Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22453

Hankkeen nimi: Kunnossapidon teollisen osaamisen koulutusmoduuli - KuTOMo

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 020 798 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ailinpieti Piia Pauliina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projekti-insinööri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: piia.ailinpieti(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: + 358 40 649 5249

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Päätavoitteena on kunnossapito-osaamisen lisääminen, vahvistaminen ja varmistaminen, Lapin maakunnan alueella, siirryttäessä tulevaisuuden Teollisuus 4.0 ympäristöihin ja siellä asetettuihin osaamisvaatimuksiin. Kohderyhmänä opiskelijat, teollisuudessa toimivat yritykset sekä Lapin AMKin kunnossapidon koulutuksesta vastaavat. Koulutuksen laadun ja kunnossapidon opetuksen tarjonnan parantaminen lisää Lapin ammattikorkeakoulun veto- ja pitovoimaa. Koulutuksen sisällöt tulevat noudattamaan yritysten osaamistarpeita ja -vaatimuksia hankkeessa tehtävän selvityksen pohjalta. Lapin AMKin Uudistuvan teollisuuden osaamisryhmä tulee olemaan kansallisen tason merkittävä teollisen kunnossapidon koulutuksen tarjoaja tutkinto-opiskelijoille sekä jatkuvan oppimisen periaatteen mukaisesti elämän ja työuran eri vaiheissa oleville henkilöille. Samoin vahvistetaan olemassa olevan yritysverkoston kanssa tehtävää yhteistyötä huomioiden Lapin maakunnan toimijat sekä laajentaen verkostoa uusilla Teollisuus 4.0 toimijoilla.

Hankkeessa tunnistettujen osaamistarpeiden pohjalta laaditaan digitaaliseen virtuaalialustaan toteutustapa, joka geneerisessä muodossa soveltuu sekä tutkintoon johtavaan että jatkuvan oppimisen periaatteella toteutettavaan koulutukseen. Hankkeen aikana määritellään ja toteutetaan kunnossapidon moduulin opintojaksot osaamistavoitteineen, sisällöt ja toteutustavat arviointikriteereineen (osaamisen tunnistaminen). Hankkeessa pilotoidaan opintojaksojen toteutuksia, joissa testataan ja kehitetään digitaalisen virtuaalialustan toimivuutta ja käyttökelpoisuutta koulutukseen. Hankkeen toimijoita koulutetaan Teollisuus 4.0 toimintaympäristöön.

Tuloksena syntyy kunnossapidon 45 opintopisteen moduuli virtuaaliselle alustalle, joka sisältää yhdeksän viiden opintopisteen opintojaksoa (esimerkiksi työnsuunnittelu ja talous, materiaalilogistiikka, prosessilaitteet). Tuloksena syntyy opintojaksojen osaamistavoitteet, sisällöt, toteutustavat arviointikriteereineen (osaamisen osoitus) ja oppimateriaalit. Moduuli otetaan käyttöön syksyllä 2023. Hankkeen aikana tehtävä kehitystyö vahvistaa maakunnan yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä. Kunnossapidon osaaminen kasvaa hankkeen toimijoilla, alueen yrityksissä ja Lapin maakunnassa.

Hanketta hallinnoi Lapin ammattikorkeakoulu ja se on suunniteltu ajanjaksolle 1.6.2021-30.6.2023.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Lapin AMKin insinööritutkinto-opiskelijat
- Opiskelijat, jatkuvan oppimisen periaatteita noudattaen
- Lapin AMKin Uudistavan teollisuuden opettajat ja TKI-henkilöstö
- Yritysten edustajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Teollisuusyritysten toimintavarmuutta ylläpitävät yritykset ja henkilöt
- Lapin AMKin muiden osaamisalueiden opiskelijat
- Lapin AMKin muiden osaamisalueiden opettajat ja muu TKI-henkilöstö

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 217 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 217 500

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 290 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 290 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Kolari, Tornio, Ylitornio, Simo, Posio, Muonio, Pello, Tervola, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tietokatu 1

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: Kemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 22

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 9

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 65

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa käytettiin sukupuolivaikutustenarviointia eli suvauskonetta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toimintamallit ja menetelmät valitaan hankkeessa tasa-arvo huomioiden.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on osaamisen ja koulutuksen kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 8
Käyttövarmuus paranee teollisissa yrityksissä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 8
Käyttövarmuus paranee teollisissa yrityksissä. Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehitys periaatteet.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 7
Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 5
Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet. Laitekannan käyttövarmuus paranee.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 6
Enemmän substanssi osaajia yrityksissä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Lapin amkin palvelujen kehittäminen. Kunnossapito-osaajien palvelutarjonta.
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Paikasta riippumaton opiskelu.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
Osaamisen kasvu ja työllistymisen edistyminen.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Paikasta ja ajasta riippumaton opiskelutarjonta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Paikasta ja ajasta riippumaton opiskelutarjonta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 8 8
Koulutuksessa otetaan huomioon kestävän kehityksen periaatteet ja osaamisen kasvu.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Päätavoitteena oli kunnossapito-osaamisen lisääminen, vahvistaminen ja varmistaminen, Lapin maakunnan alueella, siirryttäessä tulevaisuuden Teollisuus 4.0 ympäristöihin ja siellä asetettuihin tuotantolaitosten kunnossapidon osaamisvaatimuksiin. Kohderyhmänä olivat opiskelijat, teollisuudessa toimivat yritykset sekä Lapin ammattikorkeakoulun uudistuvan teollisuuden osaamisryhmän kunnossapidon koulutuksesta vastaavat henkilöt. Koulutuksen laadun ja kunnossapidon opetuksen tarjonnan parantaminen lisää Lapin ammattikorkeakoulun veto- ja pitovoimaa.

Koulutuksen sisällöt tulevat noudattamaan yritysten osaamistarpeita ja -vaatimuksia hankkeessa tehtävän selvityksen pohjalta. Lapin ammattikorkeakoulun uudistuvan teollisuuden osaamisryhmä tulee olemaan kansallisen tason merkittävä teollisen kunnossapidon koulutuksen tarjoaja tutkinto-opiskelijoille sekä jatkuvan oppimisen periaatteen mukaisesti elämän ja työuran eri vaiheissa oleville henkilöille. Samoin vahvistetaan olemassa olevan yritysverkoston kanssa tehtävää yhteistyötä huomioiden Lapin maakunnan toimijat sekä laajentaen verkostoa uusilla Teollisuus 4.0 toimijoilla.

Hankkeessa tunnistettujen osaamistarpeiden pohjalta laadittiin digitaaliseen virtuaalialustaan toteutustapa, joka geneerisessä muodossa soveltuu sekä tutkintoon johtavaan että jatkuvan oppimisen periaatteella toteutettavaan koulutukseen. Hankkeen aikana määritellään ja toteutetaan kunnossapidon moduulin opintojaksot osaamistavoitteineen, sisällöt ja toteutustavat arviointikriteereineen (osaamisen tunnistaminen). Hankkeessa pilotoidaan opintojaksojen toteutuksia, joissa testataan ja kehitetään digitaalisen virtuaalialustan toimivuutta ja
käyttökelpoisuutta koulutukseen. Hankkeen toimijoita koulutetaan Teollisuus 4.0 toimintaympäristöön.

Hankkeessa toteutettiin tuotantolaitosten kunnossapitotarpeita selventävä kysely, pilotointiin kolmea opintojaksojen toteutusta virtuaaliympäristöjen kehittämiseksi opiskelijakokemusten ja palautteiden perusteella. Opintojaksojen sisältöjakoa ja tavoitteita kehitettiin vuorovaikutteisen keskustelun mukaisesti aikaisemman kunnossapidon opetuksen kokemustiedon pohjalta ja hankkeen kanssa samanaikaisen kunnossapidon muuntokoulutuksen kokemusten ja palautteen avulla sekä opintojaksojen pilotointien kokemusten ja palautteen mukaisesti. Tuloksena syntyi kunnossapidon 45 opintopisteen moduuli virtuaaliselle alustalle, joka sisältää yhdeksän viiden opintopisteen opintojaksoa: kunnossapidon perusteet, tuotantolaitosten kone- ja laitekunnossapito, tuotantolaitosten sähkö- ja automaatiokunnossapito, kunnossapidon työnsuunnittelu, käyttövarmuus, teollisuus 4.0 kunnossapidossa, tuotanto-omaisuuden hallinta, kunnossapidon talous ja kunnossapidon johtaminen. Tuloksena syntyivät opintojaksojen osaamistavoitteet, sisällöt, toteutustavat arviointikriteereineen (osaamisen arviointi) ja oppimateriaalit. Moduuli otetaan käyttöön ammattikorkeakoulun koulutusohjelmissa syksyllä 2023. Kunnossapidon osaaminen kasvaa hankkeen toimijoilla, alueen yrityksissä ja Lapin maakunnassa. Hankkeen aikana tehtävä kehitystyö vahvistaa maakunnan yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä.

Hankkeessa asetetut tavoitteet saavutettiin ja syksyllä 2023 on aloitettu uusien hankkeessa kehitettyjen opintojaksojen ensimmäiset toteutukset osana ammattikorkeakoulun koulutus tarjontaa. Opintojaksoja voivat opiskella tutkinto-opiskelijat, avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat ja myös muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat. Ammattikorkeakoulun henkilöstön kunnossapito-osaaminen ja virtuaaliympäristöjen tietämys kehittyi hankkeen aikana ja syntynyttä osaamista käytetään opetuksessa, hankkeissa ja opetuksen tarjonnan laajentamisessa.