Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22466

Hankkeen nimi: LIPPA Laatua ICT-opintoihin työelämärajapinnasta

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1006550-2

Jakeluosoite: Piippukatu 11

Puhelinnumero: +358 20 743 8100

Postinumero: 40100

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://jamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Annu Niskanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: annu.niskanen(at)jamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440764065

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koronakriisi muutti vuonna 2020 merkittävästi ICT-alan suhdannenäkymiä. Koronakriisi vauhditti digitalisaatioasteen nostamista yrityksissä ja ylipäätään suomalaisen yhteiskunnan eri alueilla. ICT-alan nousun haasteena on paheneva työvoimapula. Digitalisaation vahvistumisen myötä ICT-ammattilaisia tarvitaan myös muissakin kuin ICT-alan yrityksissä. Kehittämishaasteena on siis, että ICT-alan osaajia pitäisi kyetä kouluttamaan koulun penkiltä yritysten käytäntöihin ja osaamisalueisiin nykyistä sujuvammin, ja että osaajat pitäisi kyetä myös sitouttamaan yrityksiin. Nivelvaihetta opinnoista työelämään pitää tukea. LIPPA-hankkeessa tasoitetaan oppilaitosten ja työelämän välisiä raja-aitoja sekä kehitetään ja kokeillaan uudenlaisia työkaluja, jotta siirtymä opinnoista työelämään sujuvoituisi ja opiskelijat sitoutuisivat paremmin yrityksiin.

ICT-alan nopean ja jatkuvan muutoksen ja muuttuvien osaamistarpeiden vuoksi korkeakoulutuksen ja yritysten välinen yhteistyö on välttämätöntä. Yhteistyötä voi luonnehtia kumppanuudeksi ja alustaksi, jossa monipuolista yhteis- ja osaamisen kehittämistä tehdään, ja joka tukee luontevasti opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Tutkimusten mukaan työelämäprojekteilla, harjoitteluilla, opiskelun aikaisella työssäkäynnillä ja muilla työelämäyhteistyön muodoilla
on monipuolisia vaikutuksia: ne voivat edistää valmistuneiden työllistymistä sekä nopeuttaa siirtymistä työelämään, vahvistaa opiskelijoiden työelämätaitoja sekä luottamusta niihin ja ymmärrystä omasta osaamisesta, parantaa akateemisia oppimistuloksia ja kohottaa opiskelumotivaatiota. Tuoreiden tutkimusten mukaan myös korkeakouluopiskelijoiden geneerisissä taidoissa on puutteita ja myös niillä on yhteys opintojen etenemiseen ja opintomenestykseen. Korkeakoulujen tuleekin panostaa työelämäyhteistyöhön ja tarjota työkaluja siirtymien tukemiseksi. Tämä edellyttää opettajien ohjausosaamisen kehittämistä yritys-oppilaitos-rajapinnalla toimimisessa. Huolimatta siitä, että korkeakoulujen ja yritysten yhteistyömuotoja on kehitetty jo pitkään, edellyttää työelämän muutosvauhti koulutuksen ja opetushenkilöstön jatkuvaa kehittämistä yhdessä yritysten kanssa. Esimerkiksi työn opinnollistamisen mahdollisuuksien hyödyntäminen vaati sekä korkeakoulun että yritysten henkilöstön osaamisen vahvistamista työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.

LIPPA-hanke toteutetaan Euroopan sosiaalisrahaston mahdollistamana hankkeena JAMKIn IT-instituutin ja Ammatillisen opettajakorkeakoulun toimesta 1.5.2021-31.8.2023. Hankkeessa kehitetään ICT-alan koulutusta yritys-oppilaitos -rajapinnalla parantaen opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Hankkeen kehittämistoimet kohdistuvat 1) opettajien yritysyhteistyö ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien ohjaamisosaamisen vahvistamiseen 2) korkeakouluopiskelijoiden työelämätaitojen tukemiseen yritys-oppilaitos rajapinnalla, 3) ICT-alan yritys-oppilaitos -yhteistoiminnan vahvistamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa sekä 4) opetusratkaisuihin ja tukeen, joilla edistetään työelämään siirtymistä opinnoista. Hankkeen kohderyhmänä ovat JAMKin ICT-alan opettajat, asiantuntijat ja AMK-tutkinto- opiskelijat. Välillisenä kohderyhmänä ovat yritysten henkilöstö, JAMKin henkilöstö ja opiskelijat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Tässä hankkeessa toimenpiteet kohdistetaan AMK-koulutuksessa oleviin tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijoihin, ja heistä erityisesti 2.-4. vuosikurssilaisiin (noin 500 opiskelijaa), joille työn opinnollistamisen kysymykset ja käytännöt ovat relevantteja.
Lisäksi hankkeen toimenpiteet kohdistetaan niihin IT-instituutin opettajiin, joita työelämän rajapinnassa työskentelee noin 30. Hankkeen tuloksia levitetään JAMKin tiimimallin kautta myös suuremmalle opettaja- ja tukihenkilöstöjoukolle.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat Keski-Suomen alueella toimivat pk-yritykset sekä JAMKin eri koulutusalojen henkilöstö. Osaamisen kehittämisellä ja yhteistyöllä koulutusorganisaatioiden kanssa rakentuu vahvoja ja uudistumiseen kykeneviä ICT-yrityksiä ja yritykset saavat osaavampaa työvoimaa; lisäksi tässä hankkeessa aikaansaatuja tuloksia ja hyviä käytänteitä voidaan levittää ja monistaa muille aloille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 220 616

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 218 004

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 275 770

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 272 505

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 15

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 26

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 85

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankesuunnitteluvaiheessa on tunnistettu, että kohderyhmän henkilöstöstä naisia / miehiä = 10/60. Opiskelijoista noin 20% naisia. Tämä vastaa alan yleistä jakaumaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimintoihin pyritään saamaan alan jakauman mukaisesti naisia. Tämä otetaan huomioon myös muodostettaessa hankkeen ohjausryhmää.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tarkoituksena on parantaa ICT-opintojen laatua niin, että siirtymät opinnoista työelämään olisivat sujuvampia ja että insinöörikoulutuksessa olevien työllistyminen ja yritysten työvoiman saanti ICT-alalla Keski-Suomessa paranee. Hankkeen päätavoitteena ei siis ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat luonnonvarojen käyttöön.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin tai niiden vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat kasvillisuuteen, eliöstöön tai luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat kasvillisuuteen, eliöstöön tai luonnon monimuotoisuuteen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Hankkeessa pyritään tuottamaan kaikki tarvittava materiaali sähköisesti ja siten ollen pienentämään jätekuormaa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen toimenpiteissä ei ole ulottuvuuksia, jotka suoranaisesti vaikuttaisivat uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen tarkoituksena on parantaa ICT-opintojen laatua niin, että siirtymät opinnoista työelämään olisivat sujuvampia ja että insinöörikoulutuksessa olevien työllistyminen ja yritysten työvoiman saanti ICT-alalla Keski-Suomessa paranee. Näin ollen hanke kehittää suoraan paikallista elinkeinorakennetta kestävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hanke tukee tavoitteidensa kautta myös aineettoimien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä, minkä ympärille ICT-ala pääsääntöisesti keskittyy.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hanke keskittyy Jyväskylän alueelle, minkä vuoksi liikkuminen hankkeen puitteissa on varsin paikallista. Lisäksi osa toimenpiteistä, kuten monet ohjausryhmän kokoukset, voidaan toteuttaa etänä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Hanke edistää suoraan ja välillisesti hyvinvointia parantamalla opetuksen osuvuutta ja laatua sekä opettajien ja opiskelijoiden yhteyksiä työelämään. Laadukas ja työhön kiinnittävä kompetenssi lisännee työntekijöiden ja oppilaiden jaksamista, motivaatiota ja kiinnittymistä yhteiskuntaan.
Tasa-arvon edistäminen 9 9
Toimenpiteissä otetaan huomioon myös erilaiset oppijat ja heidän erilaiset kokemukset ja tarpeet, mikä edistää tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 9
Hanke tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta ottamalla toimissaan huomioon yhdenvertaisuus lain mukaiset periaattee: ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeessa ei ole kulttuuriympäristölle välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole tiettävästi ympäristöosaamista kehittäviä välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lippa-hanke 1.5.2021-31.8.2023

Hankkeen tarkoituksena oli parantaa ICT-opintojen laatua niin, että opiskelijoiden siirtymät opinnoista työelämään olisivat sujuvampia sekä työharjoitteluun että varsinaiseen työhön. Hankkeen tavoitteena oli insinöörikoulutuksessa olevien parempi työllistyminen ja yritysten työvoiman saannin helpottuminen ICT-alalla Keski-Suomessa.
Hankkeen kehittämistoimet kohdistuvat opettajien yritysyhteistyön kehittämiseen ja opiskelijoiden työelämävalmiuksien ohjaamisosaamisen vahvistamiseen. Kehittämistoimien avulla vahvistettiin korkeakouluopiskelijoiden työelämätaitoja ja helpotettiin työelämään siirtymistä opiskelujen aikana ja valmistumisen jälkeen. ICT-alan yritysten ja oppilaitosten yhteistoimintaa vahvistettiin monin eri tavoin: yrityshaastattelujen, yritysvierailujen ja yritysten edustajien puheenvuorojenkautta. Kehitimme opetusratkaisuja ja ohjauksellista tukea, joilla edistetään opiskelijoidentyöelämään siirtymistä opinnoista.  
Hankkeen tuloksena yhteistyö yritysten kanssa lisääntyi ja kehittyi yrityshaastattelujen ja kehittämispäivien tuloksien avulla. Tulosten avulla koulutuksen työelämävastaavuutta voidaan parantaa tulevissa opetussuunnitelmauudistuksissa. Opiskelijoiden työelämätaidot ja valmiudet työelämään siirtymiseen ovat parantuneet eri toimenpiteiden avulla.