Hankekoodi: S22432
Hankkeen nimi: Löydä polkusi
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 30.9.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Työväen Sivistysliitto TSL ry, ruotsiksi Arbetarnas Bildningsförbund ABF rf
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0215382-8
Jakeluosoite: Siltasaarenkatu 18-20A
Puhelinnumero: 044 5122062
Postinumero: 00660
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://tsl.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ylitalo Mervi Hannele
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankekeskuksen päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mervi.ylitalo(at)tsl.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 5122062
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tarkoituksena on kehittää ja vahvistaa 16 – 25 -vuotiaiden nuorten ammatillista identiteettiä. Samalla heitä ohjataan tunnistamaan toiveitaan ja mahdollisuuksiaan hankkia osaamista ammatillisten toiveidensa ja tavoitteidensa mukaisesti sekä työllistymisensä tueksi. Hankkeen tarkoituksena on tukea nivelvaiheen siirtymiä koulutuspolulla etenemisessä tai työelämään siirtymisessä. Nuorten aktiivisuutta osallistua, antaa ja ottaa vastaan vertaistukea edistetään. Hanke osaltaan tukee elinikäisen ohjauksen strategian tavoitetta edistää yksilöiden omia edellytyksiä tehdä koulutus- ja urapäätöksiä sekä varmistaa heille tarvittava tuki monikanavaisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden avulla.
Hanke kehittää, ohjaa ja toteuttaa nuorten nivelvaiheen siirtymiä tukevaa ja koulupudokkuutta ennaltaehkäisevää vertaistukitoimintaa, joka tukee nuorten ammatillisen identiteetin etsimistä sekä työelämään liittyvää toimijuutta ja osallisuutta. Vertaistuki auttaa tunnistamaan voimavaroja ja potentiaalia osana yhteisöä sekä aktivoi ja lisää ymmärrystä ammatillisesta vaikuttamisesta. Nuorten keskinäinen vertaistuki mahdollistaa laajat tavoittamisen keinot sekä lisää osaamisen tunnistamista ja hyödyntämistä. Hankkeen toiminta sisältää työelämän pelisääntöihin tutustumista, työnhakuun liittyvien taitojen vahvistamista sekä omien valmiuksien löytämistä yksilöohjauksessa ja sosiaalisten taitojen tukemista ryhmäohjauksessa. Hankkeen toimenpiteet toteutuvat pääosin digiympäristössä ja etäyhteyksillä. Hankkeessa rakennetaan verkkoalusta, jossa tuki, ohjaus ja tehtävät suoritetaan, mikä tukee opiskelu- ja työelämässä tarpeellisia digitaitoja. Lähitapaamisia järjestetään koronarajoitusten salliessa.
Hankkeen tuloksena osallistujat ovat hakeutuneet koulutukseen, aloittaneet tai jatkaneet opintoja, tai siirtyneet työelämään. Osallistujat ovat ryhmäytyneet vertaistuen piiriin ja oppineet keinoja omaan opiskeluun ja työhön liittyvään arjenhallintaan. Osallistujat ovat löytäneet vaikuttamisen ja osallistumisen keinoja esimerkiksi tutustumalla erilaiseen järjestötoimintaan ja -vaikuttamiseen, kuten esimerkiksi ammattiliittojen toimintaan ja työelämän pelisääntöihin. Osallistujien työnhakuun ja digitaitoihin liittyvät valmiudet ovat vahvistuneet toiminnassa käytettyjen työvälineiden ja menetelmien avulla. Osallistujien ammatillinen identiteetti on hahmottunut, selkeytynyt tai kirkastunut. Vertaistukitoiminta jatkuu osana oppilaitosten tutortoimintaa. Hankkeen koordinoima oppilaitosten ja toimijoiden yhteistyö tukee alueellista verkostoitumista ja oppilaitosten hakevaa toimintaa myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat 16 - 25 -vuotiaat nuoret. Nuoret voivat olla osallistumisensa aikana jo opinnoissa, hakeutumassa opintoihin tai siirtymässä työelämään. Kohderyhmällä on tarve oman ammatillisen identiteetin ja koulutuspolun selkeyttämiseen ohjauksen avulla. Kohderyhmällä voi olla haasteita opintoihin tai työhön kiinnittymisessä, sosiaalisissa suhteissa ja osallisuudessa.
Kohderyhmänä ovat myös nykyiset ja uudet tutorit, jotka motivoituvat kehittämään omaa osaamistaan sekä saamaan tunnustusta siitä. Hankkeessa koulutetaan tutoreita tarjoamaan vertaistukea osallistujille.
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuu yhteensä 85 nuorta, joista 15 hlö on mukana tutortoiminnassa ja 70 hlö osallistumassa ohjattuun toimintaan.
Kohderyhmän tavoittamiseksi hankkeesta tiedotetaan TSL:n tiedotuskanavissa sekä alueellisten oppilaitosten, hankkeeseen osallistuvien ammattiliittojen, nuorten järjestöjen ja työllisyyspalvelujen kautta. Hankkeen viestinnässä hyödynnetään vahvasti sosiaalista mediaa, kuten Facebookia ja Instagramia. Tiedotuksessa huomioidaan viestinnän kohdentuminen nuoriin, ja sitä pyritään toteuttamaan raikkaalla ja mielenkiintoa herättävällä tavalla.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen oppilaitokset, joiden hakevaa toimintaa ja opiskelijoita hanke tukee, ja joiden toimintaa hanke markkinoi. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös SAK ja PAM (kiinteistö- ja palvelualat, ravintola-ala), muut alueelliset järjestöt, yritykset ja toimijat, joiden toimintaan hankkeen osallistujat tutustuvat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 142 445
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 139 487
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 142 445
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 139 487
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan
Kunnat: Rautjärvi, Taipalsaari, Savitaipale, Luumäki, Lemi, Lappeenranta, Ruokolahti, Parikkala, Imatra
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 85
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Hankkeen toiminta toteutuu pääosin verkkoympäristöissä, joten matkustamisesta aiheutuvia päästöjä syntyy vähemmän. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 2 |
Hanke toteutuu pääosin verkkoympäristössä, joten materiaalin kulutusta ja jätteiden syntymistä tapahtuu vähemmän. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa tuotetaan verkossa tapahtuvaa tutorointia ja hyödynnetään verkkoympäristöjä tuki- ja ohjaustoiminnan saavutettavuuden parantamiseksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 7 |
Matkustaminen suunnitellaan tarkoituksenmukaisesti. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan nuorten ammatillista identiteettiä ja siten parannetaan henkilökohtaista hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Ammatillisen identiteetin vahvistamisessa tunnistetaan nuoren henkilökohtaiset toiveet ja unelmat. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Yhdenvertaisuutta edistetään tarjoamalla verkkoympäristössä toteutuvaa tietoa, tukea ja ohjausta. Näin tavoitetaan pitkien etäisyyksien päässä olevaa kohderyhmää. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tarkoituksena oli kehittää ja vahvistaa 16 – 25 -vuotiaiden, eteläkarjalaisten nuorten ammatillista identiteettiä. Nuoria ohjattiin tunnistamaan toiveitaan ja mahdollisuuksiaan hankkia osaamista ammatillisten toiveidensa ja tavoitteidensa mukaisesti sekä työllistymisensä tueksi. Hankkeen tarkoituksena on tukea nivelvaiheen siirtymiä koulutuspolulla etenemisessä tai työelämään siirtymisessä. Sidosryhmäyhteistyössä olivat mukana Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Suomen ammattiin opiskelevien liitto SAKKI ry, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK, Saimaan ammattiopisto Sampo, STEP-koulutus Ruokolahti sekä Imatran ja Lappeenrannan Ohjaamot.
Hankkeen toiminta sisälsi verkko-ohjausta ja työpajatoimintaa. Ohjauksen teemat sisälsivät omien vahvuuksien tunnistamista, ammatillisten tavoitteiden asettamista, työelämän pelisääntöihin tutustumista, työnhakutaitojen kehittämistä sekä motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunnistamista. Lisäksi ohjauksessa käsiteltiin vuorovaikutusta ja jännittämistä. Hankkeen verkkoympäristö rakennettiin monipuoliselle ja helppokäyttöiselle Howspace-alustalle. Tehtävissä kiinnitettiin huomiota sosiaalisen ympäristön muotoutumiseen ja osallistumisen matalaan kynnykseen. Ohjaus toteutui sekä yksilö- että ryhmämuotoisena. Hankkeen kokoama Omalle polulle -materiaali tukee nuoria teemoihin liittyvissä pohdinnoissaan.
Nuorten aktiivisuutta antaa ja ottaa vastaan vertaistukea edistettiin vertaistukitoiminnan valmennuksen avulla. Hanke kehitti nuorten vertaistukitoiminnan valmennuksen ja pilotoi sen sekä ryhmä- että yksilömuotoisena verkko-ohjauksena. Valmennuksen käyneillä nuorilla oli mahdollisuus hakea Vertaistukijan osaamismerkkiä. Sidosryhmät ja muut nuorten parissa toimivat organisaatiot voivat jatkaa vertaistukitoiminnan valmennusta hankkeen tuottaman Polkuja tukemassa -materiaalin avulla.
Hankkeen tuloksena osallistujat hakeutuivat koulutukseen, aloittivat tai jatkoivat opintoja, tai siirtyivät työelämään. Osallistujat saivat lisätietoa vertaistuesta ja sen merkityksestä. Osallistujat tutustuivat esimerkiksi ammattiliittojen toimintaan ja työelämän pelisääntöihin. Osallistujien työnhakuun ja digitaitoihin liittyvät valmiudet vahvistuivat toiminnassa käytettyjen työvälineiden ja menetelmien avulla. Osallistujien ammatillinen identiteetti selkeytyi. Hankkeen koordinoima oppilaitosten ja toimijoiden yhteistyö tukee alueellista verkostoitumista ja oppilaitosten hakevaa toimintaa myös hankkeen päättymisen jälkeen.