Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22494

Hankkeen nimi: DigiTaidot Kalajokisille

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kalajoen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0185924-7

Jakeluosoite: Kalajoentie 5

Puhelinnumero: (08) 46 911

Postinumero: 85100

Postitoimipaikka: Kalajoki

WWW-osoite: http://www.kalajoki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kukkonen Saila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankeasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: saila.kukkonen(at)kalajoki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-4691252

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Euroopan Unionin komissio on kiinnittänyt huomiota digitaalisten taitojen osaamisvajeeseen ja suunnannut resursseja kehitystyöhön. Tällä hetkellä 42% unionin kansalaisista, ei omaa riittäviä digitaalisia perustaitoja. Työntekijöitä tarkasteltaessa luku on 37%. Koulutusvajeen ratkaisemiseksi ja digtaalisten taitojen kehittämiseksi on perustettu uusi "Digital Education Action Plan 2021-2027" -ohjelma, jonka periaatteita myös tämä suunnitelemamme hanke soveltaa.

DigiTaidot Kalajokisille -hankkeessa kohreryhmällemme tiedotetaan uuden palvelualusta tarjoamista mahdollisuuksista sekä annetaan matalankynnyksen käyttöneuvontaa, opastusta, opetusta ja koulutusta. Tavoitteena on syrjäytymisvaarassa olevien työikäisten (16-64-vuotiaat) digitaitojen kehittäminen sekä organisaation työntekijöiden digiosaamisen parantaminen heidän työmarkkina-asemansa vahvistamiseksi.

Hankkeessa luodaan uuden kaikki palvelut yhdelle luukulle kokoavan Kunta-Akkuna-käyttöliittymän käyttöön opastava koulutuskonsepti, joka hyödyntää virtuaalista oppimisympäristöä ja olemassa olevia opetusmenetelmiä. Koulutusmenetelmät muodostuvat oppijalähtöisesti kolmesta tasosta:
1) lähiopetus ja digitaitokoulutus kirjaston palvelupisteillä ja palveluyksiköissä
2) etäopetus ja digitaitojen kouluttaminen kylätalojen digikoulutuspisteillä
3) etäopetus ja digitaitojen kouluttaminen virtuaalitodellisuuteen rakennetussa oppimisympäristössä / kaupunkitilassa

Ensi vaiheessa koulutetaan Hyvinvointipalveluiden palveluyksiköiden henkilöstö käyttämään Kunta-Akkunaa. Samalla kartoitetaan palveluyksiköiden asiakasryhmälle soveltuvat koulutusmenetelmät, jotka vastaavat heidän digitaalisten palveluiden käyttöosaamisen lähtötasoa. Palvelualustan lanseerausvaiheessa työllisyyden kuntakokeilussa mukana olevia koulutetaan käyttämään uutta palvelualustaa, joka parantaa palveluiden saavutettavuutta kokoamalla ne yhteen. Palvelualustalla asiointi tapahtuu yhden vahvalla tunnistautumisella tapahtuvan kirjautumisen (suomi.fi -palvelu) kautta, mikä mahdollistaa kaikkien virallisten palveluiden tuomisen yhdelle ”digi-luukulle”. Palvelualusta mahdollistaa kaksisuuntaisen viestinnän, opastuksen, neuvonnan ja opetuksen etänä, mikä tuo vuorovaikutuksen, yhteisöllisyyden ja kuntalaispalvelut kotikoneelle.

Koulutusvaihe toteutetaan käyttäen perinteistä lähiopetusta kaupungin palveluyksiköissä, kylätaloilla sekä tarjoamalla virtuaalitodellisuuteen (VR, virtual reality) rakennetulla oppimisympäristöllä uusi immersiivinen palveluihin tutustumis- ja oppimiskokonaisuus. Virtuaalitodellisuuden oppimisympäristönä käytetään Kalajoki Akatemian AltSpaceVR -palveluun luotua virtuaalitilaa sekä 3D-mallinnettuja kaupunkitiloja. Virtuaalitilaan asemoidaan Kunta-Akkunan käyttöneuvonta sekä virtuaalitilassa annetaan henkilökohtaista asiakasneuvontaa uudenlaisessa oppimisympäristössä. AltSpaceVR oppimisympäristö on käytettävissä perinteisesti tietokoneen selainohjelman kautta, mobiililaitteilla tai VR-laseja hyödyntäen. Virtuaalitilaa hyödynnetään myös lähi- ja kontaktiopetuksessa sekä digitutor-koulutuksessa. Se mahdollistaa myös työikäiselle väestöllemme suunnattujen kuulemisten toteuttamisen että vapaan dialogin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

1) Syrjäytymisvaarassa olevat Kalajoen kaupungin työikäiset asukkaat sekä Merijärven että Alavieskan Jelppiverkon asiakkaat.
2) Kaupungin hyvinvointipalveluita tuottava henkilökunta

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat sidosryhmät, yhteisöt ja yhdistykset sekä yritykset ja organisaatiot.

Koulutuskonsepti ja virtuaalinen palvelutila informaatiosisältöineen on myöhemmin laajennettavissa kaikkien Kunta-Akkuna -hankkeen osallistuvien lähialueen kuntien palveluksi, jolloin välillisesti kohderyhmänä voivat olla kaikkien näiden kuntien asukkaat ja organisaatioiden henkilöstöt.

Luomamme kaupungin virtuaalinen kokoontumistila on avoimena verkossa. Kaikilla verkonkäyttäjillä on vapaa pääsy virtuaalisiin tiloihimme, niiden oppisisältöihin ja toiminnallisen oppimisen sisältöihin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 132 804

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 118 563

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 006

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 148 204

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Ylivieskan

Kunnat: Alavieska, Kalajoki, Merijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 700

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali. Toimenpiteissä ja opetusmenetelmissä pyritään yksilöllisten erojen huomioimiseen - sukupuolesta riippumatta. Toimintaympäristön eli kunnallisten palveluiden käyttäjien sukupuolijakauma vaihtelee palveluyksiköittäin, mutta kokonaisvolyymia tarkasteltaessa eroja ei ilmene.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kaikessa toiminnassa on pyritään tasa-arvoiseen toimintatapaa sekä luomaan uusi oppimisympäristö, jonka suunnittelussa kuullaan tasa-arvoisesti eri käyttäjäryhmiä, myös sukupuolierot huomioiden.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on tuoda digitaaliset palvelut kaikkien ulottuville - sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 3
Yhteyskäyttöön otettavat tietoteknisetlaitteet vähentävät kulutusta ja yksilöiden investointitarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Etä- ja virtuaalipalvelut vähentävät liikkumistarvetta, mikä vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Arviolta puolet opastuspalveluista voidaan jatkossa korvat etäasioinnilla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Etä- ja virtuaalipalvelut vähentävät liikkumistarvetta, mikä vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Arviolta puolet opastuspalveluista voidaan jatkossa korvat etäasioinnilla, mikä pitkien etäisyyksien alueella vähentää merkittävästi yksityisautoilua.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 4
Yhteyskäyttöön otettavat tietoteknisetlaitteet vähentävät kulutusta ja yksilöiden investointitarvetta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 4
Digiosaamisen lisääntyminen vahvistaa kaupungin elinkeinorakenteen monimuotoisuutta ja kestävyyttä tietotaidon lisääntyessä ja tukipalveluiden saavutettavuuden parantuessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Virtuaalitodellisuuteen luotu oppimisympäristö infosiältöineen luo alustan uusille aineettomille palveluille ja niiden kehittämiselle.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Digipalveluiden käytön lisääntyminen, vähentää matkustamista palveluiden pariin ja palvelupisteille.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Palveluiden välitön saatavuus ja asikasneuvonnan tehostuminen parantavat hyvinvointia palveludien saavutettavuuden paranemisen kautta.
Tasa-arvon edistäminen 6 7
Digitaaliset palvelut ovat kaikille tasa-arvoisia ja mahdollistavat kuntalaisten kuulemisen heitä koskevassa päätöksenteossa sekä palveluiden suunnittelussa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 10
Virtuaalitodellisuudessa tapahtuva dialogi ja vuorovaikutus ei erittele toimijan asemaa, jolloin se edistää toimijoiden yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 6 8
Uusi oppimisympäristö mahdollistaa täysin uuden kulttuuriympäristön luomisen virtuaaliympäristöön, joone voidaan luodat virtuaaliset tilat ja 360 asteen kameranäkymät olemassa olevista kuttuuriympäristöistä sekä tuoda niitä maailmanlaajuisesti palvelualustalle.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa tavoitteena olleeseen digitaalisen osaamisen puutteisiin pystyttiin vaikuttamaan sekä Kalajoen kaupungin henkilöstön että kuntalaisten osalta,koulutuksilla ja henkilökohtaisella neuvonnalla, käyttöneuvonnalla ja opastuksilla, hyvin ottaen huomioon ulkoiset tekijät. Hankkeeseen osallistui noin 1402 osallistujaa tapahtumissa, koulutuksissa, neuvonnassa, kyselyihin vastaajina ja hankkeen somessa: Heistä saatiin aloitus- ja lopetuslomake 196 osallistujalta, joista naisia oli 134. Koulutuksia järjestettiin 65 kpl erikokoisille ryhmille, joihin osallistui 242 henkilöä, sekä Digineuvontaa tehtiin 235 henkilölle/ pienryhmälle. Näistä koulutuspäiviä kertyi 409. Lisäksi aloitettiin kaupungin digitukiryhmä, jossa oli 5 osallistujaa.
Hanke osallistui tapahtumiin, joissa oli 615 osallistujaa sekä järjesti oman tapahtuman, jossa arvioitiin olevan 70 osallistujaa, sekä luentotilaisuuden vanhemmille peliosaamisesta (20), yhteensä 705 osallistujaa.
Hanke suoritti digitaitokyselyn, johon vastasi 240 henkilöä. Lisäksi tehtiin palautekyselyitä kirjallisesti että suullisesti.
Hanke onnistui parantamaan digitaalisten palveluiden, kuten KuntaAppin, haittalajien ilmoitusappin, käytettävyyttä koulutuksin ja järjesti koulutusta ja neuvontaa liittyen sähköisiin asiakirjoihin, työkaluihin, tiedottamiseen, ryhmäsovelluksien käyttöön, osallistamistyökalujen käyttöön yms. sekä eri teemoista kulloisenkin tarpeen mukaan. Hankkeessa järjestettiin myös peliosaamisluento ja luotiin 3D virtuaalityökalut ja tekoälyn käyttö kunnallissektorilla -koulutusmateriaali.