Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22470

Hankkeen nimi: Myymälä-Warkaus: Kivijalkakaupat, palveluyritykset ja tapahtumat elävän kaupungin ytimenä

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Warkauden kaupunkikeskusta ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 3145457-4

Jakeluosoite: PL 1

Puhelinnumero: 0401924090

Postinumero: 78201

Postitoimipaikka: Varkaus

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Essi Sarkakari-Kosamo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: essi.sarkakari(at)warkaudenkaupunkikeskusta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401924090

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pandemian ja aiempienkin kulutustottumusten muutosten seurauksena kivijalkakaupan ja muiden palveluyritysten kannattavuus on heikentynyt ja yrittäjien usko toiminnan jatkomahdollisuuksiin on alentunut . Sen lisäksi, että tarvitaan nykyisten yrittäjien muutosvalmiuksien kehittämistä ja jaksamisen tukemista, edellyttävät kaupunkikeskustoja ja kivijalkakauppoja koskettavat muutostrendit laajempaa toimintojen uudelleenajattelua.
Varkaudessa on vuonna 2020 rekisteröity yhdistys Warkauden kaupunkikeskusta ry (WKK), jonka tarkoituksena edistää
jäsentensä yhteistoimintaa ja parantaa kaupallisia yleisiä ja yhteisiä toimintaedellytyksiä keskustoissa.

Tällä hankkeella yhdistys pyrkii vauhdittamaan Varkauden kaupallisten keskustojen kehittymistä ja parantamaan pk-yritysten
toimintaedellytyksiä. Hankkeella autetaan yrityksiä korjaamaan korona-pandemian aiheuttamia taloudellisia menetyksiä.

Hankkeen tavoitteena on mittauksella osoitettuna elinvoiman lisääntyminen keskusta-alueilla. Mittaukset aloitetaan
hankeaikana, ja seuranta mittaukset toteutaan vuosittain hankkeen päätyttyä.

Hanke luo uudenlaista vuorovaikutusta yritysten ja asiakkaiden välille.

Hankkeessa pyritään ajattelemaan uudelleen Varkauden keskusta-alueiden toimintoja niin, että yrittäjät, yritykset,
kaupunkiorganisaatio ja asukkaat muodostavat yhteisen näkemyksen tulevaisuuden houkuttelevista keskusalueista.

Hankkeessa edistetään myös yritysten ja yrittäjien konkreettisia digitaalisia valmiuksia sekä digitaalista
saavutettavuutta ja näkyvyyttä.

Hankkeen toimenpiteitä ovat muun muassa:
- kaupunkikeskustojen elinvoimalaskelma
- kaupunkikeskustojen tulevaisuuden toimintojen konseptointi
- asiakasraatitoiminnan käynnistäminen yrittäjien toiveita ja tarpeita kuunnellen
- rohkeiden kokeilujen käynnistäminen
- yritysten visuaalisen ilmeeseen liittyvä valmennus
- tapahtuma- ja kampanjapilotit
- yritysten ja nykyisten tapahtumien välisen vuorovaikuksen vahvistaminen
- digitaalisen saavutettavuuden valmennukset ja konsultointi, käytännön apu
- yritysten ja kaupunkisuunnittelun välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
- vertaisvirkistys- ja hyvinvointitoiminnan mallien luominen ja käynnistäminen

Hankkeen tuloksena Varkauden kaupunkikeskustojen vetovoima paranee ja sen myötä yritysten taloudellinen asema
ja jatkomahdollisuudet paranevat. Asiakkaat ovat aktivoituneet käyttämään paikallisia palveluja. Asiakkaiden, ja yritysten välinen vuorovaikutus on lisääntynyt.

Yritysten ja kaupunkiorganisaation välinen vuorovaikutus on lisääntynyt, syventynyt ja systematisoitunut.
Tyhjiin toimitiloihin on saatu lyhyt- tai pitkäaikaisia toimijoita elävöittämään kaupunkikeskustoja.
Hankkeen tuloksena Varkauden kaupunkikeskustojen alueella toimii verkostoituneita, osaavampia yrittäjiä ja yritysten
henkilökuntaa. Yritysten digitaalinen saavutettavuus on parantunut.

Muutoshakemus:

1.11.2022-30.6.2023 jatkoaika

Myymälä-Warkaus -hankkeen jatkoajan tarpeellisuudesta kertoo hankkeeseen osallistuneiden yritysten ja henkilöiden määrä. Hankkeen alkuperäinen osallistujatavoite oli 25 yritystä ja 42 henkilöä. Jatkoaikaa hakiessa hankkeeseen on osallistunut 57 yritystä tai muuta organisaatiota ja 84 henkilöä.
Jatkoajan toimenpiteitä ovat:
- itsensä johtaminen ja työhyvinvointi
- yhteismarkkinointi työpajojen jatkaminen
- markkinointi- ja digi-työpajat vertaisoppimalla
- joustavuutta yrittäjän talouteen, muun muassa yrityksen kannattavuus ja yrittäjän taloustaidot
- selvitys toimenpiteistä, joilla lisätään yritysten ja kaupungin päättäjien välistä vuorovaikutusta
- yrittäjien verkostoitumistilaisuuksien jatkaminen
- yhteistyön jatkaminen Virtuaalitori-hankkeen kanssa
Hankkeen tavoitteet pysyvät ennallaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Varkauden kaupungin alueella toimivat kauppa-ja palveluyrittäjät sekä ohjelma- ja tapahtumapalvelutuottajat (yritykset ja yhteisöt, kolmas sektori, kulttuuritoimijat).
Lisäksi kohderyhmään kuuluvat em. toimijoiden omat yhteisöt ja järjestöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisinä kohderyhminä on kaupungin ja seudun muut yritykset ja yhteisöt sekä kaupunkilaiset ja
lähikuntien asukkaat, oppilaitokset ja opiskelijat sekä kaupunkiorganisaation toimijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 148 830

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 144 074

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 148 830

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 144 074

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden

Kunnat: Varkaus

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 57

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 52

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 84

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on huomioitu sukupuolten tasa-arvo ja hankkeen sisältöä voidaan pitää sukupuolineutraalina. Hankkeen toimenpiteet tukevat hankealueen yritysten toimintaedellytyksiä ja edistävät sekä naisten että miesten työpaikkojen säilymistä, työllistymistä ja työuria ja ehkäisevät molempien sukupuolien syrjäytymistä. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ja hyödynsaajana ovat yrittäjien perheet, joiden hyvinvointiin hanke myös vaikuttaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat kaikille sukupuolesta riippumatta avoimia. Valtavirtaistaminen ja segregaation purku on mahdollista, mutta ne eivät ole erityispainotteisia tavoitteita toimenpiteissä. Sukupuolinäkökulma tullaan kuitenkin huomioimaan kaikissa toimenpiteissä. Hanketoteuttaja toteuttaa omassa organisaatiossaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvo, mutta tasa-arvokysymykset on huomioitu hankkeen toiminnassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Hankkeen kohdealue on tiivis, joten hankkeessa ei synny hiilijalanjälkeä esim. liikkumisen muodossa. Lähipalvelujen säilyminen vähentää liikkumisen tarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Lähipalvelujen säilyminen vähentää liikkumisen tarvetta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 0
Suurin osa valmennusten ja työpajojen tms. materiaaleista voidaan toteuttaa digitaalisessa muodossa eikä paperitulosteita käytetä juuri lainkaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 8
Hankkeella pyritään säilyttämään lähipalvelut ja kehittämään niitä. Hanke voi parhaimmillaaan auttaa estämään konkursseja ja säilyttämään työpaikkoja. Jokaisen yrityksen säilymisellä on myös välillinen kerrannaisvaikutuksensa aluetalouteen. Hanke edistää yritysten uudistumista ja parantaa yritysten kannattavuutta. Pienten yritysten roolia tulee korostaa paikallisen elinvoiman, kehityksen ja palvelujentuottajana.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankepiloteissa (esimerkiksi tapahtumakokeilut) ja yritysten välisenä yhteistyönä syntyy uusia toimintamalleja ja palvelukokonaisuuksia.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Lähipalvelujen säilyminen vähentää liikkumisen tarvetta. Hankeen kaupunkiyhteistyössä kehitetään asukkaiden ja yritysten näkökulmasta kaupunkiinfraa ja esimerkiksi pyritään vaikuttamaan pysäköintiratakaisuihin ja julkiseen liikenteeseen
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hankkeen osatavoitteena on yrittäjien hyvinvoinnin, ja jaksamisen edistäminen ja välillisesti työttömyyden ja syrjäytymisen ehkäiseminen kerrannaisvaikutuksineen.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hanke ei ole tasa-arvohanke, mutta tasa-arvonäkökohdat huomioidaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hankkeella ehkäistään syrjäytymistä muun muassa siten, että lähipalvelut ovat tasavertaisesti saavutettavissa kaikille asukasryhmille.
Kulttuuriympäristö 5 7
Kaupunkikeskustat ovat olennainen osa asukkaiden kulttuuriympäristöä. Varkauden kaupunkikeskustat ovat arkkitehtonisesti ansiokkaita ja siksikin elävöittämisen arvoisia. Tapahtumapilotit ja kampanjat tuovat ihmisiä käyttämään kulttuuriympäristöään.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Myymälä-Warkaus -hankkeen tarkoitus oli tukea kivijalka- ja palveluyrittäjiä koronapandemian aiheittamien haasteiden kanssa. Hankkeessa tuettiin yrittäjien muutoskyvykkyyttä ja tarjottiin heille koulutuksia ja työpajoja monista eri aiheista kuten markkinointi, itsensä johtaminen, yrittäjän työhyvinvointi, sosiaalinen media jne. Hankkeessa myös toteutettiin erilaisia tapahtumapilotteja, joiden tarkoituksena oli testata ja löytää Varkauden keskusta-alueita elävöittäviä tapahtumia.

Alkuperäisenä tavoitteena oli sitouttaa 25 yritystä ja 42 yrittäjää tai yritysten työntekijää hankkeen toimenpiteisiin. Heille oli tarkoitus tarjota 105 päivää koulutusta hankkeen aikana. Hankkeen alkuperäinen kesto oli 1.8.2021-30.11.2022, mutta hanke sai jatkoaikaa kesäkuun loppuun 2023 asti. Jatkoajalle tavoitteita nostettiin. Hankkeeseen osallistui 104 yrittäjää tai yrityksen työntekijää ja 57 yritystä tai muuta organisaatiota. Koulutustunteja pidettiin 114.

Hankkeessa järjestettiin 22 erilaista koulutusta, joihin osallistuttiin yhteensä 414 kertaa. Koulutuksia järjestettiin seuraavista aiheista; Markkinointi, verkkokaupanpystyttäminen, yrittäjän talousosaaminen, Canva, liiketilojen visuaalinen ilme, yrittäjän hyvinvointi, itsensä johtaminen. Koulutusten tuloksena yrittäjät tekivät itselleen markkinointisuunnitelman ja aukaisivat uusia sometilejä markkinointia varten. Yrittäjät verkostoituivat keskenään ja tekivät yhteisiä markkinointikampanjoita keskenään hankkeen pitämissä työpajoissa. Tulevaisuuten liittyvien työpajojen myötä yrittäjät saivat paljon konkreettisia vinkkejä siitä, mikä houkuttelee asiakkaita nyt ja tulevaisuudessa asioimaan keskustoissa.

Onnistunein tapahtumapilotti oli Varkauden Ravintolaviikonloppu, joka järjestettiin hankkeessa ensimmäistä kertaa 23.-25.9. Pe-Su. Paikalliset ravintola- ja kahvilayrittäjät osallistuivat hienoilla ohjelmanumeroilla ja uusilla annoksilla ravintolaviikonlopun toteuttamiseen. Tämä tapahtuma sai eniten ihmisiä liikenteeseen ja sai myös parasta palautetta sekä yrittäjiltä, että heidän asiakkailtaan. Tapahtumalla oli selvästi Varkauden keskustoja elävöittäva vaikutus ja tapahtuman järjestää jatkossa Warkauden kaupunkikeskusta ry.