tietoja ja valmiuksia toimia poikkeustilanteissakin.

Hanke rakensi yrittäjyyteen liittyviä opintokokonaisuuksia, mentoriyrittäjätoimintaa, yksilöohjausta ja lisäsi opiskelijoiden valmiuksia ja tietoisuutta työllistyä opintojen jälkeen vaihtoehtoisesti myös yrittäjänä. Yhteistyö yrittäjäjärjestöjen ja yrittäjyyttä kehittävien toimijoiden kanssa on lisännyt opettajien taitoja ohjata opiskelijaa oikeiden toimijoiden pariin. Hankkeesta jää pysyvänä ja näkyvänä toimintana mm. yrittäjyyspuu ja -polku päivitettynä, paikallisesti tarjottava tutkinnon osa, yhteisten tutkinnon osien verkostot muihin oppilaitoksiin ja alan toimijoihin, neljän päivän koulutuspaketti kaikille perustutkinto-opiskelijoille. Hankkeen aikana tehdyt kehittämistoimet jäävät oppilaitoksen toimintaan ja niiden juurruttamistyö on aloitettu.

Hankkeen kehittämä ammatillisesta koulutuksesta-malli on levitetty ja juurrutustyö alkanut. Kehittämistä verkostotoimijoiden kanssa jatketaan sekä työllistymistä edistävän tehostetun ohjauksen osalta kuin myös opiskelijan mahdollisuutta kehittää koulutuksesta yrittäjäksi taitojaan. Kehitetyt käytännöt jatkavat elämää oppilaitoksessa.