Hankekoodi: S22430
Hankkeen nimi: Taitopaja - Taitoja arkeen ja ammattiin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 30.4.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2617489-3
Jakeluosoite: PL 230
Puhelinnumero: 03 6461
Postinumero: 13101
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
WWW-osoite: http://www.hamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Naakka Reetta Johanna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori, projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.naakka(at)hamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358-0400242869
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Taitopaja -Taitoja arkeen ja ammattiin hankkeen tavoitteena on edistää vaikeasti työllistyvien ja vailla koulutusta olevien nuorten valmiuksia siirtyä tutkintoon johtavaan koulutukseen. Ammattiopisto Tavastian Taitopajassa nuori voi vahvistaa opiskeluvalmiuksia ja osaamista siten, että tutkintoon johtavaan koulutukseen siirtyminen mahdollistuu. Taitopajajassa nuoret voivat selkeyttää ammatinvalintaa ja luoda omannäköisen urasuunnitelman. Hankkeessa nuorelle tarjotaan mahdollisuus lujittaa omaa osaamisidentiteettiä, itsetuntemusta/itseluottamusta ja hyvinvointia. Hankkeessa kehitetään verkko-oppimisympäristöjä siten, että ne ovat nuorelle saavutettavissa 24/7.
Kohderyhmänä ovat Hämeenlinnan seudun alle 29-vuotiaat nuoret, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa tai koulutuksen tai työelämän ulkopuolella vähäisen koulumenestyksen, oppimisvaikeuksien tai kielen (maahanmuuttaja taustaiset) tuominen haasteiden takia. Uussuomalaisten sujuva kototutuminen ja työelämän vaatimuksia vastaava osaaminen edistää osaltaan alueen sosiaalista hyvinvointia.
Toimintaympäristössä nuori voi kokeilla, harjoitella ja näyttää hankkimaansa osaamista. Tavoitteena on rakentaa kolmiportainen ohjaus -malli, jossa hyödynnetään digitaalisiaja toiminnallisia keinoja nuorten ja heidän läheisten opinto-, ura- ja palveluohjauksessa. Lisäksi opintojen nivelvaiheessa oleville nuorille tarjotaan mahdollisuus tukeen vertaismentoroinnin ja henkilökohtaisen ohjauksen avulla.
Kohderyhmänä ovat alle 29-vuotiaat nuoret, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa tai koulutuksen tai työelämän ulkopuolella vähäisen koulumenestyksen, oppimisvaikeuksien tai kielen (maahanmuuttaja taustaiset) tuominen haasteiden takia.
HANKKEEN VÄLILLISET KOHDERYHMÄT:
Nuorten vanhemmat tai läheiset. Huoltajien osallistaminen ja tietoisuus erilaisista ura- ja koulutusmahdollisuuksista tukee nuoren koulutuspolkua ja ehkäisee ylisukupolvista syrjäytymistä.
Alueen oppilaitokset (2.aste ja AMK) opiskelijat, opetus- ja ohjauksen henkilöstö. Ammattiopisto Tavastia, eri ammattialojen opiskelijat kisälli mallin/vertaisohjauksen mukaisesti vertaismentoreina.
Hämeenlinnan alueen yläkoulujen ohjaushenkilöstö, kun kehitetään koulun ja vanhempien ohjauksen käytänteitä.
Eri alojen korkeakouluopiskelijat HAMK:sta osallistuvat hankkeessa erilaisiin toimintoihin, kuten suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. He työskentelevät nuorten kanssa erilaisissa projekteissa kehittäen nuorille kohdennettuja erilaisia varhaisen tuen ja ohjauksen muotoja.
Hämeenlinnan seudun nuoriso-, sosiaali- ja terveystoimi sekä Ohjaamot. Eri toimijoiden kanssa on tavoitteena rakentaa sujuvia koulutuspolkuja ja osaamisen hankkimisen mahdollisuuksia alueen nuorille, joilla ei ole koulutus- tai työpaikkaa. Lisäksi verkostoitumisella vahvistetaan nuorten hyvinvointipalveluita ja niiden saavutettavuutta.
Alueen kolmas sektori ja kuntalaiset. Hankkeen tavoitteena on saada alueen kolmannen sektorin toimijoita kehittämään kolmiportaista ohjausmallia.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 239 378
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 238 830
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 319 169
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 318 438
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Hämeenlinnan
Kunnat: Hämeenlinna, Janakkala, Hattula
Jakeluosoite: Hattelmalantie 8
Postinumero: 13100
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 80
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Luonnonvarojen käytön kestävyys ei ole hankkeen keskeinen tavoite. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen ei ole hankkeen keskeinen tavoite. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Tämä hanke ei liity suoranaisesti luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Keskeistä kaikessa toiminnassa on luontoarvojen edistäminen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeessa pystiään edistämään erityisesti sosiaalisesti kestävää kehitystä ja hyvin- vointia. Kaikki ympäristölle vaaralliset aineet kierrätetään ja poistetaan käytöstä määräysten mukaisesti. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei suoranaisesti liity naturaohjelmaan ja sen kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Taitopajan materiaalit ovat pääsääntöisesti kierrätettyjä. Myös jätteet ja roskat kierrätetään. Keskeistä on vahvistaa nuorten tietoisuutta kieräättämisestä ja vahvistaa osallistujen kierrätysaktiivisuutta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 0 |
Ammattiopisto Tavastia vastaa toimintaympäristöstä ja näin edistää osaltaan uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Hankkeessa nuorten tietoisuutta lisätään myös uusiutuvien energialähteiden osalta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 4 |
Keskeistä hankkeessa on vahvistaa nuorten opiskelumotivaatiota osallistavan ja toiminnallisen pedagogiikan avulla. Keskeistä on sitouttaa nuoret suorittamaan toisen asteen ammatillinen tutkinto, joka mahdollistaa nuoren työllistymisen paikallisesti. EU:n Suomen vuoden 2020 vakausohjelmaa koskevan neuvoston lausunnon mukaan Suomessa tulee vahvistaa toimenpiteitä, joilla tuetaan työllisyyttä, ja lujitetaan aktiivista työvoimapolitiikkaa. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0526&from=EN) | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 4 |
Hankkeessa kehitetään syrjäytymisriskissä oleville nuorille ohjaus- ja koulutusmallia, jossa kokeillaan ja kehitetään toiminnallisia ja osallistavia menetelmiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteilla ei ole vaikutusta liikkumiseen ja logistikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 6 |
Syrjaäytymisvaarassa olevien nuorten hyvinvoinnin edistäminen on hankkeessa keskeistä. Taitopaja tukee toiminnallisen ja osallistavan pedagogiikan avulla nuoria löytämään heille sopivan koulutuspolin. Kouluts on suoraan yhteydessä nuoren hyvinvointiin myöhemmin elämässä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Koulutustasa-arvon ja terveystasa-arvon edistäminen ovat keskeisiä pitkän aikavälin tavoitteita. Korona-aika vaikutti erityisesti heikommassa asemassa oleviin nuoriin ja lapsiin. Toiminnallisen ja osallistavan ohjauksen ja oppimisympäristön avulla tarjotaan koulutspolku nuorille, joiden on vaikeata muuten kiinnittyä koulutukseen ja löytää itseä kiinnostava koulutusala. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Taitopaja tarjoaa opiskelumahsollisuuden kaikille yhteiskunnallisesta tai kuulttuuritaustasta huolimatta. Tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Mikäli kulttuuriympäristöä tarkastellaan suomalaisen koulutusjärjestelmän näkökulmasta, hanke kehittää pieneltä osin toiminnallista koulutuskulttuuria. Laajemmin tarkasteltuna hankkeella on pieni vaikutus kulttuuriympäristön kehittämiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 1 |
Taitopajassa toimivat nuoret, ohjaajat ja opettajat sitoutuvat kestävän kehityksen edistämiseen. Nuoret oppivat toimimaan ympäristötietoisesti ja vastuullisesti. Ympäristöosaamisen vahvistaminen ei ole hankkeen keskeinen tavoite. |
Taitopaja – Taitoja arkeen ja ammattiin -hanke toteutettiin Ammattiopisto Tavastian ja Hämeen Ammattikorkeakoulun yhteisprojektina 1.5.2021 – 30.4.2023. Hanketta koordinoi HAMK. Hankkeessa keskeisinä tavoitteina oli tuottaa koulutuksen ja työn ulkopuolella oleville nuorille koulutukseen ohjautumisen toimintamalli. Ohjausmalli muotoutui toiminnalliseksi ammatilliseen koulutukseen tutustumisen poluksi, jonka vaiheita ovat: 1. tutustumispolulle / toimintapäivä, 2. osaamispolulle/ pajapäivä ja 3. koulutuspolulle / amispäivä. Tutustumisvaiheessa nuori voi kokeilla helppojen toiminnallisten tehtävien avulla eri ammattialojen tehtäviä ja samalla testata omia opiskeluvalmiuksiaan. Osaamispolulle vaiheen tarkoituksena on tarjota nuorelle lisäaikaa ammatilliseen koulutukseen ja eri ammatteihin tutustumiseen. Samalla nuori voi vahvistaa opiskeluvalmiuksiaan. Kolmannessa vaiheessa nuorelle tarjotaan henkilökohtaista tukea ja ohjausta ammatilliseen koulutukseen hakeutumiseksi. Tarkoitus on, että vaiheistettu koulutukseen ohjautuminen edistää kestäviä ja sopivia koulutusvalintoja siten, että nuori voi hakeuta suorittamaan ensin vaikka itseä kiinnostavan tutkinnon osan.
Ohjauspolun aikana nuori voi tutustua ammatilliseen koulutukseen henkilökohtaisessa tahdissa, saada kokemuksen ammatillisesta koulutuksesta ja tukea koulutusalan valintaan ja hakeutumisvaiheeseen.
Lisäksi tavoitteena oli juurruttaa Taitopaja ympäristö osaksi Hämeen Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opiskeluympäristöksi. Tätä yhteistyötä kokeiltiin hankkeen kuluessa eri tavoin esimerkkinä koulusosionomin harjoittelun toteuttaminen opiskelijaryhmässä tiiviissä yhteistyössä opettajan kanssa. Yhteistyötä jatketaan hankkeen päättyessä.
Hankkeessa tuotettiin lisäksi kaksi www-sivustoa, joita voi käyttää nuorten ohjaus- ja opetustyötä tekevät ammattilaiset sekä nuoret itse. Sivustot koostuvat eri teemojen alle rakentuvista aineistoista, jotka linkittyvät eri hankkeissa tuotettuihin sivustoihin ja ohjauksen ja opetuksen materiaaleihin. Tavoitteena oli, että ohjauksessa ja opetuksessa käytettävä materiaali löytyy helposti teemoitetuilta sivustoilta. https://sites.google.com/hamk.fi/taitis/etusivu
Nuorille suunnattu sivusto rakentuu ammatilliseen koulutukseen tutustumisen aineistoista ja linkitykset on pääosin tehty julkisille sivustoille, joita päivitetään toistaiseksi. Sivuston muokkauksessa on pyritty selkeyteen. https://taitopajahml.wordpress.com/tietoa-koulutusmahdollisuuksista/
Kumpaakin sivustoa päivittävät HAMKin hanketoimijat yhteistyössä Tavastian yhdyshenkilöiden kanssa toistaiseksi.
Hankkeen etenemiseen vaikutti aluksi koronaepidemian viimeiset toimintarajoitteet, jolloin kokeiluja ja pilotteja siirrettiin myöhemmäksi. Hanke-aikataulua otettiin kiinni hankehenkilöstöä vahvistamalla ja hankemuutoksen avulla. Hankkeen rekisteröity osallistujamäärä jäi suunniteltua pienemmäksi. Toisaalta osallistuneilta henkilöiltä saatiin riittävästi palautetta kehittämistyön tueksi.