Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22456

Hankkeen nimi: Lukiosta väylä korkeakouluun

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2539767-3

Jakeluosoite: PL 412

Puhelinnumero: 020 124 3000

Postinumero: 60101

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.seamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Talvitie Pauliina Maaria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pauliina.talvitie(at)seamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302382

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hallitusohjelman tavoitteena on lisätä toisen asteen koulutuksen ja korkea-asteen välistä yhteistyötä. Lisäksi korkeakoulujen tulossopimuksissa (2017–2020) on sovittu, että korkeakoulut lisäävät yhteistyötä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseksi.
Huolestuttava kehitys Etelä-Pohjanmaalla on, että korkeakoulutettujen osuus ikäluokassa 25-34 on jatkanut laskuaan. Hankkeen tavoitteena lisätä pitovoimaa, jotta eteläpohjalaiset nuoret pysyvät alueella ja/tai jäävät toisen asteen opintojen jälkeen opiskelemaan ja töihin alueelle sekä nopeuttaa ja joustavoittaa siirtymää lukiosta korkeakouluun. Toimenpiteillä pyritään siihen, että alueen koulutusmahdollisuudet tiedostetaan ja ne koetaan vetovoimaisiksi. Tämä osaltaan edistää osaavan työvoiman pysyvyyttä alueella. Hankkeen toimenpiteet suunnataan erityisesti niille aloille, joilla on työvoimapulaa.
Lisäksi hankkeen tavoitteena on myös tiivistää Seinäjoen Ammattikorkeakoulun ja paikallisten lukioiden välistä yhteistyötä.

Hankkeen toimenpiteet toteutetaan kolmessa työpaketissa:

TP 1: Uudet väylät korkeakouluun
Tässä työpaketissa suunnitellaan ja pilotoidaan kaksi 15 opintopisteen opintokokonaisuutta, jotka suoritetaan lukio-opintojen aikana/osana. Tällaisen opintokokonaisuuden lukion aikana riittävällä menestyksellä suorittaneille tarjotaan opiskelupaikkaa Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Laajempien opintokokonaisuuksien lisäksi suunnitellaan ja rakennetaan alakohtaisia kurkistuskursseja.
Työpaketissa kehitetään myös digitaalinen, asiakaslähtöinen ohjaustyökalu, joka palvelee sekä opintopolkua korkeakouluun etsivää nuorta että ohjaustyötä tekeviä henkilöitä eri organisaatioissa. Tämä palvelee erityisesti ylioppilaita, jotka ovat jääneet ilman opiskelupaikkaa. Lisäksi työpaketissa testataan ja kehitetään työkaluja koulutuspäälliköille erilaisiin ja uusiin väyliin liittyvään, lisääntyvään suunnittelutyöhön.

TP 2: Jatko-opintojen ohjausmalli
Työpaketissa kehitetään jatko-opintojen ohjausmalli, jonka keskiössä ovat ne ylioppilaat, jotka eivät saa ensimmäisessä yhteishaussa opiskelupaikkaa. Työpaketissa testataan erilaisia toimintatapoja kohderyhmän tavoittamiseksi sekä suunnitellaan ja testataan eri tapoja tarjota valmennusta ja ohjausta oman opiskelupolun löytymiseen ja korkeakouluopintoihin hakeutumiseen erityisesti ylioppilaille, jotka ovat ilman opiskelupaikkaa. Toteutamme myös lukiolaisille suunnatun kyselyn uraohjauksen vaikuttavuudesta ja haasteista.

TP 3: Koulutus, viestintä ja tiedotus
Työpaketissa järjestetään koulutusta ja ohjausta uusista väylämahdollisuuksista eteläpohjalaisille lukioille Opinlakeus -verkoston kautta sekä järjestetään Seinäjoen ammattikorkeakoulun opoille ja opettajille tiedotusta uusista väylämahdollisuuksista. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan huoltajille suunnattuja infotilaisuuksia uusista väylistä korkeakouluopintoihin sekä levitetään hankkeen tuloksia.

Hankkeen tuloksena:
- syntyy vähintään kaksi eri alan 15 opintopisteen lukioväylää Seinäjoen ammattikorkeakouluun
- digitaalinen, asiakaslähtöinen ohjaustyökalu
- työkaluja koulutuspäälliköille erilaisiin ja uusiin väyliin liittyvään, lisääntyvään suunnittelutyöhön
- lukiolaisten, opojen ja huoltajien tietous alueen korkeakoulutarjonnasta ja hakeutumisesta korkeakouluopintoihin lisääntyy
- lukioiden opinto-ohjaajien jatko-opinto-ohjausosaaminen kehittyy
- jatko-opintojen ohjausmalli: opintopaikkaa vaille jääneiden ylioppilaiden ohjaus tehostuu lukioihin kehitetyllä ohjausmallilla ja nopeuttaa korkeakouluopintoihin siirtymistä.
- syntyy vähintään neljä ajasta ja paikasta riippumatonta kurkistuskurssia verkkototeutuksena
- tietous uraohjauksen haasteista ja vaikuttavuudesta lisääntyy

Hankkeen lyhyen aikavälin tuloksena kehitetään edellä mainittuja hankkeen osa-alueita. Pitkän aikavälin tuloksena nähdään tiivistyneen yhteistyön kautta rakentuvat pysyvät toimintamallit. Pitkän aikavälin tuloksena kehittyy myös uusia lukioväyliä SeAMKin muihin kuin nyt pilotoituihin tutkinto-ohjelmiin ja opinto-ohjauksen käytänteet vakiintuvat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat eteläpohjalaiset lukiolaiset sekä lukion suorittaneet nuoret, joilla ei ole jatko-opiskelupaikkaa. Lisäksi eteläpohjalaisten lukioiden sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun henkilökunta, erityisesti opinto- ja uraohjauksesta vastaavat henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Lukiolaisten nuorten huoltajat, SeAMKin opetushenkilöstö sekä muut paikallisten nuorten ohjaamiseen liittyvät tahot, esim. Ohjaamoissa toimivat henkilöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 197 220

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 160 701

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 246 526

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 200 877

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Lappajärvi, Lapua, Vimpeli, Alajärvi, Kauhava, Soini, Karijoki, Kauhajoki, Seinäjoki, Teuva, Ähtäri, Kurikka, Alavus, Ilmajoki, Isojoki, Evijärvi, Isokyrö, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 60

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on toteutettu sukupuolivaikutusten arviointi hankeen tavoitteille, toimenpiteille ja odotettaville tuloksille. Hanketta valmistellessa on huomioitu naisten ja miesten väliset erot lukio-opetuksessa ja jatkokoulutukseen hakeutumisessa, sekä tiedostettu eri koulutusaloilla ilmenevät sukupuolijakaumat.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kaikissa toimenpiteissä toimitaan sukupuolisensitiivisesti siten, että kaikilla lukio-opiskelijoilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet toteuttaa omia koulutusvalintojaan. Sukupuolten tasa-arvon näkökulma tullaan ottamaan huomioon hankkeen arvioinnissa niin palautteen keräämisen kuin itsearvioinninkin yhteydessä. Samoin hankkeen yhteydessä kerättävät ja kehitettävät hyvät käytännöt tullaan arvioimaan myös sitä silmällä pitäen, miten ne auttavat sukupuoleen liittyvien odotusten ja eri alojen sukupuolittuneisuuden purkamiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen toteutuksessa huomiodaan myös tämä näkökulma.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 8
Hanke edistää opiskelijoiden kiinnittymistä kotimaakuntaansa ja parantaa työvoiman saatavuutta. Lukiokoulutuksessa olevien opiskelijoiden nopeampi kiinnittyminen jatko-opintoihin ja työelämään tukee paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Näin hanke vastaa omalta osaltaan alueen tarpeisiin tuottaa osaavaa työvoimaa elinkeinoelämän kasvaviin tarpeisiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke edistää lukion jälkeistä sijoittumista jatko-opintoihin ja edistää lukiokoulutuksen läpäisyä. Hanke edistää näin hyvinvointia. Lukiolaisille kehitetään yksilöllisiä opintopolkuja tukevia ohjauspalveluita, lukiolaisten tarpeita vastaava opintotarjonta ja vaihtoehtoisia väyliä korkeakouluun. Näiden toimien kautta tuetaan uravalintaa, sujuvoitetaan siirtymistä korkeakouluun, edistetään osallisuutta ja ehkäistään syrjäytymistä. Hankkeen ohjaustyökalut parantavat erityisesti vielä ura- ja koulutuspolkua etsivien nuorten siirtymistä jatko-opintoihin. Uudenlaisten toimintatapojen kautta voidaan saavuttaa myös ne nuoret, jotka erityisesti ohjausta tarvitsevat eivätkä ole kuitenkaan itse aktiivisia. Työvoimapulasta kärsivien alojen nostaminen erityisesti esille ja tarjoamalla koulutusväyliä näille aloille tarjoaa hyvän työllistymismahdollisuuden tälle alueelle. Toiselta asteella korkeakoulutukseen siirtymän tukemiseen kohdistuvat toimenpiteet edistävät nuorten osallisuutta ja osallistumista vahvistamalla heidän koulutus- ja urasuunnitteluvalmiuksiaan.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Hanke edistää tasa-arvoa luomalla vaihtoehtoisia polkuja ja ohjausta jatko-opintoihin. Toimenpiteet ennaltaehkäisevät siirtymävaiheessa mahdollisesti tapahtuvaa opinnoista ja yhteiskunnasta syrjäytymistä. Hankkeen kaikissa toimenpiteissä toimitaan sukupuolisensitiivisesti siten, että kaikilla lukio-opiskelijoilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet toteuttaa omia koulutusvalintojaan. Sukupuolten tasa-arvon näkökulma tullaan ottamaan huomioon hankkeen arvioinnissa niin palautteen keräämisen kuin itsearvioinninkin yhteydessä. Samoin hankkeen yhteydessä kerättävät ja kehitettävät hyvät käytännöt tullaan arvioimaan myös sitä silmällä pitäen, miten ne auttavat sukupuoleen liittyvien odotusten ja eri alojen sukupuolittuneisuuden purkamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Ohjauksen ydintehtävä on edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja vähentää sosioekonomisen tai etnisen taustan merkitystä koulutus- ja uravalintoja määrittävänä tekijänä. Hankkeen toimenpiteillä tuetaan nuorten kiinnittymistä jatkokoulutukseen ja siten ennaltaehkäistään koulutukseen ja työelämään siirtymisen pitkittymistä ja mahdollista syrjäytymistä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli lisätä toisen asteen koulutuksen ja korkea-asteen välistä yhteistyötä, nopeuttaa ja joustavoittaa korkeakouluopintoihin siirtymistä sekä lisätä pitovoimaa, jotta eteläpohjalaiset nuoret pysyvät alueella ja/tai jäävät toisen asteen opintojen jälkeen opiskelemaan ja töihin alueelle.

Hankkeen toimenpiteillä pyrittiin siihen, että alueen koulutusmahdollisuudet tiedostetaan ja ne koetaan vetovoimaisiksi, mikä osaltaan edistää osaavan työvoiman pysyvyyttä alueella.

Hankkeen toimenpiteet toteutettiin kolmessa työpaketissa:

TP 1: Uudet väylät korkeakouluun
TP 2: Jatko-opintojen ohjausmalli
TP 3: Koulutus, viestintä ja tiedotus

Hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa on pilotoitu lukioväyläopintoja ja yksittäisiä opintojaksoja, tehty väylien jalkauttamista ja markkinointia lukioille, kehitetty uudenlaiseen tarpeeseen toivottua jatko-opintojen ohjausmallia. Hankkeen tuloksista on viestitty ja tiedotettu eri medioissa. Hankkeen aikana on tehty yhteistyötä ja benchmarkkausta korkeakoulujen ja lukioiden kesken, Ohjaamoiden ja muiden alueen koulutustoimijoiden kanssa sekä SeAMKin sisäisten toimijoiden kanssa.

Hankkeen tuloksena on luotu:
- 6 kpl eri alan 15 opintopisteen lukioväylää Seinäjoen ammattikorkeakouluun
- digitaalinen, asiakaslähtöinen ohjaustyökalu REITITIN
- työkaluja koulutuspäälliköille erilaisiin ja uusiin väyliin liittyvään, lisääntyvään suunnittelutyöhön
- jatko-opintojen ohjausmalli Ässät: opintopaikkaa vaille jääneiden ylioppilaiden ohjaus tehostuu lukioihin kehitetyllä ohjausmallilla ja nopeuttaa korkeakouluopintoihin siirtymistä

Hankkeen aikana:
- lukiolaisten, lukion opettajien, opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden huoltajien tietous alueen korkeakoulutarjonnasta ja hakeutumisesta korkeakouluopintoihin lisääntyi
- lukioiden opinto-ohjaajien jatko-opinto-ohjausosaaminen kehittyi

Hankkeen lyhyen aikavälin tuloksena kehitettiin edellä mainittuja hankkeen osa-alueita. Pitkän aikavälin tuloksena nähdään tiivistyneen yhteistyön kautta rakentuvat pysyvät toimintamallit. Pitkän aikavälin tuloksena syntyy toivottavasti myös uusia lukioväyliä SeAMKin muihin kuin nyt pilotoituihin tutkinto-ohjelmiin ja opinto-ohjauksen käytänteet sekä ammattikorkeakoulussa että lukioissa vakiintuvat.

Hankkeen toimenpiteillä tavoitettiin yhteensä yli 70 kohderyhmiin kuuluvaa opiskelijaa ja ohjaajaa. Hankkeessa pilotoituja toimintamalleja saatiin levitettyä hankkeen aikana sekä toisen asteen että SeAMKin henkilöstön sekä opiskelijoiden vanhempien tietoisuuteen. Hankkeen loppumetreillä pidettiin myös huolta siitä, että hankkeen toimenpiteet ja tulokset leviävät mahdollisimman laajalle oman maakuntamme ja hankeorganisaatioiden ulkopuolelle.