Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22498

Hankkeen nimi: Eloa Iisalmeen

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Iisalmen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 9086071-6

Jakeluosoite: PL 10, 74101 IISALMI

Puhelinnumero: 017-27231

Postinumero: 74100

Postitoimipaikka: IISALMI

WWW-osoite: http://www.iisalmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katariina Moilanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katariina.moilanen(at)iisalmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-630 5133

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Iisalmen keskustassa on näkyvissä selviä, huolestuttavia merkkejä keskusta-alueen hiljenemisestä. Ydinkeskustassa ja torin läheisyydessä muutamat yritykset ovat lopettaneet toimintansa ja jättäneet jälkeensä tyhjiä liiketiloja. Kaikenkaikkiaan ihmisten liikkuminen ja asiointi keskustan alueella on myös vähentynyt näkyvästi.

Eloa Iisalmeen -hanke on Iisalmen kaupungin ja Iisalmen keskustan kehittämisyhdistys Iiden ry:n yhteishanke, jossa Iisalmen kaupunki on päätoteuttaja ja Iiden ry osatoteuttaja.

Hankkeen tarkoituksena on tukea Iisalmen keskusta-alueen koronapandemiasta kärsineitä yrityksiä tarjoamalla heille erilaisia yhteisiä työpajoja ja koulutuksia sekä yrityskohtaista neuvontaa ja tukea, joiden avulla yrittäjät pystyvät kehittämään omaa yritystoimintaansa ja rakentamaan uudenlaisia toimintamalleja ja palveluita pystyäkseen paremmin vastaamaan muuttuneeseen markkina- ja maailmantilanteeseen. Yrityksiä myös kannustetaan ja ohjataan erilaisten uusien yhteistyömallien rakentamiseen. Osallistujayritysten kehittämistyön perustana käytetään yrityskohtaisia lähtötilannealyyseja ja kehittämissuunnitelmaa.

Suoraan yrityksiin kohdistuvien toimien lisäksi keskeinen osa hanketta on yritysten toiminnan epäsuora tukeminen keskustan yleisen elävyyden ja kaupunkikuvan viihtyisyyden vahvistamisella ja sitä kautta asiakasvirtoja lisäämällä. Tähän tavoitteeseen pyrkimisessä keskustan kehittämisyhdistys Iiden ry:llä on keskeinen rooli. Iiden ry järjestää hankkeen puitteissa Iisalmen keskustassa erilaisia aktiviteetti-, tapahtuma- ja teemaviikkokokeiluja, joiden avulla pyritään houkuttelemaan keskustaan enemmän ihmisiä ja lisäämään heidän asiointiaan keskustan yrityksissä. Tapahtumien ja muiden aktiviteettien vaikutusta yritysten toiminnalle mitataan keskusta-alueen yritysten kassatapahtumien määrän muutosten seurannalla.

Hankkeen tuloksena Iisalmen keskustan yritykset säilyttävät kilpailukykynsä ja kehittävät toimintaansa nykyisten ja tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toisaalta Iisalmen keskustan alueen yleistä kaupunkikuvaa ja aktiivisuutta saadaan vahvistettua ja uudet asukkaita ja yrityksiä palvelevat tapahtumat ja aktiviteetit vakiinnuttavat paikkansa Iisalmi vahvistaa asemaansa vireänä seutukaupunkina ja houkuttaa lisää asukkaita.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ydinkohderyhmän Eloa Iisalmeen -hankkeessa muodostavat Iisalmen kivijalkakaupat, ravintolat ja kahvilat, henkilökohtaisia palveluja tuottavat yritykset (esim. kampaamot, muu kauneudenhoito, fysioterapia ja hieronta) matkailu- ja majoitusyritykset, kulttuuri- ja ohjelmapalveluyritykset, näiden yrittäjät ja henkilöstö. Koronapandemiasta ovat kaupan alalla kärsineet varsinkin erikoiskaupat, joita on Iisalmen ydinkeskustan kivijalkaliikkeistäkin valtaosa. Tilastokeskuksen Talouden tilannekuva -katsauksen mukaan viime vuoden viimeisellä neljänneksellä esimerkiksi vaatteiden ja jalkineiden kaupassa tapahtui valtakunnan tasolla 24,4% lasku. Lisäksi korona on kurittanut pahasti palvelu-, ravintola- ja matkailualan toimijoita. Valtakunnallisella tasolla tarkasteltuna Tilastokeskuksen mukaan majoitusalan tuotanto supistui 54,9% ja ravitsemistoiminnassa vähenemistä tapahtui 29,7%. Taiteiden, viihteen ja virkistyksen alalla liikevaihto jäi 24,1% edellisvuotta pienemmäksi.

Yleisesti ottaen koronasta ovat kärsineet pahiten naisvaltaiset alat. Myös tämän hankkeen kohdeyrityksissä työskentelevistä valtaosa on naisia. Hanke on avoin kaikille Iisalmen keskustan yrittäjille, mutta tarpeen mukaan hankkeen toimenpiteissä voidaan huomioida erikseen naisyrittäjiä erityisesti heille kohdennetuilla työpajoilla tai koulutuksilla. Jotta naisyrittäjien tarpeet tulevat varmasti kuulluksi, kutsutaan hankkeen ohjausryhmään edustaja myös Iisalmen Seudun Naisyrittäjät ry:stä.

Iiden ry:n toteuttamien keskustan elävöittämiseen tähtäävien toimenpiteiden osalta varsinaisen kohderyhmän muodostavat Iisalmen ja lähikuntien asukkaat sekä muut tapahtumiin, aktiviteetteihin ja muuhun keskustassa järjestettävään toimintaan osallistuvat henkilöt. Iidenin järjestämällä toiminnalla pyritään synnyttämään ihmisille entistä positiivisempi mielikuva Iisalmen ydinkeskustasta, ja näin lisäämään heidän keskustassa viettämäänsä aikaa ja asiointikertoja.

Muutos 3/2022:
Aiemman kohderyhmän lisäksi hankkeeseen otetaan valikoidusti mukaan yrityksiä, jotka suunnittelevat vakavasti yritystoimintaa Iisalmeen. Tällaisia yrityksiä voidaan ottaa mukaan koulutuksiin ja kehittämistoimien piiriin jo siinä vaiheessa, kun yritys esimerkiksi suunnittelee toimipisteen avaamista Iisalmeen. Hankkeen aikana myös kartoitetaan yrityksiä, jotka voisivat olla kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa Iisalmeen. Yrityksille tarjotaan esimerkiksi mahdollisuutta kokeilla myyntiä Iisalmessa Pop-up -tapahtuman tai -tapahtumien avulla.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeessa yrityksiin kohdistuvan kehitystyön suurin välillinen kohderyhmä ovat Iisalmen asukkaat ja muut kaupungin keskustassa vierailevat ja asioivat yksityishenkilöt sekä palveluita ja tuotteita ostavat yritykset. Yrityksissä tapahtuva kehitystyö näkyy asiakkaille uusien ja entistä parempien tuotteiden, palveluiden, viestinnän ja toimintatapojen muodossa.

Iiden ry:n tapahtuma-, teemaviikko- ja aktiviteettikokeilujen tärkein välillinen kohderyhmä ovat Iisalmen keskustan yritykset. Iidenin toimien kautta saavutettava muutos keskustassa liikkuvien kuluttajien käyttäytymisessä ja mielikuvissa heijastuu keskusta-alueen yrityksiin kassatapahtumien ja myyntitulon lisääntymisenä. Tästä kehityksestä hyötyvät kuitenkin liiketoimintaympäristön parantumisen muodossa myös laajemmin Ylä-Savon alueen yrittäjät, kiinteistönomistajat, tapahtumajärjestäjät, matkailutoimijat, kulttuuri- ja ohjelmapalvelualalla itsensä työllistävät sekä erilaiset yhdistykset. Kulttuuri- ja ohjelmapalvelualojen yrittäjät ja itsensä työllistäjät hyötyvät hankkeesta myös keskusta-alueen tapahtumiin tilattavien ostopalveluiden tuottajina.

Hankkeen hyödyt ovat monimuotoiset ja koskettavat välillisesti monia ihmisryhmiä. Paitsi että keskustan elävyys ruokkii kaupungin elinkeinoelämää ja edistää alueen yrittäjien ja heidän henkilöstönsä työllisyyttä ja toimeentuloa, tukee se monien muiden, myös heikommassa asemassa olevien, ihmisryhmien arkea mahdollistamalla palveluiden saatavuuden, asioinnin ja kokemuksen osallisuudesta myös esim. iäkkäille ja autottomille henkilöille. Nuorten näkökulma hankkeen toteutuksessa huomioidaan ja heitä pyritään saamaan kokeilujen toteutukseen ja osallistujiksi, jolloin he ovat myös tärkeä välillinen kohderyhmä hankkeessa.

Aktiivinen ja kaupallisesti vireä kaupunkikeskus edistää sosiaalista kanssakäymistä ja yhteisöllisyyttä sekä tarjoaa mahdollisuuksia ihmisten kohtaamiseen. Tämä kaikki vahvistaa asukkaiden positiivista mielikuvaa kotikaupungistaan ja voi myös lisätä asukkaiden keskusta-alueella kokemaa turvallisuudentunnetta. Iisalmen positiivinen ja dynaaminen kaupunkikuva vaikuttaa myös koko lähiseudun yleisimagoon ja houkuttelee alueelle uusia yrityksiä ja asukkaita. Seutukaupunkina Iisalmen kaupallinen vilkkaus on merkittävä koko Ylä-Savon alueen vetovoimaisuuden kannalta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 222 111

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 214 424

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 263 681

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 254 556

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Ylä-Savon

Kunnat: Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 50

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 48

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 75

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on selvitetty yrittäjänaisten määrää ja osuutta Iisalmen keskustan alueella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Suuri osa hankkeen kohderyhmään kuuluvista keskusta-alueen mikro- ja pk-yrityksistä on naisyrittäjävetoisia ja työllistävät naisia. Hankkeesta tiedotetaan Iisalmen Seudun Yrittäjänaiset ry:lle, ja järjestön jäseniä kutsutaan mukaan hankkeeseen. Iisalmen Seudun Yrittäjänaisten edustaja kutsutaan hankkeen ohjausryhmään. Tarvittaessa järjestetään koulutusta, joka kohdistuu erityisesti naisyrittäjien tarpeisiin. Esimerkiksi aiheesta äitiys ja yrittäjyys.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen avulla halutaan auttaa niin nais- kuin miesyrittäjien toiminnan kehittämistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Tarvittaessa osallistujille järjestetään koulutusta ekologisesti vastuullisista toimintatavoista ja niistä viestimisestä, jotta he voivat vahvistaa yrityksensä osaamista, toimintaa ja positiivista imagoa. Kuluttajien tietoisuus ympäristönäkökohdista ja vastuullisesta liiketoiminnasta on lisääntynyt, ja näin ollen asiakkaat yhä enemmän odottavat yrityksiltä näiden seikkojen huomiointia. Panostamalla ekologisesti vastuulliseen toimintaan ja siitä viestimiseen yrittäjät voivat saada kilpailuetua ja vahvistaa toimintaedellytyksiään.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Hankkeessa pyritään vahvistamaan liiketoimintaa kaupungin keskusta-alueella, mikä vähentää asiakkaiden tarvetta auton käyttöön. Hanke myös kannustaa keskustan yrityksiä verkkokaupan mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Tämäkin osaltaan vähentää autoilun tarvetta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Mikäli hankkeen seurauksena yritykset haluavat tukea keskusta-alueen viihtyisyyttä lisäämällä kukkivan kasvillisuuden käyttöä esim. julkisivujen somistuksessa, lisää se kaupunkiluonnon monimuotoisuutta lisääntyvien pölyttäjien kautta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Läheltä saatavat kaupalliset palvelut vähentävät tarvetta autoiluun. Tämän seurauksena yksityisautoilun päästöt vähenevät ja myös ilmanlaatu kaupunkialueella voi parantua.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Keskusta-alueella järjestettävät tapahtumat, aktiviteetit ja muut toiminnot toteutetaan kestään kehityksen periaatteet huomioiden. Toiminnan ja tapahtumien yhteydessä syntyvän jätteen määrä pyritään minimoimaan. Syntyvä jäte käsitellään ja kierrätetään asianmukaisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeessa pyritään kehittämään Iisalmen keskusta-alueen yritysten toimintaa ja tukemaan näitä yrityksiä koronapandemian aiheuttamassa vaikeassa tilanteessa, siitä selviämisessä ja uudessa kilpailutilanteessa toimimisessa. Paikallisten pienyrittäjien tukeminen edistää alueen elinkeinorakenteen monipuolisuutta ja ylläpitää paikallista palvelutarjontaa. Ylä-Savon alueella on varsin runsaasti perinteisiä teollisuustyöpaikkoja, vastapainoksi tarvitaan myös keskustan alueella asiantuntijoille ja palvelualan ammattilaisille työpaikkoja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 7
Osallistujayrityksille tarjotaan mahdollisuuksia kehittää digitaalisia ja muita aineettomia palveluita hankkeen aikana.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Kaupallisesti vireä ydinkeskusta vähentää kaupunkilaisten autoilun tarvetta, kun palvelut ja ostokset ovat saatavilla kävelymatkan päässä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Iisalmen keskusta-alueen yritysten tukeminen ja näiden toiminnan kehittäminen auttavat yrityksiä pysymään toiminnassa koronan aiheuttamassa uudessa, vaikeassa tilanteessa. Hankkeessa kiinnitetään huomiota myös yrittäjien ja heidän henkilöstönsä työhyvinvointiin, jota pyritään hankkeessa edistämään esim. työpajojen, koulutusten ja vertaistyöskentelyn keinoin. Tämä lisää yrittäjien ja heidän henkilökuntansa hyvinvointia ja jaksamista. Osaamisen ja toiminnan kehittämisellä voidaan yrityksissä luoda toiveikkuutta ja positiivisia tulevaisuudennäkymiä, jotka helpottavat koronapandemian luomaa epävarmuutta ja henkisesti kuormittavaa tilannetta. Yritysten liiketoiminnan kehittäminen myös auttaa säilyttämään työpaikkoja ja näin lisää hyvinvointia Iisalmessa. Kaupunkikeskustan vireyden ja yleisen elävyyden edistäminen myös luo yhteisöllisyyttä ja yleistä positiivisuutta asukkaiden keskuuteen.
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Monet hankkeen kohderyhmään kuuluvista yrityksistä ovat naisyrittäjävetoisia, ja yleisesti ottaen koronan vaikutukset ovat osuneet kipeimmin juuri naisvaltaisille aloille. Hankkeessa pyritään yritysten kehittämiseen liittyvissä koulutuksissa ja työpajoissa huomioimaan erikseen myös naisyrittäjien tarpeet.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Keskustan yritysten pysyminen toiminnassa on kaupungin keskusta-alueella asuvien ihmisten kannalta tärkeä yhdenvertaisuustekijä. Vireä keskusta monipuolisine palveluineen mahdollistaa tarpeellisten palveluiden ja tuotteiden saatavuuden myös vanhemmalle väestölle, autottomille henkilöille ja ihmisille, joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta tai valmiuksia hankkia tarvitsemiaan tuotteita ja palveluita netin kautta.
Kulttuuriympäristö 4 5
Iisalmen keskustassa on vanhoja, arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joiden säilymistä ja käyttöä keskusta-alueen toimintojen vahvistaminen osaltaan tukee. Houkutteleva ja vireä keskusta saa ihmiset myös viettämään enemmän aikaa keskustan alueella, ja näin he tulevat myös tietoisemmiksi oman kotikaupunkinsa historiallisista kohteista. Iiden ry:n järjestämissä tapahtumissa kartoitetaan myös mahdollisuuksia hyödyntää Iisalmen kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 4 5
Hankkeen ohjausryhmään kutsutaan kestävän kehityksen ja ympäristöosaamisen asiantuntija. Yrityksille järjestettävissä koulutusten ja työpajojen puitteissa tarjotaan ympäristöosaamiseen liittyviä sisältöjä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Eloa Iisalmeen -hankkeen tavoitteena oli auttaa Iisalmen keskustan alueella toimivia mikro- ja pk-yrityksiä selviämään koronapandemian aiheuttamasta myynnin laskusta ja liiketoiminnan kannattavuuden heikkenemisestä. Tavoitteisin oli tarkoitus pyrkiä yritysten toimintaa ja niiden henkilöstön osaamista kehittämällä sekä kasvattamalla asiakasvirtaa keskustan liikkeissä ihmisiä houkuttelevien tapahtumien, tempausten, teemaviikkojen ja muiden aktiviteettien avulla. Suoraan yrityksiin kohdistuvien toimien lisäksi keskeinen osa hanketta oli yritysten toiminnan epäsuora tukeminen keskustan yleisen elävyyden ja kaupunkikuvan viihtyisyyden vahvistamisella ja sitä kautta asiakasvirtoja lisäämällä. Tähän tavoitteeseen pyrkimisessä keskustan kehittämisyhdistys Iiden Ry:llä oli keskeinen rooli.

Hanke järjesti useita erilaisia koulutuksia ja työpajoja, joiden avulla pyrittiin vastaamaan yrittäjien tarpeisiin tarjoamalla heidän hyvinvointiinsa ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä koulutuksia. Koulutusta oli yrittäjän jaksamiseen ja ennakointiajatteluun kuten esimerkiksi taidetyöpajakoulutus ja tulevaisuustyöpajakoulutukset sekä firstbeatmittaus. Firstbeatmittaus järjestettiin hankkeen alkuvaiheessa ja siihen osallistui 21 yrittäjää ja yrittäjät saivat tietoa unenlaadustaan sekä liikunnan määrästä. Monelle yrittäjälle oma jaksamisentaso tuli yllätyksenä. Yrittäjien on ollut selviydyttävä koronapandemian ja sitä seuranneen Ukrainan sodan ja sitä myöten nousseiden sähkö- ja materiaalikustannusten noususta. Haasteita yrittäjät ovat saaneet kohdata monen asian yhteisvaikutuksena.

Yrittäjille tarjottiin henkilökohtaista konsultointiapua ulkopuolisten palveluntuottajien tuottamana hankepäällikön osaamisen lisäksi, ja yrittäjät käyttivät saamaansa apua mm. verkkosivujen uudistamiseen, sähköisen ajanvarausjärjestelmän luomiseen, markkinoinnin suunnitteluun, sähköisen lahjakortin käyttöön-ottoon ja verkkokurssin suunnitteluun.

Hankkeen osallistujayrityksiin toteutettiin mysteryshoppaus, jonka toteutus alkoi huhtikuussa 2022. Haamuasiointikokonaisuus saatiin päätökseen syyskuussa 2022 ja se tehtiin 31 yritykseen. Haamuja oli yli 20 ja he analysoivat yrityksen nettisivut ja somekanavat sekä asioivat ja ostivat kivijalkaliikkeestä. Yrittäjät saivat palautetta, joka auttoi heitä kehittymään eteenpäin.

Visuaalisuuspilotissa toteutettiin kesän aikana 2022 erikokoisia muutoksia 17 yrityksessä. Osa muutoksista oli lyhyitä vinkkikäyntejä, osa taas isoja kokonaisuuksia vaihtoehtoisine havainnekuvineen. Visuaalisuusmuutos kiinnosti yrittäjiä paljon ja hienoja muutoksia toteutettiin suunnittelun tuloksena. Iisalmen Sanomat kirjoitti aiheesta hyvän jutun.

Eloa Iisalmeen -hankkeen osatoteuttajan eli Iidenin toimesta järjestettiin useita erilaisia kaupunkia ja keskustaa ja sitä kautta myös keskustan elinkeinoelämää elävöittäviä tapahtumia; Talven Riemua -tapahtuma, Pop up -viikkotapahtuma, Kuppilakulttuuria -tapahtuma, Joulu Pop up -puoti sekä Ooks siel? –tapahtuma. Lisäksi kahtena kesänä toteutettiin Eloa ja Iloa Iisalmen keskustaan – somistushaaste.

Koronan aikana ihmiset välttelivät varsinkin keskustan liikkeissä asioimista. Tämän tottumuksen seurauksena sekä verkkokaupan yleistymisen ja muun ostokäyttäytymisen muutoksen seurauksen ei keskustan asiakasmäärät ole palautuneet aiemmalle tasolle. Keskustan vetovoimaisuuden lisäämiseksi asiointi ja ostospaikkana tarvittiin yhä enemmän myös muita vetovoimatekijöitä, joita ovat mm. tapahtumat ja kampanjat. Hankkeessa toteutettujen tapahtumien avulla saatiin houkuteltua keskustaan lisää ihmisiä ja siten myös lisää potentiaalisia asiakkaita Iisalmen keskustan liikkeisiin. Tapahtumilla on vaikutus myös keskustan imagoon elävänä kaupunkikeskustana.

Eloa ja Iloa- haasteen avulla haastettiin keskustan yrityksiä mukaan piristämään Iisalmen keskustan katukuvaa kesäiseksi kukkaistutusten ja muiden kesäisten somistusten avulla, jokainen oman liiketilansa edustalla. Haasteen somistustoteutusten avulla saatiin keskustan alueesta viihtyisämpi asiakkaille, niin paikallisillekin kuin turisteillekin. Tapahtumiin ja kampanjoihin osallistettiin ja osallistui erilaisia yrityksiä eri tavoin, riippuen tapahtumatyypistä.

Pop up -tapahtumien avulla saatiin myös eloa ja erilaisia käyttökokemuksia tyhjänä oleviin keskustan liiketiloihin. Yksi rekisteröitynyt yhdistys oli pohtinut toimintansa osien siirtoa lähemmäs keskustaa ja saivat näin pop up -viikon aikana testata suunnitelmiensa toimivuutta. Keväällä 2023 tämä ko. yhdistys vuokrasikin tilat keskustasta ja näin osa heidän toiminnastaan siirtyi keskustan alueelle ja näin elävöittää keskustan aluetta omalla toiminnallaan.

Hankkeessa pystyttiin toteuttamaan mielenkiintoinen ja toimiva yhdistelmä ja kokonaisuus toimintoja keskustan yritysten elinvoimaisuuden hyväksi. Iiden toteutti keskustaa elävöittäviä sinne lisää asiakkaita tuovia tapahtumia ja tempauksia ja kaupungin järjestämät koulutukset ja valmennukset lisäsivät yritysten toimintakyvykkyyttä sekä lisäsi heidän osaamistaan sekä näkemyksiään. Hankkeessa toteutettujen koulutusten ja valmennusten oppeja yritykset pystyivät hyödyntämään oman arkensa lisäksi myös tapahtumien ja kampanjoiden aikana hankkeen aikana sekä jatkossakin.